Trilling bij remmen
Trilling bij remmen
Hallo allemaal, ik heb midden maart mijn blokken voor laten vervangen en de achterschijven laten opschuren. (a kerkhof bv, rotterdam-zuid)
Sinds dit onderhoud heb ik een trilling in de auto als ik rem. (ik kwam er niet gelijk achter, het is niet bij alle snelheden even erg)
Je voelt het niet in het pedaal of het stuur maar in de hele auto.
Ik heb een rondje gereden met de monteur en ook hij kon de trillin voelen bij remmen van een bepaalde snelheid.
Hij heeft de auto op de brug gezet en gekeken en ze denken aan het draagarmrubber,
op 1 zat een beetje speling. Beide kanten worden volgende week vervangen.
Als het dat toch niet is zullen de schijven vervangen worden.
Toch blijf ik het vaag vinden, sinds de remmen zijn gedaan heb ik de trilling.
Wat kan ik nog meer aan de garage vragen/aanbevelen?
Sinds dit onderhoud heb ik een trilling in de auto als ik rem. (ik kwam er niet gelijk achter, het is niet bij alle snelheden even erg)
Je voelt het niet in het pedaal of het stuur maar in de hele auto.
Ik heb een rondje gereden met de monteur en ook hij kon de trillin voelen bij remmen van een bepaalde snelheid.
Hij heeft de auto op de brug gezet en gekeken en ze denken aan het draagarmrubber,
op 1 zat een beetje speling. Beide kanten worden volgende week vervangen.
Als het dat toch niet is zullen de schijven vervangen worden.
Toch blijf ik het vaag vinden, sinds de remmen zijn gedaan heb ik de trilling.
Wat kan ik nog meer aan de garage vragen/aanbevelen?
Re: Trilling bij remmen
Ik had het ook toen waren de schijven voor krom.
Die zijn vervangen, en nu komt het weer terug.....ik heb ook speling op mijn draagarm rubbers.
Dus deze ga ik nu ook vervangen.
Zou het best weleens kunnen zijn, E46 zijn nogal gevoelig in de voortrein zullen we maar zeggen.
Hou ons op de hoogte
Die zijn vervangen, en nu komt het weer terug.....ik heb ook speling op mijn draagarm rubbers.
Dus deze ga ik nu ook vervangen.
Zou het best weleens kunnen zijn, E46 zijn nogal gevoelig in de voortrein zullen we maar zeggen.
Hou ons op de hoogte
Re: Trilling bij remmen
Zelfde hier, ook trilling.
Voorste draagarmrubbers eerst vervangen toen was het al stukken beter maar nog niet helemaal over.
Schijven zijn ook vervangen+blokken nu is het weer helemaal perfect.
Voorste draagarmrubbers eerst vervangen toen was het al stukken beter maar nog niet helemaal over.
Schijven zijn ook vervangen+blokken nu is het weer helemaal perfect.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Trilling bij remmen
Dan ben ik bang dat het remmen en rubbers zullen zijn.
Als ik rem voelt het telkens alsof de blokken even goed aangrijpen en dan even minder. De frequentie gaat gelijk op (loopt gelijk af eigenlijk) met de snelheid als ik rem.
Moest dit weekend even hard remmen vanaf 170 en dat voelde niet erg prettig. Ik houd jullie op de hoogte.
Als ik rem voelt het telkens alsof de blokken even goed aangrijpen en dan even minder. De frequentie gaat gelijk op (loopt gelijk af eigenlijk) met de snelheid als ik rem.
Moest dit weekend even hard remmen vanaf 170 en dat voelde niet erg prettig. Ik houd jullie op de hoogte.
Re: Trilling bij remmen
Ik gok op kromme schijven.
Kan bv. gebeurd zijn na flink heet stoken van de remmen en dan bij een stoplicht, terwijl de remmen nog heet zijn, de rem ingetrapt houden. Of door een plas rijden als de remmen heel heet zijn.
Je moet overigens flink doorremmen (hard bij hoge snelheid of vaak of lang en slepend...) om de remmen zo heet te krijgen. Remmen worden gevoeliger naarmate ze gesleten zijn. Ze worden dan eerder heet (minder warmtecapaciteit) en eerder krom (minder dikte).
Kan bv. gebeurd zijn na flink heet stoken van de remmen en dan bij een stoplicht, terwijl de remmen nog heet zijn, de rem ingetrapt houden. Of door een plas rijden als de remmen heel heet zijn.
Je moet overigens flink doorremmen (hard bij hoge snelheid of vaak of lang en slepend...) om de remmen zo heet te krijgen. Remmen worden gevoeliger naarmate ze gesleten zijn. Ze worden dan eerder heet (minder warmtecapaciteit) en eerder krom (minder dikte).
