Olielekkage turbo

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
marsje

Olielekkage turbo

Bericht door marsje » 06 mar 2010, 10:38

Goeiemorgen mededieselaars,

Mijn 330d (8-2003, 204pk) lekt olie bij de turbo. Hij lekt bij de slang die van het luchtfilter naar de ingang van de turbo gaat en dan dus aan de turbozijde. Ik heb de boel daar drooggemaakt en wil na een weekje rijden nog eens kijken of het daar lekt. Ik hoop namelijk van niet omdat ik recent de carterventilatieklep vervangen heb door een membraanversie. De oude was behoorlijk verstopt en staan er bekend omdat ze extra druk op het turbokeering creeren waardoor deze gaan lekken en uiteindelijk de keering eruit drukken. Einde verhaal turbo. Vandaar mijn hoop dat dit een oude lekkage was die ik al opgelost had.

Toch heb ik een paar vragen. De turboslang zit met een soort mof gewoon op de turboingang gedrukt lijkt het. Als ik op RealOEM kijk zit er geen slangeklem o.i.d. maar gewoon een vebindingsmof. Mijn vraag is nu, zit de slang gewoon op de turbo gedrukt met een mof of hoort er toch en soort slangenklem omheen? Als ik er namelijk een slangeklem omheen zet ben ik zeker van mijn lekkage af maar dan kan de turbo nog steed inwendig lekken en dit gaat gewoon de cilinders in.

Ik ben dus benieuwd of de turbo altijd een beetje olie lekt en dit dus door de mof of eventuele slangenklem in de turbobuis blijft en gewoon verbrand wordt ofdat mijn turbo aan het overlijden is. Mocht hij dus volgende week nog steeds lekken heeft het dan zin om bijv. de slang te vervangen of er een slangenklem op te zetten of is de turbo de oorzaak.

Wat mij ook opviel was dat om de slang bij de turbozijde een soort grijze papieren ring zat. Deze zat gewoon los maar kan me niet goed voorstellen dat dit zo hoort. Misschien dat hier een klem ophoort ofzo?

Voor de rest rijd de auto perfect, de turbo doet het uitstekend en geen rare dippen, vermogensverlies o.i.d.

Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.,

Gr, Marcel.

Fabian79

Re: Olielekkage turbo

Bericht door Fabian79 » 08 mar 2010, 11:33

turbo kan altijd iets lekken, das niet vreemd. Zelfs nieuwe turbo's kunnen iets lekken

Mocht het alleen te extreem worden ga je dit zien als blauwe rook uit je uitlaat.
De olie wordt immers verbrand in je motor, waardoor je blauwe rook krijgt.

Heb je hier geen last van zou ik er weinig aan doen. Ook niet met slangenklemmen rommelen. Gewoon zo laten.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

marsje

Bericht door marsje » 08 mar 2010, 13:00

Bedankt voor de reaktie.

Ik heb inderdaad geen last van blauwe rook. Ik zal deze week eens kijken hoe nat het nu is. Als het inderdaad meevalt dan doe ik er niks aan. Mocht de lekkage toch wel redelijke omvang hebben dan zat ik er aan te denken om een slangeklem om te doen. Waarom raad je dat af Fabian?

Gr, Marcel.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 08 mar 2010, 15:00

Omdat het er niet op hoort.
Misschien hebben ze dit wel gedaan als veiligheid.
Bij een grote drukstoot (vraag me niet hoe je die kan krijgen) zal nu de slang er af ploffen. Anders kan dat niet meer. ;)

Ik zou dan eerder voor een nieuwe aansluiting kiezen die wel weer goed zit en niet lekt.
Dat kan toch zeker niet de wereld kosten?
Afbeelding

marsje

Bericht door marsje » 08 mar 2010, 16:23

Goed punt. Geen slangeklem dus.

Thanks.

