bmw 330i
Re: bmw 330i
neuh is een ongeblazen motor.
De enige bmw's met turbo's af-fabriek zijn de diesels
de 330 i dus niet. Is een 3.0 liter cilinder met ik meen 240 pk ongeveer.
Als je daar een turbo op schroeft wordt het ietsje meer
Kitjes bestaan waarschijnlijk wel, maar niet origineel bmw.
De enige bmw's met turbo's af-fabriek zijn de diesels

de 330 i dus niet. Is een 3.0 liter cilinder met ik meen 240 pk ongeveer.
Als je daar een turbo op schroeft wordt het ietsje meer

Kitjes bestaan waarschijnlijk wel, maar niet origineel bmw.
Re: bmw 330i
Is genoeg voor te krijgen kwa kits, maar is niet goedkoop als je het goed aanpakt.
Er is hier wel iemand actief op dit forum die het zeer goed heeft aangepakt met zijn 330ci kan zo niet op zijn naam komen.
Zijne is dan ook sneller dan een E46 M3
Er is hier wel iemand actief op dit forum die het zeer goed heeft aangepakt met zijn 330ci kan zo niet op zijn naam komen.
Zijne is dan ook sneller dan een E46 M3

Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: bmw 330i
Waar, wanneer, hoe en waarom?bofkont schreef:Zijne is dan ook sneller dan een E46 M3

Kweet niet of de TS ook daadwerkelijk zoiets erop wilt bouwen, maar dit zijn goede alternatieven:
ESS Tuning
Maar standaard zit er inderdaad niets op...
Laatst gewijzigd door PIR3lly op 08 mar 2010, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: bmw 330i
waar, wanneer en hoe kan ik begrijpen als vraag, maar waarom
das denk ik redelijk makkelijk te beantwoorden.

das denk ik redelijk makkelijk te beantwoorden.
Re: bmw 330i
Waarom was hij sneller...?
Mogelijke antwoorden:
Hij heeft er een stage 80.000 supercharger op die een dikke 600pk levert
De bestuurder van de M kon niet rijden en verloor daardoor... :z
Mijn vragen waren natuurlijk meer als gein bedoeld. Een goede supercharger op een 330Ci kan meer pk leveren dan een stock M3 en dus op het rechte eind een stuk sneller zijn. Maar daar blijft het natuurlijk niet bij... Er zal heel wat aangepast moeten worden om de rest van de auto heel te laten en/of de auto goed bestuurbaar te houden.
Ik heb er met mijn 330Ci ook over nagedacht. Uiteindelijk toch maar voor de M gegaan (daar kan natuurlijk ook een supercharger op
).
Mogelijke antwoorden:
Hij heeft er een stage 80.000 supercharger op die een dikke 600pk levert

De bestuurder van de M kon niet rijden en verloor daardoor... :z
Mijn vragen waren natuurlijk meer als gein bedoeld. Een goede supercharger op een 330Ci kan meer pk leveren dan een stock M3 en dus op het rechte eind een stuk sneller zijn. Maar daar blijft het natuurlijk niet bij... Er zal heel wat aangepast moeten worden om de rest van de auto heel te laten en/of de auto goed bestuurbaar te houden.
Ik heb er met mijn 330Ci ook over nagedacht. Uiteindelijk toch maar voor de M gegaan (daar kan natuurlijk ook een supercharger op

Re: bmw 330i
Zou inderdaad ook voor een M gaan, een mooiere wagen
.
Maar kwa onderstel kun je een 330ci net zo goed krijgen als een M3.
Zal effe zoeken als ik die gast kan vinden met zijn snelle 330ci.
Edit: tomcaubo is zijn naam TCM 12 supercharger heeft hij met de nodige andere mods.

Maar kwa onderstel kun je een 330ci net zo goed krijgen als een M3.
Zal effe zoeken als ik die gast kan vinden met zijn snelle 330ci.
Edit: tomcaubo is zijn naam TCM 12 supercharger heeft hij met de nodige andere mods.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: bmw 330i
Ik vind het ook hartikke mooi, zo'n turbo of compressor. Maar denk ook even aan de levensduur van je auto. Je koopt een 330, die is al niet goedkoop, dan koop je een peperdure kit (en voor de totaalprijs kan je een M3 kopen) en dan ga je er ook nog eens hard mee rijden (waarom doe je het anders) Dus je hebt snel kans op dingen die stuk gaan. Dus als je er aan begint, check wel even je bankrekening (h)
En dat je met een kitje niet bent is duidelijk. Als je het goed wil doen moet je b.v. de compressieratio terug brengen. Hoe ga je dat doen?
Denk wel dat de basis van de 330 al op behoorlik niveau is (denk aan remmen en swaybars etc)
En dat je met een kitje niet bent is duidelijk. Als je het goed wil doen moet je b.v. de compressieratio terug brengen. Hoe ga je dat doen?
Denk wel dat de basis van de 330 al op behoorlik niveau is (denk aan remmen en swaybars etc)
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Fabian79 schreef:
De enige bmw's met turbo's af-fabriek zijn de diesels![]()
Toch een kleine nuance...
...en dan denk terug aan de 2002-Turbo, of bijvoorbeeld de good-old 745i Turbo..., en van recentere datum, een 335i Bi-Turbo, of bijvoorbeeld de verse 535i Twin-Scroll Turbo...
...toch allemaal rappe benzine-stokers ; en keurig die bende ab Werk...

