Olielucht e46 coupe, raar maar waar

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
janbugel

Re: Olielucht e46 coupe, raar maar waar

Bericht door janbugel » 08 sep 2010, 09:47

Arne46 schreef:Beste mensen

Bij ons in de garage zijn er ook al veel wagens binnengekomen met als klacht olielucht.
Het betreft bijna altijd e46 met N42 motoren die namelijk over een vacuumpomp beschikken. Zo hebben we bij ons op het werk ook al verschillende pompen vervangen. Zon pompje kost een kleine 300 euro btw. Zonder werkuren. Een dure grap dus.

Nu moet je goed weten dat dit pompje niet zomaar lekt. Meestal treft het motoren die niet verbazend veel rijden en die ook niet veel oliewissels hebben gehad of nooit met full synt olie rijden. Deze motoren hebben ook de neiging om af en toe klachten te vertonen van slecht starten bij kouder weer of stilstand van soms zelfs enkele uren (stationair schomellen en sporadisch zelfs uitvallen). Meestal wordt er vaak ten onrechte allerlei kosten en reparaties aan doorgevoerd waarop het symptoom nooit geheel verdwenen is. (Te denken aan bougies, sensoren,...)

Wanneer je dit herkent kan je al beginnen huiveren. Hopelijk heb je geen oliesludge...
De olielucht die je ruikt is ook hoogstwaarschijnlijk van de vacuumpomp die net boven de uitlaatcollector hangt, de olie drupt en verbrand vervolgens op de uitlaatcollector, die dampen steigen mooi naar boven waar net je microfilter ligt en langs daar gaat het door het ventilatiesysteem in de wagen.

En vacuumpomp die lekt is meestal een zwakke schakel die het begeven heeft. Wie heeft er op zijn N42 al ooit de carterventilatie vervangen? Nochthans is dit wel aan te raden. Zeker als je korte ritten maakt en niet veel oliewissels op een jaar doet. Deze ventilatieklep is namelijk de positieve carterventilatie. Als deze het begeeft kan de druk zich een weg banen naar de vacuumpomp waardoor deze het ook zal begeven. Langzamerhand kan je motor beginnen sludgen en dan gaat het enkel van kwaad naar erger als je er niet snel genoeg bij bent.

Mvg
Hallo,
Wordt hier met de caterventilatie de olieafscheider bedoeld of spreekt men over nog een andere klep?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15

Groeten,Jan

Erik R.

Bericht door Erik R. » 09 sep 2010, 16:50

Ik had ook het zelfde probleem

hij verbruikte om de 1500km een halve liter olie.
En als hij een nacht had stilgestaan en ik stond smorgens ergens stil kwam er ook een verbrande olie geur naar binnen.

Heb hem maandag weg gebracht en inderdaad de vacuumpomp was stuk en lekte dus olie langs een O ring.
heb de auto gister weer opgehaald koste waren 511 euro bij BMW.

janbugel

Bericht door janbugel » 12 sep 2010, 07:40

princeofgermany schreef:Dames en heren,

Voor degene die het betreft met een N42 motor:

Je kunt het ook controleren door aan de achterkant van de cilinderkop te voelen (en kijken). Dan kun je onderaan de vacuümpomp olie voelen. Als dit zo is, weet je eigenlijk zeker dat het de pomp is.

Ik heb mijn nieuwe vacuümpomp via een duitse site gekocht voor slechts €149,-.
Dit scheelt dus nogal wat!
Deze is dan ook origineel van PIERBURG en heeft volledige garantie natuurlijk.
Komen enkel nog geringe verzendkosten bij...
Ik heb hem zelf ook vervangen. Is een beetje priechelwerkje, maar het lukt prima in een uurtje (MAX)

Als jullie meer willen weten hoor ik het wel.

Groetjes
Hallo,

Kan iemand mij een link geven van die Duitse site??