Re: Trilling bij remmen
Hmmm, ik vind het erg makkelijk om de remmen heet te stoken (blauw / paars verkleurd).
Ik had ook een stevige trilling bij remmen toen ik terug kwam van een aantal weken vakantie. Waarschijnlijk iets van roestvorming geweest ter hoogte van de blokken (niet te zien of voelen op de schijven). Dit heb ik er gewoon in een aantal dagen tijd vanaf geremd.
Draagarmrubbers en slechte banden (icm sporing die niet top staat) kan ook tot hevig trillen onder remmen leiden, maar iig de draagarmrubbers gaan niet echt mee met de snelheid. Banden evt. wel. Dit was bij mij laatst het geval, combi van teveel toespoor en slechte banden was echt een ramp met remmen vanaf bijv. 140. Erg zoekerige auto en trillend bij (stevig) aanremmen. Met de nieuwe banden en juiste sporing is dat nu voorbij.
Ik had ook een stevige trilling bij remmen toen ik terug kwam van een aantal weken vakantie. Waarschijnlijk iets van roestvorming geweest ter hoogte van de blokken (niet te zien of voelen op de schijven). Dit heb ik er gewoon in een aantal dagen tijd vanaf geremd.
Draagarmrubbers en slechte banden (icm sporing die niet top staat) kan ook tot hevig trillen onder remmen leiden, maar iig de draagarmrubbers gaan niet echt mee met de snelheid. Banden evt. wel. Dit was bij mij laatst het geval, combi van teveel toespoor en slechte banden was echt een ramp met remmen vanaf bijv. 140. Erg zoekerige auto en trillend bij (stevig) aanremmen. Met de nieuwe banden en juiste sporing is dat nu voorbij.
Re: Trilling bij remmen
hier net zelfde probleem rubbers vervangen van de draagarmen nieuwe schijven gestoken banden laten balanceren en auto uitgelijnd toen reed hij perfect toch kwamen de trillingen terug word na verloop van tijd erger en erger toen schijven laten afdraaien omdat deze nog niet gesleten waren maar precies toch krom schijven er weer opgezet en de trillingen waren weer weg en nu voel ik ze stillekes aan terug komen is blijkbaar 1 van de zovele ziektes bij de e46 want hier bijna iedereen erover klagen
We zijn hier geen taalpuristen maar wil je aub een beetje op je interpunctie letten? Zo'n verhaal zonder een enkel leesteken is onbegrijpelijk.
Moderatoropmerking Opt1mus
Re: Trilling bij remmen
weet het ben normaal ook niet zo voor het afdraaien van schijven ben ook eerder het type van vervangen ivm een rand ofzo maar omdat deze nog maar een maand of 6waren en dus belange geen rand hadden na pakweg ongeveer 10000 a 15000km heb ik gekozen om het afdraaien pakweg elke 6maand nieuwe schijven is beetje te kostelijk aangezien dit vroeg of toch weer terug komt om de 1 of andere reden bij de meeste e46 wagens en remblokken idd is ook veel verschil en heb er dan ook al verschillende getest en moet zeggen 2 sets heb ik er na enkele weken gebruik er terug laten afhalen wegens te hard schurend of piepend geluid bij het remmen daarna als ik me ni vergis texstar(misschien niet juist geschreven) omdat deze dezelfde zouden zijn als de originele zeiden ze mij in de garage
Laatst gewijzigd door robby320d op 24 mei 2010, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trilling bij remmen
Ik heb de auto weer terug, draagarmrubbers zijn vervangen (oude waren gescheurd).
De trilling is bijna helemaal verdwenen, enkel als wanneer je het weet en zelf rijdt merk je nog een hele kleine trilling.
Passagiers merken er niets meer van.
Ik heb geen topbanden meer en mijn schijven zijn ook niet meer super dus het zal wel aan de banden/schijven/uitlijning liggen.
Voorlopig is de trilling dusdanig klein dat ik begin volgend jaar wel kijk wat er naast een kleine beurt vervangen kan worden.
Overigens gebruiken ze bij Kerkhof OEM onderdelen dus aan cheap-ass remblokken zal het wrs niet liggen.
Ik had trouwens verwacht dat de auto ook veel scherper zou sturen met nieuwe rubbers maar dat valt wel mee.
De trilling is bijna helemaal verdwenen, enkel als wanneer je het weet en zelf rijdt merk je nog een hele kleine trilling.
Passagiers merken er niets meer van.
Ik heb geen topbanden meer en mijn schijven zijn ook niet meer super dus het zal wel aan de banden/schijven/uitlijning liggen.
