Algemene E46 winterbanden Topic!

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Martindez
Berichten: 176
Lid geworden op: 15 jan 2010, 23:10
Locatie: Zuid-Holland

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Martindez » 17 feb 2010, 10:56

okido, ik heb ze erop laten zetten bij 13566 km dus bij 14066 zal ik er op terug komen !!

tja en spiksplinternieuw... akn ik er heel lang meedoen 8)
Verheeske 316 zei ooit "Als ik in een Mercedes wil rijden bel ik wel een Taxi"..

Snap je nu waarom IK nooit een taxi bel !!

Griffendahl

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Griffendahl » 17 feb 2010, 11:07

Die 500 was een indicatie... Je moet dat niet zo precies nemen, je moet die banden gewoon even goed inrijden, of dat na 500 km is of na 100 of 1000 weet ik niet.

Martindez
Berichten: 176
Lid geworden op: 15 jan 2010, 23:10
Locatie: Zuid-Holland

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Martindez » 17 feb 2010, 11:17

OKEEEEEE
ik zal als indicatie rond de 14066 erop terug komen :driving: :hug:
Verheeske 316 zei ooit "Als ik in een Mercedes wil rijden bel ik wel een Taxi"..

Snap je nu waarom IK nooit een taxi bel !!

Gebruikersavatar
GT-RVV
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 feb 2010, 23:45

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door GT-RVV » 19 mar 2010, 11:59

Ik heb sinds deze winter Wintrac Extreme (225 mm) (V) eronder en ik vind ze fantastisch. Echt zwaar boven verwachting en veel beter dan mijn vorige Pirelli's (205) die ik onder mijn Impreza had.
Ze zijn heel stil en soepel. Sturen als zomerbanden op zowel droog als nat, en in de sneeuw is het alsof er geen sneeuw ligt. In de franse alpen stoof ik door 10 cm sneeuw tegen de (stijle) berg (Avoriaz) op (70+) alsof ik door een regenbuitje reed. Zelfs bij bewust even slingeren op een plek waar ik de ruimte had, kon ik nauwelijks de grens vinden. Ook geen ingreep van de DSC. Zwaar indrukwekkend!
Nu moet ik wel zeggen dat ik een XI heb. Maar ook mijn Impreza had 4wd, en die deed het welliswaar ook heel goed met de Pirelli's, maar desondanks een stuk minder dan deze combi.

Dr.BMW
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 dec 2008, 21:48

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Dr.BMW » 19 apr 2010, 19:53

Hebben jullie de winterbanden al omgewisseld?
335i boven een 330i

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door bjornc » 19 apr 2010, 20:16

Rij al een maand (of meer) op de zomer bandjes.

Gebruikersavatar
Dnl
Berichten: 11231
Lid geworden op: 15 aug 2007, 18:21
Locatie: Drenthe

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Dnl » 05 sep 2010, 22:15

En we kunnen (bijna) weer!

Omdat de achterbanden van de 330ci zo goed als af zijn en 1 leeg loopt moet ik sowieso 2 nieuwe achterbanden hebben, APK staat namelijk ook alweer bijna voor de deur. ALLEEN moet ik ook nog 4 nieuwe winter banden kopen, en dat zou dan wel een héél duur grapje worden. Vandaar dat ik nu al mijn winterbanden ga aanschaffen en hoop stiekem op geen na zomer (en anders moet de Cabrio maar even blijven staan :p).

Sta op punt om de Fulda KRISTALL CONTROL HP (225/45 R17 91H Velgbescherming, M+S keurmerk) te gaan bestellen. Heb hier vooral in de vriendengroep zeer goede berichten over gehoord, en ook de prijs is leuk dus lijkt mij een prima bandje!

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Robbel » 05 sep 2010, 23:53

wel ERG vroeg hoor :+
en niet hopen op een nazomer? de zomerzomer is nog niet eens afgelopen :X
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Mikkie » 06 sep 2010, 01:02

Dit moet ik even in de gaten houden. Heb nog een setje liggen waar nog wel wat profiel op zit, maar meer dan 5 à 10k kan ik er echt niet mee rijden. Dus na het komende seizoen moeten ze zeker vervangen worden...

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door bjornc » 06 sep 2010, 06:18

Robbel schreef:wel ERG vroeg hoor :+
en niet hopen op een nazomer? de zomerzomer is nog niet eens afgelopen :X
Mee eens, maar ik denk dat we over 2 maand wel kunnen hoor.
En als je dan toch nieuw rubber moet kopen, vind ik investeren in winterbanden een betere optie als nu nog ff 2 zomerbanden kopen.

Gebruikersavatar
Dnl
Berichten: 11231
Lid geworden op: 15 aug 2007, 18:21
Locatie: Drenthe

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Dnl » 06 sep 2010, 09:50

Klopt ...
En als één band niet leeg liep, had ik ook nog mooi even gewacht.

