Onbeveiligde elektrische ramen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jklaverstijn

Onbeveiligde elektrische ramen

Bericht door jklaverstijn » 29 jan 2008, 10:11

Hallo beste forumleden,

Het ondenkbare is gebeurd: ik heb onlangs toch een nare ervaring gehad met mijn bimmer. Ik bediende zonder op te letten het raam van de bijrijder terwijl juist iemand zijn hoofd naar buiten wilde steken. Daarbij bleek dat het raam zich bij weerstand niet automatisch terugtrekt maar gewoon met pijnlijk gevolg doordouwt. Bij mijn vorige auto (Seat Alhambra) gebeurde dat wel. Het was onmogelijk om jezelf te bezeren. Lijkt, me zeker met kinderen, een serieus gevaar. Ik weet dat ik beter moet opletten. Toch kan het blijkbaar gebeuren. Misschien niet altijd een hoofd maar een vingertje heb je zo te pakken.

Is dit normaal? Kan ik dit (laten) oplossen / programmeren?

Groeten,
Jan.
De e46 op de foto is inmiddels (noodgedwongen, diefstal) vervangen door een E61 535D met M pakket, pano dak, automaat, ...

Peter Simons

Re: Onbeveiligde elektrische ramen

Bericht door Peter Simons » 29 jan 2008, 15:04

Beste Jan,

Bovenin de stijl zit een sensor, (dmv een dun draadje, geintegreerd in het rubber) deze hoort te detecteren of er een voorwerk tussen het raam en de stijlen zit. wanneer deze dat voelt hoort deze automatisch terug te trekken. Ik weet niet hoe klem je bijrijder heeft gezeten. Het is mogelijk dat door het grote oppervlak van het 'hoofd' de sensor het niet goed gedetecteerd heeft. je kunt het eens proberen om een pen of iets dergelijks tussen het raam en de spijl te houden. wanneer het raam dicht gaat. Wanneer dit niet het geval is, zou ik naar de dealer gaan. Waarschijnlijk een slecht contact in je deurstekker.

Met vriendelijke groet,
Peter

jklaverstijn

Bericht door jklaverstijn » 29 jan 2008, 15:16

Bedankt, Peter. Hij hoort dus terug te trekken. Ik ga dat straks meteen testen. Dat hoofd was van mijn vrouw dus daar ben ik wel zuinig op ;) . Dat moet worden opgemerkt door de sensor. Maar ik begin met een pen.

Groeten, Jan.
De e46 op de foto is inmiddels (noodgedwongen, diefstal) vervangen door een E61 535D met M pakket, pano dak, automaat, ...

jklaverstijn

Bericht door jklaverstijn » 02 feb 2008, 23:02

Nou heb dus een testje gedaan met een leren vijfje (een voetbal dus).

In de raamopening en dan omhoog. Nou ik was blij dat ik niet weer het hoofd van mijn vrouw heb gebruikt want hij duwde gewoon door. Beide zijden (ik geb alleen voor el. ramen). Dit is niet OK. En ik ben bang dat er gewoon geen beveiliging op zit. Kan iemand met zelfde model bouwjaar misschien die test herhalen? Het gaat dus om een 320D Touring Exec van juni 2003.

Groeten,
Jan.

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 03 feb 2008, 00:27

Heb er net m'n hand tussen gestoken 8p Klemde toch wel een beetje, maar hij wilde niet verder 'duwen' zeg maar, oftewel hij blokkeerde wel.

Kan er verder niks over terugvinden op TIS oid, gek....

Zal het er eens over hebben de volgende keer als ik bij m'n (goed bevriendde) dealer ben 8) (heb nu een speciale titel bij de bmw dealer hier) 8)
www. M3 register .nl

Chris

Bericht door Chris » 04 feb 2008, 14:31

ik kan me iets bij indenken dat ik dit ook heb meegemaakt.... pff dat drukt gewoon door..
//.00.-// > /.-////.-///.-

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 04 feb 2008, 14:39

330dM schreef:
heb nu een speciale titel bij de bmw dealer hier
Oh? laat me raden "Die vent die al onze overjarige E46 onderdelen opkoopt" ? :rolf:
Even offtopic; De dealer belde mij laatst op omdat ie ergens niet meer uit kwam (m.b.t een MK4). Ik heb het uiteraard kunnen fixen 8)
www. M3 register .nl

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 06 feb 2008, 17:32

Ik heb het nog eens getest; mijn ramen blokkeren wel, alleen als ik m'n hand tussen de ramen van m'n vader z'n e46 steek dan blijven de ramen wel doordrukken zeg maar, totdat ik de schakelaar weer 'omlaag' klik.....
www. M3 register .nl

jklaverstijn

Bericht door jklaverstijn » 06 feb 2008, 22:08

Dit korte onderzoekje maakt wel duidelijk dat je weliswaar niet gauw gewurgd zult worden door je ramen maar dat de beveiliging zeer onder de maat is. Ik heb in ieder geval niet het idee dat er iets kapot is. Het is gewoon zoals het is en dat stelt toch teleur.

Zo'n raam hoort zich naar mijn idee terug te trekken en niet alleen maar "niet doordrukken". Jammer, je zou beter verwachten van zo'n kostbaar bezit. Ik zal er mee leren leven.

Bedankt voor jullie inzichten en experimenten (zelfs met inzet van lijf en ledenen).

Groeten,
Jan.

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 06 feb 2008, 22:24

handleiding auto schreef: Beveiligingsfunctie
Op het bovenste ruitframe bevindt zich aan de binnenzijde een contactrand.
Wanneer bij het sluiten van een ruit tegen de contactrand wordt gedrukt, wordt het sluiten direct onderbroken en de ruit iets geopend.
Ondanks deze beveiligingsfunctie moet er altijd op worden gelet dat de bewegingsbereik van de ruit vrij is, omdat anders in grensgevallen (bijv. bij dunne voorwerpen) het activeren van de beveiligingsfunctie niet is gewaarborgd.
Deze beveiligingsfunctie kan worden uitgeschakeld als de schakelaar over het drukpunt heen ingedrukt wordt gehouden.
Het zou er dus zeker op moeten zitten, gek dat het dan vaak niet (meer) werkt...... :|
www. M3 register .nl

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 06 feb 2008, 22:42

Maar als je hem helemaal indrukt (dus in 1x helemaal dicht) laat je de schakelaar daarna toch los?
www. M3 register .nl

jklaverstijn

Bericht door jklaverstijn » 06 feb 2008, 23:14

Inderdaad. Ik had het niet goed genoeg gelezen. Zodra het raam vanzelf sluit, dus na de knop los te laten, gaat hij wel een stuk terug. Eureka! Het is dus half beveiligd. Dat is al een stuk beter. Bdeankt voor de opmerkzaamheid. Ik weet nu hoe het zit.

Groeten,
Jan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”