Vervuilde turbo?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Vervuilde turbo?
Anderzijds;
Laat d'r lekker een nieuwe turbo onderzetten, en je deels laten sponsoren.
Met 180k op de klok is de kans dat de 'oude' turbo het begeeft ook groter.
Maja, dan moet je dat geld er wel voor over hebben.
Als ze de turbo vervangen, laat dan ook gelijk de vacuum slangen vervangen.
Zit je altijd goed.
Laat d'r lekker een nieuwe turbo onderzetten, en je deels laten sponsoren.
Met 180k op de klok is de kans dat de 'oude' turbo het begeeft ook groter.
Maja, dan moet je dat geld er wel voor over hebben.
Als ze de turbo vervangen, laat dan ook gelijk de vacuum slangen vervangen.
Zit je altijd goed.
Re: Vervuilde turbo?
Uiteindelijk is toch de turbo vervangen, het heeft wat voeten in aarde gehad, maar het probleem is in ieder geval verholpen!
Afgelopen maandag zijn mijn vriendin en ik in alle vroegte richting Essen gereden waar we rond 07:00 aankwamen. De hoofdmonteur hadden we telefonisch al ingelicht over de problemen, maar ze wilden eerst zelf graag een diagnose stellen. Met de gratis OV kaartjes zijn we naar het centrum van Essen gegaan om daarna door te reizen naar Zollverein, Dit zijn de oude kolenmijnen en cokesovens vlak naast Essen, Dit is een industrieel monument en een Unesco werelderfgoedlocatie, erg boeiend en indrukwekkend!
Rond een uur of één hebben we met de monteur gebeld en er kwam een warrig verhaal over dat de computer niet goed was en deze opnieuw ingelezen moest worden. Dat was een probleem, want dat konden ze zelf niet en moest opgestuurd worden, en dat zou drie a vier dagen duren.. Maar ze zouden verder zoeken..
Om vier uur waren we weer terug en de hoofdmonteur kwam al snel hoofdschuddend naar ons toe gelopen. Zijn drie beste monteurs waren 8(!) uur bezig geweest om de verkeerde diagnose te stellen. Blijkbaar werken de oudere diesel motoren met een constant vacuüm, zodra deze afneemt, vertellen de schoepen (precies wat Niels zegt dus), terwijl het bij nieuwere diesels juist andersom is.. Nadat ze deze fout inzagen konden ze alleen maar concluderen dat de schoepen verstelling niet meer werkte en dat dit niet aan de 'externe' systemen lag, conclusie, de turbo was vervuild en daardoor verstelde de ring niet goed. Schoonmaken werkte niet omdat het systeem al te ver versleten was, maar goed, die conclusie had ik ook al getrokken…
BMW Essen was gelukkig zo bijdehand geweest om een turbo te bestellen, maar daar stak Multipart een stokje voor, zij vonden de kosten voor de turbo te hoog en eiste een gereviseerde unit... En die moest nog opgestuurd worden en ook dat zou een paar dagen duren.. (|
Na duizendmaal excuus zijn we rond een uur of zes maar weer naar huis gesukkeld om daar te wachten op het verlossende telefoontje vanuit Essen. Dit kwam uiteindelijk woensdag en gelukkig was m'n vriendin in staat om donderdagvroeg wederom naar Essen te rijden en daar is toen de nieuwe (gereviseerde) turbo geïnstalleerd.. Gister eindelijk kans gezien om te proberen (vriendin had al gemerkt dat het een ‘beetje’ sneller ging) en hij rijdt weer als nieuw!
Mooie van dit alles, de 8 uur arbeid op de maandag zijn niet verrekend (hadden ze ook niet moeten proberen) en op donderdag zijn alleen de kosten voor de gereviseerde turbo in rekening gebracht en wederom geen arbeid.. Kortom voor 570 euro een gereviseerde turbo gemonteerd en wel, niet gek toch!
