Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Beste mede forummers,
Ik heb een 318ci op g3 . Als ik de auto 's ochtends start en de kachel aanzet (koud of warm maakt nix uit) krijg ik gedurende 20 seconden olielucht uit de ventilators. Na 20 seconden is ie weer weg.
Waar kan dit aan liggen??
Ik heb een 318ci op g3 . Als ik de auto 's ochtends start en de kachel aanzet (koud of warm maakt nix uit) krijg ik gedurende 20 seconden olielucht uit de ventilators. Na 20 seconden is ie weer weg.
Waar kan dit aan liggen??
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 21 jul 2008, 20:33
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Weet je zeker dat het een olielucht is? Is het geen zoetige lucht? Dat zou duiden op een lekke kachelradiateur. Verbrandde olie ga je meestal namelijk pas ruiken als de motor warm wordt.En als je airco hebt, kan dit ook een hele nare geur geven als hij vervuild is...
- michel
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 16 jan 2008, 20:04
- Locatie: heel dicht bij... en toch ook wel eens heel ver weg!
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Hoi Gino,
Is de lucht ook te ruiken als je in een file terecht komt?
Dat heb ik namelijk ook gehad.
Het probleem bij mij was een mini lekkage bij een pakking.
Deze druppelde steeds een druppie olie op het spruitstuk en dat kan stinken!
Bij mij was het echt weinig, want ik heb nu 8000km gereden en mijn oliepijl is nog steeds het zelfde.
Is de lucht ook te ruiken als je in een file terecht komt?
Dat heb ik namelijk ook gehad.
Het probleem bij mij was een mini lekkage bij een pakking.
Deze druppelde steeds een druppie olie op het spruitstuk en dat kan stinken!
Bij mij was het echt weinig, want ik heb nu 8000km gereden en mijn oliepijl is nog steeds het zelfde.
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Ben weer terug mensen. Was even tijdje in het buitenland. Ik heb er nog niet naar de interieurfilter kunnen kijken of spruitstuk. De lucht is maar voor twee minuten wanneer ik de motor in de ochtend start. Of als ik uit werk ga en de auto instap (dus bij koude start) ruik ik weer oliegeur. Echt om van misselijk te worden. Na twee minuten is ie weer weg.
Als ie een druppie olie zou lekken zou ik het dus altijd moeten ruiken. Denk dat dat niet het geval is. Heb vandaag opeen een motormanagement storingslampje zien branden toen ik naar werk reed. De auto heeft geen rare dingen vertoond nadat het lampje aanging, zoals inhouden motor of wat dan ook. Ik zal zometeen kijken of ie weer gaat branden als ik vrij ben van werk. Toen het lampje ging branden, ben ik ook tussentijds bij een benzinestation gestopt om de motor aan en uit te zetten, maar het lampje bleef branden. Dit is een link voor het lampje waar het om gaat:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/artike ... thumb1.jpg
Als ie een druppie olie zou lekken zou ik het dus altijd moeten ruiken. Denk dat dat niet het geval is. Heb vandaag opeen een motormanagement storingslampje zien branden toen ik naar werk reed. De auto heeft geen rare dingen vertoond nadat het lampje aanging, zoals inhouden motor of wat dan ook. Ik zal zometeen kijken of ie weer gaat branden als ik vrij ben van werk. Toen het lampje ging branden, ben ik ook tussentijds bij een benzinestation gestopt om de motor aan en uit te zetten, maar het lampje bleef branden. Dit is een link voor het lampje waar het om gaat:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/artike ... thumb1.jpg
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Na lange tijd weggeweest te zijn, ben ik weer terug. Ik wil nog even terugkomen de olielucht.
Nadat ik een nieuwe interieurfilter heb gezet, is dat irritante vieze oliegeur verdwenen bij koude motor. Dus mocht er iemand nog last van hebben, dan op naar de onderdelenwinkel
Nadat ik een nieuwe interieurfilter heb gezet, is dat irritante vieze oliegeur verdwenen bij koude motor. Dus mocht er iemand nog last van hebben, dan op naar de onderdelenwinkel
- michel
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 16 jan 2008, 20:04
- Locatie: heel dicht bij... en toch ook wel eens heel ver weg!
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Een olie interieurfilter
Ben benieuwd hoe de olie(lucht) in het filter is gekomen. :?
Ben benieuwd hoe de olie(lucht) in het filter is gekomen. :?
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Sinds een paar weken heb ik dit ook, Meestal als die stationair loopt en bij optrekken een verbrande olie geur om indd misselijk van te worden. Nu net motor laten lopen met motorkap open, kwam al na paar seconden een witte wolk bij het uitlaatspruitstuk vrij met diezelfde misselijke stank. Een olielek dus. Ik heb me laten vertellen dat het model van na de Facelift nog wel eens wil lekken bij de Vacuumpomp. Vanavond maar een monteur bellen.
