Je kan het ook in je achtruitkijkspiegel zien

Als de meter slecht wordt is het iets donkerder achter je bij vol gas
ff inhaken op de techniek.
De LMM heeft een keramische stift die meewerkt voor het verkrijgen van de luchtmeting.
Niet het vervuilen van deze stift is het ergste, dan had alleen schoonmaken genoeg geweest voor langere tijd en een langere levensduur.
Het grootste probleem zit er in het beschadigen van de stift door vuil, waardoor het oppervlak van de stift veranderd en de meting die er gedaan wordt dus niet meer klopt. Samen met de vervuiling zorgt dit dus voor mismetingen..
Schoonmaken is dan ook een optie die maar heel even werkt, omdat door de beschadigingen van de stift het oppervlak ruw geworden is en vuil dus veel sneller vastpakt.
Het gaat lange tijd goed en ineens is de grens bereikt voor je gevoel, maar het aftakelen gaat enigszins geleidelijk.
Simpel een andere sensor in de behuizing steken is nooit de beste oplossing.
De meters worden namelijk met behuizing en al geijkt, waardoor je de beste meting krijgt. Natuurlijk zijn de verschillen in behuizingen minimaal, maar elk verschil is er 1.

Dus waarom voor goedkoop gaan voor een onderdeel dat gemiddeld behoorlijk wat km's mee gaat. :? Het is trouwens ook erg slecht voor de vervuiling in je blok om met een slechte meter rondt te rijden. Denk maar eens in wat een iets rokende auto allemaal er uit gooit via de uitlaat. De diesels hebben een EGR-systeem, waardoor er ook weer uitlaatgassen in je inlaattraject komen. Veel roet in je uitlaatgassen zorgt dus voor vervuiling van je blok. En dat allemaal voor ongeveer 100 euro verschil tussen een pierburg of een nieuwe bosch meter met behuizing :?
Ook zijn de meningen verdeeld over het gebruik van luchtfilters die met olie werken.
De fabrikanten van de filters zeggen dat het geen kwaad kan. De fabrikanten van de LMM's zeggen het tegenovergestelde.
Dat is en blijft een discussie waar je nooit uit zal komen.
Ik ga met de fabrikanten van de LMM's mee. Ik denk dat de olienevel die door het filter heen kan komen neer slaat op de stift en daardoor vuil vast kan houden waardoor de stift sneller kan beschadigen.