Voorlopig is de trilling dusdanig klein dat ik begin volgend jaar wel kijk wat er naast een kleine beurt vervangen kan worden.
Overigens gebruiken ze bij Kerkhof OEM onderdelen dus aan cheap-ass remblokken zal het wrs niet liggen.
Ik had trouwens verwacht dat de auto ook veel scherper zou sturen met nieuwe rubbers maar dat valt wel mee.
Re: Trilling bij remmen
netjes dat het, grotendeels, is opgelost.
Ben zelf binnenkort ook aan de beurt voor de rubbers....
Ben zelf binnenkort ook aan de beurt voor de rubbers....
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | |
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: Trilling bij remmen
Ik heb zelf ook last gehad van trillingen bij het afremmen en had ook het gevoel dat de
auto zwaar reed en het uitrollen korter was dan normaal.
Als je dat nou ook hebt moet je eens aan de velgen voelen en degene die warm is daar
blijft de cylinder van de remklauw uitstaan en gaat niet goed meer terug dit komt doodat
er roest achter het rubber is gevormd op de cylinder en deze niet meer goed naar z'n ruststand
kan gaan , heb in eerste instantie de cylinders schoongemaakt en de o-ringen vervangen
dit werkte een paar maanden weer goed en toen begon het probleem weer, en heb toen de
beide remklauwen voor maar vervangen en probleem opgelost ;D
Misschien heb je wat aan deze info
auto zwaar reed en het uitrollen korter was dan normaal.
Als je dat nou ook hebt moet je eens aan de velgen voelen en degene die warm is daar
blijft de cylinder van de remklauw uitstaan en gaat niet goed meer terug dit komt doodat
er roest achter het rubber is gevormd op de cylinder en deze niet meer goed naar z'n ruststand
kan gaan , heb in eerste instantie de cylinders schoongemaakt en de o-ringen vervangen
dit werkte een paar maanden weer goed en toen begon het probleem weer, en heb toen de
beide remklauwen voor maar vervangen en probleem opgelost ;D
Misschien heb je wat aan deze info
320I E46 Sedan '99.
BMW 320I E46 tot 2019
BMW 1 Serie 114I Urban
Re: Trilling bij remmen
Ik wil er nog even bij zeggen dat dit geen BMW only kwaal is. (wat betreft vastzittende remtangen en remzuigers)
Alle auto's hebben dit en het is grotendeels te wijten aan de "vakkunde" van de gemiddelde monteur.
De gemiddelde remtang werkt hetzelfde en grofweg kan je zeggen dat er 2-3 manieren zijn hoe het werkt. En deze lijken verdomd veel op elkaar.
De meeste monteurs hebben tegenwoordig gewoon haast en niet meer de affectie met hun werk omdat er een boze werkplaatschef anders met een zweepje gaat slaan.
De veelal leerlingmonteurs die hier mee bezig zijn worden ook vaak niet goed onderricht.
Daarbij komt dan ook nog vaak dat de verkeerde smeermiddelen gebruikt worden en dan is het plaatje kompleet.
Het idee dat je de volgende keer weer de auto terug krijgt en zelf je eigen nagelaten ellende op moet lossen is vaak niet doorgedrongen tot ze. Je maakt het jezelf zo veel makkelijker als je net ff dat beetje extra aandacht besteedt aan reparaties/ onderhoudt. De volgende keer heb je daar zelf je gemak van en verdien je dat in tijd dubbel terug.
Als het tegenwoordig net lekker werkt dan vervangen we toch gewoon alles, de klant betaald wel. (|
En helaas zie je dat erg veel.
Wij hebben regelmatig leerlingen voor stage enzo rond lopen, dus ik spreek uit ervaring.
Die staan je serieus wazig aan te kijken als je het over keramisch vet of speciaal remmenvet hebt.
Ze weten vaak wel hoe het werkt (theorethisch) maar hoe het in de praktijk te vervangen, reinigen en smeren (onderhouden) is meestal geheel onbekend.
Ik snap dat wel, maar heb er in mindere mate begrip voor. Ze krijgen immers toch ook praktijklessen :?
Het belangrijkste wat vergeten wordt geeft Justme al aan. Het schoonmaken van de remzuigers onder het stofrubber.
De zuigerstaat ver naar buiten, door dunne blokken en dunne schijven. Ga je deze vervangen dan zal de remzuiger dus weer teruggedrukt worden en de remcilinder omdat de blokken en schijven totaal veel dikker zijn dan de oude.
Aangezien dit geheel onder de auto zit en dus zeer regelmatig met veel vocht/ vuil en in de winter zout in aanraking komt kunnen de remzuigers wel eens wat vuil en roestvorming hebben.
Deze moet je dus even schoonmaken en weer beschermen (met goede middelen) tegen vuil voordat je ze helemaal terug drukt in de remcilinder met alle gevolgen van dien waardoor je veelal problemen krijgt.
Het is dus gewoon een kwestie van goed onderhoud en niet ff snel werk afleveren.
En niet altijd is het te voorkomen, maar in 9 van de 10 gevallen is het dus echt slecht onderhoud.
uch, ik heb gespoken
Alle auto's hebben dit en het is grotendeels te wijten aan de "vakkunde" van de gemiddelde monteur.
De gemiddelde remtang werkt hetzelfde en grofweg kan je zeggen dat er 2-3 manieren zijn hoe het werkt. En deze lijken verdomd veel op elkaar.
De meeste monteurs hebben tegenwoordig gewoon haast en niet meer de affectie met hun werk omdat er een boze werkplaatschef anders met een zweepje gaat slaan.
De veelal leerlingmonteurs die hier mee bezig zijn worden ook vaak niet goed onderricht.
Daarbij komt dan ook nog vaak dat de verkeerde smeermiddelen gebruikt worden en dan is het plaatje kompleet.
Het idee dat je de volgende keer weer de auto terug krijgt en zelf je eigen nagelaten ellende op moet lossen is vaak niet doorgedrongen tot ze. Je maakt het jezelf zo veel makkelijker als je net ff dat beetje extra aandacht besteedt aan reparaties/ onderhoudt. De volgende keer heb je daar zelf je gemak van en verdien je dat in tijd dubbel terug.
Als het tegenwoordig net lekker werkt dan vervangen we toch gewoon alles, de klant betaald wel. (|
En helaas zie je dat erg veel.
Wij hebben regelmatig leerlingen voor stage enzo rond lopen, dus ik spreek uit ervaring.
Die staan je serieus wazig aan te kijken als je het over keramisch vet of speciaal remmenvet hebt.
Ze weten vaak wel hoe het werkt (theorethisch) maar hoe het in de praktijk te vervangen, reinigen en smeren (onderhouden) is meestal geheel onbekend.
Ik snap dat wel, maar heb er in mindere mate begrip voor. Ze krijgen immers toch ook praktijklessen :?
Het belangrijkste wat vergeten wordt geeft Justme al aan. Het schoonmaken van de remzuigers onder het stofrubber.
De zuigerstaat ver naar buiten, door dunne blokken en dunne schijven. Ga je deze vervangen dan zal de remzuiger dus weer teruggedrukt worden en de remcilinder omdat de blokken en schijven totaal veel dikker zijn dan de oude.
Aangezien dit geheel onder de auto zit en dus zeer regelmatig met veel vocht/ vuil en in de winter zout in aanraking komt kunnen de remzuigers wel eens wat vuil en roestvorming hebben.
Deze moet je dus even schoonmaken en weer beschermen (met goede middelen) tegen vuil voordat je ze helemaal terug drukt in de remcilinder met alle gevolgen van dien waardoor je veelal problemen krijgt.
Het is dus gewoon een kwestie van goed onderhoud en niet ff snel werk afleveren.
En niet altijd is het te voorkomen, maar in 9 van de 10 gevallen is het dus echt slecht onderhoud.
uch, ik heb gespoken
Re: Trilling bij remmen
320I E46 Sedan '99.
BMW 320I E46 tot 2019
BMW 1 Serie 114I Urban
Re: Trilling bij remmen
links voor blijft idd. soms hangen had dit vermoeden ergens al maar dacht dat aan mij lag
hoe kan ik deze dan best onderhouden want lees hier van juiste smeermiddelen maar niet direct de welke?
@ justme & fabian79 merci voor de deftige uitleg
hoe kan ik deze dan best onderhouden want lees hier van juiste smeermiddelen maar niet direct de welke?
@ justme & fabian79 merci voor de deftige uitleg
Re: Trilling bij remmen
+1 voor Fabian, dit verhaal herken ik helemaal helaas.
Wat ze tegenwoordig nog op school krijgen bijgespijkerd is echt bedroevend. Nieuwe lesmethoden etc. zijn hier debet aan, de leraren zien dit zelf ook maar kunnen hier niet altijd op inspringen omdat ook zij een vastgestelde lesmethode moeten uitvoeren. :?
Wat ze tegenwoordig nog op school krijgen bijgespijkerd is echt bedroevend. Nieuwe lesmethoden etc. zijn hier debet aan, de leraren zien dit zelf ook maar kunnen hier niet altijd op inspringen omdat ook zij een vastgestelde lesmethode moeten uitvoeren. :?
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER