Diesel vs Benzine
Diesel vs Benzine
Hallo,
Ik lees al een aantal weken dit forum maar nu toch mijn eerste bericht!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede en leuke 323 of 328. Ergens van bouwjaar 1999-2001. Nu rijd ik zo'n12000-15000km jaar en heb ik altijd naar een bezine uitvoering gekeken. Eigenlijk puur omdat ik vind (of eigenlijk meer voel) dat een sportieve auto gewoon op benzine hoort te rijden. Met de huidige technieken misschien wat achterhaald...
Nu zit ik me dus af te vragen of diesel ook niet interresant kan zijn voor een model 1999-2001 met het aantal km's wat ik rijd. Daarnaast heeft een diesel natuurlijk wel meer trekkracht onderin. Ik neem wel aan dat een diesel niet zo heftig trekt in hoge toeren als mijn huidige.
Zo ja, waar moet ik dan opletten en rekening mee houden in vergelijking met een benzine uitvoering?
Ik lees al een aantal weken dit forum maar nu toch mijn eerste bericht!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede en leuke 323 of 328. Ergens van bouwjaar 1999-2001. Nu rijd ik zo'n12000-15000km jaar en heb ik altijd naar een bezine uitvoering gekeken. Eigenlijk puur omdat ik vind (of eigenlijk meer voel) dat een sportieve auto gewoon op benzine hoort te rijden. Met de huidige technieken misschien wat achterhaald...
Nu zit ik me dus af te vragen of diesel ook niet interresant kan zijn voor een model 1999-2001 met het aantal km's wat ik rijd. Daarnaast heeft een diesel natuurlijk wel meer trekkracht onderin. Ik neem wel aan dat een diesel niet zo heftig trekt in hoge toeren als mijn huidige.
Zo ja, waar moet ik dan opletten en rekening mee houden in vergelijking met een benzine uitvoering?
Re: Diesel vs Benzine
Zoiezo liever benzine hoor. En als je schrik hebt van de kostprijs, leg hem op lpg
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Diesel vs Benzine
Gezien je km per jaar denk ik dat een 330D biet intresant geneog is voor jou.
Heb zelf een 320d en ik kan je vertellen dat onder de 1600rpm niemand thuis is.
Een diesel moet het hebben van het doortrekken i,een sprintje in zijn 5/6 van 80 tot....dat wil wel.
Heb zelf een 320d en ik kan je vertellen dat onder de 1600rpm niemand thuis is.
Een diesel moet het hebben van het doortrekken i,een sprintje in zijn 5/6 van 80 tot....dat wil wel.
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Diesel vs Benzine
kdiericx schreef:Zoiezo liever benzine hoor. En als je schrik hebt van de kostprijs, leg hem op lpg
Een G3 lpg instalatie kost ook nog wel iets.
Re: Diesel vs Benzine
Ik was daar wel een beetje bang voor. Het leuke bij mijn huidige auto begint vanaf de 4500 toeren. Een diesel houdt bij die toeren wel op met doortrekken vermoed ik zo? En ik zat te denken dat de diesel goedkoper is met tanken en het misschien wat rustiger rijd met toch wat sportachtigs. Aan de andere kant zal de wegenbelasting wel duurder zijn.
Voorlopig dus maar blijven orienteren op benzine...
Voorlopig dus maar blijven orienteren op benzine...
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Diesel vs Benzine
Mee eens, een diesel kap je meestal bij 3500-4000 af.
Langer doortrekken heeft geen zin.
Maar, je begint wel bij 1200-1500 met fatsoenlijk optrekken. (h)
Langer doortrekken heeft geen zin.
Maar, je begint wel bij 1200-1500 met fatsoenlijk optrekken. (h)
Re: Diesel vs Benzine
Idd LPG 3G kost wel wat maar je krijgt er ook wat voor terug (1975 euro inclusief vervangende auto).
Mijn 316 silverline is 4 weken geleden door een bedrijf in SON op LPG gezet.
Tot nu toe bevalt het parima :-)
cheers
Mijn 316 silverline is 4 weken geleden door een bedrijf in SON op LPG gezet.
Tot nu toe bevalt het parima :-)
cheers
Re: Diesel vs Benzine
Even afgezien van de kosten vind ik het volgende:
Een diesel is een heerlijke reisauto, koppel genoeg... Dus als je ff op het gas wil om iets in te halen hoef je niet perse een versnelling terug bijvoorbeeld. Een diesel hangt ook niet aan het gas als een lekkere benzinemotor doet, maar daardoor zit je zelf ook rustiger achter het stuur. Heerlijk voor lange stukken of elke dag woon/werk op een saaie weg.
Een benzine is naar mijn mening gewoon wat meer een rijdersauto, lekker de bochtige weggetjes uitzoeken en genieten van het geluid. Maar wat zenuwachtiger op het gas waardoor je wat sneller de neiging krijgt het geheel eens 'uit te proberen'. Heerlijk voor als je op de fiets naar je werk kan en de auto echt kan gebruiken voor leuke ritjes...
Gas vind ik zelf geen optie... Als je weinig rijdt kan het niet uit, als je veel rijdt wil je gewoon niet elke keer bij de pomp staan (in mijn geval zou dat betekenen dat ik in principe elke dag, of anders toch zeker om de dag moet tanken)
Een diesel is een heerlijke reisauto, koppel genoeg... Dus als je ff op het gas wil om iets in te halen hoef je niet perse een versnelling terug bijvoorbeeld. Een diesel hangt ook niet aan het gas als een lekkere benzinemotor doet, maar daardoor zit je zelf ook rustiger achter het stuur. Heerlijk voor lange stukken of elke dag woon/werk op een saaie weg.
Een benzine is naar mijn mening gewoon wat meer een rijdersauto, lekker de bochtige weggetjes uitzoeken en genieten van het geluid. Maar wat zenuwachtiger op het gas waardoor je wat sneller de neiging krijgt het geheel eens 'uit te proberen'. Heerlijk voor als je op de fiets naar je werk kan en de auto echt kan gebruiken voor leuke ritjes...
Gas vind ik zelf geen optie... Als je weinig rijdt kan het niet uit, als je veel rijdt wil je gewoon niet elke keer bij de pomp staan (in mijn geval zou dat betekenen dat ik in principe elke dag, of anders toch zeker om de dag moet tanken)
Re: Diesel vs Benzine
Een 318i facelift model met automaat en met 55lt ringtank lijkt mij de beste G3 optie. (ik heb hem destijds helaas niet kunnen vinden)
- 2.0 motor met 143pk/200Nm.
- Door de 5traps automaat kan je lekker relaxed rijden maar ook zelf schakelen als je sportief wilt.
- Met 55 liter kom je nog een aardig eind, 1 op 9 / 1 op 10 is makkkelijk haalbaar.
- Door de ringtank blijft je kofferbak leeg.
- 2.0 motor met 143pk/200Nm.
- Door de 5traps automaat kan je lekker relaxed rijden maar ook zelf schakelen als je sportief wilt.
- Met 55 liter kom je nog een aardig eind, 1 op 9 / 1 op 10 is makkkelijk haalbaar.
- Door de ringtank blijft je kofferbak leeg.
Re: Diesel vs Benzine
No offense, maar voor een kilometervreter vind ik dat dus een actieradius van niks, precies het grote nadeel van een LPG auto. Da's 550km op een tank... Een standaard 330i haalt meer op een normale tank benzine (| Nu zo in de winter op winterbanden begint bij mijn diesel bij 1150 pas het lampje te brandengerman80 schreef:- Met 55 liter kom je nog een aardig eind, 1 op 9 / 1 op 10 is makkkelijk haalbaar.
Met dit weer is elke keer tanken er 1... Ik sta niet graag bij -8 mijn tankje vol te gooien (h), zeker niet om de dag...
Plus dat ik een 320d een stuk lekkerder vind rijden op grote afstanden tov een 318i, een prefacelift 320d heeft al 136pk en 280Nm en da's zeker net zo vlot als een 318i facelift...
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Diesel vs Benzine
Ik begrijp even iets niet De topicstarter wil 12-15k per jaar rijden. Dat is toch niks? Dan is een diesel toch helemaal niet rendabel....
Als het dan puur om rijeigenschappen gaat:
Ik vind een 330i echt een kilometervreter. Op de snelweg is ie een stuk zuiniger dan menig 4 cylinder. (<7l / 100km haal je makkelijk) Het rijdt heerlijk rustig (weinig windgeruis door het model en weinig motor geluid door de 6 in lijn) Zeker met een zesbak.
Een diesel heeft idd het voordeel van het koppel, dat heb je bij een benzine natuurlijk niet. De 330 heeft dan nog best wat (300NM) dus dat is dan nog aardig. Ik reed het afgelopen jaar 25k maar toch zou ik 'm niet inruilen voor een diesel. Een diesel heeft ook een turbo natuurlijk en ik die gaan ook nog wel eens stuk. Ik heb de indruk dat er aan een diesel wtb wat hogere onderhoudskosten zitten dan aan een (atmospherische) benzine auto.
Als het dan puur om rijeigenschappen gaat:
Ik vind een 330i echt een kilometervreter. Op de snelweg is ie een stuk zuiniger dan menig 4 cylinder. (<7l / 100km haal je makkelijk) Het rijdt heerlijk rustig (weinig windgeruis door het model en weinig motor geluid door de 6 in lijn) Zeker met een zesbak.
Een diesel heeft idd het voordeel van het koppel, dat heb je bij een benzine natuurlijk niet. De 330 heeft dan nog best wat (300NM) dus dat is dan nog aardig. Ik reed het afgelopen jaar 25k maar toch zou ik 'm niet inruilen voor een diesel. Een diesel heeft ook een turbo natuurlijk en ik die gaan ook nog wel eens stuk. Ik heb de indruk dat er aan een diesel wtb wat hogere onderhoudskosten zitten dan aan een (atmospherische) benzine auto.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Diesel vs Benzine
330i is idd ook een erg goede en fijne kilometervreter, bij een kilometrage van 12.000-15.000 km per jaar zou ik dan ook zeker voor een benzine gaan, het liefst een 6 cyl (M52/M54) maar een 4 cyl (M43/N42/N46) rijdt natuurlijk ook prima..
www. M3 register .nl
Re: Diesel vs Benzine
Om minder dan 7ltr per 100km te halen, zoals DJLeonardo zegt, moet je dan waarschijnlijk wel de 6 versnelling uitvoering hebben.
Die zijn er van na maart 2003.
Ik haal dat namelijk niet met 5 versnellingen.
Gem. verbruik ligt bij mij op 9,5 ltr/100km
Die zijn er van na maart 2003.
Ik haal dat namelijk niet met 5 versnellingen.
Gem. verbruik ligt bij mij op 9,5 ltr/100km
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Diesel vs Benzine
Ik zeg op de snelweg hoor, niet gemiddeld.... Gemiddeld rijden wij ook zo'n 9 a 9.5/100 maar ja dat is zo afhankelijk van waar je woont...
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Diesel vs Benzine
Met 15.000 km per jaar koos ik ook een mooie benzine 6 cilinder maar dan wel op oldschool benzine en niet op gas...