Koplamp hoogte verstelling
Koplamp hoogte verstelling
Ik heb zojuist mijn koplampen gerepareerd, de hoogte verstelling was afgebroken. Ik kon er nog niet veel vinden op het forum hier dus daarom schrijf ik er nu iets over.
Het is erg simpel, als je koplamp compleet is dan is het een kwestie van een reparatieset halen bij de dealer. Koplampglas krijg je er heel makkelijk af die zit gewoon vast geklikt. Daarna moet je de rubbers aan de achterkant los draaien met een torx bitje. Aan de voorkant zit een klein plastic plat palletje. Deze moet je draaien en dan kan je aan de onderkant de reflector los halen, je kan via de gaten aan de achterkant zien wat je doet. Trek voorzichtig de electrische hoogte verstelling los en dan is je reflector los. ALs je plastic houders tenminste alle twee zijn afgebroken anders moet je deze uit de houders trekken maar waarschijnlijk breken deze wel af omdat ze bros zijn. De nieuwe plastic houders moet je wel goed in de gleuven zetten (even logisch nadenken en dan zie je hoe ze vast moeten) en dan de knoppen aandraaien zodat het schroefdraad al een eindje in de plastic houders zitten. De reflector weer vastklikken in de 3 punten, alles weer vast zetten wat je los hebt gehaald en dan klik je het glas erop en ben je klaar. Als je een beetje handig bent dan heb je het zo gedaan.
De koplamp uit de auto halen is heel simpel. De connectoren los en 4 boutjes en je hebt hem eruit en erin is andersom. Stel wel goed je koplampen af!
Als er mensen zijn die het niet aandurven, ik wil wel helpen!
Het is erg simpel, als je koplamp compleet is dan is het een kwestie van een reparatieset halen bij de dealer. Koplampglas krijg je er heel makkelijk af die zit gewoon vast geklikt. Daarna moet je de rubbers aan de achterkant los draaien met een torx bitje. Aan de voorkant zit een klein plastic plat palletje. Deze moet je draaien en dan kan je aan de onderkant de reflector los halen, je kan via de gaten aan de achterkant zien wat je doet. Trek voorzichtig de electrische hoogte verstelling los en dan is je reflector los. ALs je plastic houders tenminste alle twee zijn afgebroken anders moet je deze uit de houders trekken maar waarschijnlijk breken deze wel af omdat ze bros zijn. De nieuwe plastic houders moet je wel goed in de gleuven zetten (even logisch nadenken en dan zie je hoe ze vast moeten) en dan de knoppen aandraaien zodat het schroefdraad al een eindje in de plastic houders zitten. De reflector weer vastklikken in de 3 punten, alles weer vast zetten wat je los hebt gehaald en dan klik je het glas erop en ben je klaar. Als je een beetje handig bent dan heb je het zo gedaan.
De koplamp uit de auto halen is heel simpel. De connectoren los en 4 boutjes en je hebt hem eruit en erin is andersom. Stel wel goed je koplampen af!
Als er mensen zijn die het niet aandurven, ik wil wel helpen!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Koplamp hoogte verstelling
Was het bij de facelift ook maar zo eenvoudig. 

Re: Koplamp hoogte verstelling
Voor de facelift zijn er ook reparatie sets... Ik weet alleen niet hoe je zo een uit elkaar moet halen. Maar ik wil er wel naar kijken? Misschien heeft er iemand een afgedankte facelift koplamp?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Koplamp hoogte verstelling
Hallo Mario.
Is niet zo moeilijk te vinden via Google.
Ik heb ze zelf ook veranderd.
Voor FL deze handleiding:
http://fotoalbum.web.de/alben/wer_pa/E3 ... 6/miniatur
Voor NFL deze handleiding:
http://www.motor-talk.de/forum/e39-repa ... 32148.html
Onderdeelnummer:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=63&fg=05
Tip bij zoeken, gebruik de Duitse taal.
reparatur scheinwerfer e39
Is niet zo moeilijk te vinden via Google.
Ik heb ze zelf ook veranderd.
