Fluitend geluid
Fluitend geluid
Hallo, ik heb een vraag over mijn 318i. Voor zover ik het heb kunnen beoordelen komt er onder de motorkap een fluitend geluid vandaan wanneer de temperatuur zodanig gestegen is dat de ventilator door de viscose koppeling mee moet draaien. Het fluiten gaat met het toerental mee op en neer. Weet iemand misschien of het probleem opgelost wordt met een nieuwe viscose koppeling of is iets anders de oorzaak van het fluiten.
Re: Fluitend geluid
beetje WD 40 op die snaar? of staat ie veel te strak?
Re: Fluitend geluid
Beste Huizing, bedankt voor de reactie.
WD40 is toch kruipolie en smeerolie? Bedoel je dus echt een beetje vettigheid op de multiriem?
Kan dat rubber dan tegen deze olie?
Ook een goeie opmerking is of de snaar te straak staat, kan je me daar meer over vertellen. Zoals hoeveel speling moet er zijn en tussen welke poelies dan.
Bedankt vast voor het antwoord.
Groet
Jan
WD40 is toch kruipolie en smeerolie? Bedoel je dus echt een beetje vettigheid op de multiriem?
Kan dat rubber dan tegen deze olie?
Ook een goeie opmerking is of de snaar te straak staat, kan je me daar meer over vertellen. Zoals hoeveel speling moet er zijn en tussen welke poelies dan.
Bedankt vast voor het antwoord.
Groet
Jan
Re: Fluitend geluid
je kunt beter silicone spray op de riem spuiten om te kijken of dat het geluid weg is
zeer waarschijnlijk begint je riem te slippen zodra hij de volledige weerstand krijgt als hij de ventilator maximaal moet meedraaien. enig idee wanneer de riem + spanner voor het laatst vervangen zijn?
zeer waarschijnlijk begint je riem te slippen zodra hij de volledige weerstand krijgt als hij de ventilator maximaal moet meedraaien. enig idee wanneer de riem + spanner voor het laatst vervangen zijn?
-- Houdoe wanne --
Re: Fluitend geluid
Je hebt ook speciale vsnaar spray...
Re: Fluitend geluid
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik ga zeker een busje V-snaar spray kopen, al is het maar voor de levensduur en de grip van de snaar.
Want ik geloof nog niet zo dat het fluitend geluid daarvan komt (ik geef meteen toe dat ik dat niet zeker weet).
Ik ben verder terug gegaan in dit forum en heb gelezen dat er al eerder over het fluitend geluid gepraat is.
Meerdere oplossingen zijn daarin genoemd, zoals een lekkende inlaatslang (deze is bij mij inderdaad gescheurd, heb ik tijdelijk met secondenlijm weer dicht gekregen), maar het fluitend geluid gaat gewoon door.
Overigens alleen maar wanneer de motor echt heel heet is, met deze warme dagen is dat al snel het geval.
Zodra de temperatuur iets zakt is het fluiten weg, maar zodra de temperatuur maar ook iets stijgt hoor je meteen de fluit. Deze fluit openbaart zich tussen 1000 en 2500 toeren, daarboven is hij niet meer te horen.
Er is in dit forum ook over carterontluchting gesproken, er is kennelijk een carterontluchter aanwezig zo die daadwerkelijkkunnen fluiten????, wie kan mij vertellen waar die zit en of je hem kan testen (het betreft de 318i M43).
Als iemand anders nog een idee heeft hoor ik het graag (eerlijk gezegd erger ik me aan die fluit en zou hem weg willen hebben).
Bedankt vast voor reacties.
Gr. Jan
Ik ga zeker een busje V-snaar spray kopen, al is het maar voor de levensduur en de grip van de snaar.
Want ik geloof nog niet zo dat het fluitend geluid daarvan komt (ik geef meteen toe dat ik dat niet zeker weet).
Ik ben verder terug gegaan in dit forum en heb gelezen dat er al eerder over het fluitend geluid gepraat is.
Meerdere oplossingen zijn daarin genoemd, zoals een lekkende inlaatslang (deze is bij mij inderdaad gescheurd, heb ik tijdelijk met secondenlijm weer dicht gekregen), maar het fluitend geluid gaat gewoon door.
Overigens alleen maar wanneer de motor echt heel heet is, met deze warme dagen is dat al snel het geval.
Zodra de temperatuur iets zakt is het fluiten weg, maar zodra de temperatuur maar ook iets stijgt hoor je meteen de fluit. Deze fluit openbaart zich tussen 1000 en 2500 toeren, daarboven is hij niet meer te horen.
Er is in dit forum ook over carterontluchting gesproken, er is kennelijk een carterontluchter aanwezig zo die daadwerkelijkkunnen fluiten????, wie kan mij vertellen waar die zit en of je hem kan testen (het betreft de 318i M43).
Als iemand anders nog een idee heeft hoor ik het graag (eerlijk gezegd erger ik me aan die fluit en zou hem weg willen hebben).
Bedankt vast voor reacties.
Gr. Jan
Re: Fluitend geluid
het probleem kan ook aan de viscofan liggen, dat een lager binnenin gaat fluiten als hij warm word bijv.
mischien zou je een andere kunnen testen?
mischien zou je een andere kunnen testen?
Re: Fluitend geluid
Ik heb dezelfde verschijnselen. Lijkt links voor onder de motorkap vandaan te komen.
Inderdaad alleen bij erg warme motor, en lage snelheden met weinig rijwindkoeling.
Inderdaad alleen bij erg warme motor, en lage snelheden met weinig rijwindkoeling.
Re: Fluitend geluid
Heeft die van mij ook een beetje... gewoon niet rijden met dit weer...heb je er ook geen last van 

