[E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
xandyx
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mei 2010, 07:41

[E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door xandyx » 26 mei 2010, 08:37

Ik heb al een tijdje de Check Coolant Level melding. 15sec na starten verschijnt deze melding en soms als ik op de snelweg wat kan doorrijden (120-140kmh). Maar het koelvloeistof niveau is gewoon ok bij koude motor (drijver steekt 1 a 2mm boven de rand uit). En de auto word niet te warm.

De coolant level sensor heb ik uit voorzorg toch maar vervangen, maar dit was het probleem niet. Ook het expansie vat was heel, zonder barsten of iets. Had gelezen dat dit wel eens wil voorkomen.

Dus ik heb m even aan de laptop gehangen en ik kreeg deze melding:
Error: Ansteuerung Kennfeld-Kühlung

Kan dit de thermostaat zijn?

smiegt
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 mei 2010, 15:29

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door smiegt » 26 mei 2010, 14:10

Hi xandyx,

Ik vermoed inderdaad dat dit je thermostaat is.
Volgens mij hebben die 4.0's een elektrische thermostaat (weet ik niet zeker).

Als het goed is zit er een sensor stekker op je thermostaat behuizing, haal deze maar eens los en kijk of de melding nog steeds komt opdagen. Overigens vind in de check coolant melding vreemd omdat die toebehoort enkel en alleen aan een te laag koelvloeistof niveau. Weet je zeker (als je de auto start is het normaal dat je koelvloeistof stijgt namelijk) dat op het moment dat je de melding krijgt , je koelvloeistof op het juiste peil staat? Controleer de volgende keer anders voor je de motor start (dus contact stand 2) of je de melding krijgt, en dan zonder de motor starten eerst het peil bekijken. Het kan goed zijn dat het dan echt te laag is.

Groeten,

Bram

xandyx
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mei 2010, 07:41

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door xandyx » 28 mei 2010, 12:42

Vanochtend de auto op stand 2 contact gezet (motor uit, radio, ventilator etc gingen aan). Geen melding.
Niveau gecontroleerd, was gewoon goed. Nog de pijler een dauw gegeven voor de zekerhuid maar deze kwam weer netjes omhoog naar het juiste niveau.

Pas na starten en 15meter rijden kreeg ik weer de melding "Check coolant level". :(

Of moet ik het niveau checken met de lopende motor, maar wel een koude start?? :?

Hier de volledige melding trouwens nog even;
Single diagnosis DME / DDE - Status: ERROR!

Module Info: DME / DDE

ME 7.2 M62

BMW Part Nr. : 7533032
Hardware Nr. : 0F
Diagnose Index: 98
Code Index: 01
Bus Index: 60
Production Date: 20/99

ME72_FEH.DXT

140 Ansteuerung Kenfeld-Kühlung

smiegt
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 mei 2010, 15:29

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door smiegt » 28 mei 2010, 15:02

Vreemde zaak dit, dan is inderdaad de volgende stap controleren met lopende (koude motor) met de koelvloeistof dop open en kijken of het niveau daalt. Het zou kunnen zijn dat er lucht in het systeem zit , dat je dop defect is.

Heb je al geprobeerd om de stekker van de thermostaat te halen, en te kijken of je dan de melding krijgt?

Groeten,

Bram

xandyx
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mei 2010, 07:41

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door xandyx » 28 mei 2010, 18:07

Hmm dus als ik de stekker van de thermostaat trek moet hij gelijk dezelfde meldng geven? Gaan we proberen :)
En ook met lopende koude motor pijlen morgen vroeg.

Ontluchten via de schroef boven bij de radiator heb ik al is gedaan met draaiende motor na een ritje van 100km, maar kwam niet bijzonder veel uit.

Als ik meer weet laat ik wel weer van me horen ;)

xandyx
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mei 2010, 07:41

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door xandyx » 31 mei 2010, 09:02

Had de stekker die bovenop het thermostaat huis zit er even afgetrokken en gelijk sloeg mn temp naar max rood. Daarna de stekker weer aangesloten maar hij bleef op max rood. Zonder stekker wou hij trouwens niet starten.

Stekker terug geplaatst en na 3 min rijden sprong de temp weer op standje normaal (in het midden).

Zal morgen de boel nog is koud met lopende motor pijlen.. en anders gaan we de thermostaat maar vervangen..

Afbeelding

Armando
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 apr 2010, 21:37

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door Armando » 31 mei 2010, 17:15

hoi

het zelfde problem heb ik ok nievo van koelwater is goed motor word niet warm maar toch krij ik cotroleer je kulwater snap ik ook nieks van dopje vervangen die was niet goed maar geen resultaat.

wat moet ik doen is een vraag

xandyx
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mei 2010, 07:41

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door xandyx » 01 jun 2010, 08:28

Ik heb m vanochtend even koud gestart en toen gekeken en dan zie je inderdaad dat de motor alles naar zich toetrekt. Waardoor het pijlstokje helemaal verdwijnt. Zou je dan toch moeten pijlen met een koude lopende motor?

Bel anders zo de dealer wel even, die zouden dat moeten weten :)

smiegt
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 mei 2010, 15:29

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door smiegt » 02 jun 2010, 09:37

Hi andy,

Je moet normaal niet pijlen met een lopende koude motor, echter hoort de motor ook niet alles naar zich toe te trekken. Bovendien mag dit eigenlijk niet gebeuren met koude motor omdat de thermostaat nog dicht zou moeten zitten.

