Bericht
door t.p.b.m. » 06 aug 2010, 18:52
geachte heer
geen verstand ?
De beste man reageerde toch op uw
E 36 1992 ,leest u het volgende stukje ,dan heeft u er in ieder geval iets meer verstand van .
PS ;er staat mij iets bij dat de 5 serie als eerste die vanos motoren kreeg ,wellicht weet iemand het?
VANOS/dubbel VANOS.
De variabele nokkenasbediening dubbel VANOS regelt de motorprestaties bij elk toerental. Zo profiteert u bij elke snelheid van het krachtige potentieel van uw motor, bij een gering verbruik en lagere emissies.
VANOS respectievelijk dubbel VANOS betekent (dubbel) variabele nokkenasbediening. Dit systeem past de overlap van in- en uitlaatkleppen traploos aan de rijomstandigheden aan door de hoek van de nokkenassen te verstellen. Zo is bij lage toeren een hoger koppel en bij hoge toeren meer vermogen beschikbaar.
Het werkt als volgt: in het onderste toerengebied worden daarbij de inlaatkleppen laat geopend, waardoor een verbetering van de stationaire loop en het draaien van de motor wordt gerealiseerd. De vroege klepopening in het middelste toerengebied zorgt voor een duidelijk hoger koppel en een interne uitlaatgasrecirculatie, waardoor verbruik en emissies dalen. Voor het volledige vermogen bij hoge toeren worden de kleppen weer laat geopend.
Door minder onverbrande restgassen wordt de stationaire loop verbeterd. Speciale referentievelden voor de warmloopfase in het motormanagement verbeteren daarnaast de werking van de katalysator. VANOS/dubbel VANOS wordt gestuurd door de Digitale Motor Elektronica (DME).
VANOS, dat alleen de inlaatnokkenas stuurt, werd voor het eerst in 1992 in BMW motoren toegepast. Dubbel VANOS, dat beide nokkenassen verstelt, is sinds 1997 in gebruik.
bron is bmw.nl (technische lexicon)