zwaar sturen E46 ........(oplossing?)
-
zwaar sturen E46 ........(oplossing?)
Goedemiddag heren,
Ik heb een vraag en misschien een mogelijke oplossing.
Mijn e46 valt in de categorie zwaar sturende e46. Ik heb begrepen dat er onderling tussen deze auto`s nogal eens wat verschillen zitten omtrend licht of zwaar sturen.
Ik heb tevens begrepen dat bij een 5 serie de druk van de stuurbekrachtigingspomp geregeld kan worden. Onze e46 heeft waarschijnlijk dezelfde stuurbekrachtigingspomp.
Wie o wie heeft hier ervaring mee en hoe werkt dit dan precies?
bedankt voor de reacties.
groeten
AlpinaDrachten
Ik heb een vraag en misschien een mogelijke oplossing.
Mijn e46 valt in de categorie zwaar sturende e46. Ik heb begrepen dat er onderling tussen deze auto`s nogal eens wat verschillen zitten omtrend licht of zwaar sturen.
Ik heb tevens begrepen dat bij een 5 serie de druk van de stuurbekrachtigingspomp geregeld kan worden. Onze e46 heeft waarschijnlijk dezelfde stuurbekrachtigingspomp.
Wie o wie heeft hier ervaring mee en hoe werkt dit dan precies?
bedankt voor de reacties.
groeten
AlpinaDrachten
- JonasCoryn
-
Re: zwaar sturen E46 ........(oplossing?)
bandenspanning?
E39 540i Touring E46 320Ci E87 130i E91 325d
-
bandenspanning 2.5/2.6 bar
bandenmaat : 225-40-18.
bij de 5 serie is de pompdruk instelbaar...
Weinig info omtrend dit verhaal berschikbaar als ik de reacties zo zie.
Ik zal van de week wel ff contact opnemen met mn expert en anders met de dealer...
Ik zal van de week wel ff contact opnemen met mn expert en anders met de dealer...
Ik had er inderdaad nog nooit van gehoord! Ben erg benieuwd als je er iets over weet.
Ik heb dan weer een relatief licht sturende Bimmer, vergeleken met m'n vorige E36.
Ik heb dan weer een relatief licht sturende Bimmer, vergeleken met m'n vorige E36.
e46 van voor facelift (voor 2002) sturen sowieso lichter dan e46 van na facelift wegens doorgevoerde aanpassing afstelling ophanging.
van bij de lancering (1997) was er van vakjournalisten kritiek op het 'amerikaanse' stuurgevoel ttz te licht stuur (vooral een beetje wazig in de rechtuitstand) van de e46
zwaarder sturen kan ook liggen aan verschil diesel t.o.v. benzine
zo zal een ook een 6-cil. 'zwaarder op de neus liggen' dan een 4-cil. i.e. een zwaarder of 'luier' insturen.
zwaar stuurgevoel kan ook liggen aan versleten ophangselementen (scharen voortrein bv).
vergeet niet dat de voorste ophanging (achterste in minder mate) een zwak punt zijn van de e46.
betreffende de ophanging nog dit zwakke punt nl het loskomen van de achteras. tik op google maar in :
'ausgerissene hinterachse e46'
van bij de lancering (1997) was er van vakjournalisten kritiek op het 'amerikaanse' stuurgevoel ttz te licht stuur (vooral een beetje wazig in de rechtuitstand) van de e46
zwaarder sturen kan ook liggen aan verschil diesel t.o.v. benzine
zo zal een ook een 6-cil. 'zwaarder op de neus liggen' dan een 4-cil. i.e. een zwaarder of 'luier' insturen.
zwaar stuurgevoel kan ook liggen aan versleten ophangselementen (scharen voortrein bv).
vergeet niet dat de voorste ophanging (achterste in minder mate) een zwak punt zijn van de e46.
betreffende de ophanging nog dit zwakke punt nl het loskomen van de achteras. tik op google maar in :
'ausgerissene hinterachse e46'
- DJLeonardo
Heb je nog wat kunnen achterhalen? Ben ook wel benieuwd n.l.AlpinaDrachten schreef: Ik zal van de week wel ff contact opnemen met mn expert en anders met de dealer...
Heb ook een zwaarsturende 330. Een stuk zwaarder dan de Z3 (e36) die ik had. Ik vind het onwaarschijnlijk dat het verschil van 0.2 liter aan cylinder inhoud zoveel verschil zal maken qua z.g. zwaar liggen op de neus

