Weinig vermogen en raar gedrag 316i
Weinig vermogen en raar gedrag 316i
Ik heb een E46 316i uit 1999. Tot 'n paar dagen geleden weinig tot geen problemen mee gehad.
Ik heb nu twee probleempjes.
1:
Sinds n dag of twee loopt de auto niet helemaal lekker. Als ik soms flink gas geeft houd de motor in (heeel weinig vermogen) en dan opeens levert hij vol vermogen. Dus stel ik rijd 60 en ik zou plakgas geven dan trekt hij eerst heeeel langzaam op en dan ineenkeer vol vermogen. Is best gevaarlijk als je wilt inhalen en er geen vermogen is.
Als ik constante snelheid rijd (bijvoorbeeld op cruise control) dan is er niks aan de hand.
Gister heb ik 100km gereden en heb dit probleem vooral de eerst 40 kilometer gehad (3 a 4 x) en op de terugweg ook weer vooral de eerste 40 a 60 kilomter (maar 2 a 3 x).
Ook had ik vandaag dat de auto 'n beetje stotterde (2 x gehad vandaag), maar dat was maar een paar seconden.
Het enigste dat met de auto gebeurt is is dat ik twee dagen geleden de koplampglazen vervangen heb en de motorkap 1,5 uur open heeft gestaan buiten (maar het regende niet ofzo)...
2:
Van begin af-aan heb ik al het probleem dat de auto als ik +/- 60km/u rij en dan flink gas geef dat ie even optrekt dan 1 sec hapert en dan weer verder optrekt. En dat heeft de auto 9 van de 10 keer als ik het doe.
Bij beide problemen krijg ik geen lampjes of iets dergelijks in het dasboard.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Kan het kwaad als ik hier nog even mee door rij?
Ik heb nu twee probleempjes.
1:
Sinds n dag of twee loopt de auto niet helemaal lekker. Als ik soms flink gas geeft houd de motor in (heeel weinig vermogen) en dan opeens levert hij vol vermogen. Dus stel ik rijd 60 en ik zou plakgas geven dan trekt hij eerst heeeel langzaam op en dan ineenkeer vol vermogen. Is best gevaarlijk als je wilt inhalen en er geen vermogen is.
Als ik constante snelheid rijd (bijvoorbeeld op cruise control) dan is er niks aan de hand.
Gister heb ik 100km gereden en heb dit probleem vooral de eerst 40 kilometer gehad (3 a 4 x) en op de terugweg ook weer vooral de eerste 40 a 60 kilomter (maar 2 a 3 x).
Ook had ik vandaag dat de auto 'n beetje stotterde (2 x gehad vandaag), maar dat was maar een paar seconden.
Het enigste dat met de auto gebeurt is is dat ik twee dagen geleden de koplampglazen vervangen heb en de motorkap 1,5 uur open heeft gestaan buiten (maar het regende niet ofzo)...
2:
Van begin af-aan heb ik al het probleem dat de auto als ik +/- 60km/u rij en dan flink gas geef dat ie even optrekt dan 1 sec hapert en dan weer verder optrekt. En dat heeft de auto 9 van de 10 keer als ik het doe.
Bij beide problemen krijg ik geen lampjes of iets dergelijks in het dasboard.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Kan het kwaad als ik hier nog even mee door rij?
Re: Weinig vermogen en raar gedrag 316i
Uitlezen om te beginnen lijkt me.
Kan zoveel zijn, Luchtmasameter,bobine een of ander sensor etc etc etc
Door rijden lijkt me niet verstandig.
Kan zoveel zijn, Luchtmasameter,bobine een of ander sensor etc etc etc
Door rijden lijkt me niet verstandig.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Weinig vermogen en raar gedrag 316i
Heeft de auto dit inhouden in elke versnelling bij 60 km/h of alleen bijvoorbeeld in zijn twee? Mocht hij het alleen in 1 bepaalde versnelling doen dan is het toerental afhankelijk en zal het waarschijnlijk de nokkenassensor zijn. Samen met een aantal andere sensoren die niet toerental afhankelijk zijn wordt de hoeveelheid brandstof wat geinjecteerd wordt berekent.
Als er geen lampjes branden is eigenlijk een beetje vreemd en ik vraag me dan ook af of er foutmeldingen in het geheugen zijn opgeslagen. Hopelijk is dit wel het geval dus uit laten lezen is even de goedkoopste optie om te beginnen met het vastellen van de oorzaak van de storing. Normaal is het namelijk helemaal niet dus ik zou op korte termijn aktie ondernemen.
