Zo ben vandaag eens gaan informeren bij
http://www.dieseltuning.nl over het chippen van mijn wagen.
heb alles uitgelegd wat er nou allemaal mis is gegaan met mijn wagen. Heb veel uitleg gehad over het chippen van een diesel wagen.
Over het koppel enz enz.
Mijn wagen was verder gechipt dan we dachten. Ze hebben de chip uitgelezen. Het koppel was inderdaad onverantwoord en zeker voor een automaat een hand schakelbak had dit wel kunnen hebben maar een automatenbak niet.
Mijn wagen was analoog gechipt dus hij berekend niets terug. Hij zag dus in principe maar 1 ding en dat is gaan met die banaan.Ze hebben me alles uitgelegd wat er nu dus gebeurd is met mijn wagen.
Dus maar gelijk een afspraak gemaakt voor mijn wagen om die weer te laten chippen
- Spoiler: Laat zien
- 1. Waarom tunen ...?
Veel mensen vragen zich af waarom je een goed lopende motor moet tunen. En inderdaad is het zo dat het voor uw huidige funktionaliteit van uw voertuig niet noodzakelijk is; immers; uw voertuig presteerde toch voldoende??
KLOPT DAT WEL; toch vinden veel mensen enerzijds na de aanschaf van een bepaalde auto, dat deze toch wel wat meer vermogen mocht hebben, anderzijds weten de ervaren rijders dat hun motor extra op de proef wordt gesteld bij het rijden in de bergen, het trekken van een caravan, bootaanhangers. In beiden gevallen onze PLUGG-IT,DRIVE-IT-module de uitkomst zijn. U wint zo’n 20 - 25 % aan koppel, hetgeen inhoudt dat uw auto krachtiger presteert van "onderuit", Verder neemt het acceleratie-vermogen toe en wordt uw auto zuiniger in verbruik. Ook als u het vergelijkt met het aanschaffen van een motor met meer vermogen bij de aankoop van een nieuw voertuig krijgt u met onze by-pass-module de perfekte prijs- kwaliteitsverhouding.
2. Roken en roeten...?
Gaat mijn auto meer roken cq "roeten"?
Nee; elke tuningsmodule wordt middels onze chiptechnologie individueel op het voertuig afgesteld. de reden hiervoor is dat geen enkele motor hetzelfde is. Met deze afstelling wordt oa goed gelet op de roetwaarde van het voertuig. We kunnen zelfs stellen dat een goed afgestelde tuningsmodule een lagere roetwaarde afgeeft tijdens een verplichte roetwaarde-meeting, dan een voertuig zonder tuningsmodule. Mocht uw voertuig "roeten", dan is het verbruik van uw voertuig wel hoger dan noodzakelijk, maar levert het geen extra vermogenwinst op; immers; De brandstof wordt in dat geval niet omgezet in energie die nodig om deze vermogenswinst te verwezenlijken.
3. Verbruik...?
Gaat mijn voertuig meer brandstof verbruiken?
In de regel is het zo dat een voertuig, voorzien van onze bypass-module, gemiddeld 5 - 10 % zuiniger wordt. Reden hiervoor is dat onze bypass-module het koppel van uw motor hoger stelt en de bestuurder hierdoor eerder kan schakelen. Verder kunt u met minder toeren tijdens een inhaalmanouvre volstaan.Uw voertuig levert als het ware een gelijkwaardige prestatie met minder toeren. Wel is het natuurlijk zo dat wanneer u dit hogere koppel- cq vermogen veel gebruikt (zwaardere rechtervoet), het verbruik zelfs iets zal toenemen.
4. Is tunen schadelijk voor mijn motor...?
Feit is dat zowel motor en aandrijflijn van uw voertuig zwaarder belast worden. Uw motor wordt hierbij thermisch en dynamisch zwaarder belast, terwijl de aandrijflijn enkel dynamisch zwaarder wordt belast. gelukkig is het zo dat autofabrikanten tijdens de ontwerpfase van het complete voertuig een zware overdimensionering hebben gehanteerd op de thermische en dynamische belastingen van een voertuig. denk hierbij maar eens aan het rijden van een voertuig, volgeladen met bagage en personen, en voorzien van een (te?) zware caravan, in de bergen, met weersomstandigheden die er niet om liegen. Door deze "overdimensionering" zorgt de autofabrikant ervoor dat uw voertuig goed blijft presteren Uit vele testen en praktische inzetten is dan ook gebleken dat een "getuned" voertuig niet of nauwelijks meer slijtage ondervindt dan een "niet-getuned"voertuig.