18 of 19 inch alpina velgen
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 09 mei 2010, 23:01
18 of 19 inch alpina velgen
Beste mensen!
Ik ben van plan mijn BMW 328i sedan uit 1998 te voorzien van 18 of 19 inch alpina velgen!
Nu lees ik allemaal berichten over uitrollen en breedsetjes etc en allemaal maten........ik ben hier nogal een leek in (ik dacht kopen, nieuwe bandjes en gaan) en kennelijk moet je toch wel aan het één en ander denken!
Wie kan mij hierover wat wijzer maken, of mij misschien vertellen of dit zonder enige aanpassing gewoon mogelijk is??
Alvast bedankt!
Gr,
Ik ben van plan mijn BMW 328i sedan uit 1998 te voorzien van 18 of 19 inch alpina velgen!
Nu lees ik allemaal berichten over uitrollen en breedsetjes etc en allemaal maten........ik ben hier nogal een leek in (ik dacht kopen, nieuwe bandjes en gaan) en kennelijk moet je toch wel aan het één en ander denken!
Wie kan mij hierover wat wijzer maken, of mij misschien vertellen of dit zonder enige aanpassing gewoon mogelijk is??
Alvast bedankt!
Gr,
Re: 18 of 19 inch alpina velgen
Ligt er helemaal aan wat je op het oog hebt... Of een velg zo zal passen is compleet afhankelijk van de maten, voor een 18" of 19" set kun je prima wat vinden wat zonder verdere aanpassingen zo zal passen, maar er zullen ook zeker sets te vinden zijn die niet (zonder slag of stoot) zullen passen.
Kijk de wielkasten van een sedan zijn uiteindelijk maar zo groot als dat ze zijn. Als je een wiel onder je auto gooit wat breder is als normaal zul je moeten zorgen dat die niet zo breed is als je wielkast zelf. Hier is de rbeedte dus belangrijk.
Verder is de ET waarde belangrijk omdat die zorgt voor de plaatsing van je wiel in je wielkast. En nu wordt het leuk, want als je ET waarde te laag is dan komt je wiel buiten te spatbord en dan gaat het dus aanlopen, is je ET-waarde te hoog, dan loopt je tegen de binnenkant van je wielkast aan en aan de voorkant tegen je schokdemper.
Je snapt al wel dat hoe breder de velg wordt, hoe nauwer deze ET waarde luistert. Verder heb je in je wielkast achter wat meer ruimte voor een brede velg als in je wielkasten voor. Dus in theorie kan je achter een wat bredere set wielen plaatsen als voor, dit is dan een breedset. Wat erg belangrijk is bij een breedset is dat je de banden zo bij elkaar uitzoekt dat de afrolomtrek zo dicht mogelijk bij elkaar ligt.
Op het moment dat je een velg hebt die een vrij lage ET-waarde heeft, kan het wezen dat het bij normaal rijden net goed gaat. Maar als je met 4 man in de auto zit net niet omdat je wiel dan net je spatbordrand raakt. Op dat moment zou je je spatborden kunnen rollen. Wat er dan gebeurd is dat het randje van je spatbord wat verder omgerold wordt om je wiel net dat kleine beetje extra ruimte te geven zodat het goed gaat met 4 man in de auto. Je moet echter niet verwachten dat je hier veel meer dan een centimeter ruimte kan maken, en alleen aan de buitenkant.
Past het dan nog niet heb je nog twee mogelijkheden over. Ze kunnen je spatborden ook breder maken, dan trekken ze je spatborden als het ware nog iets naar buiten. Of een plaatwerker kan echt fysiek de vormen van je spatborden aanpassen zodat het allemaal toch nog past. Bij beide mogelijkheden zul je het geheel ook nog weer moeten spuiten. Je kan op deze manier echter wel een hoop meer ruimte maken als bij enkel rollen.
Als laatste heb je nog de mogelijkheid om een stukje van de velg af te laten draaien op een draaibank. Dan draaien ze dus een stukje af van het deel waar de velg normaal gesproken op de remschijf zit. Hiermee kan je de ET-waarde van een velg verhogen. Echter zal er nog wel genoeg 'vlees' op de velg moeten blijven zitten, zelf raad ik aan om nooit meer dan 3 á 4mm van een velg af te draaien.