Succes.
Als er geen lampjes branden is eigenlijk een beetje vreemd en ik vraag me dan ook af of er foutmeldingen in het geheugen zijn opgeslagen. Hopelijk is dit wel het geval dus uit laten lezen is even de goedkoopste optie om te beginnen met het vastellen van de oorzaak van de storing. Normaal is het namelijk helemaal niet dus ik zou op korte termijn aktie ondernemen.
Succes.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: Weinig vermogen en raar gedrag 316i
Donderdag wordt mijn lucht-massa-meter vervangen. Mijn garage denkt dat dat het probleem is.
Ik las ergens op internet dat een LMM ingeleerd moet worden, moet dat voor een E46 316i ook, of is het monteren en rijden maar?
Er komt een Pierburg in i.p.v. Bosch, schijnt net zo goed te zijn alleen goedkoper...
Ik heb het idee dat het met probleem 2 altijd in de 3e versnelling is... Maar hier worden geen fouten van opgeslagen (is een tijdje geleden al gecheckt). Zou dit ook door de lucht-massa-meter kunnen komen?
Ik las ergens op internet dat een LMM ingeleerd moet worden, moet dat voor een E46 316i ook, of is het monteren en rijden maar?
Er komt een Pierburg in i.p.v. Bosch, schijnt net zo goed te zijn alleen goedkoper...
Ik heb het idee dat het met probleem 2 altijd in de 3e versnelling is... Maar hier worden geen fouten van opgeslagen (is een tijdje geleden al gecheckt). Zou dit ook door de lucht-massa-meter kunnen komen?
Re: Weinig vermogen en raar gedrag 316i
Pierburg schijnt niet zolang mee te gaan als een Bosch heb ik me laten vertellen door een Bmwspecialist waar ik welleens kwam, maar dit weet ik niet uit eigen ervaring.
Inleren moet volgens mij wel ja.
Veel sucses in ieder geval hoop dat je het euvel hiermee verhelpt.
Inleren moet volgens mij wel ja.
Veel sucses in ieder geval hoop dat je het euvel hiermee verhelpt.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Weinig vermogen en raar gedrag 316i
Inleren? Waarom?
Een LMM is gewoon een draadje die de temperatuur van de aangezogen lucht meet en daarmee de dichtheid/massa/hoeveelheid berekent. Als deze geschikt is voor jou E46 is het gewoon plug and play. Straks gaan we ook nog een gloeilampje inleren om te branden, maak het nou niet moeilijker dan het is.
Ook hier weer wel de vraag waarom geen originele LMM? Scheelt dit nou echt zoveel in prijs? Ik vind de onderdeelprijzen van BMW namelijk niet extreem duur, alleen het werkplaatstarief is ronduit belachelijk met 100 euries per uur. Daarom doe ik tegenwoordig het reguliere onderhoud zelf en alleen bij storingen waar ik zelf niet aan uitkom ga ik nog naar de dealert.
PS: ik hoop voor jou dat het inhouden hiermee verholpen is maar ik vrees echter dat er meer aan het handje is . Hopelijk heb ik ongelijk, dus laat het ons nog maar even weten.
Een LMM is gewoon een draadje die de temperatuur van de aangezogen lucht meet en daarmee de dichtheid/massa/hoeveelheid berekent. Als deze geschikt is voor jou E46 is het gewoon plug and play. Straks gaan we ook nog een gloeilampje inleren om te branden, maak het nou niet moeilijker dan het is.
Ook hier weer wel de vraag waarom geen originele LMM? Scheelt dit nou echt zoveel in prijs? Ik vind de onderdeelprijzen van BMW namelijk niet extreem duur, alleen het werkplaatstarief is ronduit belachelijk met 100 euries per uur. Daarom doe ik tegenwoordig het reguliere onderhoud zelf en alleen bij storingen waar ik zelf niet aan uitkom ga ik nog naar de dealert.
PS: ik hoop voor jou dat het inhouden hiermee verholpen is maar ik vrees echter dat er meer aan het handje is . Hopelijk heb ik ongelijk, dus laat het ons nog maar even weten.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: Weinig vermogen en raar gedrag 316i
Volgens mij moet je de LMM bij een E46 wel degelijk opnieuw inleren, maar 100% zekerweten doe ik het niet.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Weinig vermogen en raar gedrag 316i
Voor probleem geval nr. 2 heeft bij mij de throttle reset enorm geholpen.
