tja, de automaatbak.... Je hebt voorstanders en tegenstanders !
Ik heb al eerder een automaat gehad (MB 190 2.6 6 cilinder) en ik blijf erbij: wil je relaxt (en veilig) rijden neem dan een automaat.
MAAR : er moet wel een zwaar motorblok aanhangen (met veel koppel) anders is het een ramp ! Een zware diesel met veel koppel is er voor gemaakt om aan een automaat te hangen .....
Het blijft een genot om vanuit stiltand het gas (vol) in te trappen (=duwen) en dan zonder poeha en poespas de klinkers (bijwijze van spreken dan) uit de straat te rijden. Het zal best een of twee seconden schelen op de 0-100 acceleratie maar het gemak en genot is in mijn ogen ongeevenaard.
Rustig cruisen en dan plots wat in willen halen? Volgas en zonder nadenken staat je bak in de goede versnelling om het maximale op trekken te garanderen !
Wat betreft het olie verversen, daarover verschillen de meningen (ook van de dealers). De een zegt om de 2 ton verversen, de ander zegt pas verversen als de bak trager gaat schakelen.... Tja wat is wijsheid ?
Let bij aankoop er in ieder geval op dat de bak zijdezacht schakeld (zowel wel op als neer) en dat de kickdown (ook al zo'n genot) meteen in actie gaat als je erom vraagt .... Dan heb je een goede, een van deze dingen niet of fout ? Laten staan , (bakken zijn duur !!!!!!)
Let wel bij handbakken kunnen de synchromeshes (waarschijnlijk fout geschreven) mishandeld zijn, de koppeling kan aan zijn eind zijn. De gehele bak kan mishandeld zijn (als ik sommige mensen zie en hoor schakelen, krijg ik kippevel van ;( )
en een automaat zal zeker niet zichzelf mishandelen en misschakelen (tenminste zó redeneer ik dan maar

)
Maar doe vooral wat jezelf lekker/mooi vind , het is jouw BMW en niet die van een ander