BMW 316 of 318 Compact

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Yasser
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jul 2010, 15:52
Locatie: Amsterdam

BMW 316 of 318 Compact

Bericht door Yasser » 28 jul 2010, 16:17

Beste mensen,

Ik wil binnenkort een bmw 3 serie aanschaffen, ik twijfel tussen 2 motoren, een 316 1.8 of een 318 2.0.
Beide compact modellen, bouwjaar tussen 2001 en 2003, benzine.

Kunnen jullie mij jullie (eventuele) ervaringen en voor en nadelen van deze 2 motoren noemen?

Alvast bedankt
BMW maakt rijden geweldig... letterlijk en figuurlijk..

Zit je op Twitter? Volg mij: https://twitter.com/yasje05
Dan volg ik jou ook !!

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door vegito » 28 jul 2010, 16:30

318i 2.0 is de moeite waard en qua belasting allebij gelijk. 143pk voel je duidelijker dan die schammel 118pk.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door bofkont » 28 jul 2010, 17:23

Vol overtuiging de 318TI, is een erg fijn en vlot blok en in de praktijk bijna net zo zuining als de 316TI.
De 316TI is net wat te tam naar mijn mening.
Helemaal fijn is de 325ti zijn als je het kan en zou willen betalen :W
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Yasser
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jul 2010, 15:52
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door Yasser » 28 jul 2010, 17:59

Wat zijn de verschillen tussen o.a onderhoud en gebruik?
ik kan me voorstellen dat een 2.0 lekkerder optrekt enzovoort, maar is het verschil in verbruik heel groot ?

een 316TI kan ik me al veroorloven, voor een 318 moet ik nog even sparen...en een 325 word het helaas niet...

Misschien een hele rare vraag, maar wat houd de TI in ? Turbo injectie ?
BMW maakt rijden geweldig... letterlijk en figuurlijk..

Zit je op Twitter? Volg mij: https://twitter.com/yasje05
Dan volg ik jou ook !!

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door bofkont » 28 jul 2010, 18:06

TI is de aanduiding van BMW dat het om een compact gaat in geval van de E36 en E46.
TI gebruiken meerdere merken zoals Alfa Romeo, De afkorting TI staat voor Turismo Internazionale, een acroniem dat Alfa Romeo traditioneel gebruikte voor zijn meest sportief uitgevoerde auto's. ...

Mooi geknipt hey dat van Alfa :+

Verbruik van de 316ti tov de 318ti is bijna gelijk in de praktijk, het meeste ligt eraan hoe zwaar je rechtervoet is.
In de praktijk is zelfs het verbruik van de 4 en 6 cilinders bijna gelijk aan elkaar, ik doe gewoon 1 op 11 a 12 met mijn 328ci.
Uiteraard met een redelijk normale rijstijl.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Yasser
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jul 2010, 15:52
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door Yasser » 28 jul 2010, 20:21

Met mijn huidige astra 1.6 86 pk haal ik makkelijk 1 op 13- 14...en met veel snelweg zelfs zuiniger...
Alleen rijd een 2.0 veel lekkerder, denk vooral bij stoplichten iets meer gas te geven :P

Zijn er nog andere dingen die ik moet weten als het om de 318 gaat ? zwakke punten, roest, maar vooral onderhoudskosten en de onderdelen, genoeg leverbaar? en prijzig ??

Bedankt voor de reacties!
BMW maakt rijden geweldig... letterlijk en figuurlijk..

Zit je op Twitter? Volg mij: https://twitter.com/yasje05
Dan volg ik jou ook !!

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door bofkont » 28 jul 2010, 20:48

Roesten zouden ze niet mogen doen, maar is niet onmogelijk onderaan de deuren willen ze het wel doen, maar het komt niet vaak voor.
Goed letten op slecht herstelde schades daar begint meestal de roest.
DIt is een leuk lijstje.
Spoiler: Laat zien
Face-lift = FL
Pre-facelift = PFL.
Eerst alles wat zowel de Diesel en de Benzinemodellen PFL betreft.
Punten van aandacht en "kwaaltjes".
Speling op de kogels van de voorste draagarmen en ophangingsrubbers.
Speling op torsiestangverbindingen voor.
Rubbers achterste draagarmen komen los en slijten uit.
Achterste spiraalveren breken.
Achterasdragers die uitscheuren.Vooral 330D modellen en eerste bouwjaren.
Roest aan de achterste stalen remleidingen zowel links en rechtsachter voor het achterwiel.
Ruitmekanieken van de voorste ramen kraken en gaan stuk.
Kraken van rubbers van de voorste zijruiten in combinatie met krakende ruitmekanieken.
ZKE module die stuk gaat.Deuren gaan dan niet meer open met de CV en met de sleutel op afstandsbediening.
Chaufageweerstand 'pinegel' doet raar waardoor de ventilator onregelmatig draait en soms uw batterij volledig leegtrekt.
Olieniveausensor die een storing geeft op de Kombi.Geel lampje brand ondanks dat het olieniveau juist is.Sensor gewoon vervangen.