Als het goed is zitten er 2 ontluchtingschroeven op je blok (1 bij de thermostaat en 1 bij de radiator).

Bij koude niet draaiende motor doe je dan het volgende :

- Beide ontluchtingschroeven er volledig uit draaien
- Koelvloeistof bijvullen totdat uit beide gaten vloeistof loopt
- even wachten, en nog een keer hetzelfde
- motor starten met alles nog open en 2 keer tot 5000 toeren op laten lopen
- motor uit, schroeven terug , koelsysteem dicht
- warm laten worden
- af laten koelen, niveau controleren en eventueel bijvullen

Groeten,

Bram

xandyx
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mei 2010, 07:41

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door xandyx » 04 jun 2010, 09:17

Voor zover ik kan zien heeft een mijn auto geen ontluchtings schroef bij de thermostaat.
Wel bij de radiator, dus ik zal bovenstaand proberen met alleen die eruit.

Bedankt voor de tip.

Tekening thermostaat:
Afbeelding

delanom5
Berichten: 115
Lid geworden op: 15 apr 2010, 22:09

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door delanom5 » 04 jun 2010, 20:15

ik had dit gezeik ook bij mijn 540i e39, na het vervangen van mijn radiator was dit verholpen

xandyx
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mei 2010, 07:41

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door xandyx » 05 jun 2010, 19:52

Ik heb de tip van smiegt uitgevoerd (maar dan met alleen de radiator schroef eruit). Helaas had ik niet genoeg koelvloeistof om m te laten overstromen, maar bijgevuld tot waar ik kon. Procedure gevolgd en heb nu 1,5 dag nog geen melding gehad. :amen:

Ik hoop dat het zo blijft!

Oh en mijn radiator is in juni 2008 al is vervangen, die kan toch zo snel alweer kapot zijn?

smiegt
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 mei 2010, 15:29

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door smiegt » 07 jun 2010, 10:01

Hi xandyx,

Je moet niet zomaar je radiator vervangen , dit is een duur geintje wat nergens voor nodig is tenzij je echt aantoonbaar schade aan je radiator hebt. Als je zegt dat je nu nog geen melding hebt gehad kan je er eigenlijk van uit gaan dat er dus gewoon te weinig koelwater in je systeem aanwezig was. Het is echt heel belangrijk dat je hem goed bijvult, dat er geen lucht meer in zit. Anders heb je de kans dat je systeem in de war raakt door lucht en al je koelvloeistof op straat gooit.

je zou even moeten zoeken, want ik weet bijna zeker dat ook jou 540 minimaal 2 ontluchtingspunten heeft. Mijn 528 heeft een ontluchtings nippel op de buis die van mijn thermostaathuis naar mijn radiator loopt, waar deze precies zit op een 4.0 V8 weet ik niet, maar hij moet er zijn. Het is dan belangrijk dat je de ontluchting/vul procedure nogmaals doorloopt.

Wat slim is als je het systeem op peil hebt , is even iemand vragen om de auto te starten zodat jij kan kijken wat er precies gebeurd onder de kap. Het is dan belangrijk dat je dus beide ontluchtingsschroeven (echt allebij!!) er uit haalt.

Ik zal zo het TIS nog wel even opnieuw installeren en kijken of ik een plaatje kan vinden van de 2e ontluchtingsschroef.

Je vult dan zoals eerder beschreven de koelvloeistof bij tot uit beide pluggen vloeistof komt. Dan laat je dus iemand de auto starten en even 2 keer tot 5000 toeren trekken zodat eventuele luchtbellen uit het systeem komen. dan mag de motor weer uit. Je vult hem dan nog even een beetje bij mits nodig en sluit het systeem af. Rij even een paar rondjes zodat de motor warm is en laat hem afkoelen. als hij weer afgekoeld is (echt koud) bekijk je het peil en vul je mits nodig nog wat bij.

* Update volgt zodra ik plaatje heb van ontluchtingsplekken.

Groeten,

Bram

smiegt
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 mei 2010, 15:29

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door smiegt » 07 jun 2010, 10:49

Update hierbij de plaatjes :

Het kan dus inderdaad zo zijn dat je geen 2e ontluchtings schroef hebt , deze is enkel aanwezig op een M52 motor.

Afbeelding
Afbeelding

Groeten,

Bram

delanom5
Berichten: 115
Lid geworden op: 15 apr 2010, 22:09

Re: [E39] 540i "Check Coolant Level" melding

Bericht door delanom5 » 07 jun 2010, 12:46

smiegt schreef:Hi xandyx,
Mijn 528 heeft een ontluchtings nippel op de buis die van mijn thermostaathuis naar mijn radiator loopt, waar deze precies zit op een 4.0 V8 weet ik niet, maar hij moet er zijn. Het is dan belangrijk dat je de ontluchting/vul procedure nogmaals doorloopt.
Bram

e34 540i --> is een 4.0 v8 en e39 540i --> is een 4.4 v8


smiegt schreef:Update hierbij de plaatjes :

Het kan dus inderdaad zo zijn dat je geen 2e ontluchtings schroef hebt , deze is enkel aanwezig op een M52 motor.

Afbeelding
Afbeelding

Groeten,

Bram
de 2e plaatje, daar zit normaal je kachelkraan, maar geen ontluchtingsnippel, bij de m62 motoren

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”