BMW E36 Stoel loshalen
BMW E36 Stoel loshalen
Hallo allemaal,
ik wil een subwoofer gaan aansluiten en kabels gaan leggen in mijn auto.
maar nu weet ik dat wanneer je een airbag hebt dit gevaarlijk kan zijn.
Hoe kan ik het beste mijn stoel eruit halen?
rekening houdend met de airbag en met een gordel die nog aan de stoel hangt.
Dat is ook nog mijn probleem, ik weet ook niet hoe ik mijn gordel los kan halen zodat deze ook weer eenvoudig terug te plaatsen is.
Iemand tips?
Gr Wesley
ik wil een subwoofer gaan aansluiten en kabels gaan leggen in mijn auto.
maar nu weet ik dat wanneer je een airbag hebt dit gevaarlijk kan zijn.
Hoe kan ik het beste mijn stoel eruit halen?
rekening houdend met de airbag en met een gordel die nog aan de stoel hangt.
Dat is ook nog mijn probleem, ik weet ook niet hoe ik mijn gordel los kan halen zodat deze ook weer eenvoudig terug te plaatsen is.
Iemand tips?
Gr Wesley
Re: BMW E36 Stoel loshalen
Je kunt je stoel er toch gewoon uithalen zonder gevaar dat je daarmee je airbag activeert? Of zie ik dan iets over het hoofd?
Ander idee is om je accu los te koppelen. Dan kan je airbag iig niet afgaan.
Ander idee is om je accu los te koppelen. Dan kan je airbag iig niet afgaan.
Waarom wil je je hele stoel los halen om de kabels weg te werken?
op welke airbag doel je ?
Stoel naar voren schuiven dan zijn de achterste bouten bereikbaar , en naar achter schuiven voor de voorste bouten.
En gordel, die zit bij mij aan de auto vast ipv aan de stoel
Stoel naar voren schuiven dan zijn de achterste bouten bereikbaar , en naar achter schuiven voor de voorste bouten.
En gordel, die zit bij mij aan de auto vast ipv aan de stoel
Accu altijd loskoppelen als je met de electronica bezig bent. Zeker als je met delen waar airbags mee te maken hebben gaat rommelen.
Dus: stuur, stoelen, gordelspanners of plaatsen waar de airbags zitten.
Maar als je straks alles aan gaat sluiten is het toch ook wel prettig als je geen sluiting kan maken. Dan hoef je ook niet continu op te letten bij het trekken en aansluiten van de kabels.
Dat sleutelt zoveel prettiger
dus... ff sleuteltje 10 op de accuklemmen los laten en dan kan je ongestoord je gang gaan zonder storingen of sluitingen
Dus: stuur, stoelen, gordelspanners of plaatsen waar de airbags zitten.
Maar als je straks alles aan gaat sluiten is het toch ook wel prettig als je geen sluiting kan maken. Dan hoef je ook niet continu op te letten bij het trekken en aansluiten van de kabels.
Dat sleutelt zoveel prettiger
dus... ff sleuteltje 10 op de accuklemmen los laten en dan kan je ongestoord je gang gaan zonder storingen of sluitingen
Alleen de massa(-) klem is voldoendeFabian79 schreef: dus... ff sleuteltje 10 op de accuklemmen los laten en dan kan je ongestoord je gang gaan zonder storingen of sluitingen
-- Houdoe wanne --
zowieso voor de eerste reactie
er zit een sensor onder je bijrijders stoel dus als je deze loshaalt met accuklem( de + POOL) erop dan heb je kans dat je airbag eruit knalt. zeker geen fijne gedachte als je je bedenkt dat je hoofd daar ergens is.
daarbij is het inderdaad makkelijk kabels leggen wanneer spanning eraf is.
ik wil 50 mm² voedingskabels naar achteren toe leggen maar weet niet waar ik het beste door het schutbord kan gaan?
iemand ideeen? en waar dat ik die kabel het beste kan weg laten lopen.
Dorpel is geen optie want is kabel te dik voor.
Tevens iemand nog een suggestie hoe mijn probleem op te lossen met de gordel? die zit namelijk aan de stoel vast genaaid en kan er dus niet gemakkelijk vanaf.
Alvast bedankt weer.
Gr Wes
er zit een sensor onder je bijrijders stoel dus als je deze loshaalt met accuklem( de + POOL) erop dan heb je kans dat je airbag eruit knalt. zeker geen fijne gedachte als je je bedenkt dat je hoofd daar ergens is.
daarbij is het inderdaad makkelijk kabels leggen wanneer spanning eraf is.
ik wil 50 mm² voedingskabels naar achteren toe leggen maar weet niet waar ik het beste door het schutbord kan gaan?
iemand ideeen? en waar dat ik die kabel het beste kan weg laten lopen.
Dorpel is geen optie want is kabel te dik voor.
Tevens iemand nog een suggestie hoe mijn probleem op te lossen met de gordel? die zit namelijk aan de stoel vast genaaid en kan er dus niet gemakkelijk vanaf.
Alvast bedankt weer.
