Turbo voor en na face-lift en toeren

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
superalio

Turbo voor en na face-lift en toeren

Bericht door superalio » 23 jan 2008, 10:31

Beste forummers,

Ik heb een tweetal vragen (met een beetje fantasie hebben ze enige relatie).
1. Klopt het dat bij bouwjaar 2000 de turbo is veranderd door BMW. Schijnt dus zo te zijn dat de turbo is ge-upgrade bij e46 modellen in het jaar 2000, de oude zou snel kapotgaan. Klopt dit? En zo ja, had dat dan alleen betrekking op diesels of ook benzine turbo's? of gebruiken ze dezelfde?
2. Wanneer begint de turbo te werken (hoeveel toeren) en wanneer is de fut eruit (volgens geruchten trekt de 320 d niet meer echt door bij/ na 3500 toeren).

Welke van deze geruchten zijn waar en welke onwaar.

Griffendahl

Re: Turbo voor en na face-lift en toeren

Bericht door Griffendahl » 23 jan 2008, 11:57

1. In 2000 werd er geen benzinemodel geleverd, dus als het al waar is wat je zegt was dat alleen voor diesels. Ik denk zelf dat het 2001 moet zijn, toen zijn namelijk de diesels met de facelift vernieuwd (zou goed kunnen dat er een andere turbo in gekomen is)
De 136 pk 320d staat volgens mij juist bekend als enorm betrouwbaar, 't is voor mij idee juist de geupdate die als minder betrouwbaar bekend staat, maar een turbo is echt heel afhankelijk van hoe die behandeld wordt hoe zijn levensduur is...

2. Turbo's doen altijd mee, maar echt effectief mee doen begint bij mijn 320d bij pak hem beet 1100 a 1200 rpm... Na 4000 rpm is het voor mij gevoel echt over, dan levert je blok volgens de specificaties zijn maximaal vermogen

superalio

Bericht door superalio » 23 jan 2008, 12:03

Ik heb dus gehoord dat BMW voor het face-lift model al van turbo is gewijzigd. Op dit forum kwam ik zojuist een topic tegen met oem codes voor turbo's. Daar stond voor een 320 d met 136 pk 2 verschillende turbo's opgesomd. Als ik daaruit een conclusie trek dan zou mijn ik- heb-gehoord-dat verhaal best kunnen kloppen. Zeker weten doe ik het niet.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 23 jan 2008, 13:14

Ik ga vanavond als ik thuis ben wel even op onderzoek uit, wil hier ook wel ff iets meer van weten... Ik kom nogal wat tegenstrijdige informatie tegen, maar heb op dit moment eigenlijk geen tijd om het in diepte uit te gaan zoeken.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 23 jan 2008, 18:51

't Is opvallend, heel wat lijstjes gezien al. Vanaf 2000 is wel het bestelnummer veranderd, maar 't is altijd een GT1549V turbo, pas bij de 150 pk is het een GT1749V

Ik denk dus dat er niet zo gek veel verschil zit tussen voor en na 2000.

superalio

Bericht door superalio » 24 jan 2008, 21:53

was het trouwens niet zo dat een compressor altijd meedeed en juist een turbo pas bij een minimaal aantal toeren ging draaien?

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 25 jan 2008, 00:43

Een turbo heeft twee kanten, de kant die voor de aandrijving zorgt en de kant die voor de druk zorgt.

Nu is het zo dat een turbo pas overdruk begint te leveren, dus meer als 1 bar druk in je inlaatspruitstuk als die een bepaald aantal toeren haalt. Echter die turbo's op een 320d zijn heel klein en leveren eigenlijk op stationair al iets overdruk, denk ik.

Bij hele grote turbo's met name op benzine auto's komen die pas veel later op gang, ze draaien dan wel maar leveren nog geen overdruk, het deel van de toeren waarbij dat het geval is is het zogenaamde 'turbogat'.

Een compressor doet in principe ook bij stationair al mee, echter wordt die met een riem of ketting aangedreven vanaf je krukas, dus zodra je motor toeren maakt. Ook door de interne techniek heb je gelijk al iets overdruk plus dat het in feite rechtevenredig toeneemt met je toerental. Bij een turbo versterkt het effect zich zelf en neemt het vermogen dus min of meer exponentieel toe door de toeren. Verder kost een turbo geen kracht omdat het de energie uit je uitlaat gas haalt, een compressor pakt zijn energie van de krukas en dat kost een beetje vermogen dat die eerst weer moet compenseren.

Conclusie, een turbo doet wel vanaf het begin mee, echter leveren ze niet altijd bij stationair toerental al overdruk, dus het kan zijn dat je er nog niks van merkt. Een turbo moet een bepaald toerental bereiken om effectief mee te doen en bij te dragen aan je motorvermogen.

