VANOS Revisie / Reparatie
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Dat is idd niet verkeerd,tegen de tijd dat we er aan beginnen laten we wel iets horen,
altijd makkelijk iemand die weet hoe het precies werkt.
altijd makkelijk iemand die weet hoe het precies werkt.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:40
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Handig om te weten Jantje
Waar woon je?
Waar woon je?
Never underestimate the power of a BMW!
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Hallo,
Ja idd wel even handig ja om te weten waar ik zit
Ik zit met mijn bedrijf in Katwijk Zuid-Holland. Ik hoor het wel.
Groeten
Ja idd wel even handig ja om te weten waar ik zit
Ik zit met mijn bedrijf in Katwijk Zuid-Holland. Ik hoor het wel.
Groeten
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:40
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Wel vreemd dat het pas na 300km goed begint te werken,
achjah misschien moet het nog lekker inlopen...
achjah misschien moet het nog lekker inlopen...
Never underestimate the power of a BMW!
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Dat is makkelijk om zo iemand in je buurt te hebben, ik woon zelf ook in Katwijk ;D . Hoe heet je bedrijf ?
Alleen merk ik gelukkig nog niks aan me motor.
Alleen merk ik gelukkig nog niks aan me motor.
BMW ///M3 Cabrio SMG
- nielscoupe
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 24 nov 2008, 20:01
Re: VANOS Revisie / Reparatie
@bmwfans :
zoals jullie misschien gezien hebben op de site van breisan , kun je de vanos revisie met gereedschap klaar maken die bijna iedereen wel in de schuur heeft liggen .
ik heb met de vanos revisie geen speciaal gereedschap gebruikt ( timing tools )
het klusje lijkt 10x moeilijker dan dat het is ,
hoe ben ik te werk gegaan
-kleppendeksel gedemonteerd
-motor vast gezet ( pen in vliegwiel gedrukt zodat de motor vast staat )
-2 grote moeren op de vanos kap los gedraaid ( hier door kun je ketting tand wiel los draaien )
-toen de vanos los gedraaid
-nu kun je de vanos los pakken het los gedraaide tandwiel in de gaten houden dat hij iets mee draaid bij het los pakken van de vanos
-vanos is nu los nu alle boutjes m6 los draaien en de moer met dop 18
-de pakkingen vervangen + de ratel bus
-dan kun je alles weer in elkaar zetten zoals het zat
- vergeet de pen niet los te pakken voor de motor gestart word
kort om valt allemaal best mee
zoals jullie misschien gezien hebben op de site van breisan , kun je de vanos revisie met gereedschap klaar maken die bijna iedereen wel in de schuur heeft liggen .
ik heb met de vanos revisie geen speciaal gereedschap gebruikt ( timing tools )
het klusje lijkt 10x moeilijker dan dat het is ,
hoe ben ik te werk gegaan
-kleppendeksel gedemonteerd
-motor vast gezet ( pen in vliegwiel gedrukt zodat de motor vast staat )
-2 grote moeren op de vanos kap los gedraaid ( hier door kun je ketting tand wiel los draaien )
-toen de vanos los gedraaid
-nu kun je de vanos los pakken het los gedraaide tandwiel in de gaten houden dat hij iets mee draaid bij het los pakken van de vanos
-vanos is nu los nu alle boutjes m6 los draaien en de moer met dop 18
-de pakkingen vervangen + de ratel bus
-dan kun je alles weer in elkaar zetten zoals het zat
- vergeet de pen niet los te pakken voor de motor gestart word
kort om valt allemaal best mee
There aint no way but a coupe /// 328
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Jij hebt een enkel-vanos (E36) toch Niels? Dat is wel ietsje anders, maar alles bij elkaar stelt het inderdaad niet zoveel voor. De meeste zijn waarschijnlijk bang dat je iets aan je timing veranderd, maar dat is natuurlijk niet het geval.
Die nokkenas brugjes heb je dus niet nodig?
Die nokkenas brugjes heb je dus niet nodig?
- nielscoupe
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 24 nov 2008, 20:01
Re: VANOS Revisie / Reparatie
nokken as brug ben je niet percee nodig ( meer voor de safety )
enkele vanos heb ik idd , maar dan nog is ut niet veel moeilijker als je een dubbele vanos hebt
enkele vanos heb ik idd , maar dan nog is ut niet veel moeilijker als je een dubbele vanos hebt
There aint no way but a coupe /// 328
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Helemaal geen domme vraag; er loopt inderdaad olie doorheen en dit is ook de oorzaak van het probleem. De VANOS wordt gestuurd door oliedruk, die door de ringen gereguleerd wordt. Omdat de ringen hun structuur verliezen en plat worden, kan de oliedruk in de VANOS niet op het juiste peil gehouden worden. Daarom staat de nokkenas niet in de juiste stand bij een bepaald toerental (o.a. stationair) en stottert de motor / verlies je vermogen.Hompie schreef:Misschien een stomme vraag, maar loopt de motorolie ook door de vanos heen ?