Kijk de wielkasten van een sedan zijn uiteindelijk maar zo groot als dat ze zijn. Als je een wiel onder je auto gooit wat breder is als normaal zul je moeten zorgen dat die niet zo breed is als je wielkast zelf. Hier is de rbeedte dus belangrijk.
Verder is de ET waarde belangrijk omdat die zorgt voor de plaatsing van je wiel in je wielkast. En nu wordt het leuk, want als je ET waarde te laag is dan komt je wiel buiten te spatbord en dan gaat het dus aanlopen, is je ET-waarde te hoog, dan loopt je tegen de binnenkant van je wielkast aan en aan de voorkant tegen je schokdemper.
Je snapt al wel dat hoe breder de velg wordt, hoe nauwer deze ET waarde luistert. Verder heb je in je wielkast achter wat meer ruimte voor een brede velg als in je wielkasten voor. Dus in theorie kan je achter een wat bredere set wielen plaatsen als voor, dit is dan een breedset. Wat erg belangrijk is bij een breedset is dat je de banden zo bij elkaar uitzoekt dat de afrolomtrek zo dicht mogelijk bij elkaar ligt.
Op het moment dat je een velg hebt die een vrij lage ET-waarde heeft, kan het wezen dat het bij normaal rijden net goed gaat. Maar als je met 4 man in de auto zit net niet omdat je wiel dan net je spatbordrand raakt. Op dat moment zou je je spatborden kunnen rollen. Wat er dan gebeurd is dat het randje van je spatbord wat verder omgerold wordt om je wiel net dat kleine beetje extra ruimte te geven zodat het goed gaat met 4 man in de auto. Je moet echter niet verwachten dat je hier veel meer dan een centimeter ruimte kan maken, en alleen aan de buitenkant.
Past het dan nog niet heb je nog twee mogelijkheden over. Ze kunnen je spatborden ook breder maken, dan trekken ze je spatborden als het ware nog iets naar buiten. Of een plaatwerker kan echt fysiek de vormen van je spatborden aanpassen zodat het allemaal toch nog past. Bij beide mogelijkheden zul je het geheel ook nog weer moeten spuiten. Je kan op deze manier echter wel een hoop meer ruimte maken als bij enkel rollen.
Als laatste heb je nog de mogelijkheid om een stukje van de velg af te laten draaien op een draaibank. Dan draaien ze dus een stukje af van het deel waar de velg normaal gesproken op de remschijf zit. Hiermee kan je de ET-waarde van een velg verhogen. Echter zal er nog wel genoeg 'vlees' op de velg moeten blijven zitten, zelf raad ik aan om nooit meer dan 3 á 4mm van een velg af te draaien.
Re: 18 of 19 inch alpina velgen
^ amen
hoe zit het eigeniljk met de standaard maat van de voor E46 geleverde alpina's? is dat 18 of 19? inch
hoe zit het eigeniljk met de standaard maat van de voor E46 geleverde alpina's? is dat 18 of 19? inch
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 09 mei 2010, 23:01
Re: 18 of 19 inch alpina velgen
Bedankt voor de reacties.......het is al stuk duidelijker nu.....nu alleen nog even kijken of het 18 of 19 inch gaat worden.....
Re: 18 of 19 inch alpina velgen
Let op de ET-waarden Jeffrey.
Standaard heeft de 18 inch OEM-breedset van de E46 sedan de ET-waarde 47 voor en 50 achter. De voorvelg is dan 8J en de achtervelg 8,5J. Dit resulteert in een bandenmaat van 225/40/18 voor en 255/35/18 achter.
Dit past perfect onder een sedan zelfs als deze verlaagd is met een Eibach-Prokit dit betekent 35 mm lager aan de voorzijde en 20 tot 25 mm lager aan de achterzijde.
Succes met de toekomstige aankoop
Standaard heeft de 18 inch OEM-breedset van de E46 sedan de ET-waarde 47 voor en 50 achter. De voorvelg is dan 8J en de achtervelg 8,5J. Dit resulteert in een bandenmaat van 225/40/18 voor en 255/35/18 achter.
