How To: Velgen Spuiten...
How To: Velgen Spuiten...
Zag nog geen onderwerp over het zelf spuiten van velgen, dus misschien doe ik hier mensen een plezier mee!
Begon al vrij vroeg op m'n 16e met het spuiten van kappen van scooters... Dus hier nu een kleine uitleg wat betreft lichtmetaal:
De spulletjes exclusief de schuurmiddelen:
Voordat ik begin met schuren maak ik eerst de velg schoon... Wat water en een schuursponsje doet wonderen...
Vervolgens neem ik de hele velg af met ammonia zodat ik niet de viezigheid in de velg schuur...
Voor het schuren gebruik ik meestal korrel 320 (redelijk grof) of 400 (hangt af van de staat van de velg)...
Voor het perfecte resultaat nat schuren met de fijnste korrel! Na het schuren met 320 of 400 neem ik de velg weer af met ammonia... Vervolgens schuur ik de velg nogmaals met een Scotch brite schuurdoekje (3M) (soort van schuursponsje maar dan anders! ) om ook op de moeilijk bereikbare plekken te komen en zo ook alles glad te krijgen...
Daarna weer afnemen met ammonia... Het afplakken en/of spuiten kan beginnen!
Velg schoongemaakt:
Schuren:
Gespoten in een fullprimer: (let op! Spuit niet in 1 keer vol, breng kleine laagjes aan!)
Eerste kleur aangebracht: (breng dit meestal aan na ongeveer 30 min. Meestal stofdroog na 20 min.)
Afgeplakt: (na een dag drogen... Hangt af van de ruimte... Verwarmd/ niet verwarmd)
Tweede kleur aangebracht:
Resultaat na het drogen en weghalen van het afplak materiaal:
Na een aantal lagen blanke lak:
Eindresultaat; stickertjes erop op verzoek van klant en klaar!:
Laatst werkzaamheden afgerond voor m'n eigen auto... Ging om Rial Daytona's Race in de maten 8,5 en 9,5J...
Zo ontvangen:
Eindresultaat; zelfde principe als hierboven beschreven:
Hoop dat jullie er wat aan hebben!
Succes!
Begon al vrij vroeg op m'n 16e met het spuiten van kappen van scooters... Dus hier nu een kleine uitleg wat betreft lichtmetaal:
De spulletjes exclusief de schuurmiddelen:
Voordat ik begin met schuren maak ik eerst de velg schoon... Wat water en een schuursponsje doet wonderen...
Vervolgens neem ik de hele velg af met ammonia zodat ik niet de viezigheid in de velg schuur...
Voor het schuren gebruik ik meestal korrel 320 (redelijk grof) of 400 (hangt af van de staat van de velg)...
Voor het perfecte resultaat nat schuren met de fijnste korrel! Na het schuren met 320 of 400 neem ik de velg weer af met ammonia... Vervolgens schuur ik de velg nogmaals met een Scotch brite schuurdoekje (3M) (soort van schuursponsje maar dan anders! ) om ook op de moeilijk bereikbare plekken te komen en zo ook alles glad te krijgen...
Daarna weer afnemen met ammonia... Het afplakken en/of spuiten kan beginnen!
Velg schoongemaakt:
Schuren:
Gespoten in een fullprimer: (let op! Spuit niet in 1 keer vol, breng kleine laagjes aan!)
Eerste kleur aangebracht: (breng dit meestal aan na ongeveer 30 min. Meestal stofdroog na 20 min.)
Afgeplakt: (na een dag drogen... Hangt af van de ruimte... Verwarmd/ niet verwarmd)
Tweede kleur aangebracht:
Resultaat na het drogen en weghalen van het afplak materiaal:
Na een aantal lagen blanke lak:
Eindresultaat; stickertjes erop op verzoek van klant en klaar!:
Laatst werkzaamheden afgerond voor m'n eigen auto... Ging om Rial Daytona's Race in de maten 8,5 en 9,5J...
Zo ontvangen:
Eindresultaat; zelfde principe als hierboven beschreven:
Hoop dat jullie er wat aan hebben!
Succes!
Laatst gewijzigd door OblivioN op 23 nov 2017, 23:56, 11 keer totaal gewijzigd.
Re: How To: Velgen Spuiten...
Wilde ook daar een stukje over schrijven!
