Hallo Mensen,
Dit is geen technische vraag (meer) maar een tip/onthouder voor jullie.
Leer van mijn fouten (| !
Het begon allemaal terwijl ik vlakbij huis reed , en onderweg terug naar huis was.
Ik reed 70 km/h binnen de bebouwde kom, maar ach dat is standaard bij mij.
Ik moest remmen omdat ik binnen een meter of 30 / 40 een rotonde zou bereiken en met 70 over een rotonde doet mijn E39 niet zoveel plezier. Spontaan hoor ik een harde tik onder mijn auto vandaan komen en voelt mijn rem sponzig aan, ik schrik natuurlijk en uit reactie wil ik harder remmen. Op dat moment druk ik mijn rempedaal tot op de bodem , en remmen ho maar x|. Aangezien de rotonde nu dreigend dichtbij kwam, toch maar even de handrem er op getrokken maar wat blijkt... Niet genoeg remkracht om die auto stil te krijgen. Gelukkig met een hoop pompende rembeweging de auto toch tot een snelheid gekregen dat ik kon remmen met de handrem, en met 30 km/h naar huis dan maar.
Het gaat hier natuurlijk niet om mijn bijna midden op een rotonde ervaring maar om de oorzaak van het probleem, en nog beter de oplossing.
Ik heb zelf even gekeken naar lekkages in het remsysteem maar geen gevonden, en aangezien ik het remsysteem toch wel erg belangrijk vind toch maar even mijn pas gevonden adresje in roosendaal gebeld, deze kwam kostenloos (HEEL veel lof voor deze man) mijn auto ophalen. Ik ondertussen een beetje zitten google-n en vond op een hoop plekken de hoofdremcilinder als boosdoener. Gelukkig heb ik het zelf niet nagekeken want dan had ik dus met een hoofdremcilinder van 230€ gezeten terwijl deze niet stuk was. Het bleek dat mijn blokjes op waren (dus echt metaal op metaal) en dat mijn remschijven op de helft van de dikte zaten die ze minimaal moeten zijn om uberhaupt nog goedgekeurd te worden (dus ze waren op). Daardoor is de remvloeistof gaan koken waardoor er weer bubbeltjes in je leidingen komen , en lucht is samendrukbaar. Conclusie : remolie vervuild + nieuwe schijven en blokken. Probleem verholpen.
Ik hoop dat ik met dit verhaal ooit iemand de kosten van bijvoorbeeld een hoofdremcilinder bespaar , ik ben er achter dat een goeie garage met de juist BMW kennis een hoop geld scheelt. De man van de garage zei ook echt : de hoofdremcilinder van een BMW gaat echt niet zomaar stuk.
Groeten,
Bram
Remmen 528i
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Remmen 528i
Hoi Bram.
Toch wel vreemd dat er geen lichtje op je kombi is gaan branden voor versleten remblokken.
Nou, wees i.i.g. blij dat het nu goed is afgelopen. Het kon je ook op de snelweg gebeuren en dan denk ik dat het wel minder was afgelopen.
Was dit toevallig bij Wim ?
Ik ging daar afgelopen vrijdag mijn wagen halen en ik zag daar een donkerblauwe E39 staan op de ambulance. Was net opgehaald zij die.
Toch wel vreemd dat er geen lichtje op je kombi is gaan branden voor versleten remblokken.
Nou, wees i.i.g. blij dat het nu goed is afgelopen. Het kon je ook op de snelweg gebeuren en dan denk ik dat het wel minder was afgelopen.
Was dit toevallig bij Wim ?
Ik ging daar afgelopen vrijdag mijn wagen halen en ik zag daar een donkerblauwe E39 staan op de ambulance. Was net opgehaald zij die.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Remmen 528i
Hi Marcel,
Ja inderdaad vreemd, er stond dan ook op de factuur wel een remblok sensor bij .
Ook op de snelweg had ik me vermoed ik wel gered, maar was toch wel een stukje erger geschrokken dan!
Klopt dat dit bij Wim was echter heb ik geen donkerblauwe maar zwarte E39 , met alpina's :p.
Groeten,
Bram
Ja inderdaad vreemd, er stond dan ook op de factuur wel een remblok sensor bij .
Ook op de snelweg had ik me vermoed ik wel gered, maar was toch wel een stukje erger geschrokken dan!
Klopt dat dit bij Wim was echter heb ik geen donkerblauwe maar zwarte E39 , met alpina's :p.
Groeten,
Bram
Re: Remmen 528i
volgens mij moeten inderdaad je sensoren aangeven dat je remblokken versleten zijn. Ook je remvloeistofpeil moet dermate laag staan dat je een melding krijgt. En je handrem is volgens mij een apart systeem? Dus daarmee zou je wel moeten kunnen remmen?
Waar heb je je auto in onderhoud? Doe je wel onderhoud aan je auto? Als je je auto ergens in onderhoud hebt dan zou ik daar niet meer heen gaan. Of je rijstijl aanpassen en minder hard en vaak remmen? Het is maar een tip, het is niet negatief bedoeld.
Waar heb je je auto in onderhoud? Doe je wel onderhoud aan je auto? Als je je auto ergens in onderhoud hebt dan zou ik daar niet meer heen gaan. Of je rijstijl aanpassen en minder hard en vaak remmen? Het is maar een tip, het is niet negatief bedoeld.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 12:41
- Locatie: Rijswijk
Re: Remmen 528i
Goeie tip, hoef je ook niet zo vaak meer je remmen te vervangen (|Mario TT schreef:. Of je rijstijl aanpassen en minder hard en vaak remmen? Het is maar een tip, het is niet negatief bedoeld.
Re: Remmen 528i
Gedeelte van bericht verwijderd, laten we het leuk houden!
Moderatoropmerking Cliff
Ontopic:
Ik vind het erg raar dat de auto niet aangeeft dat de remmen versleten zijn. Ergens gaat er in het onderhoud iets enorm fout of er zit iets in je auto fout.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.