Meer PK zonder de chiptuning

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
eXistenZ
Contacteer:

Meer PK zonder de chiptuning

Bericht door eXistenZ » 06 jun 2010, 10:21

Heren / dames,

op dit moment ben ik me erg aan het inlezen in de E46's, want in oktober / november komt hier een 330i :~ .

Financiele situatie: ben net afgestudeerd en heb een fulltime baan maar woon nog thuis, dus bijna geen uitgaven \o/
Kennis: Weinig, ik lees vooral wat en denk dan hee vet, maar of het nut heeft om bijv. gelijk je hele uitlaatsysteem te vervangen vraag ik me dus af :)

Een vriend van mij heeft zelf een Raw Striker gebouwd in z'n garage en wil mij ook best even helpen met kleine dingetjes zoals filtertjes vervangen, Eibach springs, andere velgen/banden eropzetten (uitlijnen moet ik daarna laten doen zei ie al) enzovoort.

Zodra ik een auto heb zou ik vrij snel het volgende willen doen:

- Eibach-setje voor de strakkere wegligging
Jullie hebben het over die pro kits op het forum steeds, maar dat is alleen een kortere veer zonder andere demper toch?
Is het niet verstandiger om een demper+veer-setje te regelen en die er onder te schroeven, zoals een setje Koni's?

- De moter mooier laten lopen, andere inlaat/uitlaat/ whatnot.
Vriend van mij beweert dat een turbo sowieso niet tof is op een NA-moter, Wat is jullie mening hier over?

Ik had ergens gelezen dat vooral de uitlaat een beperkende factor was. Nu kan ik alleen nergens vinden of een M54 al headers heeft of dattie een collector heeft, in het laatste geval moet ik nog zelf headers kopen, als ik het hele uitlaatsysteem wilde vervangen voor één van bijv. Magnaflow oid.

Het is niet gezegd dat ik al deze dingen wil doen maar ik wil wel gewoon eerst uitzoeken wat allemaal kan / haalbaar is :)

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: Meer PK zonder de chiptuning

Bericht door bjornc » 06 jun 2010, 10:29

Mijn mening:

Een 330i loopt al gigantisch mooi, en gezien het je eerste auto zal worden, zal ik maar voorzichtig zijn met het gaspedaal.
Rijd er eerst maar ff mee, en kijk dan wat er qua performance haalbaar is.

eXistenZ
Contacteer:

Bericht door eXistenZ » 06 jun 2010, 16:18

Ok :)

Ik ben ook zeker niet van plan om lomp te gaan scheuren hier in dorp hoor, kijk wel uit, hoef niet dood ;) Sowieso doe ik dus rustig aan en zal het gas voorlopig echt niet te diep intrappen. Ben nu namelijk de auto van mijn ouders, een Avensis 2.0 diesel met 90pk gewend...

bmwede

Bericht door bmwede » 08 jun 2010, 08:48

eXistenZ schreef:Ok :)

Ik ben ook zeker niet van plan om lomp te gaan scheuren hier in dorp hoor, kijk wel uit, hoef niet dood ;) Sowieso doe ik dus rustig aan en zal het gas voorlopig echt niet te diep intrappen. Ben nu namelijk de auto van mijn ouders, een Avensis 2.0 diesel met 90pk gewend...
Nou als je dan in een 330i gaat rijden is die avensis een slak vergeleken met die 330i ;D

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 08 jun 2010, 09:33

Enige echt merkbare performance mods zijn een turbo of een supercharger.
Alle andere dingen merk je helemaal niets van.
Heb zelf ook een 330Ci gehad en daar een open filter (met hitteschild) van K&N gemonteerd. Dat klonk geweldig, maar qua performance merktje je geen verschil. Ook heb ik hem laten chippen: geen merkbaar effect in performance. Eisenmann einddemper met soundpipes... Leuk geluid, maar niet echt een merkbaar performance verschil.

Qua verlagen is een eibach pro set een super mooi en goedkoop (ongeveer 170 euro) alternatief. Je hoeft daarbij geen andere dempers te nemen.
Wil je het serieus aanpakken, dan is een schroefset natuurlijk de beste (maar stuk duurdere) optie.

Lex

Bericht door Lex » 15 jun 2010, 14:43

Hoi eXistenZ,

Mijn eerste auto was een Opeltje Vectra 1.6i (14sec naar 100)
Daarna kocht ik een BMW 320i Touring. (10sec naar 100)

Ik ben deze maand van een 320i naar een 330Ci gegaan. (7 sec naar 100)
Het verschil tussen elke stap is enorm!

Als ik een 330 had als eerste auto, dan weet ik zeker dat die om een boom was gevouwen. Op basis van mijn eigen ervaring denk dat je voorlopig dus wel genoeg performance hebt aan een 330 als eerste auto. :amen:
Gewoon lekker origineel BMW rijden.

Je kan er een andere tussen- of eind- demper op zetten, maar verder zou je mijn inziens niet moeten gaan. Cone air filter kan ook, maar dan heb je weer zo een herrie bak. Steeds als je dan je gas indrukt hoor je een diepe brul. Weet niet of je dat wil. Het is mooier als je een mooi uitlaat systeem hebt, zodra je gas los laat dat je dan elke cilinder leeg hoort ploffen, en bij het laatste plofje een lichte knal. Dat had ik bij mijn :///m: uitgevoerde touring. Altijd leuk om dan die gezichten op een kruispunt te zien.

Op een 330 kan je met een ander uitlaatsysteem een pktje of 5 tot 10 winnen. Merk wat ik je adviseer is een Eisenmann of Meistershaft. Zoek maar op via youtube. Een cone airfilter pktje of 5 extra. Maar dan moet het wel een cold air intake zijn, dus moet je een hitteschild installeren zoals hierboven ook al is aangegeven. Alles echter niet merkbaar op een al bestaand vermogen van 231 pk.
Afbeelding
Afbeelding leadfoot syndrome :>
Neem eens een kijkje in Lex's Showroom BMW 320i M Touring
Neem eens een kijkje in Lex's Showroom BMW 330Ci Coupé

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 15 jun 2010, 18:58

Mooi enthousiasme :W

Maar.... zoals hier gezegd, de meeste tuning voor een 330 is geen upgrade. BMW is n.l. vanzich zelf al redelijk sportief. Ze halen eigenlijk al bijna alles uit de auto wat erin zit. Zo'n openlucht filter b.v. is wel eens van bewezen dat die de performance alleen maar verslechteren.
Als je serieus veel geld uit wil geven kan je eens jelicht op steken bedrijven als Braspenning. Die kunnen er nog wel het e.e.a. uit halen maar het blijft wel een beetje in de marge allemaal. Ik ken ook mensen dien met Eisnemanns Gruppe M filters en spagetti uitlaatspruitstukken in de weer zijn geweest en de winst is er dan uitenidnelijk wel maar je bent ook duizenden euro's lichter. Dan zeg ik: koop een M3 of (naarmijn mening leuker nog) een Alpina! groter blok, veel meer koppel (meer dan een M3)
of je laat bij Sterkens een ALpina blok in je huidige 330 bouwen. (neem ik misschien wel je M54 blok over, voor later)

Ga nou eerst maar eens in die auto rijden en zorg dat je wegligging verbeterd, dat is waar de winst te halen valt en dat is waar andere auto's zowizo al achterblijven (uitzonderingen daargelaten)
En als je een race auto zoekt moet je geen 330 kopen want het blijft uiteindelijk maar een gewone 6 cylinder met "maar" 300 Nm koppel. Een 2.8 blok (M52) was een beetje geknepen dus daar kon je nog wat vogelen met in- en uitlaat traject. Bij een M54 is alles er wel zo'n beetje uit gehaald, denk maar aan het dubbel vanos systeem b.v. De hoge compressie ratio.
Als je graag wil tunen kan je beter een Saab Turbo kopen ofzo. Die zijn heel makkelijk op te fokken. Een BMW niet.
WIl je echt bruut aan de slag met compressors en turbo's dan mag je er rekening mee houden dat de slijtage enorm gaat toenemen. Ik ken ook mensen die de turbo's en compressors er weer af hebben gehaald omdat er allerlei mankementen kwamen (veel olieverbruik bijv) Een BMW blok kan je alleen geblazen maken als je echt alles aanpast. Zo heeft een modern 6 inlijn blok zo'n hoge compressie ratio (10,5:1 geloof ik, even uit m'n hoofd) dat je die moet terugbrengen (naar 9:1 o.i.d) als je er een blower op wil zetten.
Dus mijn advies is: geen tuning of je moet er een ander (Alpina) blok in leggen (als je dan toch geld uit wil geven)
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Maestroxl

Bericht door Maestroxl » 15 jun 2010, 20:33

Laat ik mijn persoonlijke ervaringen hier ook maar neer zetten, per slot van rekening heb ik zo'n beetje alles geprobeerd wat met motor upgrades te maken heeft.
Luchtfiter = geen winst (alleen geluid)
Uitlaat = geen winst. (alleen geluid)
chiptuning = geen winst. (alleen geld kwijt)