Maar een Garrett GT15 zoals op de 320d zit is maar een relatief kleine turbo en die spoolt al vrij snel op zoals dat heet, en dus zal die bij een heel laag toerental al effectief bijdragen.

steviedebaets

Bericht door steviedebaets » 25 jan 2008, 19:32

een variable turbo draait al van ralantie (bijna) op volle toeren

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 25 jan 2008, 19:37

Yup, VNT

ChrisXT

Bericht door ChrisXT » 22 sep 2008, 15:54

Ik heb veel gezocht, maar is er een turbo die meer vermogen levert beschikbaar voor een 320D?? :? Dus zeg maar een tuning turbo..??
Horsepower may sell car's, but torque wins races...

Mario TT

Bericht door Mario TT » 22 sep 2008, 16:08

ja die zijn er wel maar dan moet je ook je intercooler waarschijnlijk aanpassen. Want de grootte van de je intercooler is op je turbo aangepast. En een turbo kost ook energie, stop maar eens een kurk in je uitlaat en je auto krijgt het erg moeilijk. Door de turbo gaat hij meer vermogen leveren en omdat dat zoveel meer is dan zonder turbo zit er een op. Een fabrikant bepaalt min of meer wat het beste werkt en je kan eventueel zelfs een compressor en een turbo gebruiken.. of 2 turbo`s. De turbo draait altijd mee en bij de 320d levert hij pas bij 1800rpm merkbaar vermogen. En dan ergens hoger in het toerental levert hij z`n maximale druk. Het beste merk je dat als je met deze diesel in de bergen rijdt. Onder de 1800rpm moet je duwen en daarna komt hij pas echt uit de startblokken. Doordat een turbo luchtdruk levert en deze wordt afgeregeld heb je tot in tegenstelling van nonturbo motoren altijd de lucht die je nodig hebt, zelfs op grotere hoogte.

Wat ik begrepen heb is dat de turbo van de 2001-2003 modellen vaak kapot ging, na 2003 is er een modificatie gekomen die dit moest voorkomen. Staat allemaal op het forum ergens.

(hopelijk komt er nou niemand die gaat vertellen dat de <2000 modellen ook veel turbo klachten hadden... heb net mijn hoge druk brandstofpomp vervangen en die turbo zal me dan nekken!) :X
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 22 sep 2008, 18:04

Mario TT schreef:En een turbo kost ook energie, stop maar eens een kurk in je uitlaat en je auto krijgt het erg moeilijk.
De truuk van een turbo is juist dat het ding nauwelijks vermogen kost. Als het ding vast zit loopt de lucht er ook gewoon doorheen, een kleine restrictie weliswaar, maar niet noemenswaardig, in tegenstelling tot die kurk die jij noemt.

Jij verwart een turbo denk ik met een compressor, daar die aangedreven wordt door je krukas kost die vermogen wat die echter weer weet te compenseren door de overdruk die die kan leveren.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 22 sep 2008, 19:23

Neehoor , als je ergens energie van krijgt moet je het ook ergens vandaan halen. Alleen wat je zegt klopt wel, het kost maar weinig energie. Maar het kost wel degelijk energie. Alleen levert het meer op dan dat het kost. De flow van uitlaatgassen is heel belangrijk, kijk maar naar crossover uitlaat (spaghetti uitlaten) dat zorgt ervoor dat de uitlaatgassen lichtelijk uit de uitlaat wordt gezogen waardoor je voordeel krijgt ( is in formule 1 ook verboden ).

Compressor heeft ook voor en nadelen... Mercedes gebruikt het ook niet zonder reden.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 22 sep 2008, 21:19

De turbo 'verbruikt' een bepaald deel vermogen, voornamelijk natuurlijk afhankelijk van de geleverde druk.

Wanneer de turbo volporrie meedraait en een hoge druk levert, zal deze hier ook veel energie voor nodig hebben (niets voor niets he). Ik weet niet zo snel waarom je weinig (of geen ?) compressoren ziet bij diesels.

Bij benzine auto's is de compressor in het nadeel doordat de motor bij lage belasting onderdruk draait. De compressor heeft dus totaal geen nut, maar moet wel rondgedraaid worden. Dat is erg inefficiënt. Bij een diesel echter is geen sprake van onderdruk, dus zou een compressor wellicht een minder onlogische keuze zijn dan bij benzine ??

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 22 sep 2008, 21:30

Omdat wat ik al zei een turbo eigenlijk alleen energie gebruikt die in een atmosferische motor door de uitlaat afgevoerd wordt en dus niet gebruikt wordt. Eigenlijk kost een turbo dus vrijwel geen energie die anders in aandrijfkracht kon worden omgezet. Een compressor kost wel kracht die anders voor aandrijving had kunnen zorgen, namelijk die van de krukas.

D'r was nog een heel goede reden, maar die ben ik ff kwijt...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”