Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Ik ben redelijk nieuw in de bmw ''scene'' zal ik maar zeggen... ik heb namelijk een bonk bij het intrappen van de koppeling van de 1e tot en met de 3e versnelling... nu heb ik mij laten vertellen dat het vaker voor komt bij bmw's en dat het niet echt een heel groot probleem is, iemand anders met het zelfde? of eventueel de vooruitzichten daarvan?
bedankt!
bedankt!
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Welkom op het forum
Check even of je CDV er nog onder zit en zo ja direct laten verwijderen, scheelt dag en nacht met schakelen en ontkoppelen
Lees dit maar eens: http://www.zeckhausen.com/CDV.htm
Verder kun je de zoekfunctie gebruiken voor dit probleem want deze komt in meerdere topics terug.
Check even of je CDV er nog onder zit en zo ja direct laten verwijderen, scheelt dag en nacht met schakelen en ontkoppelen
Lees dit maar eens: http://www.zeckhausen.com/CDV.htm
Verder kun je de zoekfunctie gebruiken voor dit probleem want deze komt in meerdere topics terug.
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Interessant, dacht altijd dat het normaal was (heb meerdere e36 & e46'en gereden) en bijna allen hadden deze 'bonk' bij het koppelen..
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Ik zie dat ik dit ook eens moet aanpassen.
Ik heb het op zowel mijn 318i E46 als op mijn 530i E60.
Dacht bijna dat het hoorde bij het karakter van BMW
Ik heb het op zowel mijn 318i E46 als op mijn 530i E60.
Dacht bijna dat het hoorde bij het karakter van BMW
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Oke bedankt, stelt me gerust dat er dus inderdaad meerdere mensen zijn met dit vage probleem het kan dus geen kwaad om die CDV te laten verwijderen?
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Nee absoluut niet en je krijgt er veel meer voor terug, het schokkerige schakelen behoort dan tot het verleden en je schakelt veel lekkerder zoals het hoort in een auto. De bmw zal altijd iets stugger blijven schakelen maar geen gebonk meer, de mijne schakelt inmiddels als boter
CDV laten verwijderen en de leidingen weer aan elkaar laten zetten, je hoeft geen vervangende schroef ertussen te laten doen
CDV laten verwijderen en de leidingen weer aan elkaar laten zetten, je hoeft geen vervangende schroef ertussen te laten doen
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
CDV eruit?.. bonk weg?.. nee hoor helemaal niet waar. 2 x BMW e46 allebij hetzelfde probleem. Heb een vraag heeft jou auto een trek haak?... zo ja dan kan je vliegwiel alvast gaan vervangen want die slijten erg snel als je auto getrokken heeft. Zo niet dan diff rubbers of motorsteunen bekijken. het bonk hoor je tussen je motor en het bak en daar zit je vliegwiel die uit dubble massa bestaat. Bij snel intrappen van koppeling hoor je deze geluid en bij langzaam intrappen hoor je dit niet moet je maar proberen dan weet je precies wat ik bedoel. 2 x CDV eruit gehaald niks uitgehaald sterker nog het heeft zelfs verergerd.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Een CDV doet dan ook niets wat met bonken te maken heeft..... Wat het ding veroorzaakt is dat je bij schakelen (koppelen eigenlijk) de koppeling (te) langzaam laat aanrijpen waardoor je bij stevig gasgeven een "hortend" effect hebt. Dat er dan een bonk ontstaat zou kunnen maar dat is niet de CDV die dat doet maar iets anders in de aandrijfllijn zoals hierboven aangegeven. Vandaar dat de CDV eruihalen dat dan verergerd omdat het koppelen minder geleidelijk gaat.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Ik denk dat je je niet zoveel zorgen moet maken om het bonken. Laat je auto eens nakijken door een expert en als die niets vindt dan is het goed.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Als ze niks kunnen vinden dan zit het goed?? ja dat zal het wel zijn . Ik heb andere e46 autos gereden die dit niet hebben en gewoon geruisloos rijden nee dit is alles behalve normaal.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Ik heb het met mijn M3 ook gehad, bleek een gevalletje speling in de aandrijflijn. De cardan-as om precies te zijn. Echter is het naar mijn ervaring niet helemaal weg te krijgen, het hoort er dus ook een beetje bij
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
check de puntlassen van het subframe
de hardyschijf
motorsteunen?
de hardyschijf
motorsteunen?
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Nee ik heb geen trekhaak en hoor ook geen bonk dus ik zou je auto maar even goed na laten kijken als ik jou was vegito.
DJ benoemde al waarom de CDV verwijderd KAN worden en zo is het, als je de CDV laat zitten blijft je koppeling kunstmatig slippen en slijt je koppeling veel sneller dan normaal dus de keuze is aan de rijder.
DJ benoemde al waarom de CDV verwijderd KAN worden en zo is het, als je de CDV laat zitten blijft je koppeling kunstmatig slippen en slijt je koppeling veel sneller dan normaal dus de keuze is aan de rijder.
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Eigenlijk elke E46 bonkt in meer of mindere mate, raar gezegd het hoort bij de auto
Om het te verhelpen lees sterk verminderen zul je alle rubbers gaan moeten vervangen van de aandrijflijn.
Rubbers zijn opzich niet duur, alleen het is bijna een dag werk omdat de cardanas er ook onder weg moet.
Mijn buurman werkt bij de Bmw dealer als monteur, en ook volgens hem doen ze het zowat allemaal.
Om het te verhelpen lees sterk verminderen zul je alle rubbers gaan moeten vervangen van de aandrijflijn.
Rubbers zijn opzich niet duur, alleen het is bijna een dag werk omdat de cardanas er ook onder weg moet.
Mijn buurman werkt bij de Bmw dealer als monteur, en ook volgens hem doen ze het zowat allemaal.
Laatst gewijzigd door bofkont op 08 aug 2010, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Gebonk 1e t/m 3e versnelling
Daarom zeg ik ook, je moet je auto na laten kijken door een expert en als er niets te vinden is dan is alles normaal. Normaal in de zin van, je hebt een gebruikte auto en die heeft gewoonweg meer speling. Leer er mee leven of laat al je rubbers vervangen en inderdaad ook je homokineten en je massa vliegwiel. Dan ben je een paar honderd euro verder maar dan heb je ook een hele goede aandrijflijn die net zo goed is als je huidige, maar niet bonkt.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.