Dyso is klep vervangen! Onregelmatig stationair toerental..

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Val

Dyso is klep vervangen! Onregelmatig stationair toerental..

Bericht door Val » 01 apr 2010, 20:29

Hallo,

Volgens de garage moet de dysoklep van mijn e46 318i 10-1998 vervangen worden omdat hij een geluid maakt.

Het vreemde is dat ik op internet nergens maar dan ook nergens informatie over dit onderdeel, of een verkoopadres kan vinden.

Ik weet dat het onderdeel bij de dealer 137 euro kost maar zou graag willen weten of het zelf te monteren valt, de dysoklep doet wat met de luchttoevoer naar de motor...

is het onderdeel soms onder een andere naam verkrijgbaar?

met vriendelijke groet,

Val
Laatst gewijzigd door Val op 15 mei 2010, 15:39, 3 keer totaal gewijzigd.

muller1007

Re: Dyso klep?? Wat is dat?

Bericht door muller1007 » 01 apr 2010, 22:05

Disa klep
Afstelunit
Disa Verstelleinheit
Disa valve
Adjuster unit

DISA: Differenzierte Saugsanlage

Als je nu zoekt, ga je overspoeld worden met info over dat onderdeel. Zie ook op Youtube bijv.

muller1007

Bericht door muller1007 » 01 apr 2010, 22:11

Enne...het is hier gebruikelijk dat je jezelf even introduceert. Daar is zelfs een speciale sectie voor ingeruimd.

Val

Bericht door Val » 02 apr 2010, 01:00

Dankjewel, heb me meteen voorgesteld:d

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 02 apr 2010, 09:24

Ja is niks bijzonders hoor. Ze gaan na verloop van tijd een beetje speling krijgen en dan gaat ie ratelen. Het dingetje zelf stelt niks voor kost een eurootje of 70-80.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 02 apr 2010, 11:33

nr. 8 in dit plaatje:

Afbeelding

Val

Bericht door Val » 02 apr 2010, 12:36

Dankjewel voor de reacties,

Ik heb inmiddels begrepen dat de disa afstelunit de voorganger is van de vanos systemen. De kleppen werden gebruikt bij de e36 en e46 motoren, de 4 cylinders beschikken over een andere dan de 6 cylinders.

Op zich schijnt een ratel geen probleem te zijn. De dysa unit regelt namelijke door een verschijfbare klep de hoeveelheid luchttoevoer. Probleem kan ontstaan dat in de disaklep onderdelen afbreken en de motor inzuigen.

Bij mij klemt de klep waarschijnlijk waardoor hij een te trage reactie heeft, hij blijft te lang open staan of net te lang dichtstaan. bij het stationair lopen na het starten is het toerental wel eens onregelmatig. Ook heb ik stationair, of rijdend met koppeling ingedrukt, wel eens met het gas gespeeld om het geluid te beluisteren waarna de motor vervolgens spontaan uitviel ipv het blijven draaien op 900 toeren. Vlak na het starten draait hij stationair ook wel een onregelmatig. Dit kwam waarschijnlijk dus omdat de klep niet snel reageerde.

De klep kost bij bmw op dit moment 137 euro, het artikelnummer is 11-61-1-438-404, de o-ring moet ook vervangen worden.
Installatie schijnt redelijk eenvoudig te zijn.

Weet iemand op het onderdeel ergens voordeliger te krijgen is?

Ik pas de titel aan naar onregelmatig toerental stationair dysaklep!

Mvg

MindWarp

Re: Dyso klep?? Onregelmatig stationair toerental..

Bericht door MindWarp » 03 apr 2010, 15:35

Je kan van Essen D-parts proberen?

Klik
Afbeelding
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer - Bruce Lee"

Val

Re: Dyso klep?? Onregelmatig stationair toerental..

Bericht door Val » 01 mei 2010, 15:24

Goede tip van essen dparts!

Heb hem binnen gekregen, ben nu nog even op de o-ring aan het wachten van BMW dealer (lol laatste tijd daar alleen nog maar rekeningen van 5,74 etc).

Installatie moet inderdaad vrij eenvoudig zijn... heeft nog iemand tips? moet ik nog een bepaald smeersel op de ring doen? Bij BMW hebben ze het altijd over "nat" installeren. Dat heeft betrekking op onderdelen die in aanraking met olie komen. De dysoklep van van essen in in ieder geval behoorlijk vettig....

Mvg

Val (binnen 1 maand omgeturned tot semimonteur:d)

Val

Re: Dyso klep is vervangen! Onregelmatig stationair toerental..

Bericht door Val » 15 mei 2010, 15:39

Nou de klep is vervangen en de motor loopt nou zonder ratelen voorbij de 4000 toeren.
Ook het onregelmatig toerental lijkt, met nadruk op lijkt want ik heb nog niet zoveel gereden, lijkt voorbij te zijn.

Het vervangen van de klep was redelijk te doen:

De weatherstrips, de bak met de microfilter en een hieronder gelegen schutbord dienen verwijderd te worden. Vervolgens kan de dysoklep middels 3 bouten vervangen worden. Kabeltje aansluiten en klaar.

Bij mij was de ring (van rubber, de "nieuwe" heeft een metalen) in de voet van de ijzeren stang in de klep gescheurd wat verklaard dat hij sons niet voldoende opende of sloot.

Groetjes

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”