Inderdaad. De nieuwe teflon ringen (aan de buitenkant) moeten nog ingereden worden. Je merkt echter al direct resultaat m.b.t. het beter stationair lopen, maar pas na zo'n 300km zijn de ringen weer goed ingereden zodat alles prima werkt.Dreier-reihe schreef:Wel vreemd dat het pas na 300km goed begint te werken,
achjah misschien moet het nog lekker inlopen...
Overigens heb ik deze reparatie vorig jaar gedaan, en kan ik echt iedereen aanraden. Niet alleen is het stationair stotteren verholpen, maar ook win je behoorlijk wat koppel tussen ca 2000rpm en 3000rpm.
Echter als je eraan begint: 3 uur is wel erg optimistisch, zeker als je het zelf doet voor de eerste keer. Reken voor een hobbyist op 4-6 uur.
Ik ga binnenkort mijn VANOS voor de tweede keer uit elkaar halen om die lagers te vervangen die voor een ratelend geluid bij 2000rpm zorgen (ook een reparatie van Beisansystems.com). Schijnt alleen voor te komen als je andere nokkenassen hebt of iets anders dat de motordynamiek verandert (zoals een compressor). Komt veel voor bij de 330i ZHP in de VS, die had inderdaad andere nokkenassen, maar was nooit geleverd in Europa volgens mij.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:40
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Ik vraag me eigenlijk af met welke motor je er meer merkt van een VANOS revisie...
Er word altijd gezegd dat je koppel afneemt bij versleten VANOS vooral bij lagere toeren maar eigenlijk zou je dit moeten meten.
Denk dat je bij een 3 liter meer verschil zult merken als bij een 2 liter?
Er word altijd gezegd dat je koppel afneemt bij versleten VANOS vooral bij lagere toeren maar eigenlijk zou je dit moeten meten.
Denk dat je bij een 3 liter meer verschil zult merken als bij een 2 liter?
Never underestimate the power of a BMW!
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Hallo Heren,
Ik heb nieuwsgierig mee zitten lezen want ik heb zelf afgelopen week de BMW
van mijn oom overgenomen (gratis). Het is een E46 uit 1999 met een M52 blok geloof
ik (heeft in ieder geval 1991 CC). Hij heeft 245K gelopen. Na veel rondgeneusd te hebben op internet ben ik er achter
gekomen dat het geratel (los stuk metaal in blik geratel) die zich bij mij vooral bij de lage
toerental voordoet een probleem is die veroorzaakt wordt door een defecte vanos systeem/
vanos O-ringen. Gelukkig istie bij mij nog nooit afgeslagen.
Zoals ik rondlees kost een nieuw vanos systeem tussen de 400 en 600 euro
afhankelijk van de gerekende uurkosten. Nou ben ik een student werktuigbouwkunde en barman en kan ik dat natuurlijk
niet betalen, tenzij jullie lekker veel fooi geven natuurlijk!
Ik woon zelf in de buurt van Hilversum, zijn er mensen die dezelfde problemen hebben die ook nog eens
in de buurt wonen? Misschien hebben we wat aan elkaar.
groetjes
Ik heb nieuwsgierig mee zitten lezen want ik heb zelf afgelopen week de BMW
van mijn oom overgenomen (gratis). Het is een E46 uit 1999 met een M52 blok geloof
ik (heeft in ieder geval 1991 CC). Hij heeft 245K gelopen. Na veel rondgeneusd te hebben op internet ben ik er achter
gekomen dat het geratel (los stuk metaal in blik geratel) die zich bij mij vooral bij de lage
toerental voordoet een probleem is die veroorzaakt wordt door een defecte vanos systeem/
vanos O-ringen. Gelukkig istie bij mij nog nooit afgeslagen.
Zoals ik rondlees kost een nieuw vanos systeem tussen de 400 en 600 euro
afhankelijk van de gerekende uurkosten. Nou ben ik een student werktuigbouwkunde en barman en kan ik dat natuurlijk
niet betalen, tenzij jullie lekker veel fooi geven natuurlijk!
