Reservewiel M3 ?
Reservewiel M3 ?
Hallo,
Vorig jaar had ik een lekke band met mijn oude 320i.
Was op een vervelend punt net over de brienenoordbrug.
Wat een gedoe ;(
Bij mijn huidige 3 moet ik helemaal geen lekke band krijgen x|
Tenminste....dat met die pomp en afdichtingsvloeistof ( mobility system) lijkt me helemaal een vervelende klus.
Je moet de afdichtingsvloeistof eerst inspuiten, dan stukje rijden met max 60 km, dan weer stoppen en band op spanning brengen.
En je moet de afdichtingsvloeistof eens in de 3 jaar vervangen....gelezen op us forum.
Liever heb ik een volwaardig reservewiel of 1 van mijn winterwielen achterin liggen.
In geval van een lekke band is dat toch veel eenvoudiger ?
Ok, je bent iets langzamer omdat je meer gewicht meeneemt, band, krik en kruissleutel.
Maar geeft dit verder nog problemen
Vorig jaar had ik een lekke band met mijn oude 320i.
Was op een vervelend punt net over de brienenoordbrug.
Wat een gedoe ;(
Bij mijn huidige 3 moet ik helemaal geen lekke band krijgen x|
Tenminste....dat met die pomp en afdichtingsvloeistof ( mobility system) lijkt me helemaal een vervelende klus.
Je moet de afdichtingsvloeistof eerst inspuiten, dan stukje rijden met max 60 km, dan weer stoppen en band op spanning brengen.
En je moet de afdichtingsvloeistof eens in de 3 jaar vervangen....gelezen op us forum.
Liever heb ik een volwaardig reservewiel of 1 van mijn winterwielen achterin liggen.
In geval van een lekke band is dat toch veel eenvoudiger ?
Ok, je bent iets langzamer omdat je meer gewicht meeneemt, band, krik en kruissleutel.
Maar geeft dit verder nog problemen
Laatst gewijzigd door willem-57 op 28 jun 2011, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Reservewiel M3 ?
Moet je dus wel altijd een wiel, krik en sleutel in je kofferbak hebben liggen.
Dat neemt best wel wat plaats in en kan soms misschien wel wat onhandig zijn.
Dat neemt best wel wat plaats in en kan soms misschien wel wat onhandig zijn.
Re: Reservewiel M3 ?
Maar het wiel kan toch op de plaats waar nu dat mobility system ligt, zelfde plek als bij alle andere E46 modellen ?
Dat mobility system kun je er in zijn geheel uithalen, is gewoon een kunstof opvulstuk.
Dat mobility system kun je er in zijn geheel uithalen, is gewoon een kunstof opvulstuk.
Re: Reservewiel M3 ?
De ruimte waar je m-mobility systeem ligt, is maar de helft van de ruimte als bij een normale e46. Dit komt door de einddemper die erg veel ruimte onder de auto in beslag neemt, als je het voorste zwarte paneeltje in je kofferbak optilt is dit goed te zien
Re: Reservewiel M3 ?
Ja, jullie hebben gelijk, had ik totaal niet aan gedacht. Tja, dan wordt het een ander verhaal.
Jammer, dan maar hopen dat ik nooit een lekke band krijg.
Jammer, dan maar hopen dat ik nooit een lekke band krijg.
Laatst gewijzigd door willem-57 op 28 jun 2011, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Albert..M3
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 30 nov 2009, 21:49
- Locatie: bellingwolde
Re: Reservewiel M3 ?
je kunt ook zo proppen zet in je auto leggen. met lekke band schiet je zelf ff zo prop er in . oppompen en je kunt ook weer rijden.
Zo prop er in is best zelf te doen .
Zo prop er in is best zelf te doen .
Re: Reservewiel M3 ?
Ok, hoe gaat dat precies in zijn werk :?
Dacht dat zo'n prop er van binnen uit ingezet moest worden.
Tenminste, heb dat lang geleden gezien bij kwikfit.
Band moest los van de velg zodat ze erbij konden.
Dacht dat zo'n prop er van binnen uit ingezet moest worden.
Tenminste, heb dat lang geleden gezien bij kwikfit.
Band moest los van de velg zodat ze erbij konden.
Re: Reservewiel M3 ?
Klein soort steek-tooltje maak je het gat n beetje netter, dan duw je dat prop materiaal door het oog van dat tooltje, en duw je zo dubbel door je band. Dan afknippen dicht bij de band, oppompen en rijden maar.
Zo deden ze dat laatst bij me band toen k dr een spijker in had. 3 minuutjes werk
Zo deden ze dat laatst bij me band toen k dr een spijker in had. 3 minuutjes werk
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
Re: Reservewiel M3 ?
Een thuiskomertje past vast wel in de kofferbak toch?
- Albert..M3
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 30 nov 2009, 21:49
- Locatie: bellingwolde
Re: Reservewiel M3 ?
de band hoeft echt niet van de velg af hoor.richel88 schreef:Klein soort steek-tooltje maak je het gat n beetje netter, dan duw je dat prop materiaal door het oog van dat tooltje, en duw je zo dubbel door je band. Dan afknippen dicht bij de band, oppompen en rijden maar.
