Klepseals vervangen 330i
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 01 nov 2008, 20:01
Klepseals vervangen 330i
Geachte forum experts,
Ik vroeg me af wie eens zijn klepseals heeft laten vervangen, en wat de kosten hiervan zijn geweest (zowel bij de dealer als de specialist).
Mijn 330i uit nov 2001 lust net zoals zovelen wel een drupje 5W30 (Castrol longlife). Dit is op zich niet zo erg en erkend door elke dealer alleen loop de consumptie nu gestaag op.
33.000km gelden op 140.000km was het 1 liter op 5.000km en nu is het 1 liter op 3.000km.
Ik wil graag de afweging maken of het de investering waard is.
Ik heb wel eens gehoord dat specialistische bedrijven het blok op druk kunnen zetten waardoor de kop er niet af hoeft. Ze vervangen de seals (24 stuks) dan met een speciale tool.
Alle reacties uiteraard welkom!!
Ik vroeg me af wie eens zijn klepseals heeft laten vervangen, en wat de kosten hiervan zijn geweest (zowel bij de dealer als de specialist).
Mijn 330i uit nov 2001 lust net zoals zovelen wel een drupje 5W30 (Castrol longlife). Dit is op zich niet zo erg en erkend door elke dealer alleen loop de consumptie nu gestaag op.
33.000km gelden op 140.000km was het 1 liter op 5.000km en nu is het 1 liter op 3.000km.
Ik wil graag de afweging maken of het de investering waard is.
Ik heb wel eens gehoord dat specialistische bedrijven het blok op druk kunnen zetten waardoor de kop er niet af hoeft. Ze vervangen de seals (24 stuks) dan met een speciale tool.
Alle reacties uiteraard welkom!!
330i is the way to go
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 01 nov 2008, 20:01
- michel
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 16 jan 2008, 20:04
- Locatie: heel dicht bij... en toch ook wel eens heel ver weg!
Re: Klepseals vervangen 330i
hoi stamp,
heb geen ervaring met de klepseals, alleen maar met de kleppendekselpakking.
was er niet van bewust dat veel 330i motoren veel olie lusten.
mijn bimmer heeft nu na de laatste service bijna 20.000km gereden en mijn pijl staat nog steeds goed :?
ik vind 1 op 3000km wel erg veel en als je klepseals lekken, moet het toch ook wel redelijk zwart roken?
succes met het opsporen van het probleem.
heb geen ervaring met de klepseals, alleen maar met de kleppendekselpakking.
was er niet van bewust dat veel 330i motoren veel olie lusten.
mijn bimmer heeft nu na de laatste service bijna 20.000km gereden en mijn pijl staat nog steeds goed :?
ik vind 1 op 3000km wel erg veel en als je klepseals lekken, moet het toch ook wel redelijk zwart roken?
succes met het opsporen van het probleem.
Re: Klepseals vervangen 330i
Zijn je olieschraapveren niet versleten, want 1liter olie op 3000km vind ik knap veel voor een moderne motor. Bel eens rond bij specialisten.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 01 nov 2008, 20:01
Re: Klepseals vervangen 330i
Mochten de olieschaapveerringen en/of de zuigerveerringen de boosdoener zijn dan zou dit aan te tonen moeten zijn met een compressietest lijkt me?
Binnenkort maar even bij de specialist langs. Heb gisteren een mail gestuurd naar Offenga.
Wordt vervolgd.
grtzz
Binnenkort maar even bij de specialist langs. Heb gisteren een mail gestuurd naar Offenga.
Wordt vervolgd.
grtzz
330i is the way to go
Re: Klepseals vervangen 330i
Yep, compressietest.....
Probeer anders dikkere olie want 5w30 is net water........
Probeer anders dikkere olie want 5w30 is net water........
Re: Klepseals vervangen 330i
In de winter kun je best een wat hoger olieverbruik hebben dan in de zomer omdat het langer duurt voordat de motor op bedrijfstemperatuur is. Ik zou het lekker laten zo, 1 op 3000km is niet heel weinig maar ook niet heel veel en zeker niet als je een sportieve rijder bent.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 01 nov 2008, 20:01
Re: Klepseals vervangen 330i
Heb zaterdag de BMW dealer gebeld.
De monteur die ik uiteindelijk sprak dacht dat het probleem bij een slecht werkende carterventilatie on/of kleppenventilatie en/of olie lekkage zou kunnen liggen. Blijkbaar kan dit allemaal een hoger olie verbruik tot gevolg hebben. Mijn eerdere E36 had ook bij dezelfde km stand een carterventilatie probleem.
Slechte klepseals had hij nog nooit van gehoord en was volgens hem niet aannemelijk bij deze km stand.
Van de week ga ik even langs om dit te laten checken.
Wordt vervolgd...
De monteur die ik uiteindelijk sprak dacht dat het probleem bij een slecht werkende carterventilatie on/of kleppenventilatie en/of olie lekkage zou kunnen liggen. Blijkbaar kan dit allemaal een hoger olie verbruik tot gevolg hebben. Mijn eerdere E36 had ook bij dezelfde km stand een carterventilatie probleem.
Slechte klepseals had hij nog nooit van gehoord en was volgens hem niet aannemelijk bij deze km stand.
Van de week ga ik even langs om dit te laten checken.
Wordt vervolgd...
330i is the way to go
Re: Klepseals vervangen 330i
Dat is goed balen zeg. Helaas lust mijn 330i ook een goede slok olie. Bij mij heeft de dealer de carterventilatie vervangen; de retourleiding (of zoiets) zat verstopt met olie en smurrie en daarom werd de olie weer terug geperst in de motor. Heeft even geholpen, maar daarna steeg het verbruik weer. Denk nu ook aan kapotte klepseal of zuigerveer; maar das een duur grapje (zowel dealer als specialist voorspelden ruim boven de 2000e). Dikkere olie helpt ook (in ieder geval tijdelijk); en is goedkoper dan motor openschroeven.
Ik lees dat jij geen blauwe of zwarte rook uit de uitlaat ziet.. Vreemd. Maar dat zie ik ook niet.
Hou ons op de hoogte, en succes ermee.
Ik lees dat jij geen blauwe of zwarte rook uit de uitlaat ziet.. Vreemd. Maar dat zie ik ook niet.
Hou ons op de hoogte, en succes ermee.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 01 nov 2008, 20:01
Re: Klepseals vervangen 330i
Hoi Tienus,
Als jouw verbruik afnam na vervangen carter klep/ventilatie is dat goed nieuws en hab je de boosdoener dus gevonden. Dat je gebruik later weer opliep lijkt me dus wederom hieraan te wijten?
Hoeveel olie gebruikt jouw 330i bij welke km stand?
Wat was je kwijt voor die carter reparatie? Bij mijn E36 was het 3 jaar terug minder dan E200,- en dat was incl. diagnose stellen bij de Dealer.
Ik ga morgen vroeg langs voor de express service van de dealer.
Wordt vervolgd,,,
Als jouw verbruik afnam na vervangen carter klep/ventilatie is dat goed nieuws en hab je de boosdoener dus gevonden. Dat je gebruik later weer opliep lijkt me dus wederom hieraan te wijten?
Hoeveel olie gebruikt jouw 330i bij welke km stand?
Wat was je kwijt voor die carter reparatie? Bij mijn E36 was het 3 jaar terug minder dan E200,- en dat was incl. diagnose stellen bij de Dealer.
Ik ga morgen vroeg langs voor de express service van de dealer.
Wordt vervolgd,,,
330i is the way to go
Re: Klepseals vervangen 330i
Een slecht functionerende carterventilatie lees je idd wel vaker. Zeker het proberen waard!
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 01 nov 2008, 20:01
Re: Klepseals vervangen 330i
Volgens de BMW dealer is het probleem zeer waarschijnlijk een slecht / niet werkende carterventilatie.
Ook is mij aangeraden het blok te flushen (soort reinigingsprocedure).
Ik heb aangegeven eerst de caterventilatie te willen vervangen en het verder even aan te zien. Bij flushen is je motor olie + filter hierna aan vervanging toe, deze zitten er nu pas 6.000km in x| ook zijn de kosten E600,- hoger met géén garantie op positief resultaat.
Ook is mij aangeraden het blok te flushen (soort reinigingsprocedure).
Ik heb aangegeven eerst de caterventilatie te willen vervangen en het verder even aan te zien. Bij flushen is je motor olie + filter hierna aan vervanging toe, deze zitten er nu pas 6.000km in x| ook zijn de kosten E600,- hoger met géén garantie op positief resultaat.
330i is the way to go
Re: Klepseals vervangen 330i
Carterventilatie was een prijzig grapje: een dikke 500 euro; waarvan 180 voor olie (|
Maar ik was laatst weer bij de specialist en die heeft toch weer even naar de carterventilatie gekeken, maar zag niets. Ik gebruik nu 1 liter iedere 2 a 3000km. Ben toch bang dat er ergens pakkingen kapot zijn, maar dan zou je dat toch ergens moeten kunnen zien, ruiken, voelen?? Ik word er gek van..
En een compressietest; doe je dat bij de dealer? Of bij een tuning specialist? Iemand een adres in regio Rotterdam?
Maar ik was laatst weer bij de specialist en die heeft toch weer even naar de carterventilatie gekeken, maar zag niets. Ik gebruik nu 1 liter iedere 2 a 3000km. Ben toch bang dat er ergens pakkingen kapot zijn, maar dan zou je dat toch ergens moeten kunnen zien, ruiken, voelen?? Ik word er gek van..
En een compressietest; doe je dat bij de dealer? Of bij een tuning specialist? Iemand een adres in regio Rotterdam?
Re: Klepseals vervangen 330i
180,- voor de olie? Als je 30,- per liter voor olie moet betalen dan nam ik het zelf wel mee. Je koopt voor 10,- per liter 10W60 TWS op ebay.de