grotere motor erin hangen....
-
grotere motor erin hangen....
beste mensen,
ik heb een paar vragen over een engine swap (motor verwisselen).
ik heb een BMW 318 cabrio uit 94' en wil daar een 2.5ltr in hangen, mijn vraag is: is het mogelijk als ik een 2.5 ltr blok vind uit hezelfde bouwjaar en zelfde serie, dat ik dan het voorste gedeelte van de kabelboom overneem ( van boordcomputer naar die ronde draaistekker) en dan alles erinhangen dus blok, bak, aandrijfas en radiateur en uitlaat.
En dat ik dan de boordpc inplug en alles goed aangesloten dan zou die het moeten doen toch....?
graag jullie mening hierover en/of tips advies
alvast bedankt
ik heb een paar vragen over een engine swap (motor verwisselen).
ik heb een BMW 318 cabrio uit 94' en wil daar een 2.5ltr in hangen, mijn vraag is: is het mogelijk als ik een 2.5 ltr blok vind uit hezelfde bouwjaar en zelfde serie, dat ik dan het voorste gedeelte van de kabelboom overneem ( van boordcomputer naar die ronde draaistekker) en dan alles erinhangen dus blok, bak, aandrijfas en radiateur en uitlaat.
En dat ik dan de boordpc inplug en alles goed aangesloten dan zou die het moeten doen toch....?
graag jullie mening hierover en/of tips advies
alvast bedankt
BMW E36 318i M43 1.8 8v -------->> M50B25 24V swap
Re: grotere motor erin hangen....
computer in de 318 is de motronic 1.7.2 of de 1.3
in de 325 zit de motronic3.1 of de 3.1.1 (wel of geen vanos)
dus dit past sowieso niet.
verder moet er een andere bak onder, en ook het hele subframe achter moet van een 325i zijn, ten minste, dat is plug en play.
een andere optie is om de 318i versnellingsbakflens op de 325i bak te zetten en dan op een 318 aandrijfas te koppelen. zo kan je je dif en achterframe houden.
in de 325 zit de motronic3.1 of de 3.1.1 (wel of geen vanos)
dus dit past sowieso niet.
verder moet er een andere bak onder, en ook het hele subframe achter moet van een 325i zijn, ten minste, dat is plug en play.
een andere optie is om de 318i versnellingsbakflens op de 325i bak te zetten en dan op een 318 aandrijfas te koppelen. zo kan je je dif en achterframe houden.
-
Hee.
Bedankt voor je reactie! Maar hoe zou ik die boordcomputer aan moeten sluiten dan?
Die is dus niet gewoon plug and play... en dat van die bak wist ik ja en dat je tzt een 325i diff enzo erop zet.
Bedankt voor je reactie! Maar hoe zou ik die boordcomputer aan moeten sluiten dan?
Die is dus niet gewoon plug and play... en dat van die bak wist ik ja en dat je tzt een 325i diff enzo erop zet.
de ECU(hoofdcomputer) moet je gewoon kopen.
als je een vanos koopt moet er een computer aan met nummer 0261 200 413
voor de non vanos zijn er 2 computers beschikbaar. de 0261 200 402 en de 0261 200 403
de 402 is veruit de meest voorkomende versie.
ik zou het blok kopen met kabelboom en al als ik jou was...
als je een vanos koopt moet er een computer aan met nummer 0261 200 413
voor de non vanos zijn er 2 computers beschikbaar. de 0261 200 402 en de 0261 200 403
de 402 is veruit de meest voorkomende versie.
ik zou het blok kopen met kabelboom en al als ik jou was...
-
Ja precies dat dacht ik al... ik heb een paar blokken gevonden met boordcomputer en de hele voorste gedeelte van de kabelboom dus met alle stekkers enzo + die draaistekker. En dan is het volgens mij gewoon het blok erin hangen en starten want alle stekkers zitten not aangesloten. Ik hoef dsn alleen die boordcomputer te doen en die draaistekker......
ja, en vergeet de zekeringkast niet. hier zitten ook wat verschillen in.