Zo deden ze dat laatst bij me band toen k dr een spijker in had. 3 minuutjes werk
de band voor die tijd oppompen dan gaat de propje er nog makkelijker er in. en zo setje kun je wel in je dashboard kastje houden . Ik heb dat wel bij me .
Re: Reservewiel M3 ?
Dit vond ik bij motorzoom: http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo ... DB49C5302A
Deze ook nog: http://www.toolspecial.com/product_info ... e7ee5bfd66
En deze: http://www.tooltopper.nl/product_info.p ... dreparatie
Hier nog site uit australie, daar kun je zo'n set echt nodig hebben: http://www.bushranger.com.au/plugga_2_t ... ir_kit.php
En deze is hier te koop: http://www.4x4onlineshop.nl/indext.php? ... 1009150010 (bandenreparatieset drukken)
Is dit misschien wat, of weten jullie andere producten/merken :?
Deze ook nog: http://www.toolspecial.com/product_info ... e7ee5bfd66
En deze: http://www.tooltopper.nl/product_info.p ... dreparatie
Hier nog site uit australie, daar kun je zo'n set echt nodig hebben: http://www.bushranger.com.au/plugga_2_t ... ir_kit.php
En deze is hier te koop: http://www.4x4onlineshop.nl/indext.php? ... 1009150010 (bandenreparatieset drukken)
Is dit misschien wat, of weten jullie andere producten/merken :?
Re: Reservewiel M3 ?
Hier is een how-to mocht je een propje moeten schieten. Welliswaar op een motorband maar ja voor het idee.
Blijkbaar zijn er tegenwoordig spuitbussen met pur en vloeibare latex. Met het eerste is de band afgeschreven mocht je deze spuitbus hebben gebruikt maar met de vloeibare latex kan de band nog gerepareerd worden.
Blijkbaar zijn er tegenwoordig spuitbussen met pur en vloeibare latex. Met het eerste is de band afgeschreven mocht je deze spuitbus hebben gebruikt maar met de vloeibare latex kan de band nog gerepareerd worden.
BronEen prop, bandenschuim of toch maar plakken?
Reparaties aan banden kunt u het beste laten doen door een deskundig persoon.
Als er een gaatje in de schouder of wang van de band zit, wordt deze niet gemaakt vanwege veiligheidsredenen.
Een prop schieten:
Dit is één van de bekendste manieren op een lekke band te maken. Deze methode is goedkoop en snel.
Als het gat te groot is, kun je geen prop gebruiken.
Bij het monteren van een prop maken ze het gat schoon doormiddel van een schrapper en dan wordt de prop gemonteerd. Er bestaat een grote kans dat je hiermee de verstevigingsdraden in je band vernielt, waardoor het karkas zwakker wordt, met eventuele gevaren van dien (zoals een klapband bij hogere snelheden of een bult op je band).
Een prop kan door de warmte en druk en rotatie snelheid eruit vliegen.
Hier is een link naar een site waar een motorband een prop krijgt.
Bandenschuim:
Het voordeel hiervan is dat het heel compact is mee te nemen in de auto, een reserve-band is natuurlijk veel groter en daardoor soms te ruimtevergend voornamelijk in een kleinere wagen. Een ander voordeel is als u een lekke band heeft, de spuitbus op het ventiel zet en in de band spuit.
Als een pur-achtige substantie wordt gebruikt is de band niet langer te repareren (door die pur-achtige laag hecht de lijm niet meer). En ben je dus verplicht om een nieuwe band aan te schaffen.
Een volgend probleem is echter ook dat ik ze nog niet ben tegen gekomen voor de band breedte 225 (tot nu toe max 195). Tevens blijft het niet eeuwig werken (zo`n 1000 km ongeveer).
Hier is een link naar een artikel van de anwb:
ANWB - Spuitbus maakt lekke band duurder
Tegenwoordig wordt er een vloeibare latex in de spuitbussen gedaan.
Hiermee is het wel mogelijk om de band nog te repareren.
Hier is een link naar een artikel van "blik op nieuws":
BlikOpNieuws - 'Flauwekul-verhaal' ANWB irriteert VACO
Plakken (koud vulcaniseren):
De duurzaamste plakmethode is met vulcaniserende plakkertjes en solutie. Er zijn ook zelfklevende plakkers, maar die zijn doorgaans minder goed. De band wordt van de velg afgehaald, plek met het gaatje wordt aan de binnenkant opgeschuurd zodat de lijm met plakker beter hecht.Dan gaat er een vloeibare rubbermix over, even drogen en weer terug op de velg. Het materiaal wordt één met de band en zal er niet meer uitkomen. Deze gaan gegarandeerd niet meer lek en ook kan die er niet meer uitschieten zoals bij de proppen nog wel eens gebeurd. Bij dit proces raakt de verstevigingsdraad van je band helemaal niet beschadigd en heeft dus ook geen gevaarlijke bijwerkingen. Door een plakker aan de binnenkant te doen, word die er alleen maar harder op gedrukt door de centrifugaakracht.
