Het wel en wee van de D: de LMM

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door Opt1mus » 28 jun 2010, 08:48

De luchtmassameter heeft ook wel zijn eigen Wel en wee topic verdiend.

Nummer 1 is de "boosdoener"

Afbeelding
Hot-film air mass meter - BMW parts catalog

Vanaf september '01 is er een modificatie op de behuizing geweest, onderstaand zie je goed de verschillen.
OUD
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
NIEUW
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de behuizing staat op de foto's op z'n kop, hij bleef andersom niet staan....


In de nieuwe behuizing steekt de sensor in een soort tunneltje terwijl in de oude behuizing de sensor "in de ruimte" hangt.
Het tunneltje zorgt er voor dat de sensor minder snel vervuilt en dat de luchtstroom erlangs optimaal is

Mocht je problemen ondervinden die gerelateerd zijn aan de sensor:

* zwarte rook
* geen koppel onderin

kun je deze het beste vervangen. Is jouw Bimmer van voor september '01 kun je het beste een volledig nieuwe behuizing, deze wordt geleverd incl. sensor, kopen terwijl je in andere gevallen kan volstaan met alleen het vervangen van de sensor voor bv de Pierburg .09
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Griffendahl

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door Griffendahl » 28 jun 2010, 08:59

Kortom, geeft je LMM problemen, doe je zelf een lol en ga gelijk voor de nieuwe Bosch incl behuizing. Loop niet te klieren met een Pierburg in die oude behuizing want dan los je het probleem domweg niet op.

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door bjornc » 28 jun 2010, 18:32

ff afkloppen, maar ik rijd deze E46 al 70,000km met dezelfde lmm.
Of zit er bij mij al het verbeterde type in?

Gebruikersavatar
bmwede
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2009, 22:06
Locatie: Lunteren

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door bmwede » 28 jun 2010, 18:55

Wat word er bedoelt met koppel onderin ? onder de 2000 rpm of wat?

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door largeproject » 28 jun 2010, 21:04

Griffendahl schreef:Kortom, geeft je LMM problemen, doe je zelf een lol en ga gelijk voor de nieuwe Bosch incl behuizing. Loop niet te klieren met een Pierburg in die oude behuizing want dan los je het probleem domweg niet op.

Wat heeft de behuizing te maken met de werking van de lmm????
Heb op dit moment een lmm van pierburg in de auto liggen,omdat de auto in Frankrijk een paar keer in de noodllop giing,tot nu toe heb ik hem niet nodig gehad..(wil hem binnenkort toch eens laten uitleen,kijken of ie wat te melden heeft daarin)

Moet een nieuwe lmm aangemeld worden???
Heb destijds bij mijn oude tdi hem vervangen,was plug en ride.

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door bmwpeter » 28 jun 2010, 21:15

Over het inleren van de LMM zijn de meningen verdeeld de 1 zegt van wel de ander van niet. Wat ik begrepen heb is als je het oude model hebt en deze vervangt door het gemodificeerde model deze ingeleerd moet worden. Heb je echter al het nieuwe model en vervang je deze door hetzelfde nieuwe exemplaar dan hoeft hij niet ingeleerd te worden.

FF checke dus ;)
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Griffendahl

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door Griffendahl » 28 jun 2010, 22:36

largeproject schreef:Wat heeft de behuizing te maken met de werking van de lmm????
Meer dan je zou denken :!

Al heeft het in eerste instantie niet direct invloed op de werking maar meer op de duurzaamheid, want in de oude behuizing werkt die ook prima. Hij houdt het alleen minder lang vol. Omdat het een sensor is die de luchtstroom moet meten. Waar je rekening mee moet houden is dat de luchtstroom die er langs gaat echter niet altijd even schoon is, na verloop van tijd zal de sensor zo vies worden dat deze zijn werk niet meer goed kan uitvoeren. Dat is vaak het punt waarop een LMM vervangen wordt.

Als je nu alleen die sensor vervangt wordt dat ding met dezelfde gang weer vies, een Pierburg sensor wordt niet minder snel vies als een Bosch ofzo. Echter bij BMW heeft men ingezien dat de oorzaak van de relatief snelle vervuiling zit in het feit dat de behuizing toelaat dat er veel smerige lucht langs stroomt. Men heeft hierna de behuizing aangepast zodat de sensor beter beschermd zit... En hiermee kom je dan ook eigenlijk op het inleren.

Omdat de betreffende behuizing veranderd is, en dus de luchtstroom langs de sensor ook moet de software van de auto hierop ingeleerd worden zodat er als het ware een correctiefactor wordt toegepast zodat de ECU gewoon de juiste waarden door krijgt.

Harm78
Berichten: 931
Lid geworden op: 12 mar 2009, 11:13
Locatie: Vught

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door Harm78 » 30 jun 2010, 11:12

Ik heb mijn LMM een jaar geleden zelf vervangen door eentje van pierburg. Pas na een inleeractie door een specialist was de dip bij het accelereren echt weg.
2 weken terug heb ik 'm nog maar eens laten vervangen, ditmaal door eentje van Bosch. De oude heb ik meegenomen, en ik had al wel het nieuwe type huis. Een nieuwe Pierburg in het nieuwe type huis is dus blijkbaar ook niet zaligmakend...