Dieselmotoren 136 Pk
LMM gaat stuk.
Uitlaatkatalysatorflexibel die scheurt.Is op te lossen door er een nieuwe (aftermarkt) flexibel tussen te lassen.
Dieselpomp op de motor kan na +200.000Km stuk gaan.
Verder zijn de Diesels goed maar moeten onderhouden worden.Waterpomp en thermostaathuis en Poly V riemen liefst preventief vervangen op 100.000 Km.
Benzinemotoren:
Hier een ander verhaal.
4 cyl:
Waterlekken aan thermostaathuis,expantievat,radiator,plastiek aansluitstukken van watertuben aan de motor.Deze verduren of breken af.
Thermostaten die inwendig afbreken,motor loopt dan warm en expansievaatje scheurt open.
Carterontluchtingstuben verduren.
LMM gaat soms stuk.Hier helpt soms nog eens om ze te reinigen met remmenreiniger.
Olielekken aan cilinderkop en voorste motordeksel.Cilinderkop moet eraf voor de herstelling.
Olieverbruik als er geen goede olie is gebruikt geweest.
6 cyl:
Lambdasondes gaan stuk.
Olieverbruik door slappe zuigerveren.
Elektrische ventilator motor die niet meer werkt waardoor de auto warmloopt.
FL modellen
Ook alles wat ophanging betreft van de PFL modellen
Diesels:
320 150Pk
De hele troep,injecteurs die gaan lekken waardoor de auto slecht start.Niet echt goedkoop een nieuwe injecteur.
In-line brandstofpomp onder de auto die vastloopt.
Dieselpomp op de motor die druk verliest
Swirl-flaps die afbreken
Turbo's die stuk gaan.
Carterventilatie die verstopt geraakt waardoor de turbo olie aanzuigt en dan redelijk vlug stuk is .Carterventilatie moet vv worden door een vernieuwde uitvoering.
Uitlaatflexibels die scheuren.
Op sommige modellen breekt het steuntje van de uitlaat af op de achterbrug.ZEKER niet terug er aan lassen.Er bestaat een OEM herstelkit voor.
Slecht kontakt aan de stekkers van de achterlichten.Voornamelijk massa aansluiting.
Benzinemodellen:
4 cyl:Idem PFL
6 cyl:
Olieverbruik blijkt hier minder voor te komen
Nog wat specifiek per model.
FL 318d:
Uitlaatflexibels die scheuren.
Coupe/Cabrio PFL en FL modellen.
Deuren die niet meer open gaan door defekte deursloten
Bedrading kofferklep breekt inwendig waardoor CV soms niet meer werkt.
Touring:
Ruit kofferklep gaat niet meer/of gaat spontaan open.Achteruit is slecht.Kan afgesloten worden maar dan gaat de achterruit niet meer alleen open.

Dit zijn in grote happen de aandachtspunten voor als je en E46 wil kopen.
Jussi
Beroemd


Berichten: 513
Status: Offline
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

german80
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:18

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door german80 » 29 jul 2010, 09:35

Ik vind bij de 318 (2.0) ook het koppel erg lekker (voor de benzine motor).
En het is leuk om een valve-tronic motor te rijden, 10 jaar oude BMW techniek zonder gasklep die andere merken nu pas een beetje gaan toepassen.

Onderstaand het verbruik van Compacts op http://www.spritmonitor.de

318 (143pk)
Count Fuel type min Ø max
23 Gasoline 7,46 8,65 10,71

316 (116pk)
Count Fuel type min Ø max
23 Gasoline 6,77 8,41 10,69

(ik rijd, sportief, gemiddeld 1 op 10 met mijn 318 touring automaat)

Arne46
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jul 2010, 22:25

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door Arne46 » 30 jul 2010, 00:08

Zowel de 316 als de 318 zijn beiden aangename motoren om mee te rijden. De 318 is vinniger en sportiever maar anderzijds is de 316 een zeer homogene motor, ok het is geen sprintbom maar als je eisen niet hoog liggen zal je hier ook zeker mee gelukkig zijn. De 318 is tevens ook geen sprintbom hij is iets volwassener en gespierder maar het karakter en de rijdynamiek ligt wat op dezelfde golflengte.