Stoeprandschade werk ik weg door middel van een Dremel... Ik gebruik een grinding stone speciaal voor aluminium:
Hiermee moffel je krasjes/ putjes etc. makkelijk mee weg... Voor echt diepe krassen/ putten raad ik een metaalplamuur aan...
Zodat je het eerst netjes opvult en vervolgens weer glad schuurt...
Na het gebruiken van de grinding stone pak ik een ander opzetstukje:
Is gewoon schuurpapier gewikkeld om het opzetstukje... Deze heb je ook in verschillende korrels (fijn/ grof)...
Dit is om de schade na het bewerken van de grinding stone weer lekker glad te krijgen...
Ook hier geldt weer: nat schuren voor het perfecte resultaat! Let op! Alleen voor lichte stoeprandschade!
Een voorbeeld van m'n weggewerkte stoeprandschade... Borbet velg met rondom stoeprandschade:
Na behandeling en meegespoten met de blanke lak voor bescherming:
Volvo C60 velg... Voor en na:
En nog wat ander custom werk... Lenso's:
Rota's wit gespoten met custom bestickering:
Have fun!
Stoeprandschade werk ik weg door middel van een Dremel... Ik gebruik een grinding stone speciaal voor aluminium:
Hiermee moffel je krasjes/ putjes etc. makkelijk mee weg... Voor echt diepe krassen/ putten raad ik een metaalplamuur aan...
Zodat je het eerst netjes opvult en vervolgens weer glad schuurt...
Na het gebruiken van de grinding stone pak ik een ander opzetstukje:
Is gewoon schuurpapier gewikkeld om het opzetstukje... Deze heb je ook in verschillende korrels (fijn/ grof)...
Dit is om de schade na het bewerken van de grinding stone weer lekker glad te krijgen...
Ook hier geldt weer: nat schuren voor het perfecte resultaat! Let op! Alleen voor lichte stoeprandschade!
Een voorbeeld van m'n weggewerkte stoeprandschade... Borbet velg met rondom stoeprandschade:
Na behandeling en meegespoten met de blanke lak voor bescherming:
Volvo C60 velg... Voor en na:
En nog wat ander custom werk... Lenso's:
Rota's wit gespoten met custom bestickering:
Have fun!
Laatst gewijzigd door OblivioN op 23 nov 2017, 23:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: How To: Velgen Spuiten...
Mooie howto! Ga ik nog eens wat aan hebben
Maar wat voor tape kun je het beste gebruiken bij het afplakken van de velgrand? Wil je dan van dat painterstape dat zich wat makkelijker laat geleiden of gewoon van dat bouwmarkt spul? Ik heb vroeger wel eens enorm lopen kloten en vloeken om de rand van een scootervelg mooi af te tapen voor spuitwerk, maar dat stugge spul kreeg ik er niet fatsoenlijk op: de tape brak/scheurde of de afgetapete randjes werden als het ware 'hoekig'.
Maar wat voor tape kun je het beste gebruiken bij het afplakken van de velgrand? Wil je dan van dat painterstape dat zich wat makkelijker laat geleiden of gewoon van dat bouwmarkt spul? Ik heb vroeger wel eens enorm lopen kloten en vloeken om de rand van een scootervelg mooi af te tapen voor spuitwerk, maar dat stugge spul kreeg ik er niet fatsoenlijk op: de tape brak/scheurde of de afgetapete randjes werden als het ware 'hoekig'.
Re: How To: Velgen Spuiten...
kijk dit had ik nodig volgende week begin ik zelf ook aan het project namelijk op deze velgen. foto van me auto zit er ff nog niet in pas als het af is laat ik het is zien. dit zijn de velgen die ik heb: http://www.bmwportal.nl/aangeboden-f89/ ... 12818.html
de kleur van de auto daarintegen is AlpineWeiß. dus ik zat te denken heb jij als expert nog een leuk idee qua kleurencombinatie. ik kon alleen aan matzwart denken.
alvast bedankt
de kleur van de auto daarintegen is AlpineWeiß. dus ik zat te denken heb jij als expert nog een leuk idee qua kleurencombinatie. ik kon alleen aan matzwart denken.
alvast bedankt
Re: How To: Velgen Spuiten...
@ Touw2k10:
Ik gebruik zelf isolatietape... Tape die in bijna alle kleuren verkrijgbaar is zeg maar... Werk daar het lekkerste mee...