Afgelopen maandag zijn mijn vriendin en ik in alle vroegte richting Essen gereden waar we rond 07:00 aankwamen. De hoofdmonteur hadden we telefonisch al ingelicht over de problemen, maar ze wilden eerst zelf graag een diagnose stellen. Met de gratis OV kaartjes zijn we naar het centrum van Essen gegaan om daarna door te reizen naar Zollverein, Dit zijn de oude kolenmijnen en cokesovens vlak naast Essen, Dit is een industrieel monument en een Unesco werelderfgoedlocatie, erg boeiend en indrukwekkend!
Rond een uur of één hebben we met de monteur gebeld en er kwam een warrig verhaal over dat de computer niet goed was en deze opnieuw ingelezen moest worden. Dat was een probleem, want dat konden ze zelf niet en moest opgestuurd worden, en dat zou drie a vier dagen duren.. Maar ze zouden verder zoeken..
Om vier uur waren we weer terug en de hoofdmonteur kwam al snel hoofdschuddend naar ons toe gelopen. Zijn drie beste monteurs waren 8(!) uur bezig geweest om de verkeerde diagnose te stellen. Blijkbaar werken de oudere diesel motoren met een constant vacuüm, zodra deze afneemt, vertellen de schoepen (precies wat Niels zegt dus), terwijl het bij nieuwere diesels juist andersom is.. Nadat ze deze fout inzagen konden ze alleen maar concluderen dat de schoepen verstelling niet meer werkte en dat dit niet aan de 'externe' systemen lag, conclusie, de turbo was vervuild en daardoor verstelde de ring niet goed. Schoonmaken werkte niet omdat het systeem al te ver versleten was, maar goed, die conclusie had ik ook al getrokken…
BMW Essen was gelukkig zo bijdehand geweest om een turbo te bestellen, maar daar stak Multipart een stokje voor, zij vonden de kosten voor de turbo te hoog en eiste een gereviseerde unit... En die moest nog opgestuurd worden en ook dat zou een paar dagen duren.. (|
Na duizendmaal excuus zijn we rond een uur of zes maar weer naar huis gesukkeld om daar te wachten op het verlossende telefoontje vanuit Essen. Dit kwam uiteindelijk woensdag en gelukkig was m'n vriendin in staat om donderdagvroeg wederom naar Essen te rijden en daar is toen de nieuwe (gereviseerde) turbo geïnstalleerd.. Gister eindelijk kans gezien om te proberen (vriendin had al gemerkt dat het een ‘beetje’ sneller ging) en hij rijdt weer als nieuw!

Mooie van dit alles, de 8 uur arbeid op de maandag zijn niet verrekend (hadden ze ook niet moeten proberen) en op donderdag zijn alleen de kosten voor de gereviseerde turbo in rekening gebracht en wederom geen arbeid.. Kortom voor 570 euro een gereviseerde turbo gemonteerd en wel, niet gek toch!

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Vervuilde turbo?
Goed bezig!
Mooi dat ie weer goed loopt.
In principe is gereviseerd net zo goed als nieuw, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.
En nu weer
Mooi dat ie weer goed loopt.
In principe is gereviseerd net zo goed als nieuw, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.
En nu weer

Re: Vervuilde turbo?
Jep, ik heb van horen zeggen dat een gereviseerde turbo vaak beter is dan een nieuwe.. Oh en twee jaar garantie!
Re: Vervuilde turbo?
Hallo Michel,
Helaas lees ik dit topic nu pas. Ik ben blij voor je dat je auto weer goed loopt. Maar,.... je had geen genoegen hoeven/moeten nemen met een gereviseerde turbo en ook de kosten voor het schoonmaken in het voortraject had je je kunnen besparen
Jouw turbo is van het merk Garrett (Honeywell) en is een zgn VNT turbo. Garrett levert sinds juni 2004 geen revisiedelen meer voor dit type turbo's. Dat op zich is niet zo'n punt want er is altijd wel een (chinese) fabrikant die daarop in speelt.
Echter, Garrett levert sindsdien ook geen technische ondersteuning meer. Dus,.. er worden geen afstelgegevens, geen revisiematen en geen modificaties meer verstrekt. Knappe vent of vrouw die dan zo'n turbo nog verantwoord kan reviseren. Dat kan dus niet!! Zeker de BMW turbo's niet. Dat is onder specialisten algemeen bekend.