Voor FL deze handleiding:
http://fotoalbum.web.de/alben/wer_pa/E3 ... 6/miniatur
Voor NFL deze handleiding:
http://www.motor-talk.de/forum/e39-repa ... 32148.html
Onderdeelnummer:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=63&fg=05
Tip bij zoeken, gebruik de Duitse taal.
reparatur scheinwerfer e39
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Koplamp hoogte verstelling
Had het al eens gezien op een engels forum, was er een beetje huiverig voor.. x|
Ga het eens proberen , heb nog een facelift koplamp over die kaduk is, hopen dat het lukt.
Ga het eens proberen , heb nog een facelift koplamp over die kaduk is, hopen dat het lukt.
Re: Koplamp hoogte verstelling
Als het net zo simpel is als bij een pre face lift dan is het goed te doen. Alleen als je koplamp kapot is en je gebruikt het alleen om te proberen dan zou ik het niet doen. Want ik ben bang dat als je die kunstof houders loshaalt dat ze dan afbreken vanwege de kracht in het kommetje.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Koplamp hoogte verstelling
Deze is koplamp is de hoogteregeling van kapot, dus mooi om te oefenen.
Re: Koplamp hoogte verstelling
Maar zet dan niet de kunstof knie stukjes vast in de koplamp dus want die krijg je er niet heel meer uit denk ik. En dat is toch zonde van het geld. Overigens kan je gewoon je hoogte verstelling overzetten naar een andere unit. Zit met 1 schroefje vast geloof ik.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Koplamp hoogte verstelling
Hoi Mario.
Toch een kleine correctie op je opmerking:
Hoogteverstelling zit met 2 torx boutjes vast aan de binnenkant. De eerste is los te krijgen, de tweede niet. De kunststof houders zijn zowiezo verpulverd en breken bij eerste de beste spanning. De replacement kits zijn elastisch. Aks je deze houder er recht induwt breken ze niet. je kunt ook voor aluminium gaan. Deze zijn zo'n 80 euro per set.
De afgebroken houders kun je met een priem of iets anders puntigs verwijderen. De zwarte houder waar ze inzitten is wat elastisch. Ik heb bij mij in het afgebroken deel een schroef gedraaid en toen brokkelde alles eruit. Het lastigste is om de witte voet van de hoogteverstelling uit de houder van de reflector te wippen. Je moet hem enigzeins draaien en met iets eruit wippen. Terug gaat i.i.g. een stuk makkelijker.
Anders kom je weer langs, laat ik je het zien.
Toch een kleine correctie op je opmerking:
Hoogteverstelling zit met 2 torx boutjes vast aan de binnenkant. De eerste is los te krijgen, de tweede niet. De kunststof houders zijn zowiezo verpulverd en breken bij eerste de beste spanning. De replacement kits zijn elastisch. Aks je deze houder er recht induwt breken ze niet. je kunt ook voor aluminium gaan. Deze zijn zo'n 80 euro per set.
De afgebroken houders kun je met een priem of iets anders puntigs verwijderen. De zwarte houder waar ze inzitten is wat elastisch. Ik heb bij mij in het afgebroken deel een schroef gedraaid en toen brokkelde alles eruit. Het lastigste is om de witte voet van de hoogteverstelling uit de houder van de reflector te wippen. Je moet hem enigzeins draaien en met iets eruit wippen. Terug gaat i.i.g. een stuk makkelijker.
Anders kom je weer langs, laat ik je het zien.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Koplamp hoogte verstelling
Ik heb het al gedaan voor mijn koplamp, twee weken terug al. Is allemaal goed gelukt. Ook het witte nokje verdraaien wat jij bedoelt was erg simpel. Het klopt dat er 2 torx in zitten, maar zijn die niet verwijderbaar?? Ik heb het niet geprobeerd iig.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Koplamp hoogte verstelling
Als de houders zijn gebroken kun je ze er met veel moeite uitdraaien. Als je teveel wrikt kan de reflector scheuren. Daarna moet je toch aan de slag om de restanten te verwijderen. Mijn voorkeur heeft dus de nok iets te verdraaien en met iets eruit wippen. Ik heb het bij mij aan beide kanten gedaan, best wel aardig klusje als het de eerste keer is.