Gr Wes
verheeske316 schreef:Alleen de massa(-) klem is voldoendeFabian79 schreef: dus... ff sleuteltje 10 op de accuklemmen los laten en dan kan je ongestoord je gang gaan zonder storingen of sluitingen
wel goed opzij leggen, je zal niet de eerste zijn die door de stugheid van de kabel spontaan weer spanning hebt omdat de kabel terug komt naar de oorspronkelijke positie
Vandaar dat ik ze allebei doe
waaatttt??? 50mm² ??
wat ga je aansluiten man??
- Spoiler: Laat zien
Voor een normale installatie met dubbele subs is 25mm² meer dan zat. Heb je wel eens uitgerekend hoeveel stroom daar doorheen kan bij 12V??
ervan uitgaande dat je een 4 cilinder hebt met accu dus voorin... aangezien je door het schutbord wilt. onder de accu(bak) zit een rubber stop/dop. boor daar een gat in kleiner dan de kabel zodat deze stroef erdoorheen gaat steek de kabel daardoor, dan zal je ook geen water doorlekkern de kabel komt dan onder je dashboardkastje uit.. daar kun je gemakkelijk bij door de plaat onder het dashboardkastje weg te halen, nog makkelijk als je het dashboardkastje er helemaal uit pakt. die zit met 6 schroeven vast. waarvan 2 in de ventilator-roosters zitten links en rechts.Wusz schreef:ik wil 50 mm² voedingskabels naar achteren toe leggen maar weet niet waar ik het beste door het schutbord kan gaan?
mijn kabel ging ook niet door de dorpel, die heb ik onder de middenconsole door, en onder de bekleding van de tunnel (aan de rechterzijkant erlangs) late lopen. je ziet hem zo niet liggen tenzij je er echt naar zoekt. en vervolgens rechts langs de bank af naar achtere toe. dit ging bij mij maar net dus let op met jouw 50mm^2 kabel dat deze niet klem zit! daardoor kan er weerstand ontstaan waardoor de isolatie wegsmelt! de mijne zat een beetje klem is en is een beetje zwart geworden, maar dat zag k gelukkig op tijd.iemand ideeen? en waar dat ik die kabel het beste kan weg laten lopen.
die gordel zal dan toch wel aan eeen beugel zitten die met een bout aan de stoel vast zit. dus als je de stoel los haalt (de 4 bouten losdraaien) en dan de stoel naar voren kantelt met de bevestiging kan je waarschijnlijk wel zien hoe dat die gordel vast zit.Tevens iemand nog een suggestie hoe mijn probleem op te lossen met de gordel? die zit namelijk aan de stoel vast genaaid en kan er dus niet gemakkelijk vanaf.
-- Houdoe wanne --
Het is allemaal gelukt,
Gat geboord in het schutbord recht onder de accubak,
stoel was 4 bouten en op zijn kant leggen, dan zit er een torkx bout voor de gordelpin los te halen en je stoel kan eruit!
Bedankt allemaal
Gr Wesley
Gat geboord in het schutbord recht onder de accubak,
stoel was 4 bouten en op zijn kant leggen, dan zit er een torkx bout voor de gordelpin los te halen en je stoel kan eruit!
Bedankt allemaal
Gr Wesley
ff voor de duidelijk heid he.. toch wel in de rubberdop in het schutbord hoop ik?
-- Houdoe wanne --
Jah, in de accubak zit toch een reserve dop?? :?
Dan ga je toch geen gaten boren met kans op lekkage. :?
En verder loop je het risico dat je voedingskabel beschadigd uiteindelijk omdat je niet door een rubber doorvoert.
Maar ik neem aan dat je wel een afdichting hebt geplaatst en een soort van bescherming uiteindelijk voor je kabel
Dan ga je toch geen gaten boren met kans op lekkage. :?
En verder loop je het risico dat je voedingskabel beschadigd uiteindelijk omdat je niet door een rubber doorvoert.
Maar ik neem aan dat je wel een afdichting hebt geplaatst en een soort van bescherming uiteindelijk voor je kabel
Ik heb gewoon door het plaatwerk geboord, er zat links wel een rubber die ik eerst losgehaalt heb maar daar kreeg ik mijn kabel niet door en al helemaal niet zonder te vouwen ed.
heb nu een gat met daarin een rubber speciaal voor machine kabels, en daar men kabel door gevoerd.
die komt recht onder het dashboard uit en die gaat meteen de bekleding onder, door de kabelgoten die er al liggen,
( orginele kabels en voedingskabel uiteraard wel gescheiden weg gelegd en getyrept.
vervolgens naar achter en aan de bijrijderskant via de zijkant van de bank omhoog en daar door naar mijn kofferruimte.
Uiteraard had ik liever niet geboord maar ging niet anders, dit vooral door de dikke kabel.
toch allen zeer bedankt!
heb nu een gat met daarin een rubber speciaal voor machine kabels, en daar men kabel door gevoerd.
die komt recht onder het dashboard uit en die gaat meteen de bekleding onder, door de kabelgoten die er al liggen,
( orginele kabels en voedingskabel uiteraard wel gescheiden weg gelegd en getyrept.
vervolgens naar achter en aan de bijrijderskant via de zijkant van de bank omhoog en daar door naar mijn kofferruimte.
Uiteraard had ik liever niet geboord maar ging niet anders, dit vooral door de dikke kabel.
toch allen zeer bedankt!