Stootlijsten behandelen
Stootlijsten behandelen
Hey,
Hoe kan je het beste je (zwarte kunstof) stootlijsten behandelen? Na een aantal jaren worden die toch minder zwart van kleur, en met oude poetsbeurten kan er ook misschien nog wel wat resten poets/wax etc. achterblijven. Hoe behandelen jullie die, zodat ze weer hun mooie diepzwarte kleur terugkrijgen? Of is dat niet meer mogelijk en moet je er maar genoegen mee nemen dat het nu eenmaal wat verweert.
Ik hoor 't graag!
Hoe kan je het beste je (zwarte kunstof) stootlijsten behandelen? Na een aantal jaren worden die toch minder zwart van kleur, en met oude poetsbeurten kan er ook misschien nog wel wat resten poets/wax etc. achterblijven. Hoe behandelen jullie die, zodat ze weer hun mooie diepzwarte kleur terugkrijgen? Of is dat niet meer mogelijk en moet je er maar genoegen mee nemen dat het nu eenmaal wat verweert.
Ik hoor 't graag!
Re: Stootlijsten behandelen
Poorboy's TrimRestorer, superspul met een lange werking. Opbrengen met bv. een zachte kwast, even in laten werken en napoetsen.

Bij onze forumsponsor Carclean: klik
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Mocht er verder niets voorhanden zijn kun je altijd normale vloeibare rijwielolie gebruiken. Als je het goed uitsmeert met een doekje of oude sok krijg je een prima resultaat. Olie trekt er dan in, en de stootlijsten zijn weer mooi zwart. Blijft ook wel eventjes zitten.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Hoeveel dagen gedragen?NielsE36 schreef:met een doekje of oude sok

Minstens 10 jaar oud. Paar honderd dagen gedragen. Liefst gezeten rond een schoenmaat 46 of groter. Hoe groener de sok, hoe beter die smeert, enkele gaten zijn ook welkom 

Om in de haken op de rijwielolie.
Ik heb begrepen dat (uitgekookte) lijnzaadolie ook perfect werkt.
(Mits aangebracht met een oude damesboxershort, kant uiteraard.)
Ik heb begrepen dat (uitgekookte) lijnzaadolie ook perfect werkt.
(Mits aangebracht met een oude damesboxershort, kant uiteraard.)
Lijnzaad olie werkt altijd goed idd,
WD40 werkt ook maar is na een paar regenbuien weer weg.
WD40 werkt ook maar is na een paar regenbuien weer weg.
Wat ik gedaan heb is de lijsten eraf, even afnemen dat ze mooi schoon zijn. Daarna met schoensmeer uit een flesje met sponsje eraan. Mooie langen banen maken ,daarna met doekje nalopen. Tijdje laten drogen en t zit voor maanden
(zonder dat het eruit ziet als spekvet/bandenzwart)

(zonder dat het eruit ziet als spekvet/bandenzwart)
Als 1e zorgen dat je de lijsten goed ontvet. Bijvoorbeeld met

Voor kunststof naar 1:2 gaan en goed inborstelen met een zachte kwast. Daarna ruim afspoelen met water en droogmaken. Nu heb je een goede basis gelegd om verder te gaan met behandeling van de lijsten.
Produkten die je hiervoor kunt gebruiken zijn
Meguiars Trim detailer
Poorboys World trim restorer
Mijn favoriet
Black Wow trim restorer
<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qnYbPIE7GrE&co ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/qnYbPIE7GrE&co ... edded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="385"></embed></object>[/youtube]
Voor kunststof naar 1:2 gaan en goed inborstelen met een zachte kwast. Daarna ruim afspoelen met water en droogmaken. Nu heb je een goede basis gelegd om verder te gaan met behandeling van de lijsten.
Produkten die je hiervoor kunt gebruiken zijn
Meguiars Trim detailer
Poorboys World trim restorer
Mijn favoriet
Black Wow trim restorer
<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qnYbPIE7GrE&co ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/qnYbPIE7GrE&co ... edded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="385"></embed></object>[/youtube]
Ik denk dat je voor een paar tientjes nieuwe koopt, mooier dan nieuw worden ze met geen enkel wondermiddel. Iemand al eens prijs opgevraagd?
Hmm in het geval van mijn auto zal dat niet goedkoop zijn.
Op RealOEM staat een stootlijst in de voorbumper aan de linkerkant al op 22 dollar. Daarnaast zijn bepaalde delen ook niet meer te verkrijgen. (bouwjaar van mijn e36 is 1995)
Als je bedenkt dat je dan rondom alles moet doen, en dan ook nog andere plastic delen hebt zoals ruitensproeiers, zijknipperlichtbehuizing, deurstijl etc.wordt het een duur grapje. Alleen de stootlijsten (mits nog leverbaar) zou al snel richting 300 euro gaan. Dan ga ik liever met poetsmiddeltjes aan de slag
. In het geval van een mooie e46 misschien nog wel de moeite om in te investeren.
Op RealOEM staat een stootlijst in de voorbumper aan de linkerkant al op 22 dollar. Daarnaast zijn bepaalde delen ook niet meer te verkrijgen. (bouwjaar van mijn e36 is 1995)
Als je bedenkt dat je dan rondom alles moet doen, en dan ook nog andere plastic delen hebt zoals ruitensproeiers, zijknipperlichtbehuizing, deurstijl etc.wordt het een duur grapje. Alleen de stootlijsten (mits nog leverbaar) zou al snel richting 300 euro gaan. Dan ga ik liever met poetsmiddeltjes aan de slag

Alleen voor de stootlijsten op de deuren en voorschermen ben je ongeveer 150 euro kwijt als je nieuwe koopt. x|
Die kun je dan beter opknappen met een van de hierboven beschreven middeltjes.
Die kun je dan beter opknappen met een van de hierboven beschreven middeltjes.