-
Ja precies. Als het goed is zit die ook aan de kabelboom vast tog. En zo niet dan kan ik er wel eentje ergens op de kop tikken. Dit maakt niet uit of het van een andere 325 is toch? Ik ga dit van de winter ongeveer uitvoeren en tegen die tijd zal ik wel fotos posten als dr mogelijk is. Iig bedankt voor je tips en advies!
Vanwaar al die moeite?
Men koopt:
- M50B25 compleet met alles (Dynamo, startmotor, Stuurbekrachtigingspomp etc..) inclusief kabelboom & ECU
- Versnellingsbak wat er achter aan hoort (ik heb automaat dus ZF 5HP18)
- Cardan as 325/328
- Complete achter as incl. diff (is makkelijker en sneller gefixt dan de diff en remmen achter individueel te vervangen)
- Einddemper 325i/328i/M3
- 2 rechte buizen die na je spruitstuk toe gaan ter vervanging van je kat/middendemper (OF je regelt direct een complete 325i/328/M3 uitlaatlijn)
- 1 accu pool en een dikke + kabel van ongeveer 20cm lang
- 6 cilinder voorremmen
- LIEFST schroefset, of anders gewoon de veerpoten/dempers van een 6 cilinder nemen..
- Teller Unit van een 6 cilinder
- Liefst 6 cilinder radiateur, of als je al de grote versie van de 318 gebruikt kun je die houden
- Benzine filter (deze zit bij de M50 op het blok ipv. op het chasiss)
- Je stuurbekrachtiging leidingen (bij een 6 cilinder is de vloeistof gekoeld en bij de 4 cilinder niet)
- Per dag 1 six pack redbull en 7 broodjes bakpao
dan krijg je dit effect:
Motor er uit.
Schoon maken.
Kabel boom er uit halen.
Nieuwe en oude blok langs elkaar
Motor er in hangen (hangt gewoon op de originele 4 cilinder rubbers)
Accupool maken zoals ik het heb gedaan OF accu na de kofferbak verhuizen (maar dat is dan jou probleem)..
Achteras vervangen
Uitlaat heb ik alleen deze pic:
Hoop dat je hier een beetje wat aan hebt.. Mijn ombouw heeft mij 2000 euro gekost all in. Maar denk dat je voor 1000 euro ook klaar kunt zijn als je het wat goedkoper aan doet etc..
Men koopt:
- M50B25 compleet met alles (Dynamo, startmotor, Stuurbekrachtigingspomp etc..) inclusief kabelboom & ECU
- Versnellingsbak wat er achter aan hoort (ik heb automaat dus ZF 5HP18)
- Cardan as 325/328
- Complete achter as incl. diff (is makkelijker en sneller gefixt dan de diff en remmen achter individueel te vervangen)
- Einddemper 325i/328i/M3
- 2 rechte buizen die na je spruitstuk toe gaan ter vervanging van je kat/middendemper (OF je regelt direct een complete 325i/328/M3 uitlaatlijn)
- 1 accu pool en een dikke + kabel van ongeveer 20cm lang
- 6 cilinder voorremmen
- LIEFST schroefset, of anders gewoon de veerpoten/dempers van een 6 cilinder nemen..
- Teller Unit van een 6 cilinder
- Liefst 6 cilinder radiateur, of als je al de grote versie van de 318 gebruikt kun je die houden
- Benzine filter (deze zit bij de M50 op het blok ipv. op het chasiss)
- Je stuurbekrachtiging leidingen (bij een 6 cilinder is de vloeistof gekoeld en bij de 4 cilinder niet)
- Per dag 1 six pack redbull en 7 broodjes bakpao
dan krijg je dit effect:
Motor er uit.
Schoon maken.
Kabel boom er uit halen.
Nieuwe en oude blok langs elkaar
Motor er in hangen (hangt gewoon op de originele 4 cilinder rubbers)
Accupool maken zoals ik het heb gedaan OF accu na de kofferbak verhuizen (maar dat is dan jou probleem)..
Achteras vervangen
Uitlaat heb ik alleen deze pic:
Hoop dat je hier een beetje wat aan hebt.. Mijn ombouw heeft mij 2000 euro gekost all in. Maar denk dat je voor 1000 euro ook klaar kunt zijn als je het wat goedkoper aan doet etc..