Begrijp me niet verkeerd, ik meld dit niet om je de stuipen op het lijf te jagen. Maar indien je problemen terugkeren is het altijd prettig om enige achtergrondinformatie te hebben voor het geval je garantie gaat claimen. En gelukkig heb je 2 jaar garantie.
Puur uit nieuwsgierigheid ben ik wel benieuwd wie de turbo gereviseerd heeft. Weet je dat toevallig?
Wiebus
Helaas lees ik dit topic nu pas. Ik ben blij voor je dat je auto weer goed loopt. Maar,.... je had geen genoegen hoeven/moeten nemen met een gereviseerde turbo en ook de kosten voor het schoonmaken in het voortraject had je je kunnen besparen
Jouw turbo is van het merk Garrett (Honeywell) en is een zgn VNT turbo. Garrett levert sinds juni 2004 geen revisiedelen meer voor dit type turbo's. Dat op zich is niet zo'n punt want er is altijd wel een (chinese) fabrikant die daarop in speelt.
Echter, Garrett levert sindsdien ook geen technische ondersteuning meer. Dus,.. er worden geen afstelgegevens, geen revisiematen en geen modificaties meer verstrekt. Knappe vent of vrouw die dan zo'n turbo nog verantwoord kan reviseren. Dat kan dus niet!! Zeker de BMW turbo's niet. Dat is onder specialisten algemeen bekend.
Begrijp me niet verkeerd, ik meld dit niet om je de stuipen op het lijf te jagen. Maar indien je problemen terugkeren is het altijd prettig om enige achtergrondinformatie te hebben voor het geval je garantie gaat claimen. En gelukkig heb je 2 jaar garantie.
Puur uit nieuwsgierigheid ben ik wel benieuwd wie de turbo gereviseerd heeft. Weet je dat toevallig?
Wiebus
Laatst gewijzigd door Gast op 12 mar 2010, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Vervuilde turbo?
Meten = weten.
Een reviseur kan altijd een nieuwe/gezonde turbo demonteren en opmeten.
En vooraf uiteraard de toeren en turbodruk meten.
Bovendien kan het ook zo zijn, dat deze reviseur de gegevens al eens heeft opgevraagd toen Garret hier nog wel aan mee werkte.
Niet meteen van het ergste uitgaan.
Dan zouden restaurateurs wel erg slecht af zijn, als papieren gegevens de enige manier is om een blok/auto op te knappen.
Een reviseur kan altijd een nieuwe/gezonde turbo demonteren en opmeten.
En vooraf uiteraard de toeren en turbodruk meten.
Bovendien kan het ook zo zijn, dat deze reviseur de gegevens al eens heeft opgevraagd toen Garret hier nog wel aan mee werkte.
Niet meteen van het ergste uitgaan.
Dan zouden restaurateurs wel erg slecht af zijn, als papieren gegevens de enige manier is om een blok/auto op te knappen.
Re: Vervuilde turbo?
Beste Bjornc,
Natuurlijk heb je recht op je eigen zienswijze en/of mening. Zoals in mijn post aangegeven wil ik Michiel niet ongerust maken maar het lijkt me niet mee dan zinvol hem en andere lezers van dit forum te wijzen op het feit dat een gereviseerde VNT turbo niet aan te raden is. Ik weet waar ik over praat en zonder je tegen de schenen te willen schoppen denk ik niet dat jij de kennis hebt die ik wel heb. Dat laatste is niet onaardig bedoeld maar is waarschijnlijk een feit. Je mag me corrigeren als dat niet zo is.
Ik vind dat informatie op dit forum correct zou moeten zijn om te voorkomen dat mensen verkeerde beslissingen nemen tav reparaties.
Ik zal nogmaals kort proberen uit te leggen waarom geen gereviseerde/schoongemaakte Garrett VNT turbo.
Zoals in eerdere post vermeld heeft Garrett in 2004 besloten geen onderdelen en ondersteuning meer te verstrekken voor VNT turbo's.
De reden; er waren klachten van autofabrikanten over de VNT revisieturbo's . Met name de afstelling van de variabele groepen bleek een probleem te zijn. Als je dit goed leest was het dus zelfs toen de informatie nog beschikbaar was nagenoeg onmogelijk om een vnt turbo goed te reviseren.
Nu er geen ondersteuning meer wordt gegeven mogen we het goed en betrouwbaar reviseren van een VNT turbo dus als onmogelijk bestempelen.
En ja, ik weet dat er bedrijven zijn die zeggen het te kunnen en dat er inmiddels best veel mensen zijn die zeggen dat hun vertroetelde BMW met die revisieturbo weer goed rijdt.
Realiseer je wel dat iets wat defect is geweest en na reparatie weer voor 75% functioneert de meeste mensen het gevoel zal geven dat het weer 100% is. Het tegendeel is waar.
Meten = weten stel jij in je post.
Wat meet je dan? De waardes van een nieuwe turbo die bij het verlaten van de fabriek binnen tolerantie was maar die zomaar aan de onder- bovenkant van die toleranties kan hebben gezeten?
En hoe meet je dan de flow, beslist noodzakelijk voor de afstelling van de variabele groep?
Voor zover ik weet is er op dit moment geen enkele reparateur die een flowbank in zijn werkplaats heeft.
En de benodigde onderdelen? Heb jij graag imitatiedelen in je BMW turbo?
En reviseren op basis van verouderde gegevens lijkt mij ook niet verstandig. 2004 is inmiddels 6 jaar terug.
Specifiek de VNT turbo's voor zowel de 2 als 3 liter dieselmotoren van BMW hebben een aantal niet onbelangrijke modificaties ondergaan die een aanmerkelijke(positieve) invloed hebben op de levensduur.
Bijna iedereen weet dat er veranderingen zijn geweest maar niemand weet wat precies. Wel bijna iedereen weet van de problemen met de turbo's van die motoren.
Dan nog even het schoonmaken van turbo's. Bedenk dat niet zo zeer de vervuiling van de groep maar meer de slijtage tgv van die vervuiling voor de problemen zorgt. Schoonmaken is, vraag maar aan inmiddels ervaringsdeskunidge Michiel, daarom meestal een (zeer tijdelijk) oplossing.
Mijn advies. Ga voor een nieuwe. Het kost(iets) meer maar je weet dan wel wat je onder de kap hebt.
@bjornc
Gegevens zijn de leidraad, de vakman onderscheidt zich door de wijze waarop hij deze toepast.
Dat geldt voor alles. Stel dat je je bougies vervangt en het nummer dat er op de oude staat is niet meer verkrijgbaar of niet bekend, hoe weet je dan wat er in moet,...? Juist,.....
Natuurlijk heb je recht op je eigen zienswijze en/of mening. Zoals in mijn post aangegeven wil ik Michiel niet ongerust maken maar het lijkt me niet mee dan zinvol hem en andere lezers van dit forum te wijzen op het feit dat een gereviseerde VNT turbo niet aan te raden is. Ik weet waar ik over praat en zonder je tegen de schenen te willen schoppen denk ik niet dat jij de kennis hebt die ik wel heb. Dat laatste is niet onaardig bedoeld maar is waarschijnlijk een feit. Je mag me corrigeren als dat niet zo is.
Ik vind dat informatie op dit forum correct zou moeten zijn om te voorkomen dat mensen verkeerde beslissingen nemen tav reparaties.
Ik zal nogmaals kort proberen uit te leggen waarom geen gereviseerde/schoongemaakte Garrett VNT turbo.
Zoals in eerdere post vermeld heeft Garrett in 2004 besloten geen onderdelen en ondersteuning meer te verstrekken voor VNT turbo's.
De reden; er waren klachten van autofabrikanten over de VNT revisieturbo's . Met name de afstelling van de variabele groepen bleek een probleem te zijn. Als je dit goed leest was het dus zelfs toen de informatie nog beschikbaar was nagenoeg onmogelijk om een vnt turbo goed te reviseren.
Nu er geen ondersteuning meer wordt gegeven mogen we het goed en betrouwbaar reviseren van een VNT turbo dus als onmogelijk bestempelen.