Trouwens kan me ook niet voorstellen dat een paar kilo meer of minder in een blok zoveel verschil zou maken in de weerstand die je voelt bij het draaien aan het stuur. Dat er iets versleten is zou kunnen maar waarom zouden PFL's dan lichter sturen. Vind het maar een raar verhaal allemaal. Zwaarder sturende ophaning vanwege een ander systeem kan ik wel geloven idd. Vind het ook een beetje een grove fout. Zeker voor een merk als BMW.
Iedere keer als ik uit de Volvo in de BMW stap moet ik echt wennen aan het "werken" bij het sturen.
Dus... als die druk omhoog kan zou dat wel iets voor mij zijn misschien
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
-
@ DJleonardo,
Ik weet alleen dat de druk van de pomp wel regelbaar is bij de 5 serie. Hoe dit precies zit weet ik niet.
Ik heb nog geen tijd gehad om even bij de dealer langs te gaan.
Er zijn Xenon units op weg naar mij. Als ik die heb moet ik waarschijnlijk toch inlezen dus dan zal ik het direct even vragen.
Zodra ik meer info heb zal ik het hier posten.
Ik weet alleen dat de druk van de pomp wel regelbaar is bij de 5 serie. Hoe dit precies zit weet ik niet.
Ik heb nog geen tijd gehad om even bij de dealer langs te gaan.
Er zijn Xenon units op weg naar mij. Als ik die heb moet ik waarschijnlijk toch inlezen dus dan zal ik het direct even vragen.
Zodra ik meer info heb zal ik het hier posten.
Mijn E46 328i touring Automaat stuurt ook best zwaar.
Er zit al een andere pomp op en het hele stuurhuis is uitelkaar geweest...
Maar hij blijft het zelfde sturen.
Ik rij er nu ruim een jaar in....en moet zeggen dat het wel went
Rij voor me werk een renault megane...en die stuurt weer heeeeel erg ligt.
Dan toch liever m'n E46
Er zit al een andere pomp op en het hele stuurhuis is uitelkaar geweest...
Maar hij blijft het zelfde sturen.
Ik rij er nu ruim een jaar in....en moet zeggen dat het wel went

Rij voor me werk een renault megane...en die stuurt weer heeeeel erg ligt.
Dan toch liever m'n E46

Voor alles over de X1 Extreme Edition: www.edje-bmw.nl
- DJLeonardo
Ik had een tijdje een Mitsubishi Outlander van m'n werk. Dat was gewoon eng. Die stuurde zo licht dat als je het stuur met 1 hand vasthad en je reed over een hobbel, je zo gevaarlijk slingerde dat ik dat maar voortaan niet meer deed. Dus 2 handjes aan het stuur... slecht. Nee licht sturen is idd ook niet alles.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Ik heb in het storingsschema van BMW gekeken en daarin staat niets over het afstellen van de stuurbekrachtiging. Als de pomp niet genoeg kracht levert moet deze gewisseld worden.
Wat je wel kunt doen is kijken of je vloeistofpeil goed is, en of hij zakt naarmate je rijdt. Schuimt je reservoir? Hoor je zuiggeluiden? Dan is er een lek in het systeem. Je kan corossie hebben op bepaalde onderdelen in de stuurinrichting of ernstige slijtage, en kijk eens of je rubbers van je inrichting nog heel zijn.
Als ik het goed las zijn er veel gevallen van zwaar sturen, en worden vaak onnodige dingen gewisseld zonder effect (staat in het TIS van BMW).
Succes ermee!
Wat je wel kunt doen is kijken of je vloeistofpeil goed is, en of hij zakt naarmate je rijdt. Schuimt je reservoir? Hoor je zuiggeluiden? Dan is er een lek in het systeem. Je kan corossie hebben op bepaalde onderdelen in de stuurinrichting of ernstige slijtage, en kijk eens of je rubbers van je inrichting nog heel zijn.
Als ik het goed las zijn er veel gevallen van zwaar sturen, en worden vaak onnodige dingen gewisseld zonder effect (staat in het TIS van BMW).
Succes ermee!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Ik heb volgende probleem,als ik mijn stuur snel links en rechts beweeg dan hoor ik ergens een getik in de stuurinrichting.Wat kan het zijn ,stuurstangen of iets anders want als ik hard over een hobbel rij dan voel ik ook een soort tik in mijn stuur ????????????
Zwaar sturen is niet fijn als je in de bebouwde kom rijd, snelweg weer wel. Ik heb ook een zwaar stuur. Naar mijn idee véél te zwaar. Heb er niks aan gedaan is nog steeds zo maar ik zoek wel naar een oplossing.. Wie helpt..?
- largeproject
- Contacteer:
AlpinaDrachten schreef:bandenspanning 2.5/2.6 bar
Ik weet wel dat de 5 serie een torque limiter derop heeft zitten,dat inhoud bij lage snelheden meer bekrachtiging dan bij hoge snelheid,dat heeft de 3 serie niet.
Van de e 34 was de pompdruk ook niet afstelbaar en volgens mij zijn opvolger ook niet. .
Interessant topic. Na de eerste week met de bmw veel gereden te hebben, had ik zelfs wat last van spierpijn. Naar mijn mening stond deze best zwaar afgesteld. Maar nu vind ik hem juist te licht worden. Kan het zo zijn dat naarmate een auto veel kilometers heeft het sturen ook lichter wordt? Ik wil namelijk dat het stuur nog zwaarder gaat sturen 

Diesel, de duurloper.