Heb zelf een 318i van 1998. Hopelijk heeft het bij jou ook veel invloed.
http://www.bmwportal.nl/e46-algemeen-f3 ... t=throttle
Heb zelf een 318i van 1998. Hopelijk heeft het bij jou ook veel invloed.
http://www.bmwportal.nl/e46-algemeen-f3 ... t=throttle
Re: Weinig vermogen en raar gedrag 316i
Ik heb het topic over de throttle reset doorgelezen. Maar het is me nu nog steeds niet duidelijk op welke auto's het nou wel en niet werkt? Ik heb een E46 uit 1999 met een gaskabel diet het motorcompartiment ingaat, daar werkt het niet op?
Ik heb dit zojuist gevonden over die LMM: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm.html
Gerrit heeft er wel verstand van (ben wel eens bij hem geweest om mijn E46 te laten uitlezen).
Maar moet die LMM nou wel of niet ingeleerd worden?
Ik heb dit zojuist gevonden over die LMM: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm.html
Gerrit heeft er wel verstand van (ben wel eens bij hem geweest om mijn E46 te laten uitlezen).
Maar moet die LMM nou wel of niet ingeleerd worden?
Re: Weinig vermogen en raar gedrag 316i
Chstreutjes schreef:Ik heb een E46 316i uit 1999. Tot 'n paar dagen geleden weinig tot geen problemen mee gehad.
Ik heb nu twee probleempjes.
1:
Sinds n dag of twee loopt de auto niet helemaal lekker. Als ik soms flink gas geeft houd de motor in (heeel weinig vermogen) en dan opeens levert hij vol vermogen. Dus stel ik rijd 60 en ik zou plakgas geven dan trekt hij eerst heeeel langzaam op en dan ineenkeer vol vermogen. Is best gevaarlijk als je wilt inhalen en er geen vermogen is.
Als ik constante snelheid rijd (bijvoorbeeld op cruise control) dan is er niks aan de hand.
Gister heb ik 100km gereden en heb dit probleem vooral de eerst 40 kilometer gehad (3 a 4 x) en op de terugweg ook weer vooral de eerste 40 a 60 kilomter (maar 2 a 3 x).
Ook had ik vandaag dat de auto 'n beetje stotterde (2 x gehad vandaag), maar dat was maar een paar seconden.
Het enigste dat met de auto gebeurt is is dat ik twee dagen geleden de koplampglazen vervangen heb en de motorkap 1,5 uur open heeft gestaan buiten (maar het regende niet ofzo)...
2:
Van begin af-aan heb ik al het probleem dat de auto als ik +/- 60km/u rij en dan flink gas geef dat ie even optrekt dan 1 sec hapert en dan weer verder optrekt. En dat heeft de auto 9 van de 10 keer als ik het doe.
Bij beide problemen krijg ik geen lampjes of iets dergelijks in het dasboard.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Kan het kwaad als ik hier nog even mee door rij?
Dit lijkt verdacht veel op het probleem wat ik heb (had) met mijn E39 touring (525TDS). Sterker nog : het lijkt mijn probleem.....
Het grote verschil is dit die van mij perfect start, schitternd stationair loopt maar voor de rest is het probleem hetzelfde....
Ik heb als test Wynn's dieselreiniger door mijn diesel gegooid en zowaar de eerste week scheen het probleem 100% opgelost, alleen komt het nu weer terug.
Voor de goede orde die van mij is een automaat en heeft in elke versnelling. Alleen als ik vanuit stilstand "vol" optrek heeft ie nergens last van..... :?
Door omstandigheden ben ik nog niet in staat geweest om langs de dealer te rijden, dus ook ik ben er benieuwd naar wat het is !
Re: Weinig vermogen en raar gedrag 316i
Vandaag is mijn LMM vervangen. Volgens mijn garage moet de MMC eerst even "wennen" (inleren) aan de nieuwe LMM voordat er echt met de nieuwe waardes gewerkt wordt. Ik heb van de garage naar huis gereden (20 kilometer) en vanavond nog eens 2 x 25km en nergens geen last meer van gehad. Dus het probleem lijkt nu opgelost te zijn.
Ook heb ik mijn MMC gereset zoals hierboven besproken. Ik weet niet als het werkt, maar ik heb het idee dat de auto nu wel iets vlotter is!
Ook heb ik mijn MMC gereset zoals hierboven besproken. Ik weet niet als het werkt, maar ik heb het idee dat de auto nu wel iets vlotter is!