En ja, ik weet dat er bedrijven zijn die zeggen het te kunnen en dat er inmiddels best veel mensen zijn die zeggen dat hun vertroetelde BMW met die revisieturbo weer goed rijdt.
Realiseer je wel dat iets wat defect is geweest en na reparatie weer voor 75% functioneert de meeste mensen het gevoel zal geven dat het weer 100% is. Het tegendeel is waar.
Meten = weten stel jij in je post.
Wat meet je dan? De waardes van een nieuwe turbo die bij het verlaten van de fabriek binnen tolerantie was maar die zomaar aan de onder- bovenkant van die toleranties kan hebben gezeten?
En hoe meet je dan de flow, beslist noodzakelijk voor de afstelling van de variabele groep?
Voor zover ik weet is er op dit moment geen enkele reparateur die een flowbank in zijn werkplaats heeft.
En de benodigde onderdelen? Heb jij graag imitatiedelen in je BMW turbo?
En reviseren op basis van verouderde gegevens lijkt mij ook niet verstandig. 2004 is inmiddels 6 jaar terug.
Specifiek de VNT turbo's voor zowel de 2 als 3 liter dieselmotoren van BMW hebben een aantal niet onbelangrijke modificaties ondergaan die een aanmerkelijke(positieve) invloed hebben op de levensduur.
Bijna iedereen weet dat er veranderingen zijn geweest maar niemand weet wat precies. Wel bijna iedereen weet van de problemen met de turbo's van die motoren.
Dan nog even het schoonmaken van turbo's. Bedenk dat niet zo zeer de vervuiling van de groep maar meer de slijtage tgv van die vervuiling voor de problemen zorgt. Schoonmaken is, vraag maar aan inmiddels ervaringsdeskunidge Michiel, daarom meestal een (zeer tijdelijk) oplossing.
Mijn advies. Ga voor een nieuwe. Het kost(iets) meer maar je weet dan wel wat je onder de kap hebt.
@bjornc
Gegevens zijn de leidraad, de vakman onderscheidt zich door de wijze waarop hij deze toepast.
Dat geldt voor alles. Stel dat je je bougies vervangt en het nummer dat er op de oude staat is niet meer verkrijgbaar of niet bekend, hoe weet je dan wat er in moet,...? Juist,.....
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Vervuilde turbo?
Tja, ik zou waarschijnlijk ook voor een nieuwe turbo gaan, echter had TS hier geen keuze.
Hoe ga je dit ontkrachten dan?bjornc schreef:Bovendien kan het ook zo zijn, dat deze reviseur de gegevens al eens heeft opgevraagd toen Garret hier nog wel aan mee werkte.
Re: Vervuilde turbo?
Wiebus, ik weet niet waar de turbo gereviseerd is, het kan deze zijn http://www.turbolader.net, maar ik vraag het voor de zekerheid nog eens na. Ook ik had al begrepen dat deze turbo’s niet gereviseerd (kunnen) worden, maar aangezien we aan de grillen van de garantieverstrekker overgeleverd waren hadden we inderdaad weinig keus.. De twee jaar garantie geeft mij in ieder geval het vertrouwen de komende tijd geen problemen te verwachten.
Wat ik me afvraag; als je ziet hoeveel Garrett GT2256V turbo’s er in de autoindustrie zijn toegepast http://www.turbo-product.com/Garrett/GT2256V.ASP en er zijn problemen mee, wie levert dan de nieuwe turbo’, en/of vervangende onderdelen. Garrett doet dit dus blijkbaar niet meer.. Houdt dat in dat ze ook geen nieuwe units meer leveren?
Wat ik al eerder zei; ik ben tevreden, de auto is sneller en lijkt ook zuiniger te zijn, daarnaast is het geen nieuwe auto meer en was ik een stuk goedkoper uit...
Wat ik me afvraag; als je ziet hoeveel Garrett GT2256V turbo’s er in de autoindustrie zijn toegepast http://www.turbo-product.com/Garrett/GT2256V.ASP en er zijn problemen mee, wie levert dan de nieuwe turbo’, en/of vervangende onderdelen. Garrett doet dit dus blijkbaar niet meer.. Houdt dat in dat ze ook geen nieuwe units meer leveren?
