Keuze draagarmen
Keuze draagarmen
Mijn linker draagarm is door een slippertje helaas wat krom geraakt en nu ben ik op zoek naar een nieuwe.
Nu heb ik een aantal opties:
De eerste optie zou zijn om een nieuwe M-sport draagarm te kopen maar deze zijn behoorlijk duur en dan heb ik verschil tussen de rubbers van de nieuwe en de oude.
De tweede optie is te gaan voor een set Meyle HD draagarmen.
Het enige probleem met deze draagarmen is dat bij alle advertenties staat dat deze niet zijn voor wagens met het M-sport onderstel. En laat ik dat nou juist hebben
Ik lees zelfs verhalen op internet dat Meyle HD zelf gezegd zou hebben dat het gevaarlijk zou zijn om hun draagarmen onder een M-sport onderstel te monteren omdat oa. de camber veranderd.
Hebben jullie enig idee wat ik hier nou het beste mee kan doen?
Ik zoek de beste doch enigzins betaalbare optie.
Nu heb ik een aantal opties:
De eerste optie zou zijn om een nieuwe M-sport draagarm te kopen maar deze zijn behoorlijk duur en dan heb ik verschil tussen de rubbers van de nieuwe en de oude.
De tweede optie is te gaan voor een set Meyle HD draagarmen.
Het enige probleem met deze draagarmen is dat bij alle advertenties staat dat deze niet zijn voor wagens met het M-sport onderstel. En laat ik dat nou juist hebben
Ik lees zelfs verhalen op internet dat Meyle HD zelf gezegd zou hebben dat het gevaarlijk zou zijn om hun draagarmen onder een M-sport onderstel te monteren omdat oa. de camber veranderd.
Hebben jullie enig idee wat ik hier nou het beste mee kan doen?
Ik zoek de beste doch enigzins betaalbare optie.
Laatst gewijzigd door mantisnl op 07 okt 2010, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Keuze draagarmen
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar... Mijn M-tech draagarmen zijn nog niet direct aan vervanging toe, maar 't zal allicht een keer moeten gaan gebeuren.
Ook voor wat betreft die camber wijziging, geeft het extra positief of negatief camber... ??
Ook voor wat betreft die camber wijziging, geeft het extra positief of negatief camber... ??
Daar heb ik dus ook geen idee van. Ik weet alleen dat het camber van de Meyle HD armen anders is dan die van de standaard M-tech varianten. Maar zou dat zoveel uit maken dan? Waarom zou je de Meyle wel op een gewoon onderstel kunnen monteren en niet op het sportonderstel? Zoveel anders zullen de M-tech draagarmen toch niet zijn? Hooguit wat steviger en wat stuggere rubbers lijkt mij.
Om het zeker te weten zou ik een mailtje sturen naar Meyle.
Wat mensen op internet zeggen zoals "dat heb ik van Meyle zelf" zou ik niet direct geloven.
En als zij zeggen: "niet doen" dan weet je het zeker.
Wat mensen op internet zeggen zoals "dat heb ik van Meyle zelf" zou ik niet direct geloven.
En als zij zeggen: "niet doen" dan weet je het zeker.
Druk op zoek naar een e46 330ci cabrio... Gevonden!!
Heb Meyle gemaild, even afwachten dus
Edit: kheb reactie gekregen, het gaat dus helaas niet:
thank you very much for your interest in our MEYLE HD products.
Unfortunately we do not have any steering parts as control arms (wishbones) or ball joints for the BMW M-Tech suspension.
You are correct, our MEYLE HD control arm does not fit or is not suitable for your E46 with M-Tech suspension either.
Iemand een idee of er nog andere mogelijkheden zijn voor draagarmen icm het M-tech onderstel?
Edit: kheb reactie gekregen, het gaat dus helaas niet:
thank you very much for your interest in our MEYLE HD products.
Unfortunately we do not have any steering parts as control arms (wishbones) or ball joints for the BMW M-Tech suspension.
You are correct, our MEYLE HD control arm does not fit or is not suitable for your E46 with M-Tech suspension either.
Iemand een idee of er nog andere mogelijkheden zijn voor draagarmen icm het M-tech onderstel?
Febi van Bilstein zou ook een goede optie zijn, naar horen zeggen ?
M II sportchassis uitvoering : FEBI artikel nummers 26655 & 26656.
Succes verder....
M II sportchassis uitvoering : FEBI artikel nummers 26655 & 26656.
Succes verder....