Dus de rand die je afgeplakt wil hebben eerst met isolatietape (1 lijn zeg maar) en daar omheen gewoon schilderstape...
Denk er wel om als je een velg twee kleuren spuit, dat de eerste lak goed uitgehard is... Anders trek je dmv het tape weer de kleur eraf en dat is doorzonde... Tja door ervaring leer je!
@ Krikkers:
Expert! Wat een compliment!
Heb even de velgen bekeken... Matzwart zal goed staan... Alleen wat ik een nadeel vind van matzwart is dat je het niet goed kan schoonhouden... Vuil (remstof vooral) is moeilijk weg te halen... Eigen ervaring... Omdat je toch geen deklaag hebt...
Ik zal zelf dan voor metallic zwart gaan en dan afwerken met blanke lak... Staat super onder wit en is makkelijk te onderhouden... Zag dat ze 15" zijn... Persoonlijk zou ik dan de buitenste rand zilver laten, zodat de velg nog wat "groter" oogt...
Zwart maakt klein namelijk... Of helemaal zwart, maar dan moet de auto ernstig op de grond liggen!
Of doe is gek! Maak kleurencombi's waarvan jij denkt JA! Maak je eigen creatie... Dat maakt het leuk! Good luck!
Ik gebruik zelf isolatietape... Tape die in bijna alle kleuren verkrijgbaar is zeg maar... Werk daar het lekkerste mee...
Dus de rand die je afgeplakt wil hebben eerst met isolatietape (1 lijn zeg maar) en daar omheen gewoon schilderstape...
Denk er wel om als je een velg twee kleuren spuit, dat de eerste lak goed uitgehard is... Anders trek je dmv het tape weer de kleur eraf en dat is doorzonde... Tja door ervaring leer je!
@ Krikkers:
Expert! Wat een compliment!
Heb even de velgen bekeken... Matzwart zal goed staan... Alleen wat ik een nadeel vind van matzwart is dat je het niet goed kan schoonhouden... Vuil (remstof vooral) is moeilijk weg te halen... Eigen ervaring... Omdat je toch geen deklaag hebt...
Ik zal zelf dan voor metallic zwart gaan en dan afwerken met blanke lak... Staat super onder wit en is makkelijk te onderhouden... Zag dat ze 15" zijn... Persoonlijk zou ik dan de buitenste rand zilver laten, zodat de velg nog wat "groter" oogt...
Zwart maakt klein namelijk... Of helemaal zwart, maar dan moet de auto ernstig op de grond liggen!
Of doe is gek! Maak kleurencombi's waarvan jij denkt JA! Maak je eigen creatie... Dat maakt het leuk! Good luck!
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: How To: Velgen Spuiten...
Goed bezig. Mooie how to
Re: How To: Velgen Spuiten...
Thnx for the info! Ik ga er gewoon 's mee aan de slag
Re: How To: Velgen Spuiten...
heeej tnx jaa mischien wel het mooiste ik heb vandaag bij de stealer(dealer uitraard) een nieuwe naafkap besteld niet te betalen die zooi:P 33eurootjes. mja niet kompleet is geen zicht dan kan ik net zo goed me auto op bierkratjes zetten. ik denk dat ik idd voor t zilver ga met zwart. alleen mat of metallic is nog ff over denken. bovendien mag ik goed me best gaan doen ik heb beetje last van 2 linkerhanden syndroom. als ik nog vragen heb voor de rest dan post ik ze gewoon orr:p
Re: How To: Velgen Spuiten...
Ja Oem is nou eenmaal duur! Maar dan heb je wel wat en het is weer compleet...
En 2 linkerhanden maakt niks uit... Gewoon kwestie van doen... Lukt het niet de eerste keer, dan wel de tweede keer...
Maak je een druiper of wat dan ook; gewoon laten drogen en opnieuw schuren... Geduld is hierbij een schone zaak!
Veel oefenen... En dun aanbrengen, laag voor laag met tussendoor pauze's...
Ik hou van apart en iets wat je niet zo snel ziet... Misschien rood/ zwart een leuke combi? Goud met zilveren rand? Compleet brons? Of meer zoiets als dit:
Ga je toch voor zwart, zou ik wel voor metallic gaan en dan afwerken met blanke lak... Strakker, glans en makkelijk schoonmaken... Misschien met een gouden flake er doorheen? Mooi in de zon!
