Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Allereerst zal ik me even voorstellen. Mijn naam is Mark, student 21 jaar.
Momenteel rijd ik enkele jaartjes een Mazda 323F 1.8 benzine, in een leuke uitvoering met leer, schuif/kanteldakje etc. met momenteel 136.000 km op de teller.
In verband met een verder weg gelegen vervolgstudie die ik ga doen na mijn hbo, zal mijn kilometertrage van 12.000 km/j naar ongeveer 30.000/35.000 km/j gaan. Met een benzineverbruik van 1 op 12 begint het toch te kriebelen om over te stappen op een andere brandstof. De ene overweging zou LPG kunnen zijn in mijn bestaande auto, gezien die erg betrouwbaar en onderhoudsarm is gebleken, of... ik laat mijn toch wel grote BMW-hart spreken om een 320d E46 aan te schaffen, een auto waarvan ik sinds de introductie gek van ben geweest.
Nu zou ik mogelijk via een vriend een e46 kunnen kopen met een ruime 2 ton op de teller (geloof 230k), wel van eerste eigenaar, executive handbak uit 1999. Ik ben echter niet heel erg bekend met deze motorisering. Ik heb vernomen dat de 320d voor de facelift een wat gevoelige motor is waarbij je kans hebt op problemen die zeker bij de dealer erg duur uit kunnen pakken. Op een ander topic hier las ik al dat het veel kan schelen om een e46 bij de specialist/universele garage te onderhouden ipv. de dealer.
Dus wat zijn jullie ervaringen met de 320d voor de facelift? Veel probleemloze km's gemaakt, of wel eens wat dure reparaties gehad? Wat zouden jullie me aanraden? Hoe is de motor verder van deze auto? Draait deze met gemak bijv. 4 ton, of zou ik deze met deze km-stand al moeten laten staan en LPG in laten bouwen in mijn huidige auto?
Alvast bedankt!
Momenteel rijd ik enkele jaartjes een Mazda 323F 1.8 benzine, in een leuke uitvoering met leer, schuif/kanteldakje etc. met momenteel 136.000 km op de teller.
In verband met een verder weg gelegen vervolgstudie die ik ga doen na mijn hbo, zal mijn kilometertrage van 12.000 km/j naar ongeveer 30.000/35.000 km/j gaan. Met een benzineverbruik van 1 op 12 begint het toch te kriebelen om over te stappen op een andere brandstof. De ene overweging zou LPG kunnen zijn in mijn bestaande auto, gezien die erg betrouwbaar en onderhoudsarm is gebleken, of... ik laat mijn toch wel grote BMW-hart spreken om een 320d E46 aan te schaffen, een auto waarvan ik sinds de introductie gek van ben geweest.
Nu zou ik mogelijk via een vriend een e46 kunnen kopen met een ruime 2 ton op de teller (geloof 230k), wel van eerste eigenaar, executive handbak uit 1999. Ik ben echter niet heel erg bekend met deze motorisering. Ik heb vernomen dat de 320d voor de facelift een wat gevoelige motor is waarbij je kans hebt op problemen die zeker bij de dealer erg duur uit kunnen pakken. Op een ander topic hier las ik al dat het veel kan schelen om een e46 bij de specialist/universele garage te onderhouden ipv. de dealer.
Dus wat zijn jullie ervaringen met de 320d voor de facelift? Veel probleemloze km's gemaakt, of wel eens wat dure reparaties gehad? Wat zouden jullie me aanraden? Hoe is de motor verder van deze auto? Draait deze met gemak bijv. 4 ton, of zou ik deze met deze km-stand al moeten laten staan en LPG in laten bouwen in mijn huidige auto?
Alvast bedankt!
Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Bericht verwijderd. Er mistte inhoud en een onterechte opmerking over foutief geplaatst.
Siemi
Moderator
Siemi
Moderator
Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Deze motoren halen met gemak de 4ton ik geloof dat er hier op het forum zelfs een rondzwerft waar al 6 ton op staat of zelfs meer. 230000km is best veel maar die kan nog makkelijk het dubbele mee.
Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Ik heb er al meerdere gezien met kilometerstanden boven de 4ton...
Eigen ervaringen kan ik nog niet echt met je delen wat dat aangaat, mijne is pas net ingelopen... 128.000 km
(Overigens gekocht voor de prijs waar je in NL nog niet eens een met 200.000 kan kopen en dan heb ik het nog niet over de leuke opties die er allemaal opzitten maw. ik zou voor je iets besluit ook zeker even over de grens kijken)
Eigen ervaringen kan ik nog niet echt met je delen wat dat aangaat, mijne is pas net ingelopen... 128.000 km

(Overigens gekocht voor de prijs waar je in NL nog niet eens een met 200.000 kan kopen en dan heb ik het nog niet over de leuke opties die er allemaal opzitten maw. ik zou voor je iets besluit ook zeker even over de grens kijken)
Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Ik denk dat je daar lang erg veel plezier van die 3-serie kan hebben!
en ik zeg altijd maar zo, op gas moet je koken, zeker niet rijden!

en ik zeg altijd maar zo, op gas moet je koken, zeker niet rijden!
Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Ik heb mijne met 205 dkm gekocht. ik heb hem nu op 250 bijna
(1 jaar)
Motor loopt super,soepel en heel netjes. Ik heb er nog nooit een druppel olie bij hoeven doen!
Natuurlijk de beurtjes altijd, en hij is ook altijd goed onderhouden door de vorige eigenaar, iets wat erg belangrijk is!
Van een e46 met iets meer dan 2 ton kan je naar mijn idee idd nog jaaaaaaren plezier hebben!
De mijne is nu 1000 km geleden gechipt, om iets meer vermogen en een beter koppel te krijgen. Moet wel zeggen dat hij nu nog veel fijner rijd!
Succes met je aankoop, en zoektoch!

Motor loopt super,soepel en heel netjes. Ik heb er nog nooit een druppel olie bij hoeven doen!
Natuurlijk de beurtjes altijd, en hij is ook altijd goed onderhouden door de vorige eigenaar, iets wat erg belangrijk is!
Van een e46 met iets meer dan 2 ton kan je naar mijn idee idd nog jaaaaaaren plezier hebben!
De mijne is nu 1000 km geleden gechipt, om iets meer vermogen en een beter koppel te krijgen. Moet wel zeggen dat hij nu nog veel fijner rijd!
Succes met je aankoop, en zoektoch!
Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Bedankt voor de reacties tot dusver!
Tot nu toe klinkt het allemaal erg positief gelukkig.
Ik lees vol interesse de nog hopelijk bijkomende posts!
@ rikkyboy: Laat jij je beurten nog steeds door de dealer doen? En zou het chippen wel goed zijn voor de motor met zo'n kilometertrage, gezien je met ik geloof 50 nm koppel en 30 pk erbij het geheel toch wat zwaarder belast?
@ Griffendahl: Ik heb het geluk dat ik er misschien een tegen een gunstige prijs over kan nemen. Maar naar aanleiding van je tip heb ik nog even op mobile.de gekeken, staan zeker leuke opties tussen, bedankt voor de tip.
Tot nu toe klinkt het allemaal erg positief gelukkig.
Ik lees vol interesse de nog hopelijk bijkomende posts!
@ rikkyboy: Laat jij je beurten nog steeds door de dealer doen? En zou het chippen wel goed zijn voor de motor met zo'n kilometertrage, gezien je met ik geloof 50 nm koppel en 30 pk erbij het geheel toch wat zwaarder belast?
@ Griffendahl: Ik heb het geluk dat ik er misschien een tegen een gunstige prijs over kan nemen. Maar naar aanleiding van je tip heb ik nog even op mobile.de gekeken, staan zeker leuke opties tussen, bedankt voor de tip.
Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Nou, voor 8k zou ik de auto kunnen hebben, het betreft dan een:330dM schreef:Ik weet niet wat je kwijt gaat zijn voor die 320d, maar even over de grens kijken
kan zeker geen kwaad, de mensen die op die manier hun E46 hebben aangeschaft zijn
over het algemeen bijzonder tevreden! En ingewikkeld of moeilijk hoeft het niet te zijn,
maar goed, ook daarvoor kunnen we je met raad en daad bijstaan.
320d, executive uitvoering
1999
230.000 km
sportinterieur half leder
cruise control, regensensor etc
1e eigenaar, bmw-dealer onderhouden
Als ik in Duitsland kijk dan zou ik voor een E46 met vergelijkbare opties, maar met een ton minder gelopen (anders lijkt mij niet dat het loont) misschien aan kunnen komen voor zo'n 9k, en daar zou dan nog eens de bpm ed. bijkomen, dat zou voor mij te duur worden naar mijn zin.

