Regensensor?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
aww

Re: Regensensor?

Bericht door aww » 12 jan 2008, 01:10

als je je regensensor in de zomer per ongeluk ofzo hebt aangezet kan het ook zijn dat hij het gaat doen,als de zon er op een bepaalde manier op schijnt gaat ie het ook doen ,zij de garage 8)

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 12 jan 2008, 21:11

Heb net (met behulp van TIS) mijn binnenspiegelkapje verwijderd en mijn regensensor gevonden. Het zit er dus daadwerkelijk maar lijkt het niet te doen. Wel zag ik dat de voorruit ooit eens is vervangen. Tis vermelde dat dan de regensensor opnieuw geinitialiseerd moet worden. Ik neem aan dat ik daarvoor naar de dealer moet. (moet ik toch nog langs voor een plastic ringetje.)

moet je normaal bij de dealer een afspraak maken voor dit soort dingen? En hoeveel zou zoiets kosten?

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 13 jan 2008, 22:21

Net dit gevonden in BMW-WDS:
Bij uitval van de regensensor werken de ruitenwissers met een vast interval.
en het volgende:
Initialisatie
Door het optische proces is een aanpassing van de regensensor op de voorruit noodzakelijk. Deze aanpassing vindt plaats bij de initialisatie.

Voorwaarde voor een storingsvrije initialisatie is, dat de voorruit in de omgeving van de regensensor droog, schoon en schadevrij is.

De initialisatie wordt met de servicefunctie ”regensensor initialiseren” in het BMW diagnosesysteem uitgevoerd. In de servicefunctie worden de aanpassingswaarden in de regensensor gewist. Vervolgens vindt de aanpassing van de sensoren aan de voorruit plaats in de volgende procedure:

Regensenor uitschakelen

Klem 15 en klem R uitschakelen

Klem R en klem 15 inschakelen en 10 seconden wachten

In de 10 seconden wachten worden de nieuwe aanpassingswaarden bepaald en opgeslagen.

Een initialisatie van de regensensor is noodzakelijk:

Na vervanging van de voorruit

Inbouw van een gebruikte regen-rijlichtsensor
Opmerking: Een gebruikte sensor moet van te voren worden gecodeerd!
Dus: naar de dealer ermee...

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 13 jan 2008, 23:01

doezel schreef:moet je normaal bij de dealer een afspraak maken voor dit soort dingen? En hoeveel zou zoiets kosten?
als je op een rustig tijdstip komt (voor zover dat er ooit is) kunnen ze het wellicht gelijk doen (heb ik een paar keer meegemaakt), anders idd een afspraak.
Ze zullen er gauw een uur voor rekenen, dus zeg maar 100 euro :|
www. M3 register .nl

Mark

Bericht door Mark » 14 jan 2008, 08:48

Wel vreemd, het is al vaker besproken, maar ik ben er nogsteeds niet helemaal uit.
Ik ging er eerst vanuit een regensensor te hebben.

Nu blijkt toch dat bij bediening van de hendel dat hij alleen maar op een interval werkt.

Wat het vreemde is, dat ik wel zo'n grote blauwe vlek heb achter mijn spiegel.
Dat kan toch alleen maar een regensensor zijn? (Het is zo'n blauw vlak van ongeveer een 2 bij 2 cm ofzo..)

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 14 jan 2008, 08:51

Mark, als je mijn citaat hierboven leest uit BMW-WDS, dan zie je dat de sensor gedeativeerd kan zijn. Dan werkt je ruitenwisser in stand 1 als een normale interval (net alsof je geen regensensor hebt)

Ik weet zeker dat ik zo'n sensor heb (heb het plastic kapje rond de bevestiging van de achteruitkijkspiegel los gemaakt.

Ben er achter gekomen dat mijn auto ooit een nieuwe voorruit heeft gekregen, waarschijnlijk is toen de regensensor niet opnieuw geinitialiseerd.

De oplossing is dan alleen door de bmw-dealer (of iemand anders die je bmw-systeem kan uitlezen/wijzigen) op te lossen.

Mark

Bericht door Mark » 14 jan 2008, 09:01

Dat verhaal begreep ik, maar kan het ook zo zijn dat gene wat achter mijn spiegel zit (het blauwe vlak) dat dat iets anders is als een regensensor?

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 14 jan 2008, 09:08

nee, maar kan zijn dat er helemaal geen sensor meer achter zit. Als je het kapje achter je spiegel eens weghaalt weet je het zeker.

MOD vraag: mag ik hier een screenshot uit TIS plaatsen om te laten zien hoe je dat kapje demonteerd?

Siemi

Bericht door Siemi » 14 jan 2008, 16:46

Ik denk dat de informatie uit TIS inderdaad copyright protected is. In dit geval echter lijkt het geen probleem om het ter ondersteuning van het probleem te plaatsen. Ik zou je daarvoor aanraden het plaatje naar flickr of zo te uploaden. Die zijn streng met copyright violations.

Siemi
Moderator
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 15 jan 2008, 13:58

Inderdaad, TIS gegevens en afbeeldingen mogen officieel niet openbaar gepubliceerd worden op bijvoorbeeld internet.
Deze informatie kan dus het beste via mail of PB uitgewisseld worden.
www. M3 register .nl

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 08 okt 2008, 13:13

Een interessante discussie op een duits forum, incl een tip hoe je zelf de sensor kunt initialiseren?

http://www.motor-talk.de/forum/regensen ... 99766.html

doezel
Contacteer:

Werkt weer: Regensensor?

Bericht door doezel » 18 apr 2009, 15:50

Ik heb net mijn regensensor weer aan de gang gekregen!!!!!!!

Het schijnt zo te zijn dat er een andere voorruit in m'n auto is gekomen waardoor de regensensor ineens niet meer werkte...

Ik heb net via BMW Scanner 1.3.6 bij de AIC (automatic interval control) alle errors gewist en daarna de hele AIC gereset. Nu heb ik eindelijk een werkende regensensor. Nu doet ie het zoals beschreven staat in de handleiding!!!!!!

:!

gogo

Bericht door gogo » 18 apr 2009, 16:06

Dat is goed nieuws, ik heb ook een nieuwe voorruit en bij mij doet hij het ook niet, moet hem toch maar eens laten uit lezen is er niemand in de beurt van Gooi Vechtstreken die dat kan?

gr

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 02 jun 2009, 16:01

Of iemand die bmwscanner 1.3.6 heeft...

Booth

Bericht door Booth » 03 jun 2010, 14:26

Even een oud topic omhoog trappen.

Ik heb laatst mijn voorruit bij de tinter laten vervangen. Nu raden jullie het al. Mijn regensensor doet niets meer.
Van middag met de beste man gekeken, trekt hij zo mijn binnenspiegel eraf. Geheel perongeluk natuurlijk.
Dus wederom een nieuwe ruit erin. Nu ga ik er vanuit dat deze het ook niet zal doen.
Weet iemand nog een manier om hem zelf te activeren? Heb namelijk niet veel trek om de stealer te sponseren.
Zal ook eens bij mijn garage vragen of zij het kunnen.

Dus als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag.
Quote van Daniel in BMWPortal | Zomerwielen Meet & Greet - 10 April 2011
Dnl schreef:Daar is Ivo! He-hè...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”