Wat ik al eerder zei; ik ben tevreden, de auto is sneller en lijkt ook zuiniger te zijn, daarnaast is het geen nieuwe auto meer en was ik een stuk goedkoper uit...
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Vervuilde turbo?
Wiebus schreef:je post.
En reviseren op basis van verouderde gegevens lijkt mij ook niet verstandig. 2004 is inmiddels 6 jaar terug.
Specifiek de VNT turbo's voor zowel de 2 als 3 liter dieselmotoren van BMW hebben een aantal niet onbelangrijke modificaties ondergaan die een aanmerkelijke(positieve) invloed hebben op de levensduur.
Bijna iedereen weet dat er veranderingen zijn geweest maar niemand weet wat precies. Wel bijna iedereen weet van de problemen met de turbo's van die motoren.
Ik zou bijna denken dat je in de verkoop handel zit van nieuwe turbo's.

Alleen bovenstaande mag je me nog een keertje uitleggen.
Als mijn uit 99 oude turbo overlijd,wat is er dan verandert in al die jaren,ik neem toch aan dat ie gereviseert word naar de waarden van 99 en niet naar allerlei mods die in de loop der jaren op turbos zijn door gevoerd,want dan zou mijn auto daar wel eens moeite mee hebben. denk ik zo.
Re: Vervuilde turbo?
Goedemorgen heren,
@bjornc
De gegevens die voor 2004 bekend waren kunnen zoals gemeld op bepaalde punten veranderd zijn. Persoonlijk zou ik niet graag werken met verouderde gegevens zeker als dat mogelijk consequenties kan hebben voor prestaties en levensduur/betrouwbaarheid. Ik hoef niets te ontkrachten noch te bewijzen. Mij bijdrage is goed bedoeld en een ieder is vrij te denken en/of kiezen wat hij wil. Ik denk wel dat het veel makkelijker kiezen is als je wat achtergrond informatie hebt.
@Michiel
Ik ben blij dat het voor jou goed heeft uitgepakt en dat je tevreden bent.
Uiteraard zijn er problemen met turbo's. Dat ligt echter meestal niet aan de kwaliteit van de turbo maar veel vaker aan een combinatie van factoren en het soort toepassing. Vandaar dat er regelmatig kleine modificaties worden doorgevoerd. Meestal zijn dat verbeteringen. Ook ontstaan er veel problemen na revisie van VNT turbo's. Vandaar dat Garrett dat niet meer ondersteunt en de officiële Garrett distributors zelfs verboden heeft te reviseren en/of gereviseerde turbo's te leveren.
Garrett levert uiteraard wel nieuwe turbo's (grootste leverancier voor personenwagens) maar er worden geen reparatiedelen en/of ondersteuning meer geleverd voor de VNT modellen.
@ largeproject
Je zit er niet ver naast. Mijn bijdrage heb ik echter geleverd als BMW- en turboliefhebber en is niet bedoeld als verkooppraatje. Ik rijd zelf weliswaar een ongeblazen benzineversie maar neem van mij aan dat ik een "turbohart" heb. Wat ik voor de kost doe is in deze context van ondergeschikt belang. Je mag wel van me aannemen dat ik over een meer dan gemiddelde kennis van turbo's beschik. (als je wilt weten wat ik voor de kost doe mag je me altijd een pb sturen)
Wat betreft de Saab turbo. Je mag hopen dat als deze ooit een keer defect raakt deze volgens de laatst bekende waarden wordt gereviseerd. Nu is dit een verouderd turbo model met conventionele wastegate en zonder al te veel electronica en je zult begrijpen dat dat veel minder nauw "luistert".
Modificaties moet je niet zien als grote veranderingen maar zou in het geval van de saab bijvoorbeeld de materiaalsamenstelling (legering) van het uitlaathuis kunnen zijn waardoor het minder snel scheurt.
Het zit echter ook wel eens in de diameter van de wielen of veranderingen in lagermateriaal en daarbij behorende toleranties.