Maar dat kopen zal wel goedkomen. Belangrijker vind ik het om te weten of het een auto is waarvan ik met zo'n km stand van op aan kan. Ik zou dan wel best wat kunnen besparen met brandstof, maar wanneer er wat dure reparaties aan komen is het voordeel snel weg. Natuurlijk snap ik anderzijds ook wel dat het rijden van een E46 als autoliefhebber wel iets meer mag kosten. Maar de verhalen lijken positief gesteld.
Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Je kan natuurlijk niet zeggen of iets veel km's kan halen, maar mits fatsoenlijk onderhoud en een fatsoenlijke rijstijl moet 4 ton makkelijk haalbaar zijn, zeker met een 320d.
Dus zoiezo eentje kopen met een onderhoudshistorie en je kunt het vaak ook al zien aan de staat van de auto aan de binnen/buitenkant en onder de kap.
Je zou ook kunnen kiezen voor een E46 316i of 318i waar al een G3 installatie in zit (liefst af fabriek), die kun je tegenwoordig ook voor zo'n 8k kopen. Heeft alleen iets minder peekaatjes dan een 320d en je hebt een kleinere actieradius (+/- 450-500KM).
Maar met de brandstofprijzen van tegenwoordig lach je nog steeds benzine (en ook diesel) rijders uit.....
Dus zoiezo eentje kopen met een onderhoudshistorie en je kunt het vaak ook al zien aan de staat van de auto aan de binnen/buitenkant en onder de kap.
Je zou ook kunnen kiezen voor een E46 316i of 318i waar al een G3 installatie in zit (liefst af fabriek), die kun je tegenwoordig ook voor zo'n 8k kopen. Heeft alleen iets minder peekaatjes dan een 320d en je hebt een kleinere actieradius (+/- 450-500KM).
Maar met de brandstofprijzen van tegenwoordig lach je nog steeds benzine (en ook diesel) rijders uit.....
www. M3 register .nl
Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
De beurten laat ik niet door een bmw dealer doen, kan het hier veel goedkoper in dorp laten doendoor een kennis (klein dorp iedereen kent iederen). Wel een normaal garagebedrijf. Als er iets vervongen moet worden geruik ik geen immitatie spul:D dan liever een paar centen meer voor goed matriaal.@ rikkyboy: Laat jij je beurten nog steeds door de dealer doen? En zou het chippen wel goed zijn voor de motor met zo'n kilometertrage, gezien je met ik geloof 50 nm koppel en 30 pk erbij het geheel toch wat zwaarder belast?
Voordeel er aan is voor mij, als ik iets met de auto heb hoef ik alleen maar even te bellen, kan het meteen geregeld worden



Chippen,
Ja hier heb ik een jaar over na zitten te denken, veel op forum gelezen.. Je krijgt er idd 50 nm koppel bij en ongeveer 30 pk. Mijn motorblok loopt prima, en neemt geen olie oid. Ik ga er ook niet mee racen of zo, maar vind het verschil wel erg fijn. Minder schakelen, en voelbaar een vlottere auto. Over de slijtage kan ik helaas nog weinig vertellen, ik heb er nu dik 1000 km mee gereden, en aan de hand daarvan kan ik weinig vertellen. Over jaar weet ik daar vast meer over.
Succes met je aankoop!
Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Na chippen slijt vaak de koppeling ed. wel sneller.... 

www. M3 register .nl
Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Na wat verontrustende berichten over de 320d ben ik toch nog overtuigend positieve ervaringen met de auto tegen gekomen. Mocht ik besluiten een 320d kopen, dan zijn jullie de eersten die hem te zien krijgen.
(nouja, een van de eersten dan)

Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Ik denk dat ze jou verkeerd hebben geinformeerd
De pré-facelift heeft geen noemenswaardige problemen gehad met hun motoren ,het zijn de faceliften ,die met 150 pk waar er meer problemen mee zijn ,hopelijk u hier mee geholpen te hebben
De pré-facelift heeft geen noemenswaardige problemen gehad met hun motoren ,het zijn de faceliften ,die met 150 pk waar er meer problemen mee zijn ,hopelijk u hier mee geholpen te hebben

Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Dat zou voor mij in ieder geval goed uitkomen.Marlboro schreef:Ik denk dat ze jou verkeerd hebben geinformeerd
De pré-facelift heeft geen noemenswaardige problemen gehad met hun motoren ,het zijn de faceliften ,die met 150 pk waar er meer problemen mee zijn ,hopelijk u hier mee geholpen te hebben

Re: Betrouwbaarheid en ervaringen 320d E46 pré-facelift
Goed bericht! Gefeliciteerd met je aankoop en succes met de verkoop van je huidige wagen!
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"