Groeten,Jan

princeofgermany

Bericht door princeofgermany » 12 sep 2010, 12:13

Rene08

Bericht door Rene08 » 12 sep 2010, 12:35

Bij mij is alles van de week ook vervangen. Vacuüm pomp, olie afscheider en wat slangen. Vooral de slang die over je inlaat heen loopt was erg slecht. Deze was helemaal vacuüm getrokken. Dus een stuk nauwer geworden. Ook kleppendeksel pakking was al eens vervangen. Nu rijdt ie weer als een zonnetje :)

Grt, René

janbugel

Bericht door janbugel » 12 sep 2010, 15:17

@Prince:bedankt voor de info.
Hoeveel km staat er op je wagen Rene?
Ik heb even gekeken om de olieafscheider te vervangen maar is het mogelijk dat de inlaat moet verwijderd worden?
Heeft iemand dit al zelf gedaan en hoe kan men testen of de afscheider moet vervangen worden?

Mvg,Jan
Laatst gewijzigd door Gast op 12 sep 2010, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Rene08

Bericht door Rene08 » 12 sep 2010, 16:41

Mijn auto staat nu op 151dkm en een beetje. Bij mij is de inlaat idd los geweest om er bij te kunnen komen. Ik heb het niet zelf gedaan, dus kan je niet precies zeggen hoe of wat.

Grt, René

BMW318I

Bericht door BMW318I » 27 dec 2010, 17:35

heb een bmw e46 318i facelift model n42 motor weet iemand waar de carterventilatie zit
graag met foto wijzen als het kan ?
BMW Bayerische Motoren Werke

sjef

Bericht door sjef » 27 dec 2010, 19:47

Dit topic moest ik maar eens gaan volgen.
Van de zomer hetzelfde probleem gehad, inderdaad olie op de uitlaat, maar ook wel eens afslaan bij koude start.
Maar het leek over nadat ik de olievuldop vervangen had.
Sindsdien geen problemen gehad, maar als ik dit zo lees moest ik het maar eens opnieuw bekijken.
En het is dus te herkennen aan oliedruppels aan de vacuumpomp?
Een DIY zou natuurlijk helemaal top zijn.

Overigens werkt de link waar het onderdeel goedkoop te krijgen zou zijn niet meer...

rustamabd

Bericht door rustamabd » 23 jan 2011, 19:42

Ik heb een vacuumpomp terugroepactie gevonden, maar die is voor een 5-serie. Misschien is er al iets voor e46? Volgens mij is dit een groot defect in alle N42/N46 motoren. Blijkbaar zijn er ook 2 versies van deze pomp, 11667534236 (de ouwe) en 11667542498 (de nieuwe). :(

Coldburn

Bericht door Coldburn » 20 jun 2011, 19:40

Een benzine versie heeft toch geen aparte vacuumpomp?

Coldburn

Bericht door Coldburn » 20 jun 2011, 20:36

Enne ik heb Sedan uitvoering,kan de kleppendeksel pakking het probleem geven?

Rene08

Bericht door Rene08 » 20 jun 2011, 20:42

Jahoor, en bezine motor heeft ook een aparte vacuumpomp. Kleppendeksel pakking kan ook lek zijn ja. Dat zou ik dan sowieso preventief vervangen. Aangezien dit weinig werk is blijven de kosten ook laag.

Coldburn

Bericht door Coldburn » 20 jun 2011, 20:46

Heb je misschien foto voor locatie? :love:

Zit deze op de multieriem? Ik ga eens kijken voor kleppendekselpakking maar automaterialenzaak vroeg 70 euro incl ! Lijkt me wel veel voor een rubbere afdichting..

Rene08

Bericht door Rene08 » 20 jun 2011, 20:49

Prijs weet ik niet meer precies, maar je hebt best kans dat ze in de buurt zitten qua prijs hoor :)

Foto van de vacuumpomp heb ik niet. Hij zit achter het blok. Dus helemaal tegen je dash aan. Je kunt er slecht bij en je moet bijna alles op gevoel doen bij het vervangen. Geen leuk klusje dus.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”