GM5 comfort module gefixt, maar nog niet helemaal

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
wooter

GM5 comfort module gefixt, maar nog niet helemaal

Bericht door wooter » 22 sep 2010, 22:03

Zo dan, net toch nog mijn GM5 module kunnen fixen met relais uit Duitsland.

Eerst lopen K)(*&#*^#ten en een paar ultra dunne draadjes op de printplaat kappot gemaakt. Nu met mini draadjes toch nog de juiste contacten met elkaar verbonden. Wat een gepielewiet zeg.

Maar nu het probleem: ik kan met mijn afstandsbediening/sleutel weer deuren open en dicht doen, echter: bestuurdersportier niet en het alarm gaat niet aan.

Ik kan de bestuurders portier wel dicht doen met het slot. Echter, andere portieren die openstaan gaan niet dicht. Ik kan dan wel alle andere portieren dicht doen met de afstandbediening. Maar het alarm gaat niet aan.
Als alle deuren dus dicht zijn en het alarm staat niet aan, dan kan ik met de sleutel wel alle deuren, inclusief die van de bestuurder open doen.
Kortsom: met afstandbediening alleen bestuurdersportier open doen, maar niet dicht en niet alarm aanzetten.

Enig idee? Heeft dit met de module te maken of is er een ander probleempje?

Groeten,
Wouter

JdM

Re: GM5 comfort module gefixt, maar nog niet helemaal

Bericht door JdM » 23 sep 2010, 12:30

Dit is duidelijk een gevalletje: Niet alle printverbindingen zijn goed doorgesoldeerd, waardoor er een deur niet meedoet. Omdat je alarm pas inschakelt als die het signaal van de bestuurdersdeur heeft dat ie gesloten is, gaat nu ook het alarm er niet op.
Dit geldt trouwens voor alle deuren, maar de bestuurdersdeur is de belangrijkste.

Misschien tot volgende week dan ;)

wooter

Bericht door wooter » 24 sep 2010, 10:19

Dank je voor de bevestiging.

Heb dus niet zo goede soldeer job gedaan. K met peren.

Heb inmiddels afspraak gemaakt me

Wooter

wooter

Bericht door wooter » 03 okt 2010, 06:32

GELUKT ! YES!!!

Het is toch nog gelukt om de GM5 module te repareren.
Ging namelijk zo:
- oude relais verwijderd
- printplaatverbindingen beschadigd & gerepareerd
- deuren werken niet
- aantal verbindingen met kleine draadjes gesoldeerd
- ALLES WERKT WEER

Heeft me wel paar avonden gekost, maar spaart me ook weer ruim 450 Euro aan een nieuwe module uit.
Als iemand hetzelfde probleem heeft met beschadigde printplaten hoor ik het wel via dit forum. Dan kan ik mijn soldeerplan wel doorsturen.

Wooter

wooter

Bericht door wooter » 03 okt 2010, 06:50

Hallo, hier toch even e foto's met soldeer plan (begreep namelijk bij plaatsen vorige bericht nog niet hoe je een foto via een forum kan plaatsen)

Voor de doehetzelvers onder ons die comfortmodules, GM-5 modules, willen fixen.
Voor als je niet zo'n soldeerheld bent (het ging bij mij redelijk fout met uitslopen van oude relais)
Bij deze een aantal plaatjes voor het fixen, doorsolderen van een beschadigde GM5 printplaat.

Kijk maar of je eruitkomt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JdM

Bericht door JdM » 04 okt 2010, 22:01

Mooie plaatjes, ik had alleen in mijn DIY al gewaarschuwd voor de gevoelige en makkelijk te slopen printbaantjes. Die zijn zo klein en dun en zitten ook nog verstopt onder de relais dat je ze zo beschadigd hebt.
Je hebt echt mazzel dat je hem nog aan de praat hebt gekregen met doorverbinden. Volgende keer toch maar uitbesteden? :P

jan wit

Bericht door jan wit » 31 okt 2010, 20:38

jdm

Mail even je mail adres mbt rep zke module

j.j.wit@quicknet.nl

Gr Jan Wit

jan wit

Bericht door jan wit » 31 okt 2010, 20:40

Ps

Zijn de relais met het rode kruis stuk?