Ik woon zelf in de buurt van Hilversum, zijn er mensen die dezelfde problemen hebben die ook nog eens
in de buurt wonen? Misschien hebben we wat aan elkaar.
groetjes
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Nieuwe Vanos is 360 euro dacht ik. Dat geratel zou idd wel eens verholpen kunnen weorden door de rattle kit van Beisan.
En idd. Ik heb de hele operatie op de voet gevolgd vorige week. Het klusje is niet enorm ingewikkeld (als je toekijkt, maar je kunt wel het e.e.a. fout doen dus je moet je goed aan de handleiding houden. 3 urr werk is idd voor de eerste keer niet haalbaar. Zelfs niet voor een zeer ervaren monteur. Het kost gewoon iets te veel werk om te lezen en te doen. Je wil alles dubbel checken en dat kost tijd. Als je de handelingen uit je hoofd weet kan je het waarschijnlijk zelfs wel in minder dan 2 uur doen maar dan moet je wel doorwerken.. Met name het plaatsten van de pakkingen (en loshalen van de oude) is best een gepriegel. Voor de dubbelVanos is het loshalen van de Vanos niet zo ingewikkeld. Je moet alleen een hoop dingetjes loshalen en bij het in elkaar zetten goed opletten bij dingen zoals het plaatsen van de kleppendeksel pakking etc. Als er iets niet goed zit dan ligt zo de olie door je motorcompartiment... De tandwielen hoeven niet los verder dus de timing komt niet in gevaar.
En het effect: lekker hoor, een nieuwe motor lijkt het wel. En dat terwijl mijn pakkingen eigenlijk nog niet eens versleten waren.
Hou er rekening mee dat je nog het e.e.a aan boutjes en pakkingen mee vervangt, is wel beter. Vanos pakking (een blikken ding is dus moet vervangen worden) verder dus de kleppendeksel pakking en dan kan je de 15 rubberen ringetjes ook gelijk meenemen.
En idd. Ik heb de hele operatie op de voet gevolgd vorige week. Het klusje is niet enorm ingewikkeld (als je toekijkt, maar je kunt wel het e.e.a. fout doen dus je moet je goed aan de handleiding houden. 3 urr werk is idd voor de eerste keer niet haalbaar. Zelfs niet voor een zeer ervaren monteur. Het kost gewoon iets te veel werk om te lezen en te doen. Je wil alles dubbel checken en dat kost tijd. Als je de handelingen uit je hoofd weet kan je het waarschijnlijk zelfs wel in minder dan 2 uur doen maar dan moet je wel doorwerken.. Met name het plaatsten van de pakkingen (en loshalen van de oude) is best een gepriegel. Voor de dubbelVanos is het loshalen van de Vanos niet zo ingewikkeld. Je moet alleen een hoop dingetjes loshalen en bij het in elkaar zetten goed opletten bij dingen zoals het plaatsen van de kleppendeksel pakking etc. Als er iets niet goed zit dan ligt zo de olie door je motorcompartiment... De tandwielen hoeven niet los verder dus de timing komt niet in gevaar.
En het effect: lekker hoor, een nieuwe motor lijkt het wel. En dat terwijl mijn pakkingen eigenlijk nog niet eens versleten waren.
Hou er rekening mee dat je nog het e.e.a aan boutjes en pakkingen mee vervangt, is wel beter. Vanos pakking (een blikken ding is dus moet vervangen worden) verder dus de kleppendeksel pakking en dan kan je de 15 rubberen ringetjes ook gelijk meenemen.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Offenga Franeker echt een goede Bmw specialist kan ook deze Beisan seals plaatsen, heb vanmidag wat informatie ingewonnen.
Ze bestellen ze zelfs voor je, 6 uur werk ongeveer volgens hun.
Uurtarief is daar 32.50 ex is nog een keer te doen.
Ze bestellen ze zelfs voor je, 6 uur werk ongeveer volgens hun.
Uurtarief is daar 32.50 ex is nog een keer te doen.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: VANOS Revisie / Reparatie
hallo,
kan het zijn dat als je vanos versleten is, dat de motor dan wat "rauwer" kan gaan lopen (klinken).
normaal moet een m54 boterzacht lopen maar de mijne loopt wat rauwer de laatste tijd ??
hij loopt bij koudstart de eerste 2 sec. ook wat stotterig.
gr. John
kan het zijn dat als je vanos versleten is, dat de motor dan wat "rauwer" kan gaan lopen (klinken).
normaal moet een m54 boterzacht lopen maar de mijne loopt wat rauwer de laatste tijd ??
hij loopt bij koudstart de eerste 2 sec. ook wat stotterig.
gr. John