.
't Beste Maar Weer !
Ron.
Ron.
Re: bmw 330i
Goede gedachte Leonardo als je kijkt naar de duurzaamheid, dit kan nooit zolang heel blijven als een OEM 330i.
Tomcaube heeft ook echt de nodige problemen gehad met zijn 330i TMC compressor.
Als je toch echt snel wilt zijn ga dan voor een
is mijn persoonlijke mening.
Maar een 330i heeft al een beestachtige motor
vind mijn bescheiden 328ci al aardig vlot 
Tomcaube heeft ook echt de nodige problemen gehad met zijn 330i TMC compressor.
Als je toch echt snel wilt zijn ga dan voor een

Maar een 330i heeft al een beestachtige motor


Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: bmw 330i
een 3.0i is standaard een heerlijke motor, als je meer wilt zou ik gewoon voor een
3 gaan.

BMW ///M3 Cabrio SMG
Re: bmw 330i
Alsof een M3 zo duurzaam is... elke motor die op het randje draait is aanzienlijk minder duurzaam dan een wat meer gebruikelijke motor. En de M5/M3 vallen daar net zo goed onder.
Bovendien als je nu je auto zou verkopen en een M3 wilt kopen... denk je echt dat mensen die een M3 al b.v. 100-150d km hebben gehad (want daar moet je wel aan denken bij een E46 inmiddels) er lekker rustig mee hebben gereden? Ik stond voor diezelfde keuze, maar had toch meer vertrouwen in de rij & onderhoudsgeschiedenis van mijn eigen auto dan van een 2e hands M3. Ik heb ook zelden een M3 gezien met meer dan 200d km op de teller.
Bovendien, een turbo / compressor werkt niet voortdurend. Gewoon snelwegrijden zonder boost (wat je toch 80% van de tijd doet gok ik) geeft geen extra slijtage. En zolang je de druk op een acceptabel niveau houd (lees: niet meer dan 0,5bar met een intercooler) is er helemaal niets aan de hand. Daarboven moet je denken aan compressieverlaging door andere zuigers.
Ik heb al ruim een jaar een TS2 en heb totaal geen problemen meegemaakt. Ik verwacht nog gewoon 100d, misschien wel 200d km met mijn auto te kunnen rijden. Onderhoud onderhoud onderhoud. Maar dat is voor een M3 nog sterker het geval.
Bovendien als je nu je auto zou verkopen en een M3 wilt kopen... denk je echt dat mensen die een M3 al b.v. 100-150d km hebben gehad (want daar moet je wel aan denken bij een E46 inmiddels) er lekker rustig mee hebben gereden? Ik stond voor diezelfde keuze, maar had toch meer vertrouwen in de rij & onderhoudsgeschiedenis van mijn eigen auto dan van een 2e hands M3. Ik heb ook zelden een M3 gezien met meer dan 200d km op de teller.
Bovendien, een turbo / compressor werkt niet voortdurend. Gewoon snelwegrijden zonder boost (wat je toch 80% van de tijd doet gok ik) geeft geen extra slijtage. En zolang je de druk op een acceptabel niveau houd (lees: niet meer dan 0,5bar met een intercooler) is er helemaal niets aan de hand. Daarboven moet je denken aan compressieverlaging door andere zuigers.
Ik heb al ruim een jaar een TS2 en heb totaal geen problemen meegemaakt. Ik verwacht nog gewoon 100d, misschien wel 200d km met mijn auto te kunnen rijden. Onderhoud onderhoud onderhoud. Maar dat is voor een M3 nog sterker het geval.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
Re: bmw 330i
Een OEM M3 rijdt echt niet op het randje van zijn kunnen hoor zit nog genoeg rek in er zijn ook wel M3´s met turbo´s, hoe een gebruikte auto zich zal houden is altijd afwachten maar dat zelfde is ook voor 316i om maar een voorbeeld te noemen. En er zijn meerdere M3´s die probleemloos 2ton draaien hoor.
Ik ken zelfs iemand die een E36 M3 heeft met 3ton plus geen enkel probleem.
Ik weet wel zeker dat een OEM blok het langer vol zal houden dan een blok met compressor/turbo bij normaal gebruikt.
Sommige mensen krijgen allles stuk
Ik ken zelfs iemand die een E36 M3 heeft met 3ton plus geen enkel probleem.
Ik weet wel zeker dat een OEM blok het langer vol zal houden dan een blok met compressor/turbo bij normaal gebruikt.
Sommige mensen krijgen allles stuk

Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: bmw 330i
Nee hoor, het is inderdaad vrij normaal dat een N/A motor meer dan 100pk per liter produceert; doodgewone motor die S54 die totaal geen additioneel onderhoud nodig heeft, of met hogere compressie of toerental loopt... *kuch*
Dat er meer uit te halen is met een turbo zegt niets over 'rek in de motor'. Je kan uit elke motor met F/I vele honderden pk's meer halen als je de druk maar genoeg opvoert. Je vergroot immers de effectieve inhoud van de motor... in theorie geen kunst aan. Maar probeer op andere traditionele manieren maar meer vermogen uit een S54 te halen (luchtfilter, uitlaat, nokkenassen, tuning etc...) allemaal verspilde moeite. Omdat de motor al redelijk op het randje draait voor N/A.
Het is in elk geval een mythe dat turbodruk schadelijk is voor de motor. Mits de internals en het blok stevig genoeg zijn is er met milde druk niets aan de hand. M52TU/M54's hebben stalen cilinderwanden, closed-deck ontwerp, gesmede krukas & drijfstangen en de 330i zelfs gesmede zuigers. Als een 335i een half bar aan kan met een magnesium open-deck blok, dan is het voor onze motoren een koud kunstje.
Elke diesel heeft een turbo en wat dacht je van alle VW / BMW / Mercedes motoren die standaard met een turbo of compressor geleverd worden? Lopen allemaal op minder dan een half bar en dat is prima te doen voor een degelijk blok.
Om een lang verhaal kort te maken: risico's voor de motor zitten in exces, en voornamelijk bij toerental & temperatuur. Als de tuning of brandstof niet in orde is, is er meer risico met een F/I motor dat het mengsel arm wordt en dat levert een temperatuur risico. Maar met een fatsoenlijke kit en goede tuning is dat risico bijna nihil. En op toerental heeft het geen invloed.
Kortom, de moraal van het verhaal: met een degelijk blok, en vooral een degelijke kit (tuning is cruciaal!) is F/I veilig genoeg. Koop je zo'n doe-het-zelf pakketje via eBay en regel je geen goede tuning, dan kun je je motor inderdaad snel weggooien. Maar dat geldt ook als je je motor niet netjes laat opwarmen voordat je tegen de begrenzer aan gaat, b.v...
Dat er meer uit te halen is met een turbo zegt niets over 'rek in de motor'. Je kan uit elke motor met F/I vele honderden pk's meer halen als je de druk maar genoeg opvoert. Je vergroot immers de effectieve inhoud van de motor... in theorie geen kunst aan. Maar probeer op andere traditionele manieren maar meer vermogen uit een S54 te halen (luchtfilter, uitlaat, nokkenassen, tuning etc...) allemaal verspilde moeite. Omdat de motor al redelijk op het randje draait voor N/A.
Het is in elk geval een mythe dat turbodruk schadelijk is voor de motor. Mits de internals en het blok stevig genoeg zijn is er met milde druk niets aan de hand. M52TU/M54's hebben stalen cilinderwanden, closed-deck ontwerp, gesmede krukas & drijfstangen en de 330i zelfs gesmede zuigers. Als een 335i een half bar aan kan met een magnesium open-deck blok, dan is het voor onze motoren een koud kunstje.
Elke diesel heeft een turbo en wat dacht je van alle VW / BMW / Mercedes motoren die standaard met een turbo of compressor geleverd worden? Lopen allemaal op minder dan een half bar en dat is prima te doen voor een degelijk blok.
Om een lang verhaal kort te maken: risico's voor de motor zitten in exces, en voornamelijk bij toerental & temperatuur. Als de tuning of brandstof niet in orde is, is er meer risico met een F/I motor dat het mengsel arm wordt en dat levert een temperatuur risico. Maar met een fatsoenlijke kit en goede tuning is dat risico bijna nihil. En op toerental heeft het geen invloed.
Kortom, de moraal van het verhaal: met een degelijk blok, en vooral een degelijke kit (tuning is cruciaal!) is F/I veilig genoeg. Koop je zo'n doe-het-zelf pakketje via eBay en regel je geen goede tuning, dan kun je je motor inderdaad snel weggooien. Maar dat geldt ook als je je motor niet netjes laat opwarmen voordat je tegen de begrenzer aan gaat, b.v...
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...