irritant geluid in 328i

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
huizing

irritant geluid in 328i

Bericht door huizing » 28 feb 2010, 20:35

Hallo,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Roel en heb een 328i coupe gekocht uit 1995. De onderhoudshistorie van de laatste 11 jaar heb ik erbij. Fantastische auto, met 250.000 op de teller, altijd dealer onderhouden zie ik. maarr...Nu heeft de wagen al jaren lang een irritant huil/zoem achtig geluidje dat reageert op KLEINE oneffenheden (wegbelijning/putdeksels, grind/klinkers) in de weg. Het geluid is zacht maar wel duidelijk hoorbaar komend duidelijk van de links. (ik kan niet duidelijk horen of het van voren of achteren komt) Scherp naar rechts of links sturen maakt niets uit. Over drempels maakt ook niks uit, geen extra geluid dan. Tussen de 30 tot 120 hoor je het.

Wiellager voor en banden voor en de stabilisatorstangen/reactiestangen zijn al eens vervangen maar het helpt niks. Het geluid is zacht, maar juist omdat de wagen verder zo stil is valt het op en wil ik het graag oplossen. Wie kent dit probleem? Of heeft tips?

W&M

Re: irritant geluid in 328i

Bericht door W&M » 28 feb 2010, 20:56

wiellagers achter gaan vaak kapot, ik denk dat dat eerst de goedkoopste optie is, daarnaast kun je nog denken aan het lager van de cardanas.

M.v.g. W&M
Laatst gewijzigd door W&M op 03 mar 2010, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 28 feb 2010, 21:37

Wiellager is het niet, als deze begint met zoemen en je rijdt hier lang mee door dan had je al meer problemen gehad.
Overigens geeft hij al aan dat daar al naar gekeken is. Weliswaar alleen de voorzijde, maar slingeren geeft ook geen geluidverschil. Bij wiellagers is dat eigenlijk wel een gegeven.

Ik zou eerder denken aan versnellingsbak of cardanas.

Zit er nog geluidsverschil in bij de verschillende snelheden??
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

huizing

Bericht door huizing » 28 feb 2010, 23:47

wiellager links VOOR is vervangen (ik heb een factuur uit 2005 waar dat op staat; incl naaf. toen was dit geluidje er ook al, heeft niet geholpen) links achter is het wiellager nog niet vervangen. Kan ik dit lager ook testen? Ik dacht aan achterwielen van de grond en dan in de vijf de wielen laten draaien en buiten luisteren of is dit onzinnig?
Aandrijvingslijn/versnellingsbak kan dacht ik niet..want het geluid is er ook als je rijdend de motor afzet in de vrij. Dan draait de cardanas toch niet?

Geluid is constant van toonhoogte en volume, al neemt het volume toe bij lichte oneffenheden (wegbelijning, putdeksel), het lijkt wel een soort resonantie. oeoeoeoeoeoeo...en bij wegbelijning: oewoe oewoe oewoe.

boven de 120 overstemt het bandengeruis. Tussen de 30 en 80 valt het behoorlijk op. Duidelijk links in de auto vanachter het stuur Zit je op de passagiersstoel dan hoor je het niet. Dus jullie dachten achterwiellager?
Laatst gewijzigd door huizing op 01 mar 2010, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 01 mar 2010, 00:03

Als je geen toonhoogte verschil hebt zou ik het ergens anders gaan zoeken.

Is het niet een kachelmotor of een aircopomp?

Doe zo maar een suggestie.

enne je cardanas draait altijd, zelfs in de vrij stand. Als de wielen draaien draait deze ook.
De koppeling zit tussen het blok en de bak. In de bak draaien ook tandwielen als deze in de vrije stand staat, door de aansluiting met de cardanas.
Afbeelding

W&M

Bericht door W&M » 01 mar 2010, 06:57

Ik kan fabian geen ongelijk geven, maar als je zeker wilt weten dat het je wiellager wel of niet is krik je de auto op van achter zodat het wiel los van de grond is en geef je er een draai aan, als hij kapot is hoor je dat snel genoeg, doe dit aan allebei de kanten en je bent zeker van je zaak.
Dan moet je inderdaad gaan zoeken bij je aandrijflijn als dat het niet is.

huizing

Bericht door huizing » 01 mar 2010, 08:40

Ok mensen, bedankt voor de tips. Ik ga het wiellager checken en hou jullie op de hoogte. Vraag ik me alleen nog af: jullie hebben het over misschien de cardanas/versnellingsbak als oorzaak. Maar moet het geluid dan niet midden onder de auto vandaan komen? Het is nu toch duidelijk uiterst links.

W&M

Bericht door W&M » 03 mar 2010, 20:04

daarom zeg ik in de 1e instantie wiellager, maar het kan zijn dat het toch de cardanas is, dat komt wel eens voor

E36.Be

Bericht door E36.Be » 04 mar 2010, 18:49

Ik denk dat dit het differentieel is. Ik heb het ooit eens gehad met een E30 325i. Eens op een bepaalde snelheid hoorde je ook een constant gezoem/gesleep zoals jij beschrijft. Ik heb toen zelf de olie van het differentieel vervangen en toen was het al echt merkbaar beter. Zoveel beter dat ik al echt op zoek moest gaan naar dat geluid. Enige tijd later had ik dat differentieel vervangen door een ander met een hogere eindverhouding. En toen was het echt helemaal weg. Toen was ik echt helemaal zeker dat het dat was.

huizing

Bericht door huizing » 04 mar 2010, 21:07

@ E36 be: Had jij toen ook dat het geluid ook reageerde op wegoneffenheden? Dat heb ik wel. Een grove korrel in het grind, wegbelijning, putdeksels...laat het oeoeoe geluid iets harder worden. Wat wel grappig is, op een versleten ingereden glad wegdek is het geluid er niet meer..

Het lijkt wat dat betreft wel een speling in de wielophanging aan de voorkant...maar dat kan toch niet constant oeoeoeo doen?...Pff..morgen ga ik naar een garage en gaan we met een stethoscoop het e.e.a beluisteren, en ook even naar de wielophanging kijken. Heb gisteren de wielen gelift en er met de hand aan gedraaid, zowel links als rechts...kon geen verschil merken.

Kan het ook nog een schokbreker zijn die intern resoneert ofzo? Ik probeer dingen uit te sluiten.

huizing

Bericht door huizing » 11 mar 2010, 11:12

alles ok met de aandrijflijn. :) Nu nog het geluid opsporen...
Het valt me op dat als je met de voorwielen van de grond het wiel linksvoor met kracht optilt (dus je drukt de schokbreker dan in) dat je even oe..bonk hoort...zachtjes, maar het is er wel. Rechts hoor je dit vrijwel niet. Mijn garagebedrijf zegt dat dit de aanslag van de schokbrekers is, normaal en niets bijzonders. Maar ik moet nu ver gaan zoeken. Wat denken jullie? Zou een op het oog prima schokbreker rare geluiden kunnen maken?

huizing

Bericht door huizing » 13 mar 2010, 11:14

Het constantie zoem/huil geluid is opgelost. ik schaam me dat ik dit niet eerder geprobeerd heb...ik heb linksvoor het (215/60/15) reservewiel eens geprobeerd. Blijkt dat het oeoeoeoe geluid dan weg is, :) en het geluid over oneffenheden linksachter zit. Kijk, we komen dichterbij. Er waren dus twee geluiden die mij op het verkeerde been brachten. Ik moet achter zoeken. Iemand tips? Draagarmrubbers links achter? Ik kan op het ook niets vreemds zien.

En dan hebben jullie een tip over banden? Er zit rondom 235/40/17 Michelin op bmw 17 inch motorsportvelgen. Misschien moet ik naar een smallere maat? Heb proef gereden met 215/45/17 goedkoop merk VOOR maar dat gaf weer herrie (hoog gehuil).

Verheeske

Bericht door Verheeske » 13 mar 2010, 20:01

voor het geluid bij oneffenheden achter kun je ff controleren:
- de draagarm rubbers
- het schotel/lagertje op de schokdemper
- wielbouten :+
-- Houdoe wanne --

huizing

Bericht door huizing » 14 mar 2010, 16:30

Je bedoelt dat de moer/plaatje bovenop de schokbreker misschien los zit? vanuit de kofferbak gezien.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 14 mar 2010, 19:38

Is het niet gewoon zoemen van een achterband??

Wat voor banden zitten er op. V-profielen doen dit vaker namelijk.

Simpele gedacht, maar komt vaak voor.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”