Wiebus

Bericht door Wiebus » 08 mar 2010, 16:44

marsje schreef:Goeiemorgen mededieselaars,

Mijn 330d (8-2003, 204pk) lekt olie bij de turbo. Hij lekt bij de slang die van het luchtfilter naar de ingang van de turbo gaat en dan dus aan de turbozijde. Ik heb de boel daar drooggemaakt en wil na een weekje rijden nog eens kijken of het daar lekt. Ik hoop namelijk van niet omdat ik recent de carterventilatieklep vervangen heb door een membraanversie. De oude was behoorlijk verstopt en staan er bekend omdat ze extra druk op het turbokeering creeren waardoor deze gaan lekken en uiteindelijk de keering eruit drukken. Einde verhaal turbo. Vandaar mijn hoop dat dit een oude lekkage was die ik al opgelost had.

Toch heb ik een paar vragen. De turboslang zit met een soort mof gewoon op de turboingang gedrukt lijkt het. Als ik op RealOEM kijk zit er geen slangeklem o.i.d. maar gewoon een vebindingsmof. Mijn vraag is nu, zit de slang gewoon op de turbo gedrukt met een mof of hoort er toch en soort slangenklem omheen? Als ik er namelijk een slangeklem omheen zet ben ik zeker van mijn lekkage af maar dan kan de turbo nog steed inwendig lekken en dit gaat gewoon de cilinders in.

Ik ben dus benieuwd of de turbo altijd een beetje olie lekt en dit dus door de mof of eventuele slangenklem in de turbobuis blijft en gewoon verbrand wordt ofdat mijn turbo aan het overlijden is. Mocht hij dus volgende week nog steeds lekken heeft het dan zin om bijv. de slang te vervangen of er een slangenklem op te zetten of is de turbo de oorzaak.

Wat mij ook opviel was dat om de slang bij de turbozijde een soort grijze papieren ring zat. Deze zat gewoon los maar kan me niet goed voorstellen dat dit zo hoort. Misschien dat hier een klem ophoort ofzo?

Voor de rest rijd de auto perfect, de turbo doet het uitstekend en geen rare dippen, vermogensverlies o.i.d.

Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.,

Gr, Marcel.
Goedemiddag Marcel,

Zoals al door anderen gesteld, een turbo lekt(inwendig) altijd een beetje olie. Vooral bij lage belasting zoals filerijden of langere tijd stationair draaien kan er bij een turbo wat olie langs de as naar de huizen lekken. Dit heeft alles te maken met de constructie en is geenszins een indicatie dat de turbo defect is. Als ik jouw verhaal juist interpreteer heb je de meeste olie geconstateerd aan de aanzuigzijde(luchtinlaat) van de turbo. Vermoedelijk heb je een verhoogde druk in het carter gehad waardoor er wat meer olie dan gebruikelijk naar het inlaathuis is gelekt. Het is aannemelijk dat door het vervangen van het filtertje de druk in het carter weer normale waarden heeft en dus je probleem is opgelost.

Ik zal proberen het eenvoudig uit te leggen. De turbo wordt onder druk gesmeerd. Nadat de olie zijn smerende (en deels koelende) werking heeft gedaan bij radiaal en axiaallager van de turbo, moet! de olie nagenoeg drukloos terug kunnen lopen in het carter. Kan dit niet door bv een niet of slecht functionerende carterventilatie of een (deels) verstopte olieafvoerleiding, dan gaat de turbo druk opbouwen in het lagerhuis en zoekt de olie de weg van de minste weerstand. Aangezien de turbo geen!! keerringen heeft gaat de olie dan langs de as het compressorhuis en het uitlaathuis in. Als resultaat zie je dan vaak bij stationaire of laagbelaste toerentallen blauw/witte rook uit de uitlaat komen. Meestal is dit zodra er vermogen gevraagd wordt weg omdat er dan druk in in- en uitlaathuis wordt opgebouwd waardoor de olie in het lagerhuis blijft.

Jij hebt door het vervangen van het filtertje dus mogelijk je probleem opgelost.

