Stuur scheef en tikkend geluid
Stuur scheef en tikkend geluid
Goedenavond allen,
Vandaag me AC 17" Schnitzer er weer onder geplaatst, bandjes opgepompt maar wat blijkt nu staat me stuur iets naar links als ik rechtdoor rij. Terwijl ik hier met me 15" winter bandjes geen last van had.
Weet iemand wat dit kan zijn? Kan het zijn omdat die net vanaf de krik op de grond is geplaatst (per wiel omhoog)?
Verder had ik me muziek voor de verandering eens uit en komt er een tikkend geluid onder de motor kap vandaan welke met de toeren omhoog ook sneller gaat tikken?
Weet iemand wat dat is? Is het "normaal" of een serieus probleem?
Vandaag me AC 17" Schnitzer er weer onder geplaatst, bandjes opgepompt maar wat blijkt nu staat me stuur iets naar links als ik rechtdoor rij. Terwijl ik hier met me 15" winter bandjes geen last van had.
Weet iemand wat dit kan zijn? Kan het zijn omdat die net vanaf de krik op de grond is geplaatst (per wiel omhoog)?
Verder had ik me muziek voor de verandering eens uit en komt er een tikkend geluid onder de motor kap vandaan welke met de toeren omhoog ook sneller gaat tikken?
Weet iemand wat dat is? Is het "normaal" of een serieus probleem?
Re: Stuur schreef en tikkend geluid
Ik zou voor je tweede probleem zeggen:
Gooi de motorkap omhoog, en probeer te lokaliseren waar het vandaan komt.
Zijn heel veel zaken die een tikkend geluid kunnen veroorzaken.
Voor het eerste probleem schiet me zo ook niets te binnen. Misschien zijn je velgen verkeerd gebalanceerd? Of veel verschil in banden / profieldiepte?
Gooi de motorkap omhoog, en probeer te lokaliseren waar het vandaan komt.
Zijn heel veel zaken die een tikkend geluid kunnen veroorzaken.
Voor het eerste probleem schiet me zo ook niets te binnen. Misschien zijn je velgen verkeerd gebalanceerd? Of veel verschil in banden / profieldiepte?
Re: Stuur schreef en tikkend geluid
Heb je rondom 4 dezelfde velgen?
Misschien 1 voorband en 1 achterband aan de voorkant gemonteerd, waarbij de banden verschillende profieldiktes hebben of misschien wel van een verschillend merk zijn?
Heb je bij het monteren op de rotatie richting gelet (als je banden dit tenminste hebben)?
Misschien 1 voorband en 1 achterband aan de voorkant gemonteerd, waarbij de banden verschillende profieldiktes hebben of misschien wel van een verschillend merk zijn?
Heb je bij het monteren op de rotatie richting gelet (als je banden dit tenminste hebben)?
Re: Stuur scheef en tikkend geluid
Morgen ga ik inderdaad even onder de motorkap neuzen maar in eerste instantie komt het bij de inlaat vandaan als ik zo even snel luister.
Het zijn 4 de zelfde velgen alle met 225/17/45 achter zijn ze versleten (2mm) maar hier worden morgen nieuwe geplaatst.
Voor en achter zijn wel verschillende merk velgen maar profiel diepte voor lijkt allemaal gelijk te zijn. Heel misschien morgen dan ook maar morgen nieuwe voor laten plaatsten.
De rotatie richting heb ik op gelet, staat eigenlijk alleen outside op maar dat zit wel juist.
Verder voel ik geen trilling in het stuur alleen dat die wat zal het zijn 5 graden naar links staat.
Het zijn 4 de zelfde velgen alle met 225/17/45 achter zijn ze versleten (2mm) maar hier worden morgen nieuwe geplaatst.
Voor en achter zijn wel verschillende merk velgen maar profiel diepte voor lijkt allemaal gelijk te zijn. Heel misschien morgen dan ook maar morgen nieuwe voor laten plaatsten.
De rotatie richting heb ik op gelet, staat eigenlijk alleen outside op maar dat zit wel juist.