Re: Fluitend geluid
k*t advies? Met dit weer kun je zat op de fiets 

Re: Fluitend geluid
Bedankt voor het advies op de fiets te gaan, maar je komt daar toch niet zo ver mee.
Ik denk eigenlijk ook dat het de viscose koppeling is, maar ik vind ze nogal duur om zomaar even een nieuw te kopen.
Weet iemand er misschien één tweedehands, die dan natuurlijk goed is?
Bedankt vast voor het meedenken.
Gr. Jan
Ik denk eigenlijk ook dat het de viscose koppeling is, maar ik vind ze nogal duur om zomaar even een nieuw te kopen.
Weet iemand er misschien één tweedehands, die dan natuurlijk goed is?
Bedankt vast voor het meedenken.
Gr. Jan
Re: Fluitend geluid
En het is nog beter ook.johnsdale schreef:k*t advies? Met dit weer kun je zat op de fiets
Re: Fluitend geluid
met mijn knie kan ik echt niet fietsen, autorijden wel
maar dat mag dan officieel weer niet

-- Houdoe wanne --
Re: Fluitend geluid
Leuke reacties, maar ik ben er niet erg mee opgeschoten.
Om het fluitend geluid kwijt te raken heb ik nu de multiriem met 2 meelooprollen vervangen, het fluitend geluid bleef echter.
Toen heb de carterontluchting gecontroleerd en daarvan bleek de luchtslang naar het kleppendeksel helemaal verteerd en zacht geworden, het leek wel trekdrop. Ook de carterontluchting en de bijbehorende slang zijn nu vervangen.
Jullie begrijpen wel dat ik al heel wat mijn centen heb uitgegeven. Maar het ergelijke is dat de fluit er gewoon nog steeds in zit.
Ik weet het nu niet meer, zou het dan toch de viscose koppeling zijn. Van een insider heb ik gehoord dat een viscose koppeling gewoon functioneert of defect is, maar van fluiten nog nooit gehoord heeft.
Denken jullie aub nog eens met me mee, ik hoop nog op een goeie tip of een goed advies.
Bij voorbaat dank
Jan
Om het fluitend geluid kwijt te raken heb ik nu de multiriem met 2 meelooprollen vervangen, het fluitend geluid bleef echter.
Toen heb de carterontluchting gecontroleerd en daarvan bleek de luchtslang naar het kleppendeksel helemaal verteerd en zacht geworden, het leek wel trekdrop. Ook de carterontluchting en de bijbehorende slang zijn nu vervangen.
Jullie begrijpen wel dat ik al heel wat mijn centen heb uitgegeven. Maar het ergelijke is dat de fluit er gewoon nog steeds in zit.
Ik weet het nu niet meer, zou het dan toch de viscose koppeling zijn. Van een insider heb ik gehoord dat een viscose koppeling gewoon functioneert of defect is, maar van fluiten nog nooit gehoord heeft.
Denken jullie aub nog eens met me mee, ik hoop nog op een goeie tip of een goed advies.
Bij voorbaat dank
Jan