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Beste mensen
Bij ons in de garage zijn er ook al veel wagens binnengekomen met als klacht olielucht.
Het betreft bijna altijd e46 met N42 motoren die namelijk over een vacuumpomp beschikken. Zo hebben we bij ons op het werk ook al verschillende pompen vervangen. Zon pompje kost een kleine 300 euro btw. Zonder werkuren. Een dure grap dus.
Nu moet je goed weten dat dit pompje niet zomaar lekt. Meestal treft het motoren die niet verbazend veel rijden en die ook niet veel oliewissels hebben gehad of nooit met full synt olie rijden. Deze motoren hebben ook de neiging om af en toe klachten te vertonen van slecht starten bij kouder weer of stilstand van soms zelfs enkele uren (stationair schomellen en sporadisch zelfs uitvallen). Meestal wordt er vaak ten onrechte allerlei kosten en reparaties aan doorgevoerd waarop het symptoom nooit geheel verdwenen is. (Te denken aan bougies, sensoren,...)
Wanneer je dit herkent kan je al beginnen huiveren. Hopelijk heb je geen oliesludge...
De olielucht die je ruikt is ook hoogstwaarschijnlijk van de vacuumpomp die net boven de uitlaatcollector hangt, de olie drupt en verbrand vervolgens op de uitlaatcollector, die dampen steigen mooi naar boven waar net je microfilter ligt en langs daar gaat het door het ventilatiesysteem in de wagen.
En vacuumpomp die lekt is meestal een zwakke schakel die het begeven heeft. Wie heeft er op zijn N42 al ooit de carterventilatie vervangen? Nochthans is dit wel aan te raden. Zeker als je korte ritten maakt en niet veel oliewissels op een jaar doet. Deze ventilatieklep is namelijk de positieve carterventilatie. Als deze het begeeft kan de druk zich een weg banen naar de vacuumpomp waardoor deze het ook zal begeven. Langzamerhand kan je motor beginnen sludgen en dan gaat het enkel van kwaad naar erger als je er niet snel genoeg bij bent.
Mvg
Bij ons in de garage zijn er ook al veel wagens binnengekomen met als klacht olielucht.
Het betreft bijna altijd e46 met N42 motoren die namelijk over een vacuumpomp beschikken. Zo hebben we bij ons op het werk ook al verschillende pompen vervangen. Zon pompje kost een kleine 300 euro btw. Zonder werkuren. Een dure grap dus.
Nu moet je goed weten dat dit pompje niet zomaar lekt. Meestal treft het motoren die niet verbazend veel rijden en die ook niet veel oliewissels hebben gehad of nooit met full synt olie rijden. Deze motoren hebben ook de neiging om af en toe klachten te vertonen van slecht starten bij kouder weer of stilstand van soms zelfs enkele uren (stationair schomellen en sporadisch zelfs uitvallen). Meestal wordt er vaak ten onrechte allerlei kosten en reparaties aan doorgevoerd waarop het symptoom nooit geheel verdwenen is. (Te denken aan bougies, sensoren,...)
Wanneer je dit herkent kan je al beginnen huiveren. Hopelijk heb je geen oliesludge...
De olielucht die je ruikt is ook hoogstwaarschijnlijk van de vacuumpomp die net boven de uitlaatcollector hangt, de olie drupt en verbrand vervolgens op de uitlaatcollector, die dampen steigen mooi naar boven waar net je microfilter ligt en langs daar gaat het door het ventilatiesysteem in de wagen.
En vacuumpomp die lekt is meestal een zwakke schakel die het begeven heeft. Wie heeft er op zijn N42 al ooit de carterventilatie vervangen? Nochthans is dit wel aan te raden. Zeker als je korte ritten maakt en niet veel oliewissels op een jaar doet. Deze ventilatieklep is namelijk de positieve carterventilatie. Als deze het begeeft kan de druk zich een weg banen naar de vacuumpomp waardoor deze het ook zal begeven. Langzamerhand kan je motor beginnen sludgen en dan gaat het enkel van kwaad naar erger als je er niet snel genoeg bij bent.
Mvg
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Bedankt Arne. Ik heb ook een N42 motor uit januari 2002. En deze heeft pas 80.000 gelopen. Verder zat er maar heel weinig olie in toen ik hem kocht, puzzel zou dus kunnen kloppen. Is het echt veel werk om deze te vervangen? Uitlaat is trouwens nog brandschoon. Bedankt.
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Veel werk zou ik niet zeggen het is eerder een lastige locatie.