Verder voel ik geen trilling in het stuur alleen dat die wat zal het zijn 5 graden naar links staat.
Re: Stuur scheef en tikkend geluid
Misschien is er tijdens het verwisselen wel iets los gegaan waardoor het stuur wat scheeft staat.
Je zou even snel de winterbandjes er weer op kunnen zetten om te kijken of ie weer recht staat.
Staat ie dan nog steeds wat naar links, dan zou ik hem laten uitlijnen.
Is het dan wel weer goed, dan is het waarschijnlijk wat met je zomerset.
Je zou even snel de winterbandjes er weer op kunnen zetten om te kijken of ie weer recht staat.
Staat ie dan nog steeds wat naar links, dan zou ik hem laten uitlijnen.
Is het dan wel weer goed, dan is het waarschijnlijk wat met je zomerset.
Re: Stuur scheef en tikkend geluid
Morgen maar eens de vraag aan de bandenboer stellen.
Re: Stuur scheef en tikkend geluid
Aangezien je alleen banden hebt waar outside op staat heb je kans dat je voor links en recht verwisseld hebt.
Het is ook altijd aan te raden om bij het wisselen van de wielen ff een markering aan te brengen waar de banden vanaf kwamen.
Alleen al om dit soort geneuzel te voorkomen.
Raad je wel aan om even uit te lijnen, kost je 50-60 euro en dan weet je cker dat de auto goed staat.
Als je dit laat doen zet dan de nieuwe banden voorop. Achter heb je minder last van een scheve band, helemaal gezien het uitlijnen is dat slimmer omdat je dan met nieuwe banden voor cker helemaal goed zit.
Het is ook altijd aan te raden om bij het wisselen van de wielen ff een markering aan te brengen waar de banden vanaf kwamen.
Alleen al om dit soort geneuzel te voorkomen.
Raad je wel aan om even uit te lijnen, kost je 50-60 euro en dan weet je cker dat de auto goed staat.
Als je dit laat doen zet dan de nieuwe banden voorop. Achter heb je minder last van een scheve band, helemaal gezien het uitlijnen is dat slimmer omdat je dan met nieuwe banden voor cker helemaal goed zit.
Re: Stuur scheef en tikkend geluid
Ben het er mee eens hoor! maar wou wel even toevoegen:Als je dit laat doen zet dan de nieuwe banden voorop. Achter heb je minder last van een scheve band, helemaal gezien het uitlijnen is dat slimmer omdat je dan met nieuwe banden voor cker helemaal goed zit.
Ik zou er wel voor zorgen dat je banden voor ongeveer evenveel profiel hebben als achter. Niets is vervelender als dat je in regenachtig weer een bocht maakt en de achterkant plotseling onder je vandaan glijdt. Wel iets om rekening mee te houden met je achterwielaandrijving.
Re: Stuur scheef en tikkend geluid
Groot gelijk in.
De tegenhanger is dan weer dat het grootste remvermogen op de voorwielen nodig is.
Vandaar ook de apk grens van 1,6 mm en de opmerkingsgrens van 2,0 mm.
Maar het is cker iets om ook rekening mee te houden.
De tegenhanger is dan weer dat het grootste remvermogen op de voorwielen nodig is.
Vandaar ook de apk grens van 1,6 mm en de opmerkingsgrens van 2,0 mm.
Maar het is cker iets om ook rekening mee te houden.
Re: Stuur scheef en tikkend geluid
Nou bandenboer antwoordde ook dat het met de uitlijning was.
Maar de nieuwe achterbanden zitten eronder, en het probleem is verdwenen, alles weer mooi en recht.
Maar de nieuwe achterbanden zitten eronder, en het probleem is verdwenen, alles weer mooi en recht.
Re: Stuur scheef en tikkend geluid
Maar heb je nou uit laten lijnen ??
Re: Stuur scheef en tikkend geluid
Nee, dat gaat pas gebeuren nadat me draagarmrubbers achter zijn vervangen.
Re: Stuur scheef en tikkend geluid
Fijn dat het voor mekaar is