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mar 2009, 14:47
Locatie: Rotterdam

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door Generaal » 02 jul 2010, 07:53

hoe kan je echt merken dat je lmm aan vervanging toe is, zelf heb ik um nooit vervangen
Mijn ShowroomSucces is wat jou maakt...Succesvol is wat je bent! Mijn Showroom

Harm78
Berichten: 931
Lid geworden op: 12 mar 2009, 11:13
Locatie: Vught

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door Harm78 » 02 jul 2010, 07:59

Ik merkte het doordat je bij volgas optrekken van de 90 naar de 130 in z'n 5 een hele duidelijke dip voelt tussen de 2000 en 2500 toeren. Op dat moment beweegt het wijzertje van de verbruiksmeter ook ineens naar links. Gerrit Jonkers heeft 'm uitgelezen, en de LMM gaf inderdaad hele andere waarden dan dat ie zou verwachten.

Griffendahl

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door Griffendahl » 03 jul 2010, 09:50

Ik merkte het destijds omdat die in vergelijking met de andere 320d op onze oprit een knap stuk langzamer was...

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door Fabian79 » 03 jul 2010, 16:55

Je kan het ook in je achtruitkijkspiegel zien ;) Als de meter slecht wordt is het iets donkerder achter je bij vol gas :+


ff inhaken op de techniek.

De LMM heeft een keramische stift die meewerkt voor het verkrijgen van de luchtmeting.
Niet het vervuilen van deze stift is het ergste, dan had alleen schoonmaken genoeg geweest voor langere tijd en een langere levensduur.
Het grootste probleem zit er in het beschadigen van de stift door vuil, waardoor het oppervlak van de stift veranderd en de meting die er gedaan wordt dus niet meer klopt. Samen met de vervuiling zorgt dit dus voor mismetingen..
Schoonmaken is dan ook een optie die maar heel even werkt, omdat door de beschadigingen van de stift het oppervlak ruw geworden is en vuil dus veel sneller vastpakt.
Het gaat lange tijd goed en ineens is de grens bereikt voor je gevoel, maar het aftakelen gaat enigszins geleidelijk.

Simpel een andere sensor in de behuizing steken is nooit de beste oplossing.
De meters worden namelijk met behuizing en al geijkt, waardoor je de beste meting krijgt. Natuurlijk zijn de verschillen in behuizingen minimaal, maar elk verschil is er 1. ;) Dus waarom voor goedkoop gaan voor een onderdeel dat gemiddeld behoorlijk wat km's mee gaat. :? Het is trouwens ook erg slecht voor de vervuiling in je blok om met een slechte meter rondt te rijden. Denk maar eens in wat een iets rokende auto allemaal er uit gooit via de uitlaat. De diesels hebben een EGR-systeem, waardoor er ook weer uitlaatgassen in je inlaattraject komen. Veel roet in je uitlaatgassen zorgt dus voor vervuiling van je blok. En dat allemaal voor ongeveer 100 euro verschil tussen een pierburg of een nieuwe bosch meter met behuizing :?

Ook zijn de meningen verdeeld over het gebruik van luchtfilters die met olie werken.
De fabrikanten van de filters zeggen dat het geen kwaad kan. De fabrikanten van de LMM's zeggen het tegenovergestelde.
Dat is en blijft een discussie waar je nooit uit zal komen.
Ik ga met de fabrikanten van de LMM's mee. Ik denk dat de olienevel die door het filter heen kan komen neer slaat op de stift en daardoor vuil vast kan houden waardoor de stift sneller kan beschadigen.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Harm78
Berichten: 931
Lid geworden op: 12 mar 2009, 11:13
Locatie: Vught

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door Harm78 » 03 jul 2010, 19:12

omdat die in vergelijking met de andere 320d op onze oprit een knap stuk langzamer was...
Lange oprit zeker, als je op je oprit kunt merken of ie sneller is ;)

Mijn Pierburg heeft 't trouwens een jaar en zo'n 45 k km uitgehouden voordat ik 't zo zat was dat ik 'm heb laten vervangen.

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door Opt1mus » 03 jul 2010, 19:14

de mijne heeft het iets langer volgehouden en is zelfs icm een K&N vervangingsfilter gebruikt......maar wellicht heb ik er ook wel te ver mee doorgereden ( met temperaturen boven de 15 graden was er echt niet mee te rijden )
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Griffendahl

Re: Het wel en wee van de D: de LMM

Bericht door Griffendahl » 05 jul 2010, 07:30

Harm78 schreef:Lange oprit zeker, als je op je oprit kunt merken of ie sneller is ;)
:rolf:

Maar die oprit was idd lang genoeg om op de oprit het verschil al duidelijk te kunnen merken... Als het ding echt stuk is heb je geen kilometers nodig om te merken dat het ding nogal traag is hoor... :roll:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”