Voordeel is dat de 135m er onder weg kunnen en opgeknapt kunnen worden! ;D

Jeroendg

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Jeroendg » 08 sep 2010, 19:31

velg bescherming??? bedoel je stootrand?

Vredestein snowtrac 2 (h)

Gebruikersavatar
Dnl
Berichten: 11231
Lid geworden op: 15 aug 2007, 18:21
Locatie: Drenthe

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Dnl » 08 sep 2010, 21:19

Geen idee, staat er bij ..
En wat bescherming is nooit verkeerd in de winter. Maar moet dit jaar gewoon winterbanden hebben, voor de veiligheid van mijn gezinnetje :).

Reloader
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 21:50

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Reloader » 10 sep 2010, 09:42

Michelin alpin vind ik erg goed (heb ze zelf)
kennis van me, rijd op snowtrac 2 vind dat ook ERG fijne banden :)

fulda's heb k als zomerbanden ben er ook tevreden over, dus :)

Jeroendg

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Jeroendg » 12 sep 2010, 14:59

voor bij de startpost?
Spoiler: Laat zien
Verschillen
Het meest in het oog springende verschil tussen zomer- en winterbanden is het profiel. Een winterband heeft in de profielblokken diverse inkepingen die we lamellen noemen. Deze vervormen bij contact met het wegdek tot een soort “zaagtanden” waardoor meer grip op sneeuw en ijs verkregen wordt. De remweg op sneeuw en ijs wordt daardoor aanzienlijk korter. Daarnaast is met winterbanden de grip en het bochtengedrag op sneeuw en ijs veel beter.

Een zomerbandenprofiel ook wel regenband genoemd heeft geen lamellen en wordt gekenmerkt door brede langsgroeven en compacte schouderblokken. Deze langsgroeven zorgen voor een snelle waterafvoer terwijl de schouderblokken zorgen voor een goede handling in bochten.

Ook de rubbermengsels van zomerbanden en winterbanden zijn verschillend. De rubbersamenstelling van zomerbanden functioneert het best bij temperaturen boven de 7 graden Celsius. Daaronder wordt het rubber minder soepel en minder elastisch waardoor de prestaties van de band afnemen.

De rubbermengsels van winterbanden bevatten speciale grondstoffen die de banden soepel en elastisch houden bij lage temperaturen. Dus niet alleen bij sneeuw en ijs, zoals over algemeen wordt aangenomen, maar ook bij temperaturen onder de 7 graden Celsius presteren winterbanden beter dan zomerbanden.

Banden met een “M+S”, “M&S” of “MS” markering op de zijkant zijn speciaal gemaakt voor optimale prestaties in Modder + Sneeuw. Deze markering is nodig om als winterband te worden gezien voor de wetgeving.
Afbeelding
Temperatuur
Het soort rubber dat voor winterbanden gebruikt wordt heeft echter tot gevolg dat dit type autobanden sneller slijt dan normale (zomer) autobanden wanneer de temperatuur boven de 7 graden celsius komt. Winterbanden dienen dan ook eigenlijk alleen gebruikt te worden wanneer de temperatuur dit toestaat. Overigens werken winterbanden prima bij deze hogere temperaturen, alleen is de slijtage hoger.

Verplicht in Duitsland
In Duitsland is het gebruik van winterbanden verplicht bij winterste omstandigheden. Dit geldt overigens niet alleen voor de banden, maar ook voor overige onderdelen van uw auto, zoals koelvloeistof. Wanneer deze zaken niet in orde zijn, loopt u het risico hiervoor bekeurd te worden. Deze regelgeving geldt voor álle voertuigen in Duitsland, dus ook wanneer u slechts door Duitsland rijdt, of zelfs maar even de grens oversteekt om te tanken.

Wanneer er geen sprake is van winterse omstandigheden, zoals sneeuw of ijzel, mag u gewoon op zomerbanden door Duitsland rijden, ook wanneer het volgens de kalender “winter” is.

Het is toegestaan met winterbanden te rijden met een lager snelheidssymbool dan de maximale voertuigsnelheid. In sommige landen moet bij toepassing van winterbanden waarvan de snelheid volgens het snelheidssymbool lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig een sticker op het dashboard worden geplakt om de bestuurder kenbaar te maken welke maximale snelheid bij de betreffende banden hoort. De bandenfabrikant is echter niet meer verantwoordelijk bij snelheden hoger dan de codering. De regelgeving omtrent winterbanden kan per land verschillen.

Hoe werken winterbanden?
Een winterband heeft in de profielblokken diverse inkepingen die we lamellen noemen. Deze vervormen bij contact met het wegdek tot een soort "zaagtanden" waardoor meer grip op sneeuw en ijs verkregen wordt. De remweg op sneeuw en ijs wordt daardoor aanzienlijk korter. Daarnaast is met winterbanden de grip en het bochtengedrag op sneeuw en ijs veel beter.
Afbeelding

Techniek achter de winterband:
http://www.vandenban.nl/pdf/hoe_werkt_e ... erband.pdf

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”