Maar wat ik in uw geval zeker zou doen en dat zeg ik u als mekanieker van BMW en mede eigenaar van een N42 motor
Vervang de vacuumpomp tesamen met de olieafscheider,(deze kost iets van een 33 euro dacht ik) in engelse termen ook wel gekend als de pcv klep. Als deze het begeeft zal je het ook niet snel merken maar het is een slapende tijdbom als je er niet snel bij bent. Ik wil je niet bang maken maar het kan heus soms wel zo'n vaart lopen. Bekijk het als een preventieve ingreep.
Gebruik altijd full synt. olie (kan meer "verkrachting" aan en heeft meer reinigende dettergenten die sludge tegengaan), bij voorkeur Castrol GTX en monteer meteen een nieuwe oliefilter. Houd je koelwater niveau ook altijd mooi in het oog en ververs olie om de 5000 km. Ga niet blind af op de onderhousintervallen van BMW... Zeker niet als je korte afstanden rijd.
Mvg
Arne
Maar wat ik in uw geval zeker zou doen en dat zeg ik u als mekanieker van BMW en mede eigenaar van een N42 motor
Vervang de vacuumpomp tesamen met de olieafscheider,(deze kost iets van een 33 euro dacht ik) in engelse termen ook wel gekend als de pcv klep. Als deze het begeeft zal je het ook niet snel merken maar het is een slapende tijdbom als je er niet snel bij bent. Ik wil je niet bang maken maar het kan heus soms wel zo'n vaart lopen. Bekijk het als een preventieve ingreep.
Gebruik altijd full synt. olie (kan meer "verkrachting" aan en heeft meer reinigende dettergenten die sludge tegengaan), bij voorkeur Castrol GTX en monteer meteen een nieuwe oliefilter. Houd je koelwater niveau ook altijd mooi in het oog en ververs olie om de 5000 km. Ga niet blind af op de onderhousintervallen van BMW... Zeker niet als je korte afstanden rijd.
Mvg
Arne
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Monteur van garage herkende het probleem direct, kwam wel eens voor. Helaas zijn ze met vakantie dus reparatie wordt pas einde van de maand. Het zou niet schadelijk zijn om er nog paar weken mee rond te rijden.
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:19
- Locatie: Emmen
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Dames en heren,
Voor degene die het betreft met een N42 motor:
Je kunt het ook controleren door aan de achterkant van de cilinderkop te voelen (en kijken). Dan kun je onderaan de vacuümpomp olie voelen. Als dit zo is, weet je eigenlijk zeker dat het de pomp is.
Ik heb mijn nieuwe vacuümpomp via een duitse site gekocht voor slechts €149,-.
Dit scheelt dus nogal wat!
Deze is dan ook origineel van PIERBURG en heeft volledige garantie natuurlijk.
Komen enkel nog geringe verzendkosten bij...
Ik heb hem zelf ook vervangen. Is een beetje priechelwerkje, maar het lukt prima in een uurtje (MAX)
Als jullie meer willen weten hoor ik het wel.
Groetjes
Voor degene die het betreft met een N42 motor:
Je kunt het ook controleren door aan de achterkant van de cilinderkop te voelen (en kijken). Dan kun je onderaan de vacuümpomp olie voelen. Als dit zo is, weet je eigenlijk zeker dat het de pomp is.
Ik heb mijn nieuwe vacuümpomp via een duitse site gekocht voor slechts €149,-.
Dit scheelt dus nogal wat!
Deze is dan ook origineel van PIERBURG en heeft volledige garantie natuurlijk.
Komen enkel nog geringe verzendkosten bij...
Ik heb hem zelf ook vervangen. Is een beetje priechelwerkje, maar het lukt prima in een uurtje (MAX)
Als jullie meer willen weten hoor ik het wel.
Groetjes
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Ik heb een 316i uit 6-2002, de 1,8 motor, is dit nu een n42?
Ik heb ook olielucht, maar niet in het interieur. Net een beurt gehad, dus misschien is er iets gemorst wat tussen filter en blok ligt??
Verder staat er 115000 km op de teller en heeft hij al zijn beurten gehad met 5W30 LL olie van castrol.
Ik heb ook olielucht, maar niet in het interieur. Net een beurt gehad, dus misschien is er iets gemorst wat tussen filter en blok ligt??
Verder staat er 115000 km op de teller en heeft hij al zijn beurten gehad met 5W30 LL olie van castrol.
BMW 316i EXE sedan 2002
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Auto is net gemaakt bij de dealer, zowel vacuumpomp en kleppendekselpakking vervangen. Merk ook dat de auto veel fijner en lichter stuurt, weet iemand hoe dat kan?
Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar
Die was in orde
Laatst gewijzigd door Gast op 27 aug 2010, 06:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren