1-serie velgen op 3-serie?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Stamp-CTRL

1-serie velgen op 3-serie?

Bericht door Stamp-CTRL » 27 sep 2010, 18:07

Ik kan een setje 17" sportvelgen kopen met runflat winterbanden.

Nu is deze set geleverd op een BMW 1-serie. Gaat dit passen op een standaard E46?

Iemand ervaring met runflat banden? Laatst op Top Gear werden deze finaal afgebrand mbt het weggedrag van de Beemer. Zou lawaaierig zijn en niet comfortabel.

Alle reactie uiteraard welkom!

Greets, STAMP
330i is the way to go

Cliff

Re: 1-serie velgen op 3-serie?

Bericht door Cliff » 27 sep 2010, 18:28

Naar mijn weten past dat gewoon...dacht dat die dezelfde et-waarden hebben.

dickie

Bericht door dickie » 28 sep 2010, 07:27

Klopt! zelfde ET waarde...

Ik heb ook Runflats (op Z4 velgen; ja, die passen ook... Dwz eerste model Z4).

Heb alleen andere vraag: wat is precies de juiste bandenspanning voor Runflats? Deze is toch lager dan bij gewone banden?
(heb 17" 225 breedte)

Mijn dank is groot...
Dick Happens!

Beemerke2000

Bericht door Beemerke2000 » 28 sep 2010, 22:01

Op mijn wagen e46 320 d pf passen geen velgen van een 1 serie.
De velgen raakten mijn remklauwen.
Ook in de garage zeiden ze dat dit niet past.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 28 sep 2010, 22:08

Lijkt mij sterk dat dat voor alle 1 serie velgen geldt... :roll: En is altijd op te lossen met een spacer omdat de ET waardes van 1 serie velgen heel behoudend zijn voor een E46, en dat geldt wel voor alle 1er velgen ;)

Erik R.

Bericht door Erik R. » 28 sep 2010, 23:01

ik rij in de winter ook op 5 spaaks 1 serie velgen passen prima is ook zelfde ET als 3 serie.
de banden zijn wel normaal.

Heb wel op mijn 19inch 225m velgen runflat banden gehad en dat gaat prima op een 3 serie heb er eerlijk gezegd geen verschil gemerkt met normale mijn huidige alpina velgen met pirelli velgen voelen wel harder aan terwijl die juist zachter zouden moeten zijn.

En ja die verhalen over slecht voor je onderstel is echt onzin mijn auto is voorzien van M onderstel en 19inch velgen me moeder rijdt een 1 serie met 17inch velgen en runflatbanden en dus ook het aangepaste onderstel voor die banden en die auto is stugger als die van mij.
En tja verlagings veren zijn ook niet goed voor je onderstel en dat heeft ook iedereen zonder problemen.

dus zou het gewoon lekker doen.

Beemerke2000

Bericht door Beemerke2000 » 01 okt 2010, 00:55

Ja ik heb het hier dan ook over de stalen velgen.
Heb nu stalen velgen van een 3 serie en deze zijn ook in veel dikkere plaat uitgevoerd dan de 1serie stalen velgen.
@griffendahl: spacers kan je doen maar in België is dit niet toegestaan.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 01 okt 2010, 06:57

Stom land :+

Beemerke2000

Bericht door Beemerke2000 » 03 okt 2010, 00:41

@ griffendahl: Ja dat weet ik al lang :P
Maar spacers zijn natuurlijk ook niet echt veilig.
0.5cm gaat nog maar spacers van 4cm veranderd echt het weggedrag van je auto.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 03 okt 2010, 17:55

Erik R. schreef: En ja die verhalen over slecht voor je onderstel is echt onzin mijn auto is voorzien van M onderstel en 19inch velgen me moeder rijdt een 1 serie met 17inch velgen en runflatbanden en dus ook het aangepaste onderstel voor die banden en die auto is stugger als die van mij.
En tja verlagings veren zijn ook niet goed voor je onderstel en dat heeft ook iedereen zonder problemen.

dus zou het gewoon lekker doen.
Het gaat niet om het feit dat je onderstel aangepast is, het gaat er om of je onderstel ervoor bedoeld is. Natuurlijk als ze passen rijden ze ook goed, en de wegligging zal ook wel goed zijn. Maar je ophanging krijgt veel meer te voortduren waardoor deze sneller slijt. Dat merk je de eerste 10km niet maar na 10000km misschien wel. De wegligging is trouwens bij nieuwe modellen met run flats wel degelijk anders want je hoort veel verhalen van mensen die last hebben van spoorvorming.
Dus het "dus zou het gewoon lekker doen" vind ik gewoonweg een slechte en niet slimme zin. Je moet wel degelijk rekening houden met slijtage, dat komt niet zomaar uit de lucht vallen wat mensen hier zeggen. Als je mogelijk extra onderhoud niet erg vindt zou ik het doen. Als je trouwens run flat banden gebruikt, gooien mensen dan ook hun reserve band eruit? Want daar is het voor bedoeld, zodat je meer ruimte en minder gewicht hebt.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 04 okt 2010, 12:59