Dit past perfect onder een sedan zelfs als deze verlaagd is met een Eibach-Prokit dit betekent 35 mm lager aan de voorzijde en 20 tot 25 mm lager aan de achterzijde.
Succes met de toekomstige aankoop
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: 18 of 19 inch alpina velgen
Gaat deze Alpina replica breedset onder een standaard niet verlaagde E46 facelift sedan passen?
voorzijde: 8,0J X 18 (ET-Waarde 40)
achterzijde: 9,0J X 18 (ET-Waarde 43)
voorzijde: 8,0J X 18 (ET-Waarde 40)
achterzijde: 9,0J X 18 (ET-Waarde 43)
Re: 18 of 19 inch alpina velgen
Past prima...
Overigens dat van BMWPeter vind ik een beetje onzin... De ET waarden en velgbreedtes die BMW zelf gebruikt zijn echt enorm conservatief en zien er - zeker bij een verlaagde auto - niet uit.
Bovengenoemde waarden van die Alpina velgen zullen een stuk mooier staan, die komen achter bijvoorbeeld al zo'n 10mm verder naar buiten als de standaard velgen en dat hebben ze eigenlijk wel nodig.
Overigens dat van BMWPeter vind ik een beetje onzin... De ET waarden en velgbreedtes die BMW zelf gebruikt zijn echt enorm conservatief en zien er - zeker bij een verlaagde auto - niet uit.
Bovengenoemde waarden van die Alpina velgen zullen een stuk mooier staan, die komen achter bijvoorbeeld al zo'n 10mm verder naar buiten als de standaard velgen en dat hebben ze eigenlijk wel nodig.
Re: 18 of 19 inch alpina velgen
@Griff: hallo meneer de OEM-liefhebber als jij jou ET-waarden en velg +bandbreedte opgeeft en ik die van de OEM breedset dan is de topicstarter daar het beste mee geholpen lijkt mij. Alles wat tussen deze waarden in ligt zal dus passen. Natuurlijk staat het mooier als de velgen meer naar buiten komen te staan maar BMW hanteert niet voor niets deze ET-waarden dus wedden welke Bimmer er beter op de weg ligt en minder last van spoorvorming heeft die van jou of die van mij
Looks heeft niets met rijeigenschappen te maken en daar gaat het bij mij en BMW nou net wel om.
Freude am fahren dus is mijn motto und bis Montag
Looks heeft niets met rijeigenschappen te maken en daar gaat het bij mij en BMW nou net wel om.
Freude am fahren dus is mijn motto und bis Montag
Laatst gewijzigd door bmwpeter op 23 mei 2010, 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: 18 of 19 inch alpina velgen
Mijn ET-waarde en bandenmaat heeft de TS heel weinig aan, simpelweg vanwege het feit dat als de TS mijn velgen onder zijn sedan monteert, dat ze knalhard aanlopen in zijn spatborden.bmwpeter schreef:hallo meneer de OEM-liefhebber als jij jou ET-waarden en velg +bandbreedte opgeeft en ik die van de OEM breedset dan is de topicstarter daar het beste mee geholpen lijkt mij. Alles wat tussen deze waarden in ligt zal dus passen
Wil je echt dat ik hier serieus op inga... ??bmwpeter schreef:...dus wedden welke Bimmer er beter op de weg ligt ...
Re: 18 of 19 inch alpina velgen
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | |
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: 18 of 19 inch alpina velgen
Waar gaat het hele verhaal hier nu eigenlijk over? Toch tot welke velg- en bandenmaat en ET-waarden de velgen wel of niet passen maar daar geeft onze Griff nog steeds geen antwoord op helaas.
Kort lontje zeker.
@Griff: op de Nurburgring (Nordschleife) wil ik best een tijd zetten lijkt me leuk tijdens ons forumuitstapje, ga je ook mee lijkt me interessant om te weten wie daar het snelst is
Kort lontje zeker.
@Griff: op de Nurburgring (Nordschleife) wil ik best een tijd zetten lijkt me leuk tijdens ons forumuitstapje, ga je ook mee lijkt me interessant om te weten wie daar het snelst is
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER