Catalysator + headers

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
eXistenZ
Contacteer:

Catalysator + headers

Bericht door eXistenZ » 18 aug 2010, 20:53

Ik wil zodra ik mijn auto over 2 maanden heb Ebay headers kopen, maar dan ben ik gelijk ongewild van mijn katalysator af, die bij mijn weten in de collector zit die vervangen wordt door headers.

Nu is mijn vraag, kom ik door de emissietesten zonder katalysator? (viergastest enzo)

Zo nee, volgens mij komt die 20PK winst juist uit het ontbreken van een kat, dus als ik headers op mijn auto schroef in plaats van zo'n collector, en ik zou er een (race)kat achter schroeven, heb ik welgeteld 1PK ofzo winst :( Klopt dit verhaal een beetje? Of valt het reuze mee en pak ik alsnog 15PK winst met headers en een racekat?

Bij een 6cilinder (ik koop een 330i) heb je 2 pijpen vanaf je headers dus zou ik er dan ook 2 katalysators tussen kunnen schroeven? Zelf leek mij dit wel een goed plan want dan heeft elke katalysator maar de heflt van de uitlaatgassen te verwerken = maar de helft tegendruk.

Ook zie ik op de plaatjes dat de headers aan het eind bevestigingsflenzen hebben, dit zie ik ook terug bij plaatjes van een Borla Catback (die er later onder komt) Moet je dus zelf flenzen aan de katalysatoren lassen?

/edit

Ik zat nog wat te zoeken, en het is blijkbaar toch de bedoeling als je headers neemt om er zelf nog 2 racecats aan te lassen, zoals op dit plaatje:

Afbeelding
http://brrperformance.com/blog/?p=46

Griffendahl

Re: Catalysator + headers

Bericht door Griffendahl » 18 aug 2010, 21:00

eXistenZ schreef:Nu is mijn vraag, kom ik door de emissietesten zonder katalysator? (viergastest enzo)
Sowieso niet, want voor de APK moet er fysiek een kat zitten, zit die er niet heb je gelijk een APK afkeur te pakken.

Safar

Re: Catalysator + headers

Bericht door Safar » 19 aug 2010, 09:19

Klopt, en ookal letten ze niet op en draaien ze toch de test, dan kom je er nog niet door. Zonder kat gaat alle troep die uit je cilinders komt gewoon rechtstreeks de lucht in.

Maar als je goede race kats monteert hebben zij bijna geen negatief effect op de vermogenswinst van de headers (daar zijn ze juist voor ontworpen). De restrictie zit hem in het feit dat het header ontwerp van de E46 compleet gericht is op emmissie reductie en niet op performance. Door de kats heel erg dicht aan het blok te plaatsen, worden ze snel warm en werken ze dus heel snel erg goed. Maar heb je die kats wel eens bekeken? Je hoeft geen kernfysicus te zijn om te zien dat al die rare bochten die de luchtstroom daarmee moet maken tot verlies lijden ;-)

Vermogenswinst verschilt per auto; +20pk is overigens het absolute maximum wat je kan winnen, en dat is vaak nog met andere cams erbij. Om teleurstelling te voorkomen kun je beter uitgaan van +10.

Let er op dat die ebay headers keramisch gecoat zijn, of laat het zelf doen. Zonder zo'n coating kunnen ze zelf gaan scheuren en/of komt er gigantisch veel meer warmte je motorruimte in. Enjoy!
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”