Regel wel een setje steelies of andere velgen... Probeer niet alles in 1 weekend te doen... Zeker niet met blanke lak; liever een week goed laten uitharden dan na 2 dagen alweer willen monteren...
En 2 linkerhanden maakt niks uit... Gewoon kwestie van doen... Lukt het niet de eerste keer, dan wel de tweede keer...
Maak je een druiper of wat dan ook; gewoon laten drogen en opnieuw schuren... Geduld is hierbij een schone zaak!
Veel oefenen... En dun aanbrengen, laag voor laag met tussendoor pauze's...
Ik hou van apart en iets wat je niet zo snel ziet... Misschien rood/ zwart een leuke combi? Goud met zilveren rand? Compleet brons? Of meer zoiets als dit:
Ga je toch voor zwart, zou ik wel voor metallic gaan en dan afwerken met blanke lak... Strakker, glans en makkelijk schoonmaken... Misschien met een gouden flake er doorheen? Mooi in de zon!
Regel wel een setje steelies of andere velgen... Probeer niet alles in 1 weekend te doen... Zeker niet met blanke lak; liever een week goed laten uitharden dan na 2 dagen alweer willen monteren...
Laatst gewijzigd door OblivioN op 01 feb 2012, 16:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: How To: Velgen Spuiten...
nou goede tip idd. nutt kep een week uitgetrokken ben maar studentje kep een week vakantie dus ik heb me vader ze auto toegeigend hij zoek t maar uit. tis een golf uit 2000 die minder rijd als mijn ouwe gebakje . ik ga vrijdag beginnen met polijsten van me lak, kleur schieten alle mindere plekken zoals me wielkast roestvrij en wit maken weer eventuele deukjes vullen en ook spuiten. dan laat ik bij vriend van me de banden er af gooien. en ga ik aan het schuren etc want het zijn nogal wat spaken te doen. en dan als alles klaar en compleet is ga ik is ff de moeite nemen om een foto te maken. het word dus geen volledig zwart. ik haat het om me auto te verpesten met zoon schroefsetje bovendien vind ik het er matig uitzien om schuin de drempels in het dorp te moeten nemen en dat zijn er nogal wat. heb je toevallig ook nog een tip voor die kunsstof lijsten rondom de auto, ik hoorde lijnolie dat ze daar weer mooi zwart van gingen glimmen. embleem is in elk geval vervangen dat deed al zeer genoeg met een schroevendraaier op me motorkap zitten klooien.
Re: How To: Velgen Spuiten...
Banden hoeven niet persee eraf hoor... Kan je ook goed afplakken met schilderstape... Uiteraard wel makkelijker zonder...
En wat betreft de lijsten; heb ook schoensmeer gehoord... Je hebt ook zat spul bij Brezan/ Slager liggen hiervoor...
Persoonlijk zal ik ze eraf halen en spuiten... Maar wie ben ik!
En wat betreft de lijsten; heb ook schoensmeer gehoord... Je hebt ook zat spul bij Brezan/ Slager liggen hiervoor...
Persoonlijk zal ik ze eraf halen en spuiten... Maar wie ben ik!
Re: How To: Velgen Spuiten...
jij was toch de expert:P of word ik nu dement.
Re: How To: Velgen Spuiten...
Ik probeer alleen adviezen en tips te geven... Hoe jij het verder wilt doen is aan jou!
- SanderZuyderduyn
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:35
- Locatie: Loosdrecht
Re: How To: Velgen Spuiten...
Als je nou een velg binnenkrijgt die orgineel een laklaag heeft. En op sommige plekken is de lak totaal los gelaten.
Verwijder je dan alle lak met verf verwijderaar? of schuur je de ruimte rond die plekken heel erg goed?
Ik heb zelf toen bij 4 velgen alle lak verwijdert met verfstripper.
Waarom gebruik je eigenlijk geen Motip? Is dat niet goed?
MVG
Verwijder je dan alle lak met verf verwijderaar? of schuur je de ruimte rond die plekken heel erg goed?
Ik heb zelf toen bij 4 velgen alle lak verwijdert met verfstripper.
Waarom gebruik je eigenlijk geen Motip? Is dat niet goed?
MVG
Laatst gewijzigd door SanderZuyderduyn op 20 mar 2012, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het laatst remt, remt het hardst.