FL lampen (angeleyes) zijn wel mogelijk. Maar punt van aandacht is het verwarmen om de kit zacht te maken. Dat kan je doffe glazen bezorgen. En dan kost het je minimaal 1 nieuwe koplamp $$$.
Over doffe glazen gesproken, moet het kunststof van de koplampen gaan polijsten met een krasverwijderaar. Zit aardig wat aanslag op. Kan electrisch, maar risico is om een doffe plek te krijgen is aanzienlijk.
FL lampen (angeleyes) zijn wel mogelijk. Maar punt van aandacht is het verwarmen om de kit zacht te maken. Dat kan je doffe glazen bezorgen. En dan kost het je minimaal 1 nieuwe koplamp $$$.
Over doffe glazen gesproken, moet het kunststof van de koplampen gaan polijsten met een krasverwijderaar. Zit aardig wat aanslag op. Kan electrisch, maar risico is om een doffe plek te krijgen is aanzienlijk.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: Koplamp hoogte verstelling
Ik zit volgens mij met een zelfde soort probleem. Heb een 98'er pre face-lift met af-fabriek Xenon maar de koplamp afstelling van de rechterunit is kaduuk. Het ding achter de koplamp is namelijk redelijk vrij te bewegen terwijl de linker gewoon stevig vast zit. Volgens mijn BMW specialist blijkt het pennetje wat erin zit afgebroken te zijn en is dit niet te repareren. Kosten nieuwe originele unit met Xenon circa €600,-! x| Nu is mijn vraag, is mijn hoogte verstelling (Xenon PFL) ook op deze manier te repareren?
Alvast dank voor (hopelijk kostenbesparende) hulp.
Alvast dank voor (hopelijk kostenbesparende) hulp.
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Koplamp hoogte verstelling
Net als wat we hier al de hele tijd schrijven.
Lampen (PFL en FL) zijn te repareren. De FL alleen wat lastiger.
Ik denk dat er nu wel genoeg details en verwijzingen genoemd zijn.
En anders even googlen op
"scheinwerfer wackelt e39"
Lampen (PFL en FL) zijn te repareren. De FL alleen wat lastiger.
Ik denk dat er nu wel genoeg details en verwijzingen genoemd zijn.
En anders even googlen op
"scheinwerfer wackelt e39"
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: Koplamp hoogte verstelling
Fotootjes ter ondersteuning zou erg fijn zijn. Alvast dank!svebby schreef:NIET INTRAPPEN!
Ik kreeg ook te horen dat het niet te maken was. Heb de goede man duidelijk gemaakt dat ik gewoon een reparatiesetje wil hebben. Ik heb het gister gedaan en ben erg tevreden. Het kan dus WEL.
Als je de unit van het koplampglas gescheiden hebt zie je in het midden onderaan een wit pennetje zitten. Dit is van de automatische verstelling (het motortje) Deze moet je met een tangetje een kwartslag draaien en voila! Uiteraard moet je de (afgebroken) verstelpootje wel losmaken. Vaak zijn deze al stuk als je aan deze klus begint. Ik zal kijken of ik morgen een paar foto's ter ondersteuning kan plaatsen.
Suc6
Ik was nu voor €35,- klaar...(beide units!!!)
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: Koplamp hoogte verstelling
Hoeveel tijd heb je er ongeveer in moeten stoppen als ik vragen mag?svebby schreef:NIET INTRAPPEN!
Ik kreeg ook te horen dat het niet te maken was. Heb de goede man duidelijk gemaakt dat ik gewoon een reparatiesetje wil hebben. Ik heb het gister gedaan en ben erg tevreden. Het kan dus WEL.
Als je de unit van het koplampglas gescheiden hebt zie je in het midden onderaan een wit pennetje zitten. Dit is van de automatische verstelling (het motortje) Deze moet je met een tangetje een kwartslag draaien en voila! Uiteraard moet je de (afgebroken) verstelpootje wel losmaken. Vaak zijn deze al stuk als je aan deze klus begint. Ik zal kijken of ik morgen een paar foto's ter ondersteuning kan plaatsen.
Suc6
Ik was nu voor €35,- klaar...(beide units!!!)
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)