Frans

marsje

Bericht door marsje » 08 mar 2010, 20:54

@ Frans,

Dit was precies de redenatie die ik ook had en natuurlijk hoop. Bedankt voor de extra duidelijke uitleg.
Ik zal van de week nog eens checken en berichten of hij nog lekt.
Wist overigens niet dat de turbo geen keringen had. Weer wat geleerd. Daar is zo'n forum ideaal voor.

Gr, Marcel.

marsje

Bericht door marsje » 12 mar 2010, 08:57

Nou, eergisteren de lekkage nog eens gecheckt en helaas nog steeds druppels olie. Vervolgens de turboslang er af gehaald om de boel beter te inspecteren. Er zat inderdaad een soort mof in die de boel af moest sluiten. De mof zat er gewoon los in. Blijkbaar was het rubber zodanig verouderd dat het geen afdichting meer bood. Overigens is de tuboslang van hard plastic gemaakt dus een slangeklem is zowiezo uit beeld.

Bij de BMW dealer voor 8euro een andere mof gehaald. Deze was gemodificeerd ten opzichte van de oude. Blijkbaar komt deze lekkage dus vaker voor. Gemonteerd en hij ging er inderdaad stroever op maar niet zo strak als ik hoopte.

Voorlopig maar eens afwachten of de slang nu dicht is.

Ik heb ook nog gevoeld aan de turbo as om de speling te checken. Deze kon ik toch aardig heen en weer halen voor mijn gevoel maar zag geen schaafplekken op de wand. Weet iemand hoe groot deze speling mag zijn?

Gr, Marcel.

Wiebus

Bericht door Wiebus » 12 mar 2010, 10:20

Goedemorgen Marcel,

Op je vraag hoe groot de speling mag zijn is moeilijk antwoord te geven. Die waarden zijn voor alle modellen verschillend en gelden voor nieuwe- dan wel gereviseerde turbo's. Verschillende factoren kunnen gedurende de levensduur van de turbo van invloed zijn op de spelingen. Als 'vuistregel' kun je hanteren dat als de vanen van de turbo onder radiale druk (dwars op het asje) niet aanlopen in het huis en de as zonder 'zware' punten draait, de radiale speling binnen tolerantie is. De axiale speling (in de lengterichting van het asje) mag nagenoeg niet voelbaar zijn. Dat zegt echter verder niet zo veel over de turbo.
Vind je de oliesporen aan de aanzuig- of aan de perszijde van de turbo?
En hoeveel is het? De turbo zuigt behalve schone lucht via het luchtfilter ook de dampen van het carter af.
Je kunt je misschien voorstellen dat die carterdamp wat vet/olie deeltjes bevat. Dus vind je altijd wel wat vettigheid terug in het inlaattraject.
Misschien dat de nieuwe mof je probleem oplost. Zo niet, dan is het zaak verder te kijken.

Succes,

Frans

marsje

Bericht door marsje » 12 mar 2010, 11:03

@ Wiebus

De vanen raken inderdaad het huis niet en draaien netjes rond zonder zware punten.
Wat betreft de carterventilatie heb je een punt. Er komt vanaf het luchtfilterhuis een dunnere slang die naar de inlaatzijde van de turbo loopt. Deze was ook vettig dus hij zal vanaf de carterventielatieklep (breather) komen.

marsje

Bericht door marsje » 20 mar 2010, 13:24

Update:

Nou, net even de lekkage gecheckt en hij is droog! De nieuwe mof lijkt dus vooralsnog zijn werk goed te doen.

Gr, Marcel.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 21 mar 2010, 01:02

Kijk das dan weer errug prettig :)
Afbeelding

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 21 mar 2010, 11:20

marsje schreef:De nieuwe mof lijkt dus vooralsnog zijn werk goed te doen.
Aber natürlich :+

Nu ik dit zo lees, ik heb dit probleem ook gehad.
BMW had de turbo vervangen, en bij montage die rubber aansluiting kapot gemaakt.
Heb het toen onder aankoop garantie laten fixen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”