Beemerke2000 schreef:Maar spacers zijn natuurlijk ook niet echt veilig.
0.5cm gaat nog maar spacers van 4cm veranderd echt het weggedrag van je auto.
Onzin, zelfs 40mm spacers zijn niet per sé onveilig... Als je 8,5J velgen hebt met ET80 (als ze bestaan...) en je zou daar 40mm spacers opgooien kom je gewoon op de fabriekswaarden van BMW uit. Dus dan heeft het voor je weggedrag geen invloed. Spacers zijn dan juist goed om de ET waarde zodanig te beinvloeden dat je weer op de juiste waarde uit komt.

Als 1 serie velgen een hogere ET hebben als 3 serie velgen zou je met spacers die 1 serie velgen op het niveau van 3 serie velgen kunnen krijgen. Met spacers zal het dan meer 'af fabriek' rijden dan zonder.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 04 okt 2010, 19:28

Het is geen complete onzin want als je de spoorbreedte van je auto verandert dan verandert ook het weggedrag ermee. Of het merkbaar is is ten tweede.. Als je dunne velgen neemt en je zet er spacers op dan zijn de uiteinde van de band wel even ver van elkaar verwijdert maar je hebt een stuk minder rubber. Dus die vergelijking gaat ook niet op.
Je krachten komen anders op je ophanging (immers krachtxarm=moment) en ik vraag me af hoever je auto rolt vergeleken met een auto zonder spacers.
Fabrikanten van auto`s geven bepaalde spoorbreedtes aan auto`s en varieren ook daarmee aan de voor en achterkant. Kijk maar naar heel veel Franse auto`s daar zie je duidelijk dat de achterwielen dichter bij elkaar staan dan de voorwielen.
Je wielophanging en spoorbreedte is een tovertruc waar je een bepaalde wegligging mee krijgt. Nog maals ik weet niet in hoeverre het merkbaar is maar je verandert wel iets wat wel degelijk invloed heeft.
Voor mezelf maak ik altijd de vergelijking in extreme, wat zou er gebeuren als je de wielen heel dicht bij elkaar zet en wat gebeurd er als je de wielen heel ver uit elkaar zet..Ik denk dat het voornamelijk zit in de balans en het kantelpunt van de auto.

Erik R.

Bericht door Erik R. » 05 okt 2010, 00:16

Mario TT je brengt het allemaal leuk en er zal best een kern van waarheid inzitten maar heb je zelf ervaring?

Er zijn 3 series die worden uitgevoerd met 16inch velgen en hebben dus meer comfort en ze zijn er ook met 18inch en dus minder comfort deze hebben gewoon het zelfde onderstel.
Er zijn mensen met een nieuwe bmw met runflat banden die toch weer normale banden willen dit regelt bmw gewoon voor je
en er wordt dan niks aan je onderstel aangepast dus volgens BMW kan dit ook gewoon en die mensen hebben echt niet ineens een slecht onderstel

Ter indicatie ik heb mijn BMW met 28.000km gekocht met 19 inch wielen eronder hierna heb ik er 19 inch originle M3 velgen ondergehad met behoorlijk afwijkende ET waardes daarna 19 inch E92 velgen met runflabanden en nu Org. Alpina velgen voor de E90 en dan de breedste set ook in 19inch.
Mijn auto staat inmiddels op 115.000 km en het enigste wat is kapot gegaan aan de ophanging is een gebroken achterveer maar dat is nou eenmaal een probleem bij 3 series. Dus slijtage door velgen die niet eens bedoeld zijn voor dit model valt dus reuze mee.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 05 okt 2010, 06:44

Nou ik heb zelf nooit run flats gehad. Ten eerste omdat het dure banden zijn, ten tweede omdat het als je een reserve band heb geen nut heeft.En ik vlucht ook niet dagelijks voor de politie. Het rijgedrag van run flats wordt als anders beschouwd door meerdere mensen, heb er zelf nooit mee gereden maar ik geloof dat wel. Puur vanuit een technisch oogpunt. Het kan ook niet anders dan dat er verschil in zit tenzij je normale banden hebt met hele dunne wangen maar daar heb ik het niet over in ieder geval.
Ik heb van meerdere experts gehoord dat het wel degelijk meer slijtage breng aan je ophanging. Bij een E90 niet omdat deze daar al voor uitgerust is. De E46 niet.
Misschien moeten we een poll houden van mensen die run flat banden op hun E46 hebben en hun mening, wellicht is dat anders dan wat experts zeggen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”