Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
Die is best wel makkelijk te bereiken en ik verbaas me erover dat er zo weinig over geschreven wordt. Maar je kunt de verdamper benaderen via de egel, maar ook via het motorcompartiment zoals hieronder beschreven is.
- Interieurfilterbak eraf (4 inbus)
- Metalen tussenschot eraf waar de interieurfilterbak aan hangt( 2 inbus)
- De beweegbare kleppen met gele randjes kun je er zo af halen dmv het palletje omhoog te duwen. Deze kleppen gaan dicht als je op binnencirculatie drukt of wanneer je de ventilators helemaal uitzet
- Dan zie je 2 metalen clips zitten, die kun je zo loshalen, die zitten aan de onderkant vast! dus ze flikkeren er niet af. Je kunt dan het voorste deel van de behuizing weghalen.
- Dan zie je de kachelmotor zitten, deze kun je ook heel makkelijk loshalen met 1 metalen klip, deze kan wel helemaal los. Je kunt de motor met de muizenradjes aan de kant duwen, maar je krijgt hem er niet helemaal uit
- Je kunt ook nog de motorhouder loshalen, die zit met 4 inbusschroefjes vast
- Je ziet dan een groot deel van de verdamper inclusief de egel.
- Ik heb de verdamper gereinigd met een stoomreiniger!
De stank is nu bijna weg! UIteraard ruik je waarschijnlijk nog wel wat omdat je er zo mee bezig bent. Maar dit helpt beter dan een spuitbusje!
- Interieurfilterbak eraf (4 inbus)
- Metalen tussenschot eraf waar de interieurfilterbak aan hangt( 2 inbus)
- De beweegbare kleppen met gele randjes kun je er zo af halen dmv het palletje omhoog te duwen. Deze kleppen gaan dicht als je op binnencirculatie drukt of wanneer je de ventilators helemaal uitzet
- Dan zie je 2 metalen clips zitten, die kun je zo loshalen, die zitten aan de onderkant vast! dus ze flikkeren er niet af. Je kunt dan het voorste deel van de behuizing weghalen.
- Dan zie je de kachelmotor zitten, deze kun je ook heel makkelijk loshalen met 1 metalen klip, deze kan wel helemaal los. Je kunt de motor met de muizenradjes aan de kant duwen, maar je krijgt hem er niet helemaal uit
- Je kunt ook nog de motorhouder loshalen, die zit met 4 inbusschroefjes vast
- Je ziet dan een groot deel van de verdamper inclusief de egel.
- Ik heb de verdamper gereinigd met een stoomreiniger!
De stank is nu bijna weg! UIteraard ruik je waarschijnlijk nog wel wat omdat je er zo mee bezig bent. Maar dit helpt beter dan een spuitbusje!
Laatst gewijzigd door kleze op 31 jul 2009, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
Hier ook nog een andere manier om de verdamper te bereiken (met duidelijke foto's):
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=613982
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=613982
BMW 318CI 2003 M-Technik II
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
ja, dat is de egel methode. Daar kun je helaas niet echt makkelijk een stoomcleaner oid gebruiken!
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
Ehm, Kleze. THX voor je beschrijving. Als je het een keer gedaan hebt zal het best allemaal mee vallen, maar als ik het zo doorlees lijkt het mij toch best wel even werk? Hoe lang ben je met de hele demontage, montage bezig geweest ?
Ook die egel :? methode ziet er nu niet bepaald eenvoudig uit. Ik begin er in ieder geval niet aan, heb namelijk ook nog een 16:9 nav die in de weg zit..
Ook die egel :? methode ziet er nu niet bepaald eenvoudig uit. Ik begin er in ieder geval niet aan, heb namelijk ook nog een 16:9 nav die in de weg zit..
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
Dat kachelweerstand ding wat vlakbij de verdamper zit ziet eruit als een egel, vandaar. Ik denk dat ik 2 uur bezig geweest ben, gaat allemaal vrij snel.
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
kleze schreef:Die is best wel makkelijk te bereiken en ik verbaas me erover dat er zo weinig over geschreven wordt. Maar je kunt de verdamper benaderen via de egel, maar ook via het motorcompartiment zoals hieronder beschreven is.
