Electronic Throttle Reset (betere gasrespons!!)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
mabaseliers

Re: Electronic Throttle Reset (betere gasrespons!!)

Bericht door mabaseliers » 10 mar 2010, 00:26

OK het is een oud topic maar toch:
Bij mij (2004 330d, motortype M57 D30TÜ) heeft deze doe-het-zelf truc geweldig goed gewerkt!

De afgelopen maanden begon ik me steeds meer te ergeren aan de abrupte en schokkerige gasrespons.
Soepel overschakelen was er in ieder geval niet meer bij, terwijl dit voorheen altijd perfect verliep.
Het was echt irritant: bij voorzichtig beginnen met gasgeven in zijn vrij bleef het toerental eerst constant op stationair, om dan bij iets meer gas opeens omhoog te schieten. Zelfs als ik mijn voet dan stil hield kroop/schoot het toerental omhoog naar 4000! Zwaar irritant, schokvrij wegrijden was er ook niet meer bij. BMW 6-cylinder onwaardig,

Bij groot onderhoud begin dit jaar (bij Meijering in Loosdrecht, zeer aan te bevelen) is eerst de speling in de aandrijfas verholpen: deze 'bonkte' bij gaswisselingen --> Hardyschijf vervangen, probleem opgelost. Ik wees bij de voorafgaande proefrit de monteur ook op de schokkerige gasrespons, maar hij adviseerde om eerst de speling op de aandrijving op te lossen. Eén probleem tegelijk.

Dus ik zou er nog eens teruggaan ivm de gasrespons. Tot ik vorige week 's avonds eens wat googlede op E46 throttle response en de genoemde link vond.

Volgende ochtend meteen uitgeprobeerd (wel even de 10 seconden timen met je horloge, het luistert nogal nauw) en: HET WERKT! De motor hangt nu weer keurig lineair aan het gas, vanaf het eerste streepje gas. Wat een verschil! Schakelen gaat weer soepel en schokvrij, evenals wegrijden. Echt heerlijk, weer helemaal Freude am Fahren!

Gr,
Marc
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”