Uitlaatspruitstuk = 10 tot 15 pk winst op de wielen. (de enige mod die de moeite waard is buiten FI)

Het M54 blok is uitstekend geschikt voor een turbo of compressor, mits je bij een goede tuner dit laat doen.
Extra slijtage en olie verbruik komt niet door de compressor maar door verkeerd gebruik van de auto en het vooral aftrappen bij koude motor.
Ik heb er ondertussen 45000 kilometer opzitten met compressor en van extra slijtage of olie verbruik heb ik nog niets gemerkt.
Na 37000km heb ik mijn nokkenassen vervangen door schrick FI nokkenassen en mijn oude heb ik nog liggen in de doos, mankeert niets aan. En het blok ziet er nog prima uit.
Wanneer er toch problemen ontstaan na de montage, dan zijn dat problemen die voor de montage er ook al waren. De montage van een compressor zal alleen de zwakke punten eerder naar voren brengen.

Mijn advies aan jouw: Gezien je een beginnend bestuurder bent en de 330 al en behoorlijke bak vermogen heeft, gewoon standaard laten. Al de kleine dingetjes die je zou kunnen doen om een handvol pk's te winnen is weggegooid geld. Stop dat geld in een spaarpot en koop over een paar jaar een M3.

my 0.02 ct.

(FI = forced induction)

Mustaa

Bericht door Mustaa » 04 aug 2010, 11:22

Wat kost dat "ongeveer"? Een turbo/compressor monteren?

Maestroxl

Bericht door Maestroxl » 04 aug 2010, 12:02

Vanaf 4500,-- tot hoe duur je het zelf wilt maken.

Safar

Bericht door Safar » 19 aug 2010, 09:33

Weer dat turbo = meer slijtage fabeltje :-)

Ik sluit graag aan in de rij, heb nl dezelfde compressor als Maestroxl met een oudere motor... zo'n 45d km en een jaar verder geen enkel probleem mee gehad, motor verbruikt overigens ook geen druppeltje olie.

Maar desondanks... rijd nou maar gewoon eerst even in die 330i en geniet ervan. Die auto is al snel genoeg zonder aanpassingen. Als je na een tijdje zin hebt in meer, doe dan een compressor. Al het andere zorgt alleen voor meer geluid en geen extra performance (= dus weggegooid geld). Have fun!
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

eXistenZ
Contacteer:

Bericht door eXistenZ » 19 aug 2010, 17:32

Van wat ik van een vriend begreep is het zonder om een turbo te strappen vanwege het lineaire verloop dat je compleet om zeep helpt, het blok is nu opgebouwd om vrij lineair meer vermogen te krijgen bij meer toeren, dan introduceer je een turbogat en een spike. Leuk als je dan 300PK hebt maar echt sneller op het circuit wordtie dan niet omdat je totaal niet meer kan inschatten hoeveel vermogen het blok wanneer levert :(

Ik zie dus compleet af van een turbo en ga wellicht een rivisieblok fixen om daar met andere zuigers / zuigerstangen / een geflowde kop enzo te spelen.

Maestroxl

Bericht door Maestroxl » 19 aug 2010, 18:35

Je vriend heeft er geen verstand van.
Kijk maar naar de dyno uitdraaien van de technik turbo setup.
De twinscrew compressoren van ESS hebben een vlak koppel verloop, mooier dan de standaard motor van BMW.
Luister wat dat betreft dus maar niet naar je vriend.

Safar

Bericht door Safar » 19 aug 2010, 20:22

Niet alleen dat, maar een turbogat is echt zo jaren '90. De enige turbo kits die er zijn voor de E46 (non-M) zijn goed afgesteld en hebben dat helemaal niet. Supercharger kits sowieso nooit. En al die OEM turbo motoren die BMW nu bouwt ook niet.

De enige E46's met een turbogat zijn die HPF kits voor de M3, maar die hebben een gigantische turbo die tot 32psi en ~1200pk draait. Dan nog ligt de hele powercurve boven die van een niet-turbo M3, dus van een 'gat' kun je niet echt spreken.

Ik heb zo'n vermoeden dat je vriend z'n kennis van The Fast & The Furious / Need for Speed heeft. Blijf een beetje op dit forum hangen als je goed advies wilt ;-)
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 20 aug 2010, 06:27

Als je echte kennis wil vergaren ga je naar speedcars of extreme machines forums.

Daar zitten de echte motortuners die weten waar je het over hebt ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”