Speling stabilisatiestangen vooraan

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Bimmerken320d
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 jul 2009, 23:30
Locatie: België

Speling stabilisatiestangen vooraan

Bericht door Bimmerken320d » 27 jul 2010, 19:58

Ik heb wat problemen gehad met mijn ophanging (veren, en torsiestang, pendelsteun(zie ander topic)), en het lijkt niet op te houden. Twee weken geleden kreeg ik een rammel vooraan links aan mijn auto, de specialist zei dat mijn torsiestang vooraan wat speling had, en hij regelde het bij. Sindsdien was deze rammel weg.

Nu deze week lijkt de rammel terug te zijn, en aangezien ik maandag voor 13 dagen vertrek naar frankrijg wil ik wel eens weten waarnaar ik moet kijken vooraan waar die speling zit. Het is vooral als ik in een diepe put rij, want anders heb ik er totaal geen last van.

Morgen ook maar eens de auto op de krik plaatsen en controleren of het de draagarmen niet zijn.
Afbeelding

chrisE46
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010, 21:16

Re: Speling stabilisatiestangen vooraan

Bericht door chrisE46 » 28 jul 2010, 14:26

Bij mijn Bmw (krijg 'm maandag) voelde ik tijdens de proefrit dat bij remmen het stuur ging trillen. Ik dit natuurlijk gemeld. Achteraf zijn volgens mij de stabilisatiestangetjes vervangen niet de schijfremmen iig...

Gr Chris
BMW 316i EXE sedan 2002

Arne46
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jul 2010, 22:25

Re: Speling stabilisatiestangen vooraan

Bericht door Arne46 » 29 jul 2010, 23:56

bekijk de draagarmen eens, krik de wagen op met de voorste wielen van de grond, beweeg dan met het wiel en voel of er duidelijk speling is en/of duidelijk verschil is met het andere wiel. Zoniet kunnen het inderdaad de stabilisatiestangen zijn. is relatief weinig werk, weinig geld en direct leverbaar.
Check tevens ook de ophangingsrubbers van de driehoeken vooraan, die durven vrij snel vrij veel speling te geven.
mvg

Gebruikersavatar
Retraxx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 apr 2009, 20:39

Re: Speling stabilisatiestangen vooraan

Bericht door Retraxx » 30 jul 2010, 08:51

Als je dan de stabilisatiestangen vervangt, vervang dan ook meteen de rubber blokken waar de stang in ligt!
Is alles weer zonder speling :zwaai:

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: Speling stabilisatiestangen vooraan

Bericht door bmwpeter » 01 aug 2010, 06:58

Als het de rubbers van de voorste stabilisatiestang zouden zijn dan zou je bij het nemen van een klein steil drempeltje/richeltje een rubber kraakje horen. Uit je verhaal blijkt echter dat je het geluid alleen hoort bij het nemen van een diepe kuil.

Dit sluit eigenlijk de voorste stabilisatierubbers uit. Mocht je deze toch preventief willen vervangen dan kost dat de hoofdprijs niet. Rubbers kosten slechts een paar euro.

Wat is het dan wel? Ik hoop voor je dat het niet de fuseekogels zijn want deze kraak zal zich heel snel verder ontwikkelen tot dat je gek van de bijgeluiden wordt op een weggetje met kuilen. Op asfalt hoor je dan niets maar op een klinkerweggetje hoor je hem continu kraken (metaliggeluid). Dit is gelukkig nog niet het geval dus ik zou gewoon na de vakantie even de boel nog eens checken. Frankrijk is asfalt dus daar zul je wat minder last van het gekraak hebben.

Fijne vakantie hoor :zwaai:
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

chrisE46
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010, 21:16

Re: Speling stabilisatiestangen vooraan

Bericht door chrisE46 » 08 aug 2010, 22:06

Heb mijn auto nu een klein weekje, er is links iets vervangen in de ophanging (draagarm??) ziet er driehoekig uit. Maar als ik inderdaad over een grote hobbel of diepe kuil rij hoor ik 'm recht toch ook, toch niet zo netjes afgeleverd vind ik of het moet binnen de marge zijn geweest...

Gr Chris
BMW 316i EXE sedan 2002

chrisE46
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010, 21:16

Re: Speling stabilisatiestangen vooraan

Bericht door chrisE46 » 08 aug 2010, 22:14

Zie nu net dat het een dwarsarm/ligger is die ze hebben vervangen...

Gr Chris
BMW 316i EXE sedan 2002

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”