koude start ratel
koude start ratel
Ik heb een 318i touring uit 2002 met N42 motor. De laatste tijd bij de koude koude start (na een nachtje staan) hoor ik bij het aanslaan van de motor een behoorlijk harde "mechanische" ratel. Dit duurt bij stationair ongeveer 2 tot 4 seconden en dan is het weer helemaal weg. Start je de motor daarna opnieuw hoor je helemaal niets. Pas als de auto weer een uur of 8 heeft stil gestaan begin je het weer te horen. Auto lijkt verder prima te rijden en heeft volgens mij geen vermogensvereis etc.
Al gezocht op het forum hier, maar nog niets gevonden waar ik het mee kan vegelijken.
Geluid klink mij in de oren alsof een ketting over metaal gaat. Na veel gelezen te hebben op internet heb ik dan ook besloten de distributiekettingspanner te vervangen, maar dat heeft helaas niets geholepen. Ook nieuwe olie en filters hebben geen effect gehad.
Iemand hier ervaring mee en mogelijk ook een oplossing gevonden?
Al gezocht op het forum hier, maar nog niets gevonden waar ik het mee kan vegelijken.
Geluid klink mij in de oren alsof een ketting over metaal gaat. Na veel gelezen te hebben op internet heb ik dan ook besloten de distributiekettingspanner te vervangen, maar dat heeft helaas niets geholepen. Ook nieuwe olie en filters hebben geen effect gehad.
Iemand hier ervaring mee en mogelijk ook een oplossing gevonden?
- nielscoupe
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 24 nov 2008, 20:01
Re: koude start ratel
mijn pa & man heb het zelfde gehad bij hun 316 uit 2000 die nog geen 100000dkm had gelopen
ik heb daar olie flus door het blok gedaan en toen nieuwe olie der op toen was het even weg ( 1 maand )
begon toen de ketting spanner vervangen en toen was het geluid weg
ik heb daar olie flus door het blok gedaan en toen nieuwe olie der op toen was het even weg ( 1 maand )
begon toen de ketting spanner vervangen en toen was het geluid weg
There aint no way but a coupe /// 328
Re: koude start ratel
Yup waarschijnlijk de kettingspanner van de distributieketting die net even te laat op druk komt. Heeft de mijne af en toe ook een beetje last van. Duurt ongeveer 1 tot 2 sec., kan overigens geen kwaad. Wanneer het echter langer dan vijf seconden gaat duren dan wordt het tijd om aktie te ondernemen.
Bij mij is het ontstaan na toepassing van de door BMW aanbevolen 5w30 olie. Bij 10w40 heb ik er totaal geen last van dus het heeft een beetje met de viscositeit van de olie te maken.
Bij mij is het ontstaan na toepassing van de door BMW aanbevolen 5w30 olie. Bij 10w40 heb ik er totaal geen last van dus het heeft een beetje met de viscositeit van de olie te maken.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: koude start ratel
Volgens mij zijn er twee reacties minder vandaag op dit onderwerp.??
Maar de meeste geven toch aan dat het de kettingspanner zou moeten zijn, maar die heb ik al vervangen. De ratel is er iedere dag als de motor koud is, dus ook na een dagje werken. Welke rol kan de carterontluchting spelen bij dit probleem?
Ik heb ook wel eens iets gelezen op internet dat het te maken kan hebben met de startmotor bij de N42 motor. De bendix zou daarvan kunnen blijven hangen en daardoor blijft het tandwiel van de starmotor even tegen het vliegwiel aan liggen terwijl de motor loopt.
Ik heb vanmorgen een opname gemaakt, zie: http://www.youtube.com/watch?v=OKhi7PArT1k Ik hoop dat het te horen is. Ratel begint meteen zodra de motor start en na een paar seconden verdwijnt deze weer.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Maar de meeste geven toch aan dat het de kettingspanner zou moeten zijn, maar die heb ik al vervangen. De ratel is er iedere dag als de motor koud is, dus ook na een dagje werken. Welke rol kan de carterontluchting spelen bij dit probleem?
Ik heb ook wel eens iets gelezen op internet dat het te maken kan hebben met de startmotor bij de N42 motor. De bendix zou daarvan kunnen blijven hangen en daardoor blijft het tandwiel van de starmotor even tegen het vliegwiel aan liggen terwijl de motor loopt.
Ik heb vanmorgen een opname gemaakt, zie: http://www.youtube.com/watch?v=OKhi7PArT1k Ik hoop dat het te horen is. Ratel begint meteen zodra de motor start en na een paar seconden verdwijnt deze weer.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
- muller1007
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 25 mar 2009, 22:46
- Locatie: Leusden
Re: koude start ratel
Heb je al enig idee of het inderdaad de startmotor/bendix is? Ik heb namelijk hetzelfde probleem, niet elke dag, maar in toenemende mate.
Re: koude start ratel
Heb hetzelfde bij 'eerste start' van de dag (318Ci N42 motor). Ik ervaar geen afwijkende/nadelige gevolgen.
Heb het idee dat het van de winter begonnen is. Heb pas een engine flush gedaan en olie(+filter) vervangen, heeft hier niet tegen geholpen.
