Lawaai secundaire luchtpomp bij koude start

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
muller1007

Lawaai secundaire luchtpomp bij koude start

Bericht door muller1007 » 13 mei 2009, 13:31

Ik heb een 318i Touring uit 2004 (N42 motor). Het is me opgevallen dat de auto bij een koude start nogal wat geluid maakt. Er klinkt een harde brom mee, die haast lijkt op een lekke uitlaat. Inmiddels heb ik dat geluid terug kunnen voeren naar de secundaire luchtpomp die bij een koude start een seconde of 30 mee draait om zuurstof naar de katalysator te transporteren. Zodra de luchtpomp weer uit gaat, is die harde brom weg en loopt 'ie mooi rustig.

Men zegt dat het geluid normaal is, maar ik ben niet overtuigd. Ik vind het namelijk belachelijk veel herrie en ik irriteer me eraan. Kan het zijn dat er slijtage aan zo'n pomp ontstaat waardoor hij meer lawaai gaat maken, of dat er ergens een lek is die dat veroorzaakt?

Ervaringen? Expertise?

Mario TT

Re: Lawaai secundaire luchtpomp bij koude start

Bericht door Mario TT » 13 mei 2009, 18:05

Een secundaire luchtpomp die zuurstof naar de katalysator brengt?? Goh die heb ik nog niet gehoord.

Je hebt een vacuumpomp op je auto zitten en die draait volgens mij mee totdat je auto genoeg vacuum genereert of hebt. Ik denk dat je of een vacuumlek hebt ergens of dat je pomp aan het eind van z`n leven is gekomen. Maar het kan hem misschien ook ergens anders in zitten maar kan dat zo even niet bedenken.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

michel
Locatie: heel dicht bij... en toch ook wel eens heel ver weg!

Bericht door michel » 13 mei 2009, 18:35

Mijn vacuumpomp maakt ook bij een koude start een heel zwaar geluid.
Zozwaar dat sommige mensen ervan schrikken. :>

Ik heb dit ook nalaten kijken bij de Dealer en het is heel normaal.

muller1007

Bericht door muller1007 » 13 mei 2009, 19:55

Mario TT schreef:Een secundaire luchtpomp die zuurstof naar de katalysator brengt?? Goh die heb ik nog niet gehoord.

Je hebt een vacuumpomp op je auto zitten en die draait volgens mij mee totdat je auto genoeg vacuum genereert of hebt. Ik denk dat je of een vacuumlek hebt ergens of dat je pomp aan het eind van z`n leven is gekomen. Maar het kan hem misschien ook ergens anders in zitten maar kan dat zo even niet bedenken.
Excuseer als ik misschien benamingen gebruik die niet kloppen of de werking niet juist omschrijf, maar ik ben een leek op het gebied van autotechniek. Ik weet alleen maar wat me wordt verteld en wat ik hier op het forum lees. Vandaar ook dat ik een beroep doe op jullie expertise/ervaring.

Volgens de omschrijving in de OEM lijst gaat het echt om secundaire luchtpomp. Het gaat om dit ding:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=50

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 13 mei 2009, 20:34

Op moderne motoren zit wel degelijk een luchtpomp hoor. Deze pompt bij een koude motor zuurstof bij de uitlaatgassen om zo de katalysator snel op temperatuur te laten komen..
Ik heb zelf ook een N42 motor en je hoort de pomp wel draaien maar is meer een soort van zacht stofzuiger geluid, geen brom ofzo..
KJ
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

kees roeleveld

Bericht door kees roeleveld » 13 mei 2009, 21:40

Mario TT schreef:Een secundaire luchtpomp die zuurstof naar de katalysator brengt?? Goh die heb ik nog niet gehoord.
Ja Mario TT zo zie je maar dat je nog eens wat nieuws hoort, maar dit verhaal klopt wel.
Dit geluid is net of de uitlaat lekt samen met het geluid van de electromotor van de luchtpomp is het net
of dit niet hoort, maar dit hoort wel.
Als je deze geluiden niet meer hoort vlak na een koude start en omgevingstemperatuur is er iets mis.
Overigens als je binnen in de auto zit is het acceptabel of haast niet meer hoorbaar.
Dus muller 1007 irriteer je er maar niet meer aan, maar geniet ervan dit hoort bij een goed werkend systeem.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 13 mei 2009, 21:45

Wel lief blijven he? :hug:

Mario TT

Bericht door Mario TT » 13 mei 2009, 23:57

Wat het doel is weet ik dan niet precies, maar goed ik moet inderdaad ook nog veel leren hoor. Dit is het volgens BMW en het kost 200 euro:

Reducering uitlaat gifstoffen-luchtpomp.

Overigens is de term zuurstof in de uitlaat brengen fout, het is lucht en dat bevat lucht. Natuurlijk is het een beetje mierengeneuk maar om zuurstof in te brengen moet je een zuurstoftank meenemen en anders is het , net zoals in dit geval lucht.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Boarder327

Bericht door Boarder327 » 14 mei 2009, 16:07

Ik heb precies hetzelfde,en volgens de dealer is dit idd normaal.
Volgens mij is dit alleen bij de 4 cylinder.

Groeten Maurice

kees roeleveld

Bericht door kees roeleveld » 14 mei 2009, 20:09

Ook de 6 cilinders na 2001 zelfs de m3.
Mijn 325 i sept/2002 heeft hem ook.

jeroenvanalem

Bericht door jeroenvanalem » 13 aug 2010, 14:38

Sorry dat ik dit topic weer omhoog haal.

Ik heb vorige week mijn luchtfilter vervangen, eveneens een N42 motor.

Na dit gedaan te hebben viel het ook mij op dat ik ineens dit harde 'gebrom' heb na een koude start, en stopt na ca. 30 minuten. Het lijkt inderdaad net of mijn uitlaat lek is. Het vreemde is dat ik dit geluid zeker niet had voor ik mijn luchtfilter had vervangen.

Ik heb de slangen e.d. gecontroleerd rond het luchtfilterhuis maar daar kan ik niets vinden. Heb ik misschien een slang of iets tijdens mijn werk meegetrokken of kapotgemaakt, zit die secundaire luchtpomp in de buurt van het luchtfilterhuis? De klachtenomschrijving is namelijk identiek!

Alvast bedankt voor reacties..

mvg,
Jeroen

princeofgermany

Bericht door princeofgermany » 13 aug 2010, 16:53

Het zou kunnen dat je het luchtfilter huis niet helemaal goed hebt bevestigd zodat hij resoneert op het metaal van het chassis. Normaail 'hangt' hij op de rubbers, maar miss zi dit niet helemaal goed.

En is het 30 minuten of 30 seconden?

Verder zit de luchtpomp aan de andere kant van het blok, dus geloof niet dat het daar iets mee te maken heeft..

Succes!

jeroenvanalem

Bericht door jeroenvanalem » 13 aug 2010, 17:17

bedankt voor je reactie, het is inderdaad 30 seconden !

hmm, vreemd. Het zal dan wel pure toeval zijn dat ik het nu precies ontdek..

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”