Vandaar dat het soms tricky is om met oude revisiegegevens te werken.
@bjornc
De gegevens die voor 2004 bekend waren kunnen zoals gemeld op bepaalde punten veranderd zijn. Persoonlijk zou ik niet graag werken met verouderde gegevens zeker als dat mogelijk consequenties kan hebben voor prestaties en levensduur/betrouwbaarheid. Ik hoef niets te ontkrachten noch te bewijzen. Mij bijdrage is goed bedoeld en een ieder is vrij te denken en/of kiezen wat hij wil. Ik denk wel dat het veel makkelijker kiezen is als je wat achtergrond informatie hebt.
@Michiel
Ik ben blij dat het voor jou goed heeft uitgepakt en dat je tevreden bent.
Uiteraard zijn er problemen met turbo's. Dat ligt echter meestal niet aan de kwaliteit van de turbo maar veel vaker aan een combinatie van factoren en het soort toepassing. Vandaar dat er regelmatig kleine modificaties worden doorgevoerd. Meestal zijn dat verbeteringen. Ook ontstaan er veel problemen na revisie van VNT turbo's. Vandaar dat Garrett dat niet meer ondersteunt en de officiële Garrett distributors zelfs verboden heeft te reviseren en/of gereviseerde turbo's te leveren.
Garrett levert uiteraard wel nieuwe turbo's (grootste leverancier voor personenwagens) maar er worden geen reparatiedelen en/of ondersteuning meer geleverd voor de VNT modellen.
@ largeproject
Je zit er niet ver naast. Mijn bijdrage heb ik echter geleverd als BMW- en turboliefhebber en is niet bedoeld als verkooppraatje. Ik rijd zelf weliswaar een ongeblazen benzineversie maar neem van mij aan dat ik een "turbohart" heb. Wat ik voor de kost doe is in deze context van ondergeschikt belang. Je mag wel van me aannemen dat ik over een meer dan gemiddelde kennis van turbo's beschik. (als je wilt weten wat ik voor de kost doe mag je me altijd een pb sturen)
Wat betreft de Saab turbo. Je mag hopen dat als deze ooit een keer defect raakt deze volgens de laatst bekende waarden wordt gereviseerd. Nu is dit een verouderd turbo model met conventionele wastegate en zonder al te veel electronica en je zult begrijpen dat dat veel minder nauw "luistert".
Modificaties moet je niet zien als grote veranderingen maar zou in het geval van de saab bijvoorbeeld de materiaalsamenstelling (legering) van het uitlaathuis kunnen zijn waardoor het minder snel scheurt.
Het zit echter ook wel eens in de diameter van de wielen of veranderingen in lagermateriaal en daarbij behorende toleranties.
Vandaar dat het soms tricky is om met oude revisiegegevens te werken.
Re: Vervuilde turbo?
- Spoiler: Laat zien

- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Vervuilde turbo?
Ik haal dan wel een IHI turbotje van "onze" dochter firma in Japan.
Denk zelfs dat ik der nog wel 1tje in het magazijn heb liggen,als ik der aan denk zal ik eens voor de gein kijken wat ie ons inkoop kost en in de verkoop doet.
Met wat kit is ie vast wel passend te maken.

Denk zelfs dat ik der nog wel 1tje in het magazijn heb liggen,als ik der aan denk zal ik eens voor de gein kijken wat ie ons inkoop kost en in de verkoop doet.
Met wat kit is ie vast wel passend te maken.

- Edit:
- Word idd wel wat aan verdient,inkoop €300,netto verkoop €1700,geen variable,maar daar staat weer tegen over dat de aantallen vele malen minder zijn als in de auto industrie,.
Re: Vervuilde turbo?
Wiebus,
Zojuist te horen gekregen dat m'n turbo bij Turbo MOT GmbH vandaan komt. Link: http://www.turbo-mot.de/.
Groet,
Michiel.
Zojuist te horen gekregen dat m'n turbo bij Turbo MOT GmbH vandaan komt. Link: http://www.turbo-mot.de/.
Groet,
Michiel.