- Interieurfilterbak eraf (4 inbus)
- Metalen tussenschot eraf waar de interieurfilterbak aan hangt( 2 inbus)
- De beweegbare kleppen met gele randjes kun je er zo af halen dmv het palletje omhoog te duwen. Deze kleppen gaan dicht als je op binnencirculatie drukt of wanneer je de ventilators helemaal uitzet
- Dan zie je 2 metalen clips zitten, die kun je zo loshalen, die zitten aan de onderkant vast! dus ze flikkeren er niet af. Je kunt dan het voorste deel van de behuizing weghalen.
- Dan zie je de kachelmotor zitten, deze kun je ook heel makkelijk loshalen met 1 metalen klip, deze kan wel helemaal los. Je kunt de motor met de muizenradjes aan de kant duwen, maar je krijgt hem er niet helemaal uit
- Je kunt ook nog de motorhouder loshalen, die zit met 4 inbusschroefjes vast
- Je ziet dan een groot deel van de verdamper inclusief de egel.
- Ik heb de verdamper gereinigd met een stoomreiniger!
De stank is nu bijna weg! UIteraard ruik je waarschijnlijk nog wel wat omdat je er zo mee bezig bent. Maar dit helpt beter dan een spuitbusje!
Als je het op deze manier doet kan je goed de verdamper reinigen en ben je gegarandeerd van de stank af,en als je dan meteen er op let om de airco uit te zetten plus minus 2 of 3 km voordat je auto stil zet zal je er lang plezier aan hebben.
Is in 2 uurtjes te doen ,ik heb het afgelopen weekend gedaan met industriuele reiniger voor verdampers en het is nu weer toppie ;D
320I E46 Sedan '99.
BMW 320I E46 tot 2019
BMW 1 Serie 114I Urban
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
Het enige dat ik ruik na het uitschakelen is een geur van vers gevallen regen en de blazer geeft eerst koude lucht :?
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
Had last van stank na gebruik van airco, Airco laten meten opnieuw laten vullen en weg.. Succes
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
Ik loop ook al een tijd met een stinkende airco.
Vorig jaar schoon laten maken maar blijft terug komen.
Een busje van motip is nutteloos, het camoufleerd volgens mij alleen de stank.
Misschien dat dit in een vroeg stadium wel helpt.
Ik loop ook met hiet iedee de verdamper handmatig te reinigen via het motorcompartiment zoals boven omschreven.
Zojuist even alles losgeschroefd en foto's van gemaakt:
- Interieurfilterbak eraf (4x Torx)
- Metalen tussenschot eraf waar de interieurfilterbak aan hangt( 2x Torx)
- De beweegbare kleppen met gele randjes kun je er zo af halen dmv het palletje omhoog te duwen. Deze kleppen gaan dicht als je op binnencirculatie drukt of wanneer je de ventilators helemaal uitzet. (Ik kreeg alleen de linkse los)
- Dan zie je 2 metalen clips zitten, die kun je zo loshalen, die zitten aan de onderkant vast! dus ze flikkeren er niet af. Je kunt dan het voorste deel van de behuizing weghalen.Er zit bovenin nog 1 klein torx boutje dat je eerst los moet draaien
Kapje los:
- Dan zie je de kachelmotor zitten, deze kun je ook heel makkelijk loshalen met 1 metalen klip, deze kan wel helemaal los. Je kunt de motor met de muizenradjes aan de kant duwen, maar je krijgt hem er niet helemaal uit.
kijk uit dat je deze klip niet in het luchtkanaal laat naaien!
- Je kunt ook nog de motorhouder loshalen, die zit met 4 inbusschroefjes vast.
- Je ziet dan een groot deel van de verdamper inclusief de egel.
Wat noem je precies de egel en naar mij iedee kun je zo slechts 1/4 van de verdamper schoonmaken.
Deze loopt toch veel verder door naar onder waar je zo niet bij kunt?
Als het lukt lijkt me dit wel de beste manier om van stank af te komen.
Nu had ik verwacht dat er behoorlijk veel schimmel/aanslag op zou zitten maar zie op het eerste gezicht niets vuils.
Of is dit het zwarte dat je tussen de "nerven" van de verdamper ziet zitten?
Vorig jaar schoon laten maken maar blijft terug komen.
Een busje van motip is nutteloos, het camoufleerd volgens mij alleen de stank.
Misschien dat dit in een vroeg stadium wel helpt.
Ik loop ook met hiet iedee de verdamper handmatig te reinigen via het motorcompartiment zoals boven omschreven.
Zojuist even alles losgeschroefd en foto's van gemaakt:
- Interieurfilterbak eraf (4x Torx)
- Metalen tussenschot eraf waar de interieurfilterbak aan hangt( 2x Torx)
- De beweegbare kleppen met gele randjes kun je er zo af halen dmv het palletje omhoog te duwen. Deze kleppen gaan dicht als je op binnencirculatie drukt of wanneer je de ventilators helemaal uitzet. (Ik kreeg alleen de linkse los)
- Dan zie je 2 metalen clips zitten, die kun je zo loshalen, die zitten aan de onderkant vast! dus ze flikkeren er niet af. Je kunt dan het voorste deel van de behuizing weghalen.Er zit bovenin nog 1 klein torx boutje dat je eerst los moet draaien
Kapje los:
- Dan zie je de kachelmotor zitten, deze kun je ook heel makkelijk loshalen met 1 metalen klip, deze kan wel helemaal los. Je kunt de motor met de muizenradjes aan de kant duwen, maar je krijgt hem er niet helemaal uit.
kijk uit dat je deze klip niet in het luchtkanaal laat naaien!
- Je kunt ook nog de motorhouder loshalen, die zit met 4 inbusschroefjes vast.
- Je ziet dan een groot deel van de verdamper inclusief de egel.
Wat noem je precies de egel en naar mij iedee kun je zo slechts 1/4 van de verdamper schoonmaken.
Deze loopt toch veel verder door naar onder waar je zo niet bij kunt?
Als het lukt lijkt me dit wel de beste manier om van stank af te komen.
Nu had ik verwacht dat er behoorlijk veel schimmel/aanslag op zou zitten maar zie op het eerste gezicht niets vuils.
Of is dit het zwarte dat je tussen de "nerven" van de verdamper ziet zitten?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
:?paul23 schreef:kijk uit dat je deze klip niet in het luchtkanaal laat naaien!
- Spoiler: Laat zien
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
De egel, ook wel kachelweerstand genoemd, zit op het laatste plaatje 2 posts omhoog precies onder het linker ventilatierad. Er wordt gezegd dat de uitstekende metalen pinnen, een luchtstroom meten, maar het is gewoon voor de koeling van de transistor die de ventilatie aanstuurt
Volgens mij is het toch wel 70% van de verdamper. Ik heb dit vergeleken met de verdamper uit dit filmpje. Op 5:05 zichtbaar. Maar die verdamper van mij was ook niet heel erg smerig, zoals op het filmpje te zien is. Ik denk dat de lucht van bacterien komt, en niet van een een of ander schimmel. Ik had er na het reinigen na een tijdje weer last van. Ik heb nu de kleppen op je 2e plaatje te zien, verwijderd, zodat het aircosysteem kan luchten wanneer ik de auto uit zet. Anders gaan de kleppen weer dicht, en blijft het zo'n muffe vochtige ruimte.
Volgens mij is het toch wel 70% van de verdamper. Ik heb dit vergeleken met de verdamper uit dit filmpje. Op 5:05 zichtbaar. Maar die verdamper van mij was ook niet heel erg smerig, zoals op het filmpje te zien is. Ik denk dat de lucht van bacterien komt, en niet van een een of ander schimmel. Ik had er na het reinigen na een tijdje weer last van. Ik heb nu de kleppen op je 2e plaatje te zien, verwijderd, zodat het aircosysteem kan luchten wanneer ik de auto uit zet. Anders gaan de kleppen weer dicht, en blijft het zo'n muffe vochtige ruimte.
Laatst gewijzigd door Gast op 03 jun 2010, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube-link werkend gemaakt
Reden: Youtube-link werkend gemaakt
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
Ja, ik had gedacht dat hij veel dieper zat.