Gr Jan

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 31 okt 2010, 21:51

Niet elke GM 5 heeft deze 2 relais derin zitten.

JdM

Bericht door JdM » 01 nov 2010, 19:28

Het zijn de twee relais links op de print, dus niet die met het rode kruis.
En 99% van de GM5 modules hebben deze relais erop zitten.
Heb van alle reparaties pas 1 iemand naar huis moeten sturen omdat het een ander soort GM5 module was.

wooter

Bericht door wooter » 02 nov 2010, 20:11

Die relais met kruis zaten NIET op mijn module.

Nou heb ik recent wel ondervonden dat soms opeens alle deuren dicht gaan. Vermoed dat dit komt door gevoeligheid voor andere signalen en eventueel warmte. Komt echter heel af en toe voor en is niet lastig.

Wooter

JdM

Bericht door JdM » 02 nov 2010, 20:17

Die relais met kruis op de tekening zijn voor de elektrische ramen achter. Of voor de klapramen als je een coupe hebt ;)
Dus als je ze niet op je print hebt zitten, heb je een sedan/touring zonder elektrische ramen achter.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 02 nov 2010, 21:58

Das niet helemaal waar, ik heb die relais wel maar geen electrische ramen achter. :(
Spoiler: Laat zien
zoek nog steeds iemand die met dat kan inbouwen,heb alle spullen ervoor,alleen de bekabeling van en naar de gm5 en schakelaars niet
GM5 zijn er in 3 versies,met 2 of met 4 relais,die met 4 bestaan weer uit een high en low versie,zijn exact het zelfde,alleen de software is anders,in het magazijn te Munchen zijn ze exact het zelfde,pas als ze de auto in gaan worden ze geprogrameert in een high of low versie.dit programeren zou maar 1 keer kunnen,maar ik weet dat te herprogrameren is.
Iemand op een duits forum had een high bestelt en kreeg low versie,dealer wilde nix doen,naar contact met fabriek moest de dealer als nog zorgen dat het een high versie was,of de dealer zelf of de fabriek hem herprogrameerd heeft is niet duidelijk.

JdM

Bericht door JdM » 03 nov 2010, 15:53

En weet je zeker dat niet iemand al ooit jouw GM5 vervangen heeft voor een andere omdat ie kapot was? Waarbij er een tweedehandse high-versie in is gezet en ingelezen?

Het lijkt mij namelijk heel sterk dat ze een duurdere 4 relais-versie erin zetten terwijl er een goedkopere 2 relais-versie in zou moeten, ze gaan toch bij productie niet meer geld uitgeven dan nodig is? ;)

Ik heb ook nog bij geen enkele GM5 module gezien (en ik kan zeggen dat ik er al heel wat van binnen gezien heb met bijbehorende auto) dat er WEL de twee relais voor de achterste elektrische ramen in zitten, terwijl er vervolgens GEEN elektrische ramen achter aanwezig zijn.
Je bent de eerste van wie ik het hoor en daarom heb ik ook het idee dat jouw GM5 niet origineel bij je auto geleverd is.
Maar ik kan het natuurlijk fout hebben ;)

Verder is er ook nog een GM5 versie die er totaal anders uitziet dan de GM5 modules die wij allemaal kennen. Die heb ik gelukkig nog pas bij 1 auto gezien, want die is totaal niet te repareren. Deze GM5 heeft een totaal andere print en totaal andere relais en print-layout.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 03 nov 2010, 18:13

Tis een low versie,heb voor de electrische ramen achter een high versie in de kast liggen,beide gm's hebben 4 relais.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”