Geluid van achter tussen 125 en 135 km/h.
Geluid van achter tussen 125 en 135 km/h.
Beste,
Als ik op de snelweg 110km/h rijd en ik accelereer naar de 140 komt er een
holle geluid van achter alsof de uitlaat lek is. De geluid komt enkel tussen 125 en 130.
Bij constante snelheid bij 125 of 130 is het gewoon normaal, echter als ik de gaspedaal intrap komt het geluid weer.
Het gaat om een automaat uit 1999 323i m52 met 173000 km.
Graag jullie expertise?
Ik denk zelf aan cardan, maar wat kan er aan de hand zijn.
Als ik op de snelweg 110km/h rijd en ik accelereer naar de 140 komt er een
holle geluid van achter alsof de uitlaat lek is. De geluid komt enkel tussen 125 en 130.
Bij constante snelheid bij 125 of 130 is het gewoon normaal, echter als ik de gaspedaal intrap komt het geluid weer.
Het gaat om een automaat uit 1999 323i m52 met 173000 km.
Graag jullie expertise?
Ik denk zelf aan cardan, maar wat kan er aan de hand zijn.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Re: Geluid van achter tussen 125 en 135 km/h.
Heb je de uitlaat al gecontroleerd op lekkage?
Als je hem dichtstopt, zou de motor af moeten slaan.
Doet ie dat niet, of hoor je ergens iets sissen, is de uitlaat daadwerkelijk lek.
(behalve bij een diesel, die druk hou je niet tegen )
En jij mag helemaal niet zo hard rijden 
Als je hem dichtstopt, zou de motor af moeten slaan.
Doet ie dat niet, of hoor je ergens iets sissen, is de uitlaat daadwerkelijk lek.
(behalve bij een diesel, die druk hou je niet tegen )

Is het een zoemend / brom geluid?
Gaat het weg zodra je je gas los laat?
Gaat het weg zodra je je gas los laat?
www. M3 register .nl
Is het een dreunend geluid (beetje rubberachtig en laag qua frequentie)?
Het is een brommend laag frequentie geluid. Die alleen zo rond de 130 komt, ong. 2300 rpm.
Als ik de gas loslaat is het geluid weg. En als ik constant 130 rijd is het minder.
Ik ook even in zijn neutraal gezet met 130 maar dan hoor helemaal niks.
Als de uitlaat lek is moet het toch bij ieder snelheid geluid maken.
Als ik de gas loslaat is het geluid weg. En als ik constant 130 rijd is het minder.
Ik ook even in zijn neutraal gezet met 130 maar dan hoor helemaal niks.
Als de uitlaat lek is moet het toch bij ieder snelheid geluid maken.
Als het niet helemaal weg is als je het gas loslaat dan is het waarschijnlijk niet de lock-up van de automaat. Deze lockup veroorzaakt een dreunend geluid wat voor je gevoel onder/achter je vandaan komt. Dit komt alleen voor als je het gas redelijk intrapt bij een bepaalde snelheid (125km/h ongeveer). Maar zodra je stopt met ascellereren zou het volledig weg moeten zijn...
Probeer een te slinger (normaal) met die snelheid.
Hoor je het de ene kant op meer dan de andere kant heb je een wiellager te pakken.
Ik denk het niet, maar het is een kleine moeite om het uit te sluiten.
Ik heb het zelf ook gehad, erg irritant, maar weet niet wat het was. De auto is toen verkocht.
Het was bij mij alleen een echt fluitend lagergeluidje.
Het brommen wat jij aangeeft is dat alleen in de hoogste versnelling??
Weet je zeker dat het niet bij een lager versnelling en hetzelfde toerental ook zo is??
Als dat echt niet is zou ik toch in de aandrijflijn en de lagering zoeken .i.p.v. motorisch of baktechnisch.
Hoor je het de ene kant op meer dan de andere kant heb je een wiellager te pakken.
Ik denk het niet, maar het is een kleine moeite om het uit te sluiten.
Ik heb het zelf ook gehad, erg irritant, maar weet niet wat het was. De auto is toen verkocht.
Het was bij mij alleen een echt fluitend lagergeluidje.
Het brommen wat jij aangeeft is dat alleen in de hoogste versnelling??
Weet je zeker dat het niet bij een lager versnelling en hetzelfde toerental ook zo is??
Als dat echt niet is zou ik toch in de aandrijflijn en de lagering zoeken .i.p.v. motorisch of baktechnisch.
Wat is een lockup? Duur om het te vervangen?
Bij het versnellen van 100 naar 140 in zijn 5e hoor je duidelijk dat er een zware geluid van achteren komt enkel zo rond de 130.
Wanneer ik constant op de cruise 130 rijd is de geluid aanzienlijk minder. Geef ik gas erbij om te versnellen hoor je geluid weer.
Ik kwam ergens dit tegen, hetzelfde verhaal: Waschbrett"effect: bij stevig optrekken ontstaat er een dreunend geluid in de aandrijflijn, vanaf snelheden waarbij de bak in lockup staat (ca 125km/u). Door het veel hogere koppel wordt dit duidelijker merkbaar. Helaas, komt door constructie van de GM-bak. Ietsje gas liften of de bak in sport zetten werkt in de praktijk voldoende
Bij het versnellen van 100 naar 140 in zijn 5e hoor je duidelijk dat er een zware geluid van achteren komt enkel zo rond de 130.
Wanneer ik constant op de cruise 130 rijd is de geluid aanzienlijk minder. Geef ik gas erbij om te versnellen hoor je geluid weer.
Ik kwam ergens dit tegen, hetzelfde verhaal: Waschbrett"effect: bij stevig optrekken ontstaat er een dreunend geluid in de aandrijflijn, vanaf snelheden waarbij de bak in lockup staat (ca 125km/u). Door het veel hogere koppel wordt dit duidelijker merkbaar. Helaas, komt door constructie van de GM-bak. Ietsje gas liften of de bak in sport zetten werkt in de praktijk voldoende
Klopt. Als de lock up versleten is probeerd hij aan te grijpen (net als een koppelingsplaat). Omdat hij versleten is kan hij niet goed aangrijpen een stuiterd er een beetje overheen. Deze schokken worden via de aandrijfas doorgegeven naar het differentieel. Doordat de lock up pulserend aangestuurd wordt wordt dit als een rubberachtige dreunende brom geuit die voor je gevoel onder en vanachteren vandaan komt. Het differentieel staat namelijk in zijn rubbers te klapperen.
Maar nogmaals. Als je gewoon op de cruise control 125km/h rijd zou het volledig weg moeten zijn. Is dit bij jou niet het geval dan is het iets anders.
En ja, als het dit wel is dan wordt het een dure reparatie. En ik spreek helaas uit ervaring ;( ;( ;( ;(
Maar nogmaals. Als je gewoon op de cruise control 125km/h rijd zou het volledig weg moeten zijn. Is dit bij jou niet het geval dan is het iets anders.
En ja, als het dit wel is dan wordt het een dure reparatie. En ik spreek helaas uit ervaring ;( ;( ;( ;(
Ik heb sinds vandaag een identiek gevalletje.
Als ik 140 rijd en langzaam gas geef naar 160 dan heeft hij ook dat soort geluid.
Boven de 150/160 verdwijnt het weer, alleen met deze snelheid, anders niet.
Net alsof je over van die geribbelde wegstrepen rijd op de weg, geluid is wel iets zachter als dat uiteraard.
De frequentie wordt ook sneller vanaf 140 naar 160.
Nu rijd ik dat ook niet allendag die snelheid, maar toch denk je wat nu weer.
Iemand enig idee wat zo'n lock-up kost en is die moeilijk te vervangen ?
Als ik 140 rijd en langzaam gas geef naar 160 dan heeft hij ook dat soort geluid.
Boven de 150/160 verdwijnt het weer, alleen met deze snelheid, anders niet.
Net alsof je over van die geribbelde wegstrepen rijd op de weg, geluid is wel iets zachter als dat uiteraard.
De frequentie wordt ook sneller vanaf 140 naar 160.
Nu rijd ik dat ook niet allendag die snelheid, maar toch denk je wat nu weer.
Iemand enig idee wat zo'n lock-up kost en is die moeilijk te vervangen ?
Nu heb ik trouwens Goodyear F1 met v profiel, lees ik ook niet al te beste dingen
over qua geluid.
Zouden deze bij een bepaalde snelheid een geluid kunnen produceren ?
over qua geluid.
Zouden deze bij een bepaalde snelheid een geluid kunnen produceren ?
yes,
die staan er bekend om als ze een beetje minder worden qua profiel. 5 mm of minder.
die staan er bekend om als ze een beetje minder worden qua profiel. 5 mm of minder.