Re: Reservewiel M3 ?
Allemaal heel mooi bedacht, maar met het bandeschuim is het alsnog een drama, wat nou als de wang ( zijkant ) van de band scheurt door wat voor reden dan ook....
Ik zou kiezen voor een thuiskomer en waar nu je vloeistof ligt daar de krik E.D. neerleggen en dan een thuiskomer ( let er op dat het minimaal 17 inch is!!) aan de zijkant van de kofferbak rechtop zetten...
Het is misschien een onnozel ding maar het bespaart je wel je mooie zomer of winterwiel als je er met een lekker band mee door rijdt....
Mijn advies zorg voor een extra wiel in de auto!! ik ben werkzaam bij een bergingsbedrijf en doe ook pechhulpjes uitvoeren...
hoe vaak ik nu al meemaak dat mensen bellen voor een lekke band en bij aankomst zit er geen reserve wiel bij de auto dit tot verbaasde blikken leidt bij de mensen.... gevolg, auto wordt afgesleept naar de dichst bijzijnde banden garage en dan alsnog een nieuwe band om de velg slaan......
Ik zou kiezen voor een thuiskomer en waar nu je vloeistof ligt daar de krik E.D. neerleggen en dan een thuiskomer ( let er op dat het minimaal 17 inch is!!) aan de zijkant van de kofferbak rechtop zetten...
Het is misschien een onnozel ding maar het bespaart je wel je mooie zomer of winterwiel als je er met een lekker band mee door rijdt....
Mijn advies zorg voor een extra wiel in de auto!! ik ben werkzaam bij een bergingsbedrijf en doe ook pechhulpjes uitvoeren...
hoe vaak ik nu al meemaak dat mensen bellen voor een lekke band en bij aankomst zit er geen reserve wiel bij de auto dit tot verbaasde blikken leidt bij de mensen.... gevolg, auto wordt afgesleept naar de dichst bijzijnde banden garage en dan alsnog een nieuwe band om de velg slaan......
8 jaar na verkoop mijn oude liefde weer terug gekocht! E46 330 IAM
Re: Reservewiel M3 ?
Ok, krik en sleutel zijn dus geen probleem.
Nu de stalen velg/thuiskomer nog.
Zou deze passen, hoort eigenlijk op een 330Ci : Black steel emergency wheel 36 11 6 750 007
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/C ... m_styl_12/
Denk het niet, staat bij ' Not suitable for Ventilated-perforated brake disc ' en die heeft een 3
Misschien weet iemand welke thuiskomer wel past op een 3 :?
Nu de stalen velg/thuiskomer nog.
Zou deze passen, hoort eigenlijk op een 330Ci : Black steel emergency wheel 36 11 6 750 007
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/C ... m_styl_12/
Denk het niet, staat bij ' Not suitable for Ventilated-perforated brake disc ' en die heeft een 3
Misschien weet iemand welke thuiskomer wel past op een 3 :?
Re: Reservewiel M3 ?
Zoiets dus:
http://www.leatherz.com/Merchant5/merch ... y_Code=E46
Alleen deze past alleen niet op een e46 M3 met Competition Package:
Wat is dat precies, Competition Package :?
Our Space Saver tire uses an original BMW space saver wheel and a spare tire in the correct size. The wheel is the correct offset and bolt pattern to clear the front and rear brake calipers on the Z3 (all models including MZ3), Z4 (non-M), E9x 325i 3 Series (excluding the M3) and (all E46 3-series cars excluding E46 M3 with Competition Package) without any interference. Please be sure to know what model you have and whether the spare will fit your car prior to ordering (there are no returns).
Daaronder staat nog vermeld:
The Space Saver Spare Tire will work with the following models:
•Z3 Roadster and Coupe - all models including M
•E46 3 Series - All models including M3 (will not fit M3 with Competition Package)
•E8x 1 Series - All models
•E85/E86 Z4 Roadster and Coupe - all models excluding M
•E9x 3 Series - (2006+) 325i only (The spare will NOT work on the 328, 330, or 335)
http://www.leatherz.com/Merchant5/merch ... y_Code=E46
Alleen deze past alleen niet op een e46 M3 met Competition Package:
Wat is dat precies, Competition Package :?
Our Space Saver tire uses an original BMW space saver wheel and a spare tire in the correct size. The wheel is the correct offset and bolt pattern to clear the front and rear brake calipers on the Z3 (all models including MZ3), Z4 (non-M), E9x 325i 3 Series (excluding the M3) and (all E46 3-series cars excluding E46 M3 with Competition Package) without any interference. Please be sure to know what model you have and whether the spare will fit your car prior to ordering (there are no returns).
Daaronder staat nog vermeld:
The Space Saver Spare Tire will work with the following models:
•Z3 Roadster and Coupe - all models including M
•E46 3 Series - All models including M3 (will not fit M3 with Competition Package)
•E8x 1 Series - All models
•E85/E86 Z4 Roadster and Coupe - all models excluding M
•E9x 3 Series - (2006+) 325i only (The spare will NOT work on the 328, 330, or 335)