Trilling in auto, voorzijde

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Val

Trilling in auto, voorzijde

Bericht door Val » 30 apr 2010, 18:25

Geachte forummembers,

Mijn auto trilt rustig maar vrolijk door.

De trilling ontstaat tussen de 100 en 140 km p/u. De trilling (vibratie) is voelbaar in het stuur en licht in de stoelen.

Ik heb het antwoord vergeefs gezocht in:

Balanceren banden (het gebeurd bij de winter en zomerset, ook na wisselen voor en achterwielen. De trilling bij de zomerbanden is licht erger als bij de winterbanden... deze hebben aanzienlijk meer profiel).

De remschijven en remblokken. Beiden heb ik vervangen. De trilling wordt ook niet erger van remmen en er is nergens een aanlopende schijf te horen bij zachtjes remmen.

Draagarmen en rubbers. Beiden heb ik vervangen.

Stabilisator stangen. Beiden heb ik vervangen.

Dus....?

Kan het probleem zich wellicht voordoen in een tussenlager dat altijd vervangen zou moeten worden volgens Tis? Of kan het probleem zitten in een wiellager? Kan ik dat meten? Kan het probleem wellicht liggen in het niet uitlijnen van de auto?

Hoor heel graag van jullie! (Best wel frustrerend zo:d)

Mvg
Val

HeZz

Re: Trilling in auto, voorzijde

Bericht door HeZz » 01 mei 2010, 06:26

Als een wiellager kapot is ga je dat zeker horen.
Het begint in de bochten, dan denk je ik hoor iets dat aanloopt ofzo....en dan is het weg (als je weer rechtdoor rijdt).
Later hoor je het ook als je rechtdoor rijdt, maar dan is het echt tijd om te vervangen.

Dus ik denk niet dat je het daar moet zoeken, als je niets vreemds hoort.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 01 mei 2010, 08:28

SOms heb je van die auto's (|

Is er al geprobeerd om de banden op de auto te balanceren???
Dit kan namelijk ook. Soms heb je van die auto's die dat nodig hebben.
Zoek een echt goede bandenhal die alles zelf kan. Die moeten er wel uit komen.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Val

Bericht door Val » 01 mei 2010, 10:06

Hallo,

Ik wil het probleem graag structureel oplossen. het wordt ook een tijdrovende gelegenheid elke keer finishbalanceren te gaan toepassen bij het wisselen van zomer en winterbanden.

Wat ik weet is dat ik een tijdje met een klapperend wiel heb gereden na een vastlopende remschijf. Vervolgens heb ik de schijven blokken en klauw vervangen. Daarvoor waren er geen problemen. Het probleem lijkt minder te zijn als ik op hogere snelheid naar rechts rij, het probleem lijkt dus rechts te zitten. Ook is het probleem minder als ik rem. Dit laatste zou kunnen duiden op de draagarmen maar deze zijn vervangen. Het zou wellicht ook kunnen duiden op toch een loszittende wiellager rechts..... of zie ik dat verkeerd? Ik merk overigens geen vreemde dingen aan het lager.... buiten dat de rechter wat stroever draait.

Ik denk dat het probleem niet ligt in motorsteunen oid aangezien het probleem er niet is als ik in een lagere snelheid rij op hogere toeren.

Bedankt voor het meedenken!

Val

Bericht door Val » 01 mei 2010, 14:57

Allas,

Jullie zaten blijkbaar toch goed met het balanceren! Vandaag nogmaals flenzen schoongemaakt en een oud setje 15 inch er onder gezet. En idd de trillingen zijn verdwenen... heel vreemd. Vervolgens zomervelgen gaan laten balanceren bij een ander bedrijf en ook met deze setup zijn de trillingen nu weg.

Volgens de bandenman ging een lichtmetalen velg een beetje spelen door de hitte.... was geen probleem alleen eens in de zoveel tijd even balanceren dus... tja ik vind het nog steeds een beetje vreemd maar het probleem lijkt in ieder geval opgelost.

Bedankt voor het meedenken!

Ik ga nu verder in de thread over de dysoklep :)

mvg
Val

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 02 mei 2010, 18:55

Gelukkig weer opgelost dus.

Zijn je banden wel mooi egaal afgesleten trouwens of vertonen ze zaagtandslijtage (schubvorming)?

Dit kan ook trillingen en bijgeluiden (roffelen) veroorzaken.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Val

Bericht door Val » 02 mei 2010, 19:19

Hallo,

De banden stonden sowieso op de lijst om vervangen te worden. Er komt nu Michelin Pilot Sport 3 onder. Ik lees in Tis dat er vaak een flexibele koppeling vervangen wordt na trillingen... Ik vind echter geen informatie over dat stuk of op realoem... moet ik maar eens gaan onderzoeken:d

Achja heb nu de tijd om me lekker met mijn hobby bezig te houden:d

Mvg

Val

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”