Jajaja, hier nog wat praktijkwaarden:
316i sedan facelift met de 1796cc (kan ook 1798cc zijn) 16V motor met 115 Pk'tjes en voorzien van een Vialle LPI gasinstallatie. Dit valt onder G3 maar is een moderne variant waarbij het gas vloeibaar wordt geinjecteerd door vier injectoren. Werkt dus bijna hetzelfde als de originele benzine-inspuiting.
Verbruik in echte kilometers en liters:
Snelweg: 1 op 11 (zomerbanden - breedset 225 - 255 mm) / 1 op 14 (winterbanden 195mm smal)
Combi: 1 op 9-10 (zomerbanden - breedset 225 - 255 mm) / 1 op 10/11 (winterbanden 195mm smal)
Wegenbelasting in Brabant is 220 eurie per kwartaal, een litertje gas kost hier in het dorp bij de BP of Total circa 60 cent (iets minder tegenwoordig 57 - 58 cent). Geven nogal wat korting zo'n 10 tot 12 cent tov de adviesprijs.
Kijk en daar wordt ik nou weer heel erg blij van
Even een simpel rekensommetje:
Stel mijn auto rijd 1 op 10 en een litertje gas kost 58 cent dan zou mijn auto 1 op 20 lopen als 1 liter diesel 116 cent kost. Neem daarbij het wegenbelastingvoordeel van G3 tov diesel en je hebt een winnaar qua verbruikskosten.
Het vergelijk met een benzine-auto is helemaal lachuh want dan loopt de gasauto bijna 1 op 30 alleen hier dient het wegenbelastingvoordeel van de benzine auto nog afgehaald te worden. Maar 1 op 25 is een heel realistische waarde dan.
Conclusie: kom maar op met die Priusjes, Insights etc., ik lach me kapot