Dan pak je idd het grootste deel.
Verdamper compleet vervangen zie ik na dit filmpje niet echt zitten 8P.
Ik zal eens kijken voor een stoomreiniger en eens aan de slag gaan.
Hierna kan ik hem altijd nog een keer extra door een airco specialist laten reinigen.
Heb je geen last gehad dat je stoom je auto inblies?
Dan pak je idd het grootste deel.
Verdamper compleet vervangen zie ik na dit filmpje niet echt zitten 8P.
Ik zal eens kijken voor een stoomreiniger en eens aan de slag gaan.
Hierna kan ik hem altijd nog een keer extra door een airco specialist laten reinigen.
Heb je geen last gehad dat je stoom je auto inblies?
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:19
- Locatie: Emmen
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
Hallo mensen,
Sorry dat ik dit topic nogmaals open, maar is het 100% zeker dat het de verdamper is die zichtbaar is en niet de kachelradiator?
MVG
Prince
Sorry dat ik dit topic nogmaals open, maar is het 100% zeker dat het de verdamper is die zichtbaar is en niet de kachelradiator?
MVG
Prince
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:19
- Locatie: Emmen
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
Hoi,
IK heb reeds duidelijk gezien dat het inderdaad de verdamper is. Sorry.
Succes iedereen, ik ga hem vandaag reinigen met motip airco cleaner.
Groeten
IK heb reeds duidelijk gezien dat het inderdaad de verdamper is. Sorry.
Succes iedereen, ik ga hem vandaag reinigen met motip airco cleaner.
Groeten
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:19
- Locatie: Emmen
Re: Stinkende airco (spuitbus helpt echt niet)
Zo!
Zojuist even de verdamper gereinigd met MOTIP Airco Cleaner. Kost slecht een tientje bij de automaterialen zaak en kreeg er een mooie lange slang bij met een mooie sproeikop.
Ik heb het op de manier gedaan zoals met de foto's is aangegeven en vond het al met al goed te doen.
Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Ik heb nog een paar puntjes betreffende de in- en uitbouw van de onderdelen:
- Let er op dat je bij de uitbouw van de rechter beweegbare klep (rechts als je ervoor staat), ook aan de bovenkant een schuifbare pal in zit. Deze moet je omhoog duwen en kun je het beste op je gevoel doen (slecht te zien). Ook bij de inbouw moet je deze weer terug schuiven, anders werkt de klep niet.
DUS controleer even na het monteren of allebei de kleppen werken. Dit is makkelijk te doen door op de dcirculatieknop te drukken.
- Het weghalen van de behuizing kan moeilijk gaan, aangezien er heel weing ruimte is om de kap weg te halen.
- Je hoeft niet perse het muizenrad te verwijderen, aangezien het heel weinig extra ruimte oplevert.
Ik hoop jullie hiermee te hebben geholpen. S
Succes ermee!
Zojuist even de verdamper gereinigd met MOTIP Airco Cleaner. Kost slecht een tientje bij de automaterialen zaak en kreeg er een mooie lange slang bij met een mooie sproeikop.
Ik heb het op de manier gedaan zoals met de foto's is aangegeven en vond het al met al goed te doen.
Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Ik heb nog een paar puntjes betreffende de in- en uitbouw van de onderdelen:
- Let er op dat je bij de uitbouw van de rechter beweegbare klep (rechts als je ervoor staat), ook aan de bovenkant een schuifbare pal in zit. Deze moet je omhoog duwen en kun je het beste op je gevoel doen (slecht te zien). Ook bij de inbouw moet je deze weer terug schuiven, anders werkt de klep niet.
DUS controleer even na het monteren of allebei de kleppen werken. Dit is makkelijk te doen door op de dcirculatieknop te drukken.
- Het weghalen van de behuizing kan moeilijk gaan, aangezien er heel weing ruimte is om de kap weg te halen.
- Je hoeft niet perse het muizenrad te verwijderen, aangezien het heel weinig extra ruimte oplevert.
Ik hoop jullie hiermee te hebben geholpen. S
Succes ermee!