zoekerig/zwabberen ?
zoekerig/zwabberen ?
nu mijn auto weer helemaal op de rit is / technisch in orde, blijft hij een beetje zwabberen. Als je 80 rijd merk je er niet veel van maar vanaf 100+ merk je dat de auto best "licht" is.
bv:
als ik achter een vrachtwagen uitkom dan zwabber ik alle kanten op, soms dan zit ik constant te sturen op de snelweg x|
best irritant..
nu was dat op mijn winterbanden ook maar dat zijn 195/65/15 banden eigenlijk wel heel smal onder een 323
mijn zomerbanden zijn nu nog 205/55/16 dat zou toch geen probleem moeten zijn?
ze staan goed op druk zoals dat in de bestuurdersdeur aangegeven staat (2.0 voor en 2.5 achter)
het zijn Fulda Carrat Progresso (welke het onder mijn 316 compact altijd super goed gedaan hebben)
nu had ik zelf bedacht dat de wang van deze band te zacht is?
andere mogelijkeoorzaken:
Speling op draagarmen (is met de apk gecheckt als het goed is)
speling op spoorstangen?
versleten schokbrekers?
of zijn er nog meer mogelijkheden?
bv:
als ik achter een vrachtwagen uitkom dan zwabber ik alle kanten op, soms dan zit ik constant te sturen op de snelweg x|
best irritant..
nu was dat op mijn winterbanden ook maar dat zijn 195/65/15 banden eigenlijk wel heel smal onder een 323
mijn zomerbanden zijn nu nog 205/55/16 dat zou toch geen probleem moeten zijn?
ze staan goed op druk zoals dat in de bestuurdersdeur aangegeven staat (2.0 voor en 2.5 achter)
het zijn Fulda Carrat Progresso (welke het onder mijn 316 compact altijd super goed gedaan hebben)
nu had ik zelf bedacht dat de wang van deze band te zacht is?
andere mogelijkeoorzaken:
Speling op draagarmen (is met de apk gecheckt als het goed is)
speling op spoorstangen?
versleten schokbrekers?
of zijn er nog meer mogelijkheden?
Re: zoekerig/zwabberen ?
Is je uitlijning wel ok? En komt het voor bij spoorvorming in de weg, of ook gewoon op een vlakke weg?
Ik heb 18" eronder en de mijne is erg gevoelig voor spoorvorming. Maar zwabberen doet hij niet, het lijkt mij bij jou dan een versleten schokdemper.
Ik heb 18" eronder en de mijne is erg gevoelig voor spoorvorming. Maar zwabberen doet hij niet, het lijkt mij bij jou dan een versleten schokdemper.
Re: zoekerig/zwabberen ?
Ik zou je bandendruk voor ietsje hoger maken. 2.3 bijvoorbeeld en daar eens mee gaan testen. Te zachte banden geven ook erg zoekerig en onstabiel gedrag. Tevens is het slecht voor je banden en loop je meer kans op kromme velgen doordat de banden de oneffenheden slechter opvangen, al zal dat met 16" wel meevallen
Hoger als 2.5 moet je niet gaan met deze maten, maar er kan met bijv. 0.2 bar verschil echt een wereld voor je open gaan.
Verder zou ik de draagarmrubbers even na laten kijken (of zelf doen)
Je kan het vaak voelen door met je voet tegen je wiel te duwen, maar dan niet vanaf de zijkant (het welbekende trapje voor de bandenspanning) maar door je voet op het loopvlak te zetten en hard te duwen in de rijrichting (wiebelen) Als je dan veel speling hebt zijn het meestal je draagarmrubbers die versleten (slap) zijn. Met het duwen probeer je als het ware dus via je voorwiel de auto weg te rollen.

Hoger als 2.5 moet je niet gaan met deze maten, maar er kan met bijv. 0.2 bar verschil echt een wereld voor je open gaan.

Verder zou ik de draagarmrubbers even na laten kijken (of zelf doen)
Je kan het vaak voelen door met je voet tegen je wiel te duwen, maar dan niet vanaf de zijkant (het welbekende trapje voor de bandenspanning) maar door je voet op het loopvlak te zetten en hard te duwen in de rijrichting (wiebelen) Als je dan veel speling hebt zijn het meestal je draagarmrubbers die versleten (slap) zijn. Met het duwen probeer je als het ware dus via je voorwiel de auto weg te rollen.
Re: zoekerig/zwabberen ?
dat is het stomme,
uitlijning is echt goed, vorige week nog gebeurd en ik had mijn eigen expert meegenomen die het gecontroleerd heeft
bandendruk was 2.5 en toen was het niet beter, misschien 2.3 even proberen
draagarm rubbers zijn volgens mij goed maar zal het nog een keer extra laten checken.
uitlijning is echt goed, vorige week nog gebeurd en ik had mijn eigen expert meegenomen die het gecontroleerd heeft