Heb het idee dat het van de winter begonnen is. Heb pas een engine flush gedaan en olie(+filter) vervangen, heeft hier niet tegen geholpen.
Re: koude start ratel
Nee, ik heb nog geen oplossing van het probleem. Het begon bij mij ook met af en toe en sinds een paar maanden is het elke dag bij koude start. Ik ga deze week voor onderhoud naar de specialist, dus hoop dan ook de ratel te laten horen.
Ik heb wel sterk het vermoeden dat het te maken heeft met oliedruk, Als je na de koude start de auto direct uitzet en daarna weer aan dan hoor je niets en loopt ie prima. Ratel begint ongeveer weer na 4 uur stilstaan.
Ik heb wel sterk het vermoeden dat het te maken heeft met oliedruk, Als je na de koude start de auto direct uitzet en daarna weer aan dan hoor je niets en loopt ie prima. Ratel begint ongeveer weer na 4 uur stilstaan.
Re: koude start ratel
Hmm, bij mij is de ratel zo goed als volledig verdwenen. Het komt nu echt nog maar heel weinig voor (1x in de maand) dus ik hoop dat het straks helemaal niet meer van toepassing zal zijn.
Ik rij nu overigens wel bijna alleen erg lange afstanden van 100km en meer, misschien dat het daar mee te maken heeft.
Ik rij nu overigens wel bijna alleen erg lange afstanden van 100km en meer, misschien dat het daar mee te maken heeft.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: koude start ratel
Ik kan me twee dingen voorstellen:
- Startmotor, zoals reeds genoemd. Echter verwacht ik dan dat dit met een directe tweede koude start weer voor zou moeten komen.
- De N42 motor ken ik niet, maar de M40 en de M42 hadden last van 'slechte' hydraulische stoters. Deze liepen langzaam leeg, waardoor na lang stilstaan de stoters zonder olie stonden en dus rammelden. Dit verdwijnt dan als de oliedruk opkomt en de stoters weer vol lopen. Enige oplossing daarvoor is het vervangen van de stoters...(zover ik weet)
- Startmotor, zoals reeds genoemd. Echter verwacht ik dan dat dit met een directe tweede koude start weer voor zou moeten komen.
- De N42 motor ken ik niet, maar de M40 en de M42 hadden last van 'slechte' hydraulische stoters. Deze liepen langzaam leeg, waardoor na lang stilstaan de stoters zonder olie stonden en dus rammelden. Dit verdwijnt dan als de oliedruk opkomt en de stoters weer vol lopen. Enige oplossing daarvoor is het vervangen van de stoters...(zover ik weet)
- muller1007
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 25 mar 2009, 22:46
- Locatie: Leusden
Re: koude start ratel
TJO schreef:Nee, ik heb nog geen oplossing van het probleem. Het begon bij mij ook met af en toe en sinds een paar maanden is het elke dag bij koude start. Ik ga deze week voor onderhoud naar de specialist, dus hoop dan ook de ratel te laten horen
En, is je specialist er nog achter gekomen?
Re: koude start ratel
Die ratel had ik met mijn oude e36 ook.
Die had echter een M52 blok.
Oliebeurtje geven en weg was de ratel.
BMW motoren geven het netjes met een rateltje aan wanneer ze een schone onderbroek willen.
Ik zie echter dat je dat al hebt gedaan. Breng hem anders even naar een BMW dealer en vraag ze eens te luisteren.
Vaak heb je dan al snel antwoord en kost het je maar 30 euro onderzoekskosten.
Die had echter een M52 blok.
Oliebeurtje geven en weg was de ratel.
BMW motoren geven het netjes met een rateltje aan wanneer ze een schone onderbroek willen.
Ik zie echter dat je dat al hebt gedaan. Breng hem anders even naar een BMW dealer en vraag ze eens te luisteren.
Vaak heb je dan al snel antwoord en kost het je maar 30 euro onderzoekskosten.
Re: koude start ratel
Ik ben er nog niet achter wat het is. Monteur heeft er niet naar kunnen luisteren omdat het niet is gelukt de auto daar een nacht te laten staan. Een optie is dat het vervuilde klepstoters zijn, waardoor er olie uitlekt als de motor wat langer stilstaat en dan even nodig heeft om weer druk op te bouwen. Zou je die zelf kunnen reinigen?
Re: koude start ratel
Dit zou het kunnen zijn maar of dit te reinigen is weet ik zo 1, 2, 3 niet.
Je kunt een motorblok wel flushen maar of dan de klepstoters mooi gereinigd worden betwijfel ik een beetje.
Je kunt een motorblok wel flushen maar of dan de klepstoters mooi gereinigd worden betwijfel ik een beetje.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: koude start ratel
Mijn N42 heeft dat soms ook. Beetje rauw geluid klinkt het, het is niet zo lang misschien 1 sec. Gebeurt idd meestal als die tijdje heeft stil gestaan.
Re: koude start ratel
+1 heb het zelfde.... Is dat een dure grap die kettingspanner te vervangen?
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +