Dit is de eerste gekocht in 2002, een 520i 24 klepper uit 1991 in Brokatrot metallic. Beige interieur, weinig extra's. Had op het moment van aankoop een dikke 225K op de teller staan. Beste eigenschap: Het blok, 6 cylinders

In 2005 heb ik daarom de 5-serie ingeruild tegen deze E46. Een 318i in Titan uit 1998 met op dat moment 69K op de teller. Hij was toen helemaal standaard, er zat nog geen lichtmetaal onder. Er zat één extra op, een Webasto schuifkanteldak, daardoor was het goed uit te houden in de wagen ondanks dat er geen airco in zat. Ik miste de 6 cylinders wel, maar niet het verbruik. Afgezien van een paar kuren zoals een defecte luchtmassameter, kwarrige nokkenassensor, gebroken achterveren en scheuren in het expansievat verder een perfecte wagen, beetje underpowered dat wel.
In 2009 heb ik deze aangeschaft een touring uit 2002, Turmalin Violet, ook weer met 69K op de teller. Ik vond de kleur zo apart dat ik er niet heel erg lang over hoefde te denken. De facelift heeft wel het een en ander aan veranderingen/verbeteringen met zich meegebracht. Er zit meer vermogen in het blok en dat merk je wel, ondanks dat deze weer zwaarder is als een sedan. Verder is de climate control heerlijk om te hebben en extra's als cruisecontrol, radio met cd-wisselaar en de sportstoelen maken het een heerlijke wagen.
Op dit moment staat de wagen zijn winterschoenen. Dat is geen overbodige luxe, niet alleen vanwege het weer, maar toen ik in November de wielen wisselde zag de binnenkant van rechtsvoor er als volgt uit.

Een echte scheur, niet gesneden of zo, maar een heel onregelmatig vlak. Je voelde het ook met rijden als je een scherpe bocht maakte, net of er speling op de draagarm zat, nu weet ik waar dat vandaan kwam. Dat was weg toen de winterbanden er onder zaten. Dit is ergens in de afgelopen paar maanden ontstaan, maar waar en wanneer weet ik niet. Ik ben blij dat die band niet geklapt is tijdens het rijden, was best wel een puinhoop geworden denk ik. Dus dat wordt straks 4 maal nieuw rubber, omdat de achterwielen sowieso aan vervanging toe waren.

Vanmiddag even alle pekel en vuiligheid er af gewassen, de wagen op zijn winterschoenen. Het knapte enorm op.
In 2013 vond ik het weer tijd om eens naar een andere wagen te kijken en dat is gelukt. Weer een touring, want die zijn best praktisch. Een 320i uit 2006, met 66K op de teller, welliswaar op staal, maar de banden zijn nog best goed en tegen het najaar gaan er winterbanden op en dan kunnen we in de tussentijd rustig nadenken over lichtmetaal. Ik moet zeggen dit is wel even anders rijden als een E46, rijdt heerlijk!

In 2017 waren er weer 4 jaar voorbij en had ik alweer een kleine ton op de teller erbij gezet, na wat zoeken kwam ik deze 320i in Naarden tegen. Sport uitvoering, want ik miste de kuipstoelen in de E91. Het blijft me verbazen dat die wagens elke keer weer beter worden. Reed die E91 al lekker, dit was weer een stap vooruit. En ook weer wat extra uitgegeven voor een jonger exemplaar. Deze is met net geen 60k op teller gekocht. Ik miste hier net als in de E91 een extra opbergvakje, dus dat heb ik vlak na de aanschaf er in gezet, net als een verlichte radio omlijsting.
In 2021 herhaalt het patroon zich weer en was ik op zoek gegaan naar een G21 in Dravit Grau, dat viel tegen. Maar daardoor liep ik wel deze mooie sedan tegen het lijf en besloot ik af te stappen van de touring (bij hoge uitzondering) want deze kleur was wel erg mooi.