Toch al verschillende keren gelezen dat ze wel passen en het enige verschil zou inderdaad de camber zijn, maar ik kan nergens ontdekken of deze nou negatief is of positief. Meyle dekt zich natuurlijk in voor als er onverhoopt toch een keertje iets vout gaat met hun draagarmen op een auto met M tech onderstel. Ik denk zelf dat het voor de sterkte of kans op een kapotte arm/fuseekogel wel mee zal vallen maar het zal ongetwijfeld (minimaal) wel de rij eigenschappen veranderen en ik denk dat Meyle dit ook zal bedoelen. kan me anders nier voorstellen waarom je geen meyle draagarm zou plaatsen. De camber wordt bij zoveel auto`s veranderd alleen al omdat het sportiever uitziet
Gr Jack
Gr Jack
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Ik denk dat ik voor die Bilstein Febi`s ga. Bilstein is ook niet het minste merk en als ze al aangeven dat ze speciaal voor het M-onderstel zijn moet dat wel goed zijn. De prijs is overigens ook erg netjes.
ja de febi`s zijn een kleine 30 euro duurder maar dan heb je wel de juiste volgens specs, http://cgi.ebay.nl/FEBI-BILSTEIN-QUERLE ... 5d29794933
Ook vervang ik meteen de spoorstangen en stabilisatorstangen maar hiervoor neem ik toch die van meyle, en bestellen alles bij dezelfde leverancier op ebay.
Gr Jack
Ook vervang ik meteen de spoorstangen en stabilisatorstangen maar hiervoor neem ik toch die van meyle, en bestellen alles bij dezelfde leverancier op ebay.
Gr Jack
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Zeker, dan maar wat duurder.ja de febi`s zijn een kleine 30 euro duurder maar dan heb je wel de juiste volgens specs
Ze zijn besteld ben benieuwd!
Ik heb een paar maanden geleden mijn draagarm rubbers vervangen door het merk FEBI ik moet zeggen dat het mij tegen valt. Rubber is echt keihard misschien wel leuk voor langdurige uithoudingsvermogen maar, absoluut niet comfort. OEM rubbers softer en geven minder tegen schokken bij het sturen wat ik nu wel heb. Ik loop deze gewoon uit en dan gewoon weer OEM of Meyle.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
De meyle hydro lagers komen er in dit duits forum niet zo heel goed uit, http://www.e46fanatics.de/technische-pr ... hread.html
De meyle rubbers geven een trilling in het stuur volgens dit forum, de oorzaak is dat de originele hydro lagers kamers hebben gevuld met olie die de schokken en trillingen opvangen. Vandaar ook de naam hydro lager! De meyle lagers hebben geen olie in deze kamers maar gewoon lucht en daarom dempen ze niet zo goed. De febi`s hebben ook olie gevulde kamers. Ik weet dus niet of er mensen zijn met meyle lagers die dit dus kunnen bevestigen of aan kunnen geven dat ze hier geen last van hebben.
Gr Jack
De meyle rubbers geven een trilling in het stuur volgens dit forum, de oorzaak is dat de originele hydro lagers kamers hebben gevuld met olie die de schokken en trillingen opvangen. Vandaar ook de naam hydro lager! De meyle lagers hebben geen olie in deze kamers maar gewoon lucht en daarom dempen ze niet zo goed. De febi`s hebben ook olie gevulde kamers. Ik weet dus niet of er mensen zijn met meyle lagers die dit dus kunnen bevestigen of aan kunnen geven dat ze hier geen last van hebben.
Gr Jack
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Als je over het algemeen op snelweg rijdt dan heb je niet zoveel last van maar, ik zit hier elke dag in de binnenstad en ik kan je zeggen dat het geen pretje is lijkt alsof me auto geen vering heeft lijkt het. Als jij zegt dat Meyle hetzelfde probleem heeft de rubbers dan laat ik die staan. Ik zou wel de armen willen kopen omdat die juist HD moeten zijn.
Verkocht BMW 320D e90
Ze zijn bij BMW niet gek, als je iets verandert dan gaat het ten koste van iets. Als de silent blocks harder zijn dan is het logisch dat je minder comfort hebt. Anders hadden ze die dingen wel gemaakt van metaal.
Ik heb begrepen dat als je veel stadsverkeer rijdt met veel verkeersdrempels dat je silent blocks en draagarmen veel sneller slijten. Wat mij ook logisch lijkt. Maar dat betekend dus dat je als je veel stadsverkeer rijdt dat je beter de hardere silent blocks kunt gebruiken, maar goed daar heb je juist meer comfort nodig lijkt me. Dus consessies maken?
Ik heb begrepen dat als je veel stadsverkeer rijdt met veel verkeersdrempels dat je silent blocks en draagarmen veel sneller slijten. Wat mij ook logisch lijkt. Maar dat betekend dus dat je als je veel stadsverkeer rijdt dat je beter de hardere silent blocks kunt gebruiken, maar goed daar heb je juist meer comfort nodig lijkt me. Dus consessies maken?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Ik heb mijn draagarmen vandaag vervangen door de Bilstein Febi`s. Moet de wagen nog even laten uitlijnen maar het sturen voelt al een stuk directer zo. Tot nu toe bevallen ze nog goed