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
Next step: E36 318i 2.5 24v --> E36 318i 5.4 24v v12
Volgens mij moet je hem wel opnieuw laten keuren bij de RDW omdat je auto een 4 cilinder is op kenteken en er nu een 6 cilinder in gaat.
5 tientjes als ik me niet vergis.
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
-
Hee man hartstikke bedankt voor je reactie! Kan ik goed gebruiken! Ik heb standaard al me accu achterin zitten dus dat is wel makkelijk dan, en heb ook al me auto verlaagd en heb rondom remschijven.
En ik vraag me alleen nog af hoe ik dat met die zekeringkast moet doen want die draadjes gaan gewoon die kast in... zekeringkast van een 325i ergens vandaan halen en dan die aan de kabelboom verbinden ofzo. Ik weet namelijk niet zeker of er bij dat blok een zekeringkast zit. Kabelboom en ecu allemaal wel.
Sorry van de wat laate reactie.....
En ik vraag me alleen nog af hoe ik dat met die zekeringkast moet doen want die draadjes gaan gewoon die kast in... zekeringkast van een 325i ergens vandaan halen en dan die aan de kabelboom verbinden ofzo. Ik weet namelijk niet zeker of er bij dat blok een zekeringkast zit. Kabelboom en ecu allemaal wel.
Sorry van de wat laate reactie.....
Nee nee nee! Er gaan maar 3 relays naar je zekering kast heen, de rode, witte en blauwe. En er gaat 1 rode kabel heen naar je zekeringkastje, dopje 13 en je hebt hem er af. Schroef de stekker(s):
Als je handgeschakeld hebt:
Indien automaat:
Zie je welke ik bedoel?
Thats it.
Als je handgeschakeld hebt:
Indien automaat:
Zie je welke ik bedoel?
Thats it.
-
dus als ik het goed begrijp en zie hoef ik alleen die draaistekker erop te draaien? want als ik het goed heb gaat er bij mijn huidige blok, 318, een zwarte kabel me zekeringkast in dus ik zou niet weten hoe ik die van een 325 erop moet zetten,? kan ik deze zekeringkast gebruiken ofzo? of zit er een stekker dan op die andere kabelboom? ik heb het blok namenlijk nog niet, en zodra ik die heb ergens volgende maand zal ik er een paar fotos van maken en naar je sturen, en dan denk ik dat het misschien vanzelf wel duidelijk word. want jij heb me nu al een heel eind opweg geholpen:) thnx
RDW had ik ook al gebeld en die zeiden dat de keuring alleen kijken naar je ophanging of die goed is en of je uitlaat goed zit. maar bij bmw zit alles al op ze plek dus daar hoef ik me ook niet zoveel zorgen over te maken denk ik....
groetjes
RDW had ik ook al gebeld en die zeiden dat de keuring alleen kijken naar je ophanging of die goed is en of je uitlaat goed zit. maar bij bmw zit alles al op ze plek dus daar hoef ik me ook niet zoveel zorgen over te maken denk ik....
groetjes
Nee stephan, kijk eens beter.. Zie je niet 1 moer met een kabel bij de relays daar? Dat is het enige die je er uit schroeft..
Niet kloten met zekeringkasten..
Jij hebt alleen 1,5 meter benzine slang nodig, 30cm vacuum slang voor je booster en paar kleinigheidjes onder de motorkap samen met je kabelboom & ECU(of ECU's als je automaat hebt).
Niet kloten met zekeringkasten..
Jij hebt alleen 1,5 meter benzine slang nodig, 30cm vacuum slang voor je booster en paar kleinigheidjes onder de motorkap samen met je kabelboom & ECU(of ECU's als je automaat hebt).
-
Ja die zie ik. Dus alleen die Loshalen en dan gewoon de rest van de kabelboom van die m50 aansluiten zoals het hoort en dan moet die het doen lijkt me. Maar ik heb genoeg informatie van je gekregen, super! Kan ik goed gebruiken....
En als ik er mee bezig ben of nog verdere vragen over heb hoor je dat van mij! Ik zal er iig fotos van maken..
Thnx men!
En als ik er mee bezig ben of nog verdere vragen over heb hoor je dat van mij! Ik zal er iig fotos van maken..
Thnx men!