bandendruk was 2.5 en toen was het niet beter, misschien 2.3 even proberen
draagarm rubbers zijn volgens mij goed maar zal het nog een keer extra laten checken.
Re: zoekerig/zwabberen ?
Bij twijfel gewoon vervangen die draagarmrubbers. Mijn auto kwam altijd keurig door de APK en zelfs na aangeven van mij bij de BMW-dealer zeiden ze dat er niets aan de hand was. Toen op mijn verzoek de draagarmrubbers laten vervangen en voila probleem opgelost. De auto had niet meer dat zwabberende en zoekerige gedrag.
Kortom ga niet af op wat een monteur of APK-keurmeester zegt maar volg je eigen gevoel, jij rijd er tenslotte elke dag mee.
PS: even een schokdempertest op een goede testbank laten uitvoeren kan ook geen kwaad. Hierbij hetzelfde verhaal, BMW-dealer + APK-keurmeester zeggen niets aan het handje want we zien geen olielekkage. Testbank had echter een andere mening en wat blijkt m'n voorste dempers leken net fietspompen bij demontage dus precies wat de testbank aangaf.
Kortom ga niet af op wat een monteur of APK-keurmeester zegt maar volg je eigen gevoel, jij rijd er tenslotte elke dag mee.
PS: even een schokdempertest op een goede testbank laten uitvoeren kan ook geen kwaad. Hierbij hetzelfde verhaal, BMW-dealer + APK-keurmeester zeggen niets aan het handje want we zien geen olielekkage. Testbank had echter een andere mening en wat blijkt m'n voorste dempers leken net fietspompen bij demontage dus precies wat de testbank aangaf.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: zoekerig/zwabberen ?
Ik herken de genoemde verschijnselen wel.
Ik zit zelf ook wat vaker te corrigeren dan normaal zou zijn. Het weggedrag is zoekerig te noemen.
Hierdoor moet je toch goed bij de les zijn, om te voorkomen dat je plotseling een meter of wat naar de zijkant uitzwaait.
Erg irritant. Mijne is ook goed uitgelijnd en de banden zijn goed op spanning. Zal de draagarmrubbers eens laten checken.
Ik zit zelf ook wat vaker te corrigeren dan normaal zou zijn. Het weggedrag is zoekerig te noemen.
Hierdoor moet je toch goed bij de les zijn, om te voorkomen dat je plotseling een meter of wat naar de zijkant uitzwaait.
Erg irritant. Mijne is ook goed uitgelijnd en de banden zijn goed op spanning. Zal de draagarmrubbers eens laten checken.
Re: zoekerig/zwabberen ?
draagarm rubbers was het gemakkelijkst als je de hele draagarm laat vervangen geloof ik ?
ennuh,
als ik met de raam open over een drempel rijd, dan hoor je mijn vering.. is dat normaal?
sissend geluid
ennuh,
als ik met de raam open over een drempel rijd, dan hoor je mijn vering.. is dat normaal?
sissend geluid
Re: zoekerig/zwabberen ?
Hmm, dat klinkt als een lekke demper. Als je er naar kijkt zie je dan oliesporen er op? of is alles netjes droog?
Re: zoekerig/zwabberen ?
Sissend of zuigend geluid kun je idd horen. Dat is de zuigerstang die in je demper in en uit schuift. Het controleren van je draagarmrubbers kun je ook zelf doen. Auto opkrikken en het wiel met twee handen vastpakken. Probeer nu het wiel naar links en rechts te trekken. Als je nu de draagarm in het rubber een beetje of in het slechtste geval veel ziet bewegen dan dienen ze vervangen te worden.
Je kunt de draagarmrubbers alleen laten vervangen, de draagarm zelf slijt niet zo heel erg veel en was bij mij dan ook niet nodig. De nieuwe draagarmrubbers voor de E46 zijn overigens iets harder dan de af fabriek gemonteerde exemplaren. Deze zijn gemodificeerd namelijk.
Succes
Je kunt de draagarmrubbers alleen laten vervangen, de draagarm zelf slijt niet zo heel erg veel en was bij mij dan ook niet nodig. De nieuwe draagarmrubbers voor de E46 zijn overigens iets harder dan de af fabriek gemonteerde exemplaren. Deze zijn gemodificeerd namelijk.
Succes

KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: zoekerig/zwabberen ?
Ik had de rubbers vervangen, dempers veranderd, 2x laten uitlijnen en 4 nieuwe banden erop gezet
Michelin PRIMACY HP 205 55 16 en nog steeds alle kanten op.. Word het nu echt beu.. Help.. ;(
Michelin PRIMACY HP 205 55 16 en nog steeds alle kanten op.. Word het nu echt beu.. Help.. ;(
Re: zoekerig/zwabberen ?
Fuseekogels en stuurkogels al gecheckt ?
Stabalisatorstang en de betreffende ophangrubbers ook nagelopen???
En let echt goed op de bandenspanning, ga daar eens mee spelen.
Hou die fabriekswaardes niet te vast, dat is namelijk per band erg verschillend.
Als je banden hebt met hele zachte wangen is het zoekerige gedrag veel sneller aan de orde dan bij banden met hardere wangen.
Hou om te proberen eerst eens 2,3 - 2,5 bar rondom aan bij velgen van 15 tot 17 inch.
Heb je grotere velgen mag je best wat hoger nog . Ik heb zelf 19" en rij op 2,8 -2,9 bar.
Vergeet niet dat een bmw een wat zwaardere auto is en dus iets hogere bandenspanningen vergt.
Gewoon ff twee uurtjes voor uit trekken en uitproberen wat het lekkerst rijdt. Het kan namelijk behoorlijk schelen
Stabalisatorstang en de betreffende ophangrubbers ook nagelopen???
En let echt goed op de bandenspanning, ga daar eens mee spelen.
Hou die fabriekswaardes niet te vast, dat is namelijk per band erg verschillend.
Als je banden hebt met hele zachte wangen is het zoekerige gedrag veel sneller aan de orde dan bij banden met hardere wangen.
Hou om te proberen eerst eens 2,3 - 2,5 bar rondom aan bij velgen van 15 tot 17 inch.
Heb je grotere velgen mag je best wat hoger nog . Ik heb zelf 19" en rij op 2,8 -2,9 bar.
Vergeet niet dat een bmw een wat zwaardere auto is en dus iets hogere bandenspanningen vergt.
Gewoon ff twee uurtjes voor uit trekken en uitproberen wat het lekkerst rijdt. Het kan namelijk behoorlijk schelen

Re: zoekerig/zwabberen ?
ik heb hier sinds 2 dagen ook last van
Maar ondertussen heb ik alles al vervangen, maar dit probleem heb ik nu 2 dagen.
Wat ik heb vervangen is:
1 Remmen schijven & Remblokken voor & achter
2 Draagarm LV & RV
3. Draagarm rubbers LV & RV
4. 4x Nieuwe dempers
5 Nieuwe veren Eibach
6 Laten uitlijnen
Zou het misschien aan me stabilisator stang achter liggen?
Want de rubbers & pendelsteun heb ik niet vervangen.
En me stuur staat weer naar links en als ik door een bocht ga lijkt het dat me auto doorglijdt
Vroeger had ik dat niet naja 2 dagen geleden dus!
Ik dacht zelf eerst aan de bandenspanning maar die is gewoon goed 18 inch en dan heb ik 2.4 en 2.5
Dat heeft de specialist gedaan waar ik me auto heb laten uitlijnen
Maar ondertussen heb ik alles al vervangen, maar dit probleem heb ik nu 2 dagen.
Wat ik heb vervangen is:
1 Remmen schijven & Remblokken voor & achter
2 Draagarm LV & RV
3. Draagarm rubbers LV & RV
4. 4x Nieuwe dempers
5 Nieuwe veren Eibach
6 Laten uitlijnen
Zou het misschien aan me stabilisator stang achter liggen?
Want de rubbers & pendelsteun heb ik niet vervangen.
En me stuur staat weer naar links en als ik door een bocht ga lijkt het dat me auto doorglijdt
Vroeger had ik dat niet naja 2 dagen geleden dus!
Ik dacht zelf eerst aan de bandenspanning maar die is gewoon goed 18 inch en dan heb ik 2.4 en 2.5
Dat heeft de specialist gedaan waar ik me auto heb laten uitlijnen
Laatst gewijzigd door Stranger_ op 07 jul 2010, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: zoekerig/zwabberen ?
Ik denk dat het wel degelijk aan je achteras rubbers zou kunnen liggen omdat je juist in de bocht de differentieel reactie krijgt. Door zachte rubbers krijg je een soort rek gevoel in de auto i.p.v dat ie echt in de bochten gaat. Wat goed is om te weten, welke merk banden gebruik je?. Gebruik je goedkope merken zoals Ling-Long, Wanli, Nexen etc.. of goodyear, michelin, conti banden. Ik heb in de verleden veel problemen met goedkopere banden gehad zwabber gedrag zweven over de weg. Dus let hier erg goed op.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: zoekerig/zwabberen ?
en waar kan ik die vinden dan want er zijn heel wat rubbers achter
maar denk je niet dat het aan de stabilisator pendelsteun of aan de rubbers kan liggen?
maar denk je niet dat het aan de stabilisator pendelsteun of aan de rubbers kan liggen?