Ik zou u eerder focussen op potentiele wagens dat het nu een 316 of 318 is, maakt niet uit. Indien de kilometerstand goed is, de wagen mooi in orde is zonder noemenswaardige kosten en deffecten en met een gekende onderhoudshistoriek dan zou ik de keuze eerder daarvan laten afhangen.

just my 2 cents.

mvg

Gebruikersavatar
Yasser
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jul 2010, 15:52
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door Yasser » 30 jul 2010, 21:57

Dit zijn waardevolle tips die ik goed kan gebruiken, want een auto kopen is nou eenmaal moeilijk.

Ik denk dat ik binnenkort even proefritje ga maken in de 1.8 en de 2.0 en dan merk ik misschien het verschil...

Nog 2 dingen: hebben alle BMW's compact alarmsysteem standaard ingebouwd? ( zie het bij sommige advertenties wel en andere weer net)
Hoe zijn de onderhoudskosten?

Mijn dank is groot!
BMW maakt rijden geweldig... letterlijk en figuurlijk..

Zit je op Twitter? Volg mij: https://twitter.com/yasje05
Dan volg ik jou ook !!

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door bofkont » 31 jul 2010, 09:54

Alarm is niet standaard, op een executive uitvoering meestal wel.
Tja onderhoud zal niet veel verschillen met je opel kwa kosten denk ik, al zal het uurtarief bij de bmw iets hoger liggen.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Yasser
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jul 2010, 15:52
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door Yasser » 31 jul 2010, 12:50

Dat is duidelijk!

Ik denk dat ik een auto ga importeren uit misschien belgie, nou kijk ik een beetje rond en zie ik dat een aantal BMW's in belgie een ander stuur hebben ( in mijn ogen minder mooi)

Hier een voorbeeld: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=177536673

Ik vind dit stuur veel mooier: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=169923160

Is de eerste stuur te vervangen door de wat dikkere model? ( 2e voorbeeld)
BMW maakt rijden geweldig... letterlijk en figuurlijk..

Zit je op Twitter? Volg mij: https://twitter.com/yasje05
Dan volg ik jou ook !!

Gebruikersavatar
Yasser
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jul 2010, 15:52
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door Yasser » 31 jul 2010, 16:49

Je hebt helemaal gelijk, als ik een stuur neem dan is het de dikke versie en de een met knoppen want dat is echt een luxe.

Alleen vond ik het raar dat sommige auto ( zoals aangegeven in de link) van bouwjaar 2003 en hebben de dunne stuur. In België lijken er veel bmw's te zijn met de dunne stuur...Is hier een verklaring voor?

Ik heb even rondgekeken, een dikke stuur kost al gauw 300 euro op marktplaats...dus gewoon 1 kopen met een mooi stuur
:///m: :///m:
BMW maakt rijden geweldig... letterlijk en figuurlijk..

Zit je op Twitter? Volg mij: https://twitter.com/yasje05
Dan volg ik jou ook !!

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door vegito » 31 jul 2010, 22:15

Weet je wat ik denk...

Maak maar eerst een lijstje wat JIJ zelf belangrijk vindt.. ik zie nu dat er steeds dingen erbij komen dikke of dunne stuur, MF, etc.. Het is belangrijk wat je zelf wilt wij kunnen jou alleen adviesen geven uit eigen ervaringen, maar jij wilt nog een auto kopen en dan moet je toch zelf gaan kijken. Binnen de 316 en 318i vind je niet zo gauw een full options auto dat begint meestal bij de 323, 325i tenminste in Nederland. Je kan het wel aan ons vragen wat wij vinden, maar uiteindelijk moet jij beslissen.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Gebruikersavatar
Yasser
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jul 2010, 15:52
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 316 of 318 Compact

Bericht door Yasser » 01 aug 2010, 11:59

Het wordt sowieso een compact 316 of een 318 want meer kan ik ook niet uitgeven...

Dingen die ik belangrijk vind zijn:

Armsteun voor
Alarm
Cruise control ( maar dat is bij de meeste bijna standaard)
schuif/ kanteldak ( maar dat komt heel weinig voor dus denk ik dat ie afvalt)
Dikke stuur met stuurbediening

Dat was het zo'n beetje, alleen vond ik het raar dat bijna alle 316 en 318 in belgie een dun stuur hebben, en allemaal zonder stuurbediening...vandaar de vraag.
BMW maakt rijden geweldig... letterlijk en figuurlijk..

Zit je op Twitter? Volg mij: https://